PDA

View Full Version : cab probleem



Swan
7 januari 2009, 12:46
Normaal speel ik met mijn Fender Bassman50 top altijd over m'n eigen bijbehorende 215 fender cab en dan blijft hij tot standje 6 a 7 behoorlijk clean.
Nu had ik laatst n gig en had ik m'n Bassman top op een Marshall 1960 cab (412) aangesloten (met de juiste impendantie, 4 ohm) maar toen kreeg ik dat ding amper clean bij volume op 3 en wat delays etc kreeg ik al een hoop fizzle, niet echt relaxt dus.

kan het zijn dat die cab gewoon kaduuk was? ik gooi een behoorlijk zware gitaarsound erdoorheen: gitaar in B met een meatbox en veel reverb en delay, maar dat zou zo'n Marshall toch wel moeten trekken lijkt me?

kunk
7 januari 2009, 13:06
De stereo/mono schakelaar achter op de marshall cab wil nog wel eens kapot gaan.
Misschien ligt hier bij jou ook het probleem.

Swan
7 januari 2009, 13:07
heb ik dan m'n top fout belast tijdens die gig?

Joey Handsome
7 januari 2009, 13:14
Je hoort het ook wel snel genoeg als je maar de helft van de cab gebruikt. Dat had je wel gemerkt denk ik. Daarnaast, wie gebruikt die schakelaar nou...
Ik denk dat het ook vooral de hoeveelheid laag is die je gebruikt. Ik heb zelf wel met octavers door Marshall cabs gespeeld op wat hoger volume, en dan kwam ook niet alles er even soepel uit.
Aan de andere kant zou je weer verwachten dat de cab harder gaat, vanwege het hogere rendement van de speakers.

kunk
7 januari 2009, 13:15
Je hebt waarschijnlijk in het geval van een kapotte schakelaar een impedantie gehad van 8 ohm i.p.v. 4 ohm en ook over maar 2 luidsprekers gespeeld dus ook veel minder vermogen.
Beide kunnen dus ook verklaren dat je versterker heel anders ging klinken.

Swan
7 januari 2009, 13:22
hmm ik denk wel dat ik het had gemerkt als er maar 2 speakers aan zouden hebben gestaan...
later speelden er nog andere bands over die cab (met een mesa en een sunn) en die hadden geen problemen maar ook een 'normale' metalsound...

kunk
7 januari 2009, 13:43
hmm ik denk wel dat ik het had gemerkt als er maar 2 speakers aan zouden hebben gestaan...
later speelden er nog andere bands over die cab (met een mesa en een sunn) en die hadden geen problemen maar ook een 'normale' metalsound...

Dan zou het toch het verschil in je eigen fender cab en de marshall moeten zijn. Of die andere gitaristen hebben de schakelaar weer anders ingesteld en daardoor geen hinder gehad. Blijft vanaf afstand altijd moeilijk te beoordelen.

Swan
7 januari 2009, 21:52
klinkt logisch, ik hou t maar op n kapotte switch

sjaak1990
7 januari 2009, 22:55
Die switches zijn idd onbetrouwbaar. Altijd ff met multimeter nameten.