PDA

View Full Version : De Eastwood stormbird, mijn verslag



Wouter J
7 januari 2009, 04:37
In het Engels zodat ik dit topic ook op andere sites kan zetten.

Today I went to this Belgian shop that I discovered purely by accident last week when making a wrong turn on the way to a party. This shop looked like a fun little shop to visit from what I could see from my headlights shining into the darkness. In short I was bound to return there when the opportunity would present itself and today was the day.

When I walked in i was delighted to learn that they carried Eastwood guitars, which had attracted my attention from the moment they first appeared. So I got my hands on a Sunburst specimen of their Non-reverse Firebird (Why do they call that a "Non-reverse" when it's actually the normal Firebird shaped reversed?) renamed the Stormbird.

http://www.apollonmusic.com/eastwood/img/stormbird/E_W_Storm_SB.jpg

And here's my review.

Overall feel
The guitar is a big wide and fat affair, which suits me fine being a player who uses explorers as his main stage guitars so I felt at home with that. The overall weight of the Stormbird was medium, not as heavy as a good Les Paul. Bulk, however, was plentiful in the neck, this certainly is no neck for people with small hands, it feels like a good size baseball bat and the Jumbo frets added to that feel of having a big guitar in your hands. Comfort issues weren't really that much of a hassle, it does feel neck heavy when played sitting down (I didn't strap it on) but with the long headstock with the cast-sealed tuners that shouldn't have come as a surprise. The guitar was set up with a set of 009 strings which clearly couldn't bring out the best this guitar can offer and frankly for me they feel like rubberbands.

Nooks and crannies
The fret ends of this guitar were worked out well, no razorsharp ends sticking out to slash your fingers. But the finish on the neck covering the sides of the fingerboard could benifit from more eye to detail. The edges were rough and charred, they were buffed to a shine but you could still feel them. Equally rough was the pickguard, there wasn't one straight and neat routing to be found and the edging was hobbly and crude. The P90 pickups looked rather cheap (more about them later). And frankly I thought that the sunburst looked a little too yellow for my taste. Kudos however on the hardware, the pots feel sturdy and solid, the bridge and tailpiece are two big hunking pieces of hardware and there's nothing wrong with cast sealed tuners.

Riders on the Storm
I love the big fat neck, it just feels like you're holding a quality piece of wood in your hands. Bending strings of course with a Gibson scale length is a breeze. (although with the flimsy 009 set, it's easy to go overboard with this)
For the righthand, the Gotoh bridge is a comfortable resting point, no high up saddels piercing your skin here. Apart from the neck dive I mentioned earlier, it's a comfortable instrument to play.

Songs of the bird
I plugged the Stormbird in to a Marshall valvestate Halfstack and let loose. Clean, the bridge pickup sounded like it needed a plasma transfusion and it needed it QUICKLY. The Bridge pickup sounded shrill and had a noticably less output than the neck pickup. That neck pickup however was a real winner, seldom have I heard a P90 sound so sweet and blooming. I could do a very convincing Jazzbox impersionation on it. When combined, the two pickups also made for a very sweet sounding guitar. Okay, time for the dirty channel.
As soon as I pushed in the channel selector I reached for the volume control to turn it down because the bridge pickup just began to screech like a Pig about to be slaughtered and it wasn't even on moderate gain levels, fickling about with the controls on both the guitar and on the amp helped but not much. The neck pickup however was a delight, I could do those Dave Murray (Iron maiden player who favors the neck pickup for his solos) leads or turn down the gain and do Clapton's woman tone, this is how a P90 in the neck position of a guitar should sound.

