PDA

View Full Version : Fender Jazzmaster



Mad mind
7 januari 2009, 09:21
Hallo beste gitaarnetters.

Na de reacties die ik gekregen heb ik mijn vorige topic ( gitaarshoppen ) ben ik bij een (Japanse) Fender Jazzmaster gekomen als grootste kanshebber.
Mr.Fingers is al heel behulpzaam geweest met info te delen maar ik wil eens weten wat jullie ervaringen zijn met deze gitaar. Prijs-kwaliteit, veelzijdigheid, verschil tussen Japanse, Amerikaanse (en Mexicaanse?).
Een HCS is naar het schijnt ook niet makkelijk te vinden voor deze gitaar, dus info hierover is ook altijd welkom.

Ik ben het meeste geïnteresseerd in het Japanse Jazzmaster waarbij de headstock dezelfde kleur heeft als het body. Dit voornamelijk voor de prijs.

Dit is misschien niet de kleur die ik voor ogen had, maar je krijgt wel een idee van de headstock.
http://www.guitarcrazy.com.au/images/Inventory/Guitars/Fender/Strat/Jap_Jazzmaster.jpg
Ik ga na mijn examenreeks (eind januari, begin februari) wel enkele gitaren testen, maar ik wil een beetje meer info over deze gitaar voor ik de winkel binnenstap. Al is het maar dat ze mij niets kunnen wijsmaken.

Ik heb samen met mijn broer een Marshall 50 (ik denk dat het een buizenamp uit de MG reeks is). Maar ik ga zeker een nieuwe (kleinere) amp kopen omdat we ander niet kunnen samen spelen. Maar ik ga ook op de Marshall spelen. Normaal moet deze amp toch voldoende zijn om binnen huis aan mijn wil te voldoen denk ik. Bedenkingen hierover zijn ook altijd welkom.

alvast bedankt!
m.v.g. Mad mind8-)

Luke-wannabe
7 januari 2009, 09:47
Ja een Jazzmaster is zeker een lekkere gitaar. Ik heb er zelf 3 jaar geleden ook een gehad en vond het een tof ding. Looks, sound en playability zijn alledrie gewoon erg goed.

Maar toch, als je gaat testen check ook andere gitaren, want wie weet komt je voorkeur wel op een heel andere gitaar uit. Je zou jezelf te kort doen als je alleen maar naar jazzmasters zou kijken.

Squier4ever
7 januari 2009, 09:53
ljikt me slim dat je info vraagt, want marshall 50 watt buizen uit de MG serie bestaan ook niet. :stop:

Mad mind
7 januari 2009, 10:06
@luke: Ik ga zeker andere gitaren testen, ik ga de dag van mij leven hebben:D. Maar de Jazzmaster lijkt mij gewoon een grote kanshebber.

@squier: Ik weet persoonlijk niets van amps. Ik weet gewoon dat het een Marshall 5O is en volgens de verkoper een buizen, lampen amp of wat dan ook, want we moesten hem eerst een paar minuutjes laten warm lopen voor we erop spelen.

Hendriks
7 januari 2009, 10:13
Wat voor invloed heeft een matching headstock op de prijs?

Mad mind
7 januari 2009, 10:21
Wat voor invloed heeft een matching headstock op de prijs?

Met de prijs bedoelde ik de Japanse reeks tov de Amerikaanse, de headstock heeft niets met de prijs te maken naar mijn weten.

FruscianteFan
7 januari 2009, 11:10
@squier: Ik weet persoonlijk niets van amps. Ik weet gewoon dat het een Marshall 5O is en volgens de verkoper een buizen, lampen amp of wat dan ook, want we moesten hem eerst een paar minuutjes laten warm lopen voor we erop spelen.Dat geintje haalde een niet nader te noemen verkoper ook eens uit met een Roland Cube 30.

