PDA

View Full Version : Dunlop Cry Baby potmeter verdraaien



sanderr
7 januari 2009, 12:50
Question,

Ik lees hier diverse berichten op de site over mensen die de potmeter wan hun Wah iets verdraaien om een lekkerder geluid uit de wah te krijgen.

Nu ben ik niet zo'n held met electra enzo maar was ik toch benieuwd hoe je dit doet en wat je er precies mee bereikt?

hoop dat iemand me dat kan vertellen :-)

thanks!

Farether
8 januari 2009, 20:01
door de pot iets te verdraaien krijg je een ander bereik -> andere toonhoogtes mogelijk

Nielsje
8 januari 2009, 20:06
* Schroef je wah open
* draai het schroefje los van het witte plastic 'spanrolletje' (dat ding wat tegen de tandheugel drukt).
* verschuif je potmeter één tandje
* plastic spanrol weer vast zetten.
* probeer voorzichtig of je over het hele bereik het pedaal kan bewegen, zonder dat je de eindafslag van de potmeter bereikt
* eventueel potmeter beetje losdraaien, en de hoek een beetje veranderen.
* 5e stap nog een keer doen.
* alles weer vastzetten.

Bij het verdraaien van je potmeter verander je filter frequentie. Hij laat dus meer laag of meer hoog door. Vaak zijn crybaby's te schel, dan heeft het wel eens zin om het geheel iets terug te zetten. Vaak ga je dan wel krijgen dat je als je een "A" akkoord speelt, hij een beetje vreemd gaat oversturen.

sanderr
8 januari 2009, 21:44
thanks! ga van''t weekend misschien eens even klooien. vind de cry baby inderdaad snel aan de schelle kant.

nogmaals bedankt!

Nielsje
8 januari 2009, 21:56
thanks! ga van''t weekend misschien eens even klooien. vind de cry baby inderdaad snel aan de schelle kant.

nogmaals bedankt!

pas de problem.
succes!

dekuif
9 januari 2009, 15:45
Dat werkt inderdaad prima.

Ander vraagje over de Crybaby ( JH-1 ) , ik vind hem op clean echt heerlijk klinken.

Alleen op distortion is het niet helemaal wat ik zoek, is daar met een andere potmeter iets aan te veranderen?

Ik vind hem niet schreeuwerig genoeg in het distortion vlak.

gr Robert

Bij het modden kan ik er dan gelijk een 3DPT switch en een led inbouwen, welke weerstand moet daar tussen?
En is het dan nog zinvol om hem gelijk TB te maken?

Nielsje
9 januari 2009, 16:50
Dat werkt inderdaad prima.

Ander vraagje over de Crybaby ( JH-1 ) , ik vind hem op clean echt heerlijk klinken.

Alleen op distortion is het niet helemaal wat ik zoek, is daar met een andere potmeter iets aan te veranderen?

Ik vind hem niet schreeuwerig genoeg in het distortion vlak.

gr Robert

Bij het modden kan ik er dan gelijk een 3DPT switch en een led inbouwen, welke weerstand moet daar tussen?
En is het dan nog zinvol om hem gelijk TB te maken?

Een 3PDT gebruik je juist als je TB én een led wil. Voor een rood ledje wil 4m7 wel goed werken, uit m'n hoofd.. In subforum "de werkbank" kan je daar meer info over vinden.

Een andere pot zal niet veel veranderen aan de klank van je wah met distortion. Je kan beter wat gaan modden aan het circuitbord. Zoek maar eens bij generalguitargadgets.com

Dirk_Hendrik
9 januari 2009, 17:50
Voor een rood ledje wil 4m7

Tussen de 1k5 en 3k3 is prettiger. Dan zie je em ook branden ;)

dekuif
9 januari 2009, 19:07
Een 3PDT gebruik je juist als je TB én een led wil. Voor een rood ledje wil 4m7 wel goed werken, uit m'n hoofd.. In subforum "de werkbank" kan je daar meer info over vinden.

Een andere pot zal niet veel veranderen aan de klank van je wah met distortion. Je kan beter wat gaan modden aan het circuitbord. Zoek maar eens bij generalguitargadgets.com

Bedoel je dan bv. de BC109C-NPN-transistors ?
Al heb ik dan geen flauw idee wat dat zijn....

en die 1k5's is dan de weerstand tussen het ledje?