To buy or not to buy?
To be honest I'm a bit torn about this guitar, it has a GREAT neck, it has an absolutley wonderful sounding neck pickup, it looks great and it plays like butter. But on the other hand you have this rather crudly routed pickguard, the too yellow looking sunburst, cheap looking plastic parts and a horrible Bridge pickup. I can't say if all Eastwood Stormbirds are like this but this particullar example didn't really leave me with a sense of awe. As a luthier and a repairman I can easily adress such issues but I'm not really that sure if a guitar in this price range will be worth it. Never the less, I love the way the Non-reverse Firebird looks and I'm glad that eastwood have brought the look of that guitar closer for my to obtain without my having to spend thousands of bucks on an original.

I asked the guy if he could order me one in white. "No problem" he said "But it'll take around eight weeks to arrive"
http://www.eastwoodguitars.com/GTRs/stormbird/images/gtr_Wh-stormbird.jpg

but in the end I'm still not quite convinced that I should get myself one.

macwilliams
7 januari 2009, 06:38
Wat een leuke plaatjes, jammer dat het in het engels geschreven is.
Een hoop hier heeft er nu wezenlijk niets aan. Die hebben al
moeilijkheden met de nederlandsche taal.
Maar goed, het zijn leuke plaatjes.

Kakihara
7 januari 2009, 07:42
Mooie review toch wel.
En het wordt non-reverse genoemd vanwege de headstock - die op de 'gewone' firebird wel reversed is, en op de non-reverse niet. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Luke-wannabe
7 januari 2009, 09:56
Wat een leuke plaatjes, jammer dat het in het engels geschreven is.
Een hoop hier heeft er nu wezenlijk niets aan. Die hebben al
moeilijkheden met de nederlandsche taal.
Maar goed, het zijn leuke plaatjes.
Ik mag toch hopen dat 80% van dit forum dit kan volgen? Minstens?

OT: Lijkt mij dat je net een rotte appel te pakken had? Waren er geen andere exemparen in de winkel?

Mad mind
7 januari 2009, 10:43
Het lijken inderdaad leuke gitaren. Het kan natuurlijk altijd zijn dat je een 'slecht' examplaar hebt vast gehad. De review in het engels mag normaal voor Belgen geen probleem zijn, voor Nederlanders kan ik natuurlijk niet spreken he.

hezz
7 januari 2009, 10:56
Nice review! Toffe gitaren, die Eastwoods. Ik zag laatst de Eastwood Messenger voor €700 te koop staan en begin serieus harde GASSTOTEN te krijgen!

Toch wel aangeraden om een cursusje bij te volgen als je dit niet kan begrijpen. Dit moet je tegenwoordig toch wel kunnen meelezen...

Arjan12
7 januari 2009, 10:58
Veel Nederlanders gaan er prat op dat ze zo geweldig met talen zijn (wat over het algemeen niet zo is). Kunnen ze hier hun gelijk bewijzen :seriousf: .

Luke-wannabe
7 januari 2009, 11:21
Nou ze zijn er wel, maar als ik ze soms hoor gaan met hun engels.. Daar lusten de honden geen brood van..

Dweezman
7 januari 2009, 11:48
inderdeed, there tasten the dogs no bread from.

Stoere gitaar.

nevyn292
7 januari 2009, 11:49
wat mij in principe opvalt is dat veel nederlanders wel de grammatica en de vocabulaire hebben, maar gewoon totaal neergaan op uitspraak. zelf een engelstalige opleiding en campus waarvan 40% niet uit nederland komt dus echt alleen maar engels de hele dag, nu echter vakantie en dan wel grappig als je mensen ineens engels hoort praten:D

soup
7 januari 2009, 11:53
Serieus, ik kan dit niet lezen.