Mr.Fingers
7 januari 2009, 11:13
Spijtiggenoeg zijn de enige japanse jazzmasters die wij kunnen krijgen een 3Tone Sunburst (non-matching headstock met tortoise plaat), Candy Apple Red (matching-headstock met witte plaat) en Olympic White (matching-headstock met tortoise plaat). Fender Japan maakt ook andere kleuren, en zelfs met Binding & Blockinlays in de toets, maar die zijn helaas niet voor de export bestemd :(. Een matching headstock kost bij de japanners niets extra (vroegah, in de jaren '60 was dit een extra optie bij de "custom-colors" (alles anders dan sunburst & wit), en kostte dit 25$ meer)

Mad mind
7 januari 2009, 11:18
Dan zal het tussen wit en candy apple red gaan zeker als ik deze gitaar koop:dontgeti:
Spijtig dat die rode geen pearl slagplaat heeft, dat vind ik veel mooier dan gewoon wit.

Mr.Fingers
7 januari 2009, 11:24
je kunt altijd aftermarket-slagplaten kopen, dat is op zich geen probleem (wel voor japanse jazzmasters, want die van de American Vintage passen niet)

Mad mind
7 januari 2009, 11:26
je kunt altijd aftermarket-slagplaten kopen, dat is op zich geen probleem (wel voor japanse jazzmasters, want die van de American Vintage passen niet)

Je hebt me weer laten gassen op een ambetante gitaar lijkt me:D Maar dat kan me niet echt schelen8-)

Mr.Fingers
7 januari 2009, 11:35
http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/P1000348.jpg

Van een mede-forummer (Wabbie denk ik). Mooi rood/wit is niet lelijk!

Mad mind
7 januari 2009, 11:58
http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/P1000348.jpg

Van een mede-forummer (Wabbie denk ik). Mooi rood/wit is niet lelijk!

neen, als ik het zo zie niet neen. Zijn ze ook te krijgen met een maple nek ipv rosewood?

Mr.Fingers
7 januari 2009, 12:16
neck is altijd maple ;). Neen, jazzmasters komen alleen maar met een rosewood toets (net als Jaguars & mustangs). Begin jaren '70 waren er een paar jaguars/jazzmasters/mustangs die met een maple toets kwamen, maar daar betaal je je nu blauw voor (die zijn schandalig duur!). Mocht die rosewoodtoets je storen, door de 25.5" en de bolle hiel is een jazzmasterneck perfect uitwisselbaar met een stratocasterneck (en die bestaan wel in maple-toets)

soup
7 januari 2009, 12:26
die rode vind ik lelijk, enkel sunburst aub :D


Fingers wat vind je van fender mustangs?

Mad mind
7 januari 2009, 12:26
Het stoort mij niet, maar ik vind een maple toets ook wel iets hebben.
Maar als het enkel in de rosewood toets gaat, geen probleem voor mij hoor.

Mr.Fingers
7 januari 2009, 12:31
Fingers wat vind je van fender mustangs?

Leuke gitaartjes, wel een wat vreemd "pickupschakelsysteem" (aparte aan-uit schakelaars, met ingebouwde fasedraaier). Stabiele tremolo, alleen kan ik echt niet goed om met die 24" scale neck (die is in mijn handen echt veels te klein!

Mad mind
7 januari 2009, 13:22
De brug op de Jazzmaster is voor zoveel ik weet wel niet zo goed. Moet ik daar meteen een andere brug op laten zetten dan, bv van een fender mustang? Of is deze brug wel goed genoeg?

Mr.Fingers
7 januari 2009, 13:25
Allemaal larie & apekoolverhalen. Ikzelf heb nog de orignele brug erop zitten, en ik heb daar geen last van. Mits een goede afstelling, en het gebruik van snaren dikker als .009 doet die brug perfect wat ze moet doen.

FruscianteFan
7 januari 2009, 13:28
Ik heb eerst een jaar gekloot met de brug van mijn Jaguar, en toen toch maar Mustangzadels erop gezet. Als de brug eenmaal goed zit, blijft het ook wel een paar maanden goed zitten. Soms heb je een probleem binnen 5 minuten verholpen, soms duurt het langer en dat is echt frustrerend. De meeste problemen zijn meteen verholpen met een Mustangbrug of -zadels.

edit: Jaguar heeft origineel dezelfde brug als de Jazzmaster...

Dweezman
7 januari 2009, 13:29
Kan verschillen, zowel per gitaar als bespeler. Had een Jap Jag, brug ratelde enorm. Mustang-bridge deed de truuk. Mijn AVRI Jag was qua brug perfect, gen aanpassingen nodig. Mijn huidige '65 heeft een buzzstop, werkt ook goed, maar overweeg toch die mustang brug, omdat ik de snaren toch uit de groeven ros. Maar then again...

FruscianteFan
7 januari 2009, 13:32
Kan verschillen, zowel per gitaar als bespeler. Had een Jap Jag, brug ratelde enorm. Mustang-bridge deed de truuk. Mijn AVRI Jag was qua brug perfect, gen aanpassingen nodig. Mijn huidige '65 heeft een buzzstop, werkt ook goed, maar overwweg toch die mustang brug, omdat ik de snaren toch uit de groeven ros. Maar then again...Dat is een van de weinige problemen die een mustangbrug niet per se oplost: de groeven zijn even diep en smal, dus toen ik ze net had geïnstalleerd ramde ik de lage E (.052) er alsnog uit. En dan ben je nog verder van huis, want bij de Jaguar komt de snaar dan in een andere groef. Inmiddels heeft mijn pa het zadeltje wat ingeslepen en nu doet-ie het perfect.

Mad mind
7 januari 2009, 19:40
Ik kom net terug van de gitaarles en mijn leraar zei me dat hij ook een Japanse Jazzmaster had (1 van de ....8-)). Hij was er erg tevreden over, heel goede gitaar, hij heeft alleen wel wat aanpassingen moeten doen aan de elementen enz. Maar dat zal van exemplaar tot exemplaar afhangen zeker. Maar hij steunde mijn keuze volledig. Weer een stapje dichter dus.:dance:

jplm
7 januari 2009, 20:02
Hallo.

Ik heb ook eens zo'n Japanse Jazzmaster gehad, een rode. Wat mij wel beviel was de erg bolle toets (zo uit mijn hoofd meen ik een 7,5 inch radius) waardoor barré's pakken een eitje was. De topkambreedte is trouwens niet al te groot. Verder is de bodyvorm zodanig dat hij fijn op zowel het linker als het rechterbovenbeen ligt (ik speelde fingerpicking). Wat me minder beviel was de brug (beetje gammele indruk) door dat trem-systeem, en het geluid dat je kon krijgen door die bovenste schakelaars, daar werd het geluid (in mijn oren) alleen maar dof van.
Ik heb hem later ingeruild bij bij Peter Verspuy in Rotterdam, had ik later wel spijt van, ten eerste omdat het toch een fijne gitaar was, maar ook omdat men in die zaak "niet verder dan een bepaald bedrag kon gaan", maar een dag later stond hij voor nagenoeg de nieuwprijs op hun site, met de toevoeging "demo", zo weinig had hij bij mij geleden. Maar ja.

Groet, Jan.

humbucker
7 januari 2009, 20:23
Ik ben ook aan het gassen op een jazzmaster. Ik vind ze er gewoon heerlijk uitzien en klinken. Maar ik kan eigenlijk helemaal niet goed meer volgen. Er zijn de AVRI modellen, Japanse en (de mexicaanse) classic players. Maar de japanse staan niet op de site van Fender? Of heb ik het mis?

Zijn er trouwens, buiten de AVRI JM's, nog Jazzmasters met een 7.25" radius?

Mr.Fingers
7 januari 2009, 20:26
alle jazzmasters (jap, avri, mascis & costello) behalve de classic-player (9.5") hebben een 7.25" radius, en idd, de japanner staat niet op de site!

humbucker
7 januari 2009, 20:52
fingers to the rescue!!

thanx!


verschil tussen jap en usa zijn dan enkel de lak (nitro vs poly?) en elementen?

Mr.Fingers
7 januari 2009, 20:54
en de usa heeft cloth-wire (stoffen draad), een betere tremolo (andere veer, stabieler & meer sustain) en een echte tortoise slagplaat (de japanner heeft van dat gedrukt braaksel)

Nils47
7 januari 2009, 21:15
Hey maar waarom heeft die mexicaanse nou net een andere radius dan?