Mijn Engels is top notch ;) ;) maar hoe dit gewoon opgebouwd en geschreven is, nee dank je.

hezz
7 januari 2009, 11:57
wat mij in principe opvalt is dat veel nederlanders wel de grammatica en de vocabulaire hebben, maar gewoon totaal neergaan op uitspraak. zelf een engelstalige opleiding en campus waarvan 40% niet uit nederland komt dus echt alleen maar engels de hele dag, nu echter vakantie en dan wel grappig als je mensen ineens engels hoort praten:D

Oh man, het nederlandse accent in de Engelse taal.. echt een van de geniaalste dingen van Nederland vind ik het. Of andersom, een Amerikaan die Nederlands praat: brilliant! :D

3ss
7 januari 2009, 12:01
Wel mooi geschreven Wouter :)

telecastermaster
7 januari 2009, 12:04
wat mij in principe opvalt is dat veel nederlanders wel de grammatica en de vocabulaire hebben, maar gewoon totaal neergaan op uitspraak. zelf een engelstalige opleiding en campus waarvan 40% niet uit nederland komt dus echt alleen maar engels de hele dag, nu echter vakantie en dan wel grappig als je mensen ineens engels hoort praten:D

Wat mij altijd opvalt zijn Nederlanders die in principe zonder hoofdletters schrijven. :confused: Nou ja, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

tidalwave_sideburns
7 januari 2009, 13:12
Wat mij altijd opvalt zijn Nederlanders die in principe zonder hoofdletters schrijven. :confused: Nou ja, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik praat elke dag met allerlei lui uit alle hoeken van Europa, en je kan meteen horen waar ze vandaan komen. Wat me opvalt is dat Nederlanders alleen "also" gebruiken, terwijl je ook bijvoorbeeld "as well" en "too" hebt.
Ja, en moeite met de "th". Maar goed, de Denen zeggen een 'l' , da's ook niks.
Italianen vind ik het ergst. Die gaan echt bij elk woord op het eind omhoog, als een vraag. Vraag voor de grap een Italiaan in het Engels naar z'n telefoonnr. zero-ah? thirtynine-a? seven nine-ah?

Goed, on topic: mooie gitaar. Firebird modellen zijn eigenlijk de enige solidbody modellen die me aanspreken, op wat Teisco's en misschien een Jaguar na. Is die brigpick up echt zo kut, en ga je daar nog een andere voor in de plaats doen? HB SN werkt voor mij altijd prima. En oh ja, de witte is veel en veel mooier.

Spitfire
7 januari 2009, 13:37
En het wordt non-reverse genoemd vanwege de headstock - die op de 'gewone' firebird wel reversed is, en op de non-reverse niet. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Van oorsprong is de body-vorm van een Firebird zoals deze Stormbird. Later werd deze omgedraaid, wat toen vervolgens als de 'standaard-vorm' van een Firebird werd gezien. Vandaar de non-reversed toevoeging.

Wouter J
7 januari 2009, 13:47
Oké oké, voor diegene die niet zo heel erg goed zijn in Engels heb ik even mijn topic door Babelfish gehaald.

Het resultaat is nogal lachwekkend.


Vandaag ging ik naar deze Belgische winkel dat ik zuiver per toeval vorige week toen het maken van verkeerd om de manier aan een partij aan te zetten ontdekte. Deze winkel keek als een pret weinig winkel van wat te bezoeken ik kon van mijn koplampen zien die in de duisternis glanzen. In het kort was ik verbindend om daar terug te keren wanneer de kans zich zou voorstellen en vandaag was de dag.

Toen ik in ik het genoegen had liep om te leren dat zij gitaren Eastwood droegen, die mijn aandacht van het ogenblik hadden aangetrokken eerst verschenen zij. Zo werd ik mijn handen op een specimen van de Zonnestraal van hun nietOmgekeerde Firebird anders genoemd Stormbird. En here' s mijn overzicht.

Algemeen voel
De gitaar is een grote brede en vette zaak, die me boete aanpast die een speler die ontdekkingsreizigers als zijn hoofdstadiumgitaren is gebruikt zodat ik voelde thuis met dat. Het algemene gewicht van Stormbird was middelgroot, niet zo zwaar zoals een goede Les Paul. De massa, echter, was overvloedig in de hals, is dit zeker geen hals voor mensen met kleine handen, voelt het als een goede knuppel van het groottehonkbal en de Jumbolijstwerken die aan dat gevoel van het hebben van een grote gitaar in uw handen wordt toegevoegd. De kwesties weren' van het comfort; t werkelijk dat veel van een ruzie, het zware hals wanneer gespeelde zitting neer voelt (I didn' t bindt het) maar met het lange asblok met de gietvorm-verzegelde tuners vast die shouldn' t is als verrassing gekomen. De gitaar was opstelling met een reeks van 009 koorden die duidelijk couldn' t brengt het beste uit deze gitaar kan aanbieden en eerlijk gezegd voor me voelen zij als rubberbands.

Hoekjes en spleten
De lijstwerkeinden van deze gitaar werden goed uitgewerkt, geen einden die zo scherp als een scheermes uit uw vingers plakken te snijden. Maar de afwerking op de hals die de kanten van fingerboard behandelt kon van meer oog aan detail profiteren. De randen waren ruw en verkoold, waren zij buffed aan glanzen maar u kon hen nog voelen. Even ruw was pickguard, daar wasn' t één rechtstreeks en het keurige te vinden verpletteren en het scherpen was hobbly en ruwe olie. De P90 bestelwagens keken eerder goedkoop (meer over hen later). En eerlijk gezegd dacht ik dat de zonnestraal voor mijn smaak een weinig te geel keek. De roem nochtans op de hardware, de potten voelt stevig en stevig, zijn de brug en het staartstuk twee grote hunking stukken van hardware en there' s niets verkeerd met gegoten verzegelde tuners.

Ruiters op het Onweer
Ik houd van de grote vette hals, voelt het enkel als you' re holding een kwaliteitsstuk van hout in uw handen. Het buigen van koorden natuurlijk met een Gibson schaallengte is een wind. (hoewel met de brooze 009 reeks, it' s gemakkelijk om overboord met dit) te gaan Voor rechts, is de brug Gotoh een comfortabel rustend punt, geen hoogte saddels hier omhoog doordringend uw huid. Behalve de hals duik ik vroeger vermeldde, it' S.A. comfortabel instrument om te spelen.

Liederen van de vogel
Ik stopte binnen Stormbird aan Marshall valvestate Halfstack en liet los. Schoon, vergde de brugbestelwagen die als het wordt geklonken een plasmatransfusie en het vergde SNEL het. De bestelwagen van de Brug klonk schril en had een noticably minder output dan de halsbestelwagen. Die halsbestelwagen nochtans was een echte winnaar, heb zelden ik hoorde een P90 zo zoet en geluid dat bloeit. Ik kon een zeer overtuigende impersionation Jazzbox op het doen. Wanneer gecombineerd, maakten de twee bestelwagens ook voor een zeer zoete klinkende gitaar. O.k., tijd voor het vuile kanaal. Zodra ik in de kanaalselecteur duwde die ik voor de volumecontrole heb bereikt het af te wijzen omdat de brugbestelwagen enkel begon aan doordringende kreet zoals een Varken en het wasn' ongeveer te slachten; t zelfs op gematigde aanwinstenniveaus, die ongeveer met de controles op zowel de gitaar als op de ampère fickling hielp maar niet veel. De halsbestelwagen nochtans was een verrukking, kon ik die lood van Dave doen Murray (het meisjespeler van het Ijzer die de halsbestelwagen voor zijn solos) goedkeurt of wijs de aanwinst af en doe Clapton' s de vrouwentoon, zo P90 in de halspositie van zou een gitaar moeten klinken.