Mr.Fingers
7 januari 2009, 21:32
omdat dat een "upgrade" is (hetere elementen 4 rock, Tune-O-Matic brug, trem dichter bij brug voor meer sustain, plattere neck voor beter solowerk)

Nils47
7 januari 2009, 21:36
Dat is NICE! :) dankjewel!

Aimé
7 januari 2009, 21:47
Rrrr hoe toevallig, was net ook aan het uitkijken naar zo'n jazzmaster. Rood, matching headstock, en was van plan er sowieso een tortoise slagplaat op te zetten (een van mijn idolen is Ira Kaplan, zoek es op héhé)

Maar geen moneyhunnybunny dus :( staat wel op het lijstje! Fingers, zijn er winkels in Oost Vlaanderen die hem dealen denk je?

Kakihara
7 januari 2009, 22:40
Rrrr hoe toevallig, was net ook aan het uitkijken naar zo'n jazzmaster. Rood, matching headstock, en was van plan er sowieso een tortoise slagplaat op te zetten (een van mijn idolen is Ira Kaplan, zoek es op héhé)

Maar geen moneyhunnybunny dus :( staat wel op het lijstje! Fingers, zijn er winkels in Oost Vlaanderen die hem dealen denk je?

Zoy Key Music of Bebop in Gent geen JM's hebben ?

Mr.Fingers
7 januari 2009, 22:56
Iedere winkel kan 'm gewoon bij Fender GMbH Duitsland bestellen hoor, ik weet niet welke winkel 'm stock binnenheeft.

frankiiee
7 januari 2009, 23:06
ik denk er een tijdje geleden een gezien te hebben bij key music gent

Wabbie
8 januari 2009, 11:13
*plaatje van geile jazzmaster*

Van een mede-forummer (Wabbie denk ik). Mooi rood/wit is niet lelijk!


Dat is inderdaad mijn jazzmaster! Ik gebruik deze ondertussen al heel wat jaartjes als hoofdgitaar. Dit is een japanse Candy Apple Red jazzmaster met ondertussen wel wat modificaties.

In tegenstelling tot Mr. Fingers heb ik wel de brug vervangen, omdat ik steeds de snaren uit de oude brug sloeg. Sinds ik er een mustangbrug op heb zitten heb ik daar bijna geen last meer van. Ik moet wel even de kanttekening maken dat ik met 010 speel en veel mensen zetten zwaardere snaren op hun jazzmaster. Dan sla je de snaren al heel wat lastiger van de stock-0bridge af. Ik kon zelf niet wennen aan 011, dus ben weer terug gegaan naar 010 op mijn jazzmaster.

Volgende stap waren de elementen. De oorspronkelijke japanse elementen neigen meer naar stratocaster elementen dan naar " echte" jazzmaster elementen. Maar dat wil niet zeggen dat ze slecht klinken. Ik heb vrij lang nog met de japanse elementen gespeeld, en ik vind ze nog steeds niet slecht klinken. Ik heb ze na een tijdje vervangen door een setje Duncan 1/4pounders for Jazzmaster. Maar ook die hebben na een tijdje het veld moeten ruimen omdat ik ze te krasserig vond klinken.
Ik heb er nu een set pickups van Curtis Novak in zitten. Dat zijn handgevonden pickups uit de States. Ik heb nu een P90 in de brug en een gewoon jazzmaster element in de nek zitten. Ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over de kwaliteit van deze elementen.

Ik heb een half jaar geleden de neck van mijn jazzmaster ontdaan van de dikke laklaag en in de olie gezet. Dat speelt nu veel fijner, maar is meer een persoonlijke voorkeur.

Enige " nadeel" van jazzmasters is dat ze vrij zeldzaam zijn en dus lastig te testen zijn. Ik heb de mijne gekocht bij de TAGS in Enschede, maar daar heb ik sindsdien geen jazzmasters meer gezien.

Joey Handsome
8 januari 2009, 11:33
Ik heb Curtis Novak's in mijn Jaguar. Heerlijke elementen als je het mij vraagt. Goede keus!

FruscianteFan
8 januari 2009, 11:44
Ik heb Curtis Novak's in mijn Jaguar. Heerlijke elementen als je het mij vraagt. Goede keus!Ik wil die dingen nog steeds in de mijne. Maar ja, kost wel veel geld (en toen ik het geld eenmaal beschikbaar had, kocht ik een Moogerfooger. En nu weer een versterker...)

edit: waarbij ik niet zeg dat Curtis Novak's relatief duur zijn, volgens mij zijn Seymour Duncans al snel duurder.

Wabbie
8 januari 2009, 12:09
Volgens mij zijn Novaks ongeveer even duur als duncans. Misschien iets goedkoper. Maar naar mijn mening toch echt wel veel beter dan duncans. Ik zit er nu aan te denken om ook maar novaks in mijn strat te gaan drukken, maarjah geld en op enzo :dontgeti:.

Mad mind
8 januari 2009, 16:57
Na alles wat ik hier lees is mijn GAS enkel toegenomen. Door de vele info die ik nu gekregen heb kan ik al een veel beter beeld schetsen van wat deze gitaar in zich heeft. Heel hard bedankt voor alle info tot nu toe.

jplm
8 januari 2009, 19:41
Ik heb er nu een set pickups van Curtis Novak in zitten. Dat zijn handgevonden pickups uit de States.

Daar moet je zeker naar zoeken als naar een speld in een hooiberg :dance::D (sorry, kon 't even niet laten).

Groet, Jan.

Wabbie
8 januari 2009, 20:04
Daar moet je zeker naar zoeken als naar een speld in een hooiberg :dance::D (sorry, kon 't even niet laten).

Groet, Jan.

ghehehe. Je moest eens weten :soul:. Dyslexie heeft soms leuke bijeffecten zullen we maar zeggen.

Mad mind
9 januari 2009, 14:30
Ik ben weer aan het zoeken geweest naar een winkel die Jazzmasters verkoopt, maar ik kan precies geen vinden. Het is maar om ze te testen. Je kan ze wel overal bestellen waarschijnlijk maar ik wil er wel eerst eens op spelen. Weet iemand of er in de provincie Antwerpen een winkel is die ze heeft? Ik krijg zelf les in muziekhandel Vanderheyden in Geel maar daar heb ik ze nog niet zien hangen, hetzelfde geldt voor Groove in Lier. Weet iemand hier meer over?

Wabbie
9 januari 2009, 15:32
De enige jazzmasters die ik in de winkel heb gezien in Nederland, waren 2 CAR jazzmasters bij Feedback Utrecht en 1 CAR jazzmaster bij The American Guitar Store in Enschede( die dus nu hier tegen mijn versterker staat).
Verder heb ik er ook een paar gezien bij Musik Produktiv in Duitsland. Allemaal dus behoorlijk buiten de provincie Antwerpen :(.

Mr.Fingers
9 januari 2009, 15:34
Beat-Shop in antwerpen (vlakbij de groenplaats) heeft een J.Mascis en een japanse (sunburst) jazzmaster hangen, Muziek&Visie heeft de Elvis Costello en denk ik een Classic player (sunburst), en strings 'n things heeft 2 echte vintage (1963) jazzmasters

Joey Handsome
9 januari 2009, 16:09
Hoeveel kosten die eigenlijk, die oudjes?

Mr.Fingers
9 januari 2009, 16:11
die volledig originele (fiesta red, tortoise slagplaat, GOUDEN hardware (zeldzaam)) moet 4000€ opbrengen. Een andere, 3TS met vervangingsslagplaat & zonder ritmecircuit 2500€. Qua bassen hebben ze er ook wat lekkers hoor (bvb een 1954 Fender Precision bass, met een serienummer in de 800)

Joey Handsome
9 januari 2009, 16:16
4000 voor volledig origineel uit '63 vind ik eigenlijk niet eens zo heel schrikbarend veel. Ik heb nog nooit op een Jazzmaster gespeeld uit die tijd (alleen een keer op een Tele uit '58), maar dat moet toch smullen zijn. Sowieso is Fiesta Red mijn lievelings Fender kleur. Het komt er nog wel een keer van.