om te kopen of niet kopen?
Om eerlijke I' te zijn; m een beetje dat over deze gitaar wordt gescheurd, het heeft een GROTE hals, heeft het een bestelwagen van de absolutley prachtige klinkende hals, kijkt het groot en het speelt als boter. Maar enerzijds hebt u eerder crudly verpletterd dit pickguard, de te gele het kijken zonnestraal, het goedkope kijken plastic delen en een afschuwelijke bestelwagen van de Brug. I can' t zegt als al Eastwood Stormbirds als dit maar dit particullar voorbeeld didn' is; t verlaat me werkelijk met een betekenis van ontzag. Als meer luthier en hersteller kan ik dergelijke kwesties maar I' gemakkelijk behandelen; m niet werkelijk dat zeker als een gitaar in deze prijsklasse de moeite waard zal zijn. Nooit minder, houd ik van de manier nietOmgekeerde Firebird en I' eruit ziet; blij m dat eastwood de blik van die gitaar dichter voor mijn hebben gebracht om zonder mijn het moeten te verkrijgen duizenden bokken aan origineel besteden.

Ik vroeg de kerel als hij tot me kon opdracht geven in wit. "Geen problem" hij zei " Maar it' ll verg rond acht weken aan arrive" maar uiteindelijk I' niet helemaal nog overtuigd m dat ik zou moeten krijgen.

Voor degene die het niet door hebben een verklarende woorden lijst...

Lijstwerkeinden - Frets
Ontdekkingsreizigers - Explorers
Bestelwagen - Pickup, element
Meisje van het ijzer - Iron maiden
Zonnestraal - Sunburst
Ruwe Olie - Crude, onafgewerkt.

Apenzoon
7 januari 2009, 15:17
Ik speel nooit op ontdekkingsreizigers.
Ik hou namelijk niet van hun bestelwagens. :dontgeti: :D

Apenzoon
7 januari 2009, 15:19
Ik vind het wel een heel gaaf model firebird bij de weg.

RobertoL
7 januari 2009, 15:24
Je kan het toch ook tussen X'en zetten en dan vertalen ze het niet. Dat is wel makkelijker, want bestelbusjes, ontdekkingsreizigers en andere dingen zijn toch heel wat anders...

Mooie gitaar trouwens, zonde van de knoppen op zo'n gekke plek

Wouter J
7 januari 2009, 15:28
Je kan het toch ook tussen X'en zetten en dan vertalen ze het niet. Dat is wel makkelijker, want bestelbusjes, ontdekkingsreizigers en andere dingen zijn toch heel wat anders...

Mooie gitaar trouwens, zonde van de knoppen op zo'n gekke plek

Maar het klopt wel met de gitaar waarop hij moet lijken.
http://www.guitarsandeffects.com/guitarimages2008/gibson_nonreverse67FB/gibson_nonreverse67FIREbird_005.jpg

Deze foto laat ook prima zien waarom ik van mening ben dat de sunburst te Geel was bij de Eastwood.

Wouter J
7 januari 2009, 15:42
Serieus, ik kan dit niet lezen.

Mijn Engels is top notch ;) ;) maar hoe dit gewoon opgebouwd en geschreven is, nee dank je.

Ik heb anders geen commentaar op de zins opbouw gekregen op Engelstalige forums, wel op het feit dat ik sommige woordjes fout had geschreven maar dat was nog niet eens 10% van de hele tekst.

Orgasmocaster
7 januari 2009, 16:10
Wel mooi geschreven Wouter :)

Volgens mij heb jij het handboek 'cliches voor gitaar reviewers' van sinterklaas gehad//:o
Holy crap? probeer je een review te schrijven of een roman?

Wouter J
7 januari 2009, 16:15
Volgens mij heb jij het handboek 'cliches voor gitaar reviewers' van sinterklaas gehad//:o
Holy crap? probeer je een review te schrijven of een roman?

Ik schrijf zoals ik schrijf en denk er voor de rest ook niet bij na. Wellicht dat mijn achtergrond in het verhalen maken en strips er ook nog bij komt kijken.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/Jane1.jpg

Orgasmocaster
7 januari 2009, 16:17
Ik heb anders geen commentaar op de zins opbouw gekregen op Engelstalige forums, wel op het feit dat ik sommige woordjes fout had geschreven maar dat was nog niet eens 10% van de hele tekst.

De zins opbouw is zo slecht nog niet, het is meer (zoals ik al zei) het overmatig gebruik van cliches wat het zo moeilijk te lezen maakt.

ja ik weet het ik heb geen recht van spreken sinds mijn nederlands ook niet meer is wat het is geweest.

soup
7 januari 2009, 17:19
Wat orgasmo dus zegt.
Maar sommige zinnen kunnen veel makkelijker/mooier/vloeiender geschreven worden.

Sorry dat er gezeik komt over je tekstje maar dit komt gewoon over alsof een 8-jarige dit geschreven heeft.

Noid
7 januari 2009, 17:32
Pfeww alsjeblieft! Waarom ontspoort dit topic richting de manier hoe Wouter zijn zinnen formuleert??? Zullen we weer gewoon on-topic gaan? Of maak zelf een review of zoek een hobby en ga gitaarspelen of zo.

@Wouter: leuke review. Dank voor jouw bijdrage.

Jay75
7 januari 2009, 19:01
Zijn er echt bijna alleen maar jankzakken op dit forum? Uitzonderingen daargelaten.

Toffe recensie van een mooie gitaar.

Bram+
7 januari 2009, 19:36
Ik schrijf zoals ik schrijf en denk er voor de rest ook niet bij na. Wellicht dat mijn achtergrond in het verhalen maken en strips er ook nog bij komt kijken.
Wel weer knap dat er iets van drie fouten in het eerste ballonnetje zitten:D

Maar er is wel een hoop nuttige informatie te halen uit de recensie voor potentiële Eastwoodkopers denk ik zo.

Wouter J
7 januari 2009, 20:06
Wel weer knap dat er iets van drie fouten in het eerste ballonnetje zitten:D

Maar er is wel een hoop nuttige informatie te halen uit de recensie voor potentiële Eastwoodkopers denk ik zo.

Tja als je om vier uur 's nachts nog bezig bent met het afwerken kunnen je vermoeide ogen je wel eens in de steek laten...

Bram+
7 januari 2009, 21:51
Tja als je om vier uur 's nachts nog bezig bent met het afwerken kunnen je vermoeide ogen je wel eens in de steek laten...
Vind ik persoonlijk geen excuus eigenlijk. Kun je de volgende dag als je weer fris bent onder het genot van een kop koffie toch even nakijken?

Jay75
7 januari 2009, 23:55
Vind ik persoonlijk geen excuus eigenlijk. Kun je de volgende dag als je weer fris bent onder het genot van een kop koffie toch even nakijken?

iz ut hier n neerlandikus foorum of gewoon een plek waar ge wa ken zegguh over vette gitaartjes en de bevindingen? Damn

Bram+
8 januari 2009, 00:04
iz ut hier n neerlandikus foorum of gewoon een plek waar ge wa ken zegguh over vette gitaartjes en de bevindingen? Damn
Dat stripje is in het engels, maar ik snap je punt.

Joey Handsome
8 januari 2009, 08:13
Ik kan er niet meer tegen. Probeer je een leuk topic te lezen over een Eastwood gitaar. (Wat ik erg interessant vind, want ik ben in één of twee gitaren geïnteresseerd.) STAAT HET HELE TOPIC VOL MET GEZEIK OVER TAAL. Wat een domper.

Noid
8 januari 2009, 09:10
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/Jane1.jpg
Even off topic: dit ziet er goed uit meneer Jaegers. Het heeft wel wat weg van Manga qua stijl. Maak je dit soort dingen vaker?

Wouter J
8 januari 2009, 21:03
Even off topic: dit ziet er goed uit meneer Jaegers. Het heeft wel wat weg van Manga qua stijl. Maak je dit soort dingen vaker?

Yup, ik heb zelfs mijn eigen gallery op diverse hentai sites. Ik kan je de link wel geven maar het meeste van mijn werk is Not safe for work.