FruscianteFan
9 januari 2009, 16:22
4000 voor volledig origineel uit '63 vind ik eigenlijk niet eens zo heel schrikbarend veel. Ik heb nog nooit op een Jazzmaster gespeeld uit die tijd (alleen een keer op een Tele uit '58), maar dat moet toch smullen zijn. Sowieso is Fiesta Red mijn lievelings Fender kleur. Het komt er nog wel een keer van.Zou ik er niet te lang mee wachten, want de prijzen stijgen alleen maar.

Mr.Fingers
9 januari 2009, 16:26
4000 voor volledig origineel uit '63 vind ik eigenlijk niet eens zo heel schrikbarend veel. Ik heb nog nooit op een Jazzmaster gespeeld uit die tijd (alleen een keer op een Tele uit '58), maar dat moet toch smullen zijn. Sowieso is Fiesta Red mijn lievelings Fender kleur. Het komt er nog wel een keer van.

Het is een "offset" he, Jaguars, Jazzmasters & Mustangs doen het niet zo hard op de tweedehandsmarkt als een telecaster of stratocaster. Op ebay zie je regelmatig originele (maar wel gebruikte, en dus relic) 1963 jaguars voor 1500$ van eigenaar wisselen.

Joey Handsome
9 januari 2009, 16:30
No shit?! Hmm... dat zet me toch wel aan het denken. Ik ben namelijk toch niet helemaal tevree met m'n Jap en zou toch eens een mooie Jaguar willen hebben. Eentje die echt lekker speelt en klinkt. Al klinkt de mijne met de Curtis Novak's best goed. Toch, als ik die Jap dan voor 600,- (is redelijk niet?) van de hand doe hoef ik nog maar 700,- of zoiets bij te leggen en ik heb een vintage USA, lekker vintage afgeragd. Zelf heb ik niet zo'n moeite met een refinish. Tis maar verf, als de rest gewoon origineel is.

Mr.Fingers
9 januari 2009, 16:35
je moet je eens registreren op offsetguitars.com, en na 50 posts (die je wel hebt na een weekje, gewoon veel in offtopic lullen) heb je toegang tot de "marktplaats-sectie", en daar worden veel vintage offsets verhandeld (aan forumprijzen, dus der valt vaak nog wel een "koopje" te doen (en ook veel vintage onderdelen))

Joey Handsome
9 januari 2009, 16:40
Oké, goed idee. Het enige waar ik huiverig voor ben met gitaren kopen op zo'n afstand is dat je ze niet eerst even goed aan de tand kunt voelen.

Mitch
9 januari 2009, 16:50
In de openingspost werd ook nog gevraagd naar een HSC voor een jazzmaster: die zijn gewoon te koop van Warwick, ik gebruik er al jaren één. Bij de meeste Nederlandse en Duitse winkels staan ze gewoon op de site, ik heb de mijne destijds bij een Nederlandse, fysieke winkel gekocht. (Wizz, lees je mee?) namelijk Pro Music Store in Rotterdam.

Wabbie
9 januari 2009, 17:04
In de openingspost werd ook nog gevraagd naar een HSC voor een jazzmaster: die zijn gewoon te koop van Warwick, ik gebruik er al jaren één. Bij de meeste Nederlandse en Duitse winkels staan ze gewoon op de site, ik heb de mijne destijds bij een Nederlandse, fysieke winkel gekocht. (Wizz, lees je mee?) namelijk Pro Music Store in Rotterdam.

Klopt inderdaad. Ik gebruik ook al jaren een Rockcase voor mijn jazzmaster. Is een vrij degelijke HSC voor een jazzmaster voor niet al teveel geld. Ik heb de mijne bij de TAGS vandaan.

Mitch
9 januari 2009, 17:42
Ik heb er nota bene zelfs een keer een topic aan gewijd schiet me nu te binnen, in Gitaren Diversen :D Ter ere van het feit dat -ie mijn gitaar heeft laten overleven toen de koffer inclusief gitaar van een trap af lazerde.
Iets zegt me dat de topic starter niet echt een kei is in zoeken...

Mad mind
9 januari 2009, 17:54
Iets zegt me dat de topic starter niet echt een kei is in zoeken...

Ik heb om eerlijk te zijn enkel naar de gitaar zelf gezocht op het forum. De vraag naar de HSC kwam me te binnen toen ik het topic aan het openen was. Srr:satisfie: