PDA

View Full Version : De draad weer oppakken



Infectedmushroom
6 januari 2009, 23:06
Beste allen,


Ik wil graag een herstart maken in het gitaarspelen. Een aantal jaar geleden heb ik mezelf al bezig gehouden met gitaarspelen (zo'n 2 jaar), maar het gitaarspelen is helaas verwaterd na het stuk gaan van m'n gitaar toendertijd. Vorige week was ik bij een vriend en heb ik weer eens heerlijk wat riffs gespeeld op de gitaar. Dit heeft geheel het gitaargevoel weer teruggebracht in mij!

Nu is het tijd om de draad weer op te pakken. Mijn doel met gitaarspelen is voornamelijk om thuis lekker te jammen. Backing track erbij en lekker meespelen. Voorderest heb ik niet echt ambities om in een band te spelen oid.

De reden dat ik dit topic open, is om jullie suggesties en ideeën te horen, kwa gear om weer te draad op te pakken. Ik speel graag Metal riffs, maar ik hou van variatie en wil soms ook lekker clean spelen. Mijn budget ligt rond de 1000 euro. Daarvan wil ik een gitaar, een versterker en een multi effectenbak kopen (+ uiteraard de snoeren etc).

Zelf had ik dit in gedachten:
- Ibanez RG350EX (niet al te duur, maar ook geen low-budget gitaar)
- Roland Cube 30x of Cube 60
- Boss ME-50

Ik moet uiteraard eerst alles testen, maar heb hier en daar al wat op YouTube opgezocht en daarbij een idee gekregen. Toch hoor ik graag jullie meningen en ideeën! Alle tips zijn welkom..


Alvast bedankt,

- IM

ijzerbroot1
6 januari 2009, 23:11
Niks mis mee met wat je in gedachten hebt! Als je er maar lol in hebt, dat is het belangrijkste!

pasqual
6 januari 2009, 23:34
voor dat budget kan je heel veel kanten op. pin je niet vast op één gitaar maar probeer er meerdere. het belangrijkste is dat ie lekker aanvoelt. er zijn legio gitaren verkrijgbaar met verschillende soorten van halsprofielen en rond de 400 euro kan je echt wel een zeer behoorlijke gitaar scoren. de roland cubes ken ik niet persoonlijk qua sound maar heb er nog niets verkeerd over gelezen en er zitten al veel effecten op. trouwens die ibanez rg's zijn veelzijdige gitaren, zou ik zeker ff uit proberen. ik zelf hou niet zo van de ibanez halzen in het algemeen, maar dat is persoonlijk. leuk dat je weer gaat beginnen.

succes met de zoektocht en groeten Pasqual.

Kosty
6 januari 2009, 23:59
Die Ibanez gitaren zijn qua bouwkwaliteit vrij goed lijkt mij, als die gitaar je ligt, niets mis mee denk ik

Qua versterker denk ik dat je met 30 watt al toekomt, die amps zijn zeker niet te onderschatten ! Maarja, ook weer hoe je er zelf bij voelt - Ik zou mijn geld niet in een 60 watt amp spelen als je al (ruim?) voldoende hebt aan 30watt om gewoon thuis te spelen.

Kakihara
7 januari 2009, 07:59
Persoonlijk snap ik het nut niet van een Cube (versterker met versterkermodelling en effecten) én een ME50 (multieffect met versterkermodelling). Volgens mij gaat dat in elkaars weg zitten. Dan zou ik eerder opteren voor een 15watt, misschien zelfs 5watt, buizenversterkertje, genre Fender Champion 600 of Blackheart Handsome Devil.

Infectedmushroom
7 januari 2009, 08:31
Bedankt voor de reacties en tips allen!

@Kosty: heb je gelijk in. De reden dat ik tussen die twijfel is omdat de Cube60 niet eens zo heel veel duurder is dan de 30x (bij de online winkel waar ik ga bestellen dan). 30watt is zat voor thuis, maar misschien is de geluidskwaliteit van de 60 nog iets beter!?


@Kakihara: De reden hiervoor is dat ik het gewoon lekker variërend en uitgebreid wil hebben. De effecten op de Roland zullen toch weer anders klinken dan die uit de Boss ME-50.

Henri H
7 januari 2009, 08:38
Misschien eerst de gitaar en amp kopen.
Daarna pas gaan kijken welke effecten je nog mist?

iWishmaster
7 januari 2009, 08:43
Misschien eerst de gitaar en amp kopen.
Daarna pas gaan kijken welke effecten je nog mist?

+1

(tien tekens)

Kakihara
7 januari 2009, 08:53
Bedankt voor de reacties en tips allen!

@Kosty: heb je gelijk in. De reden dat ik tussen die twijfel is omdat de Cube60 niet eens zo heel veel duurder is dan de 30x (bij de online winkel waar ik ga bestellen dan). 30watt is zat voor thuis, maar misschien is de geluidskwaliteit van de 60 nog iets beter!?


@Kakihara: De reden hiervoor is dat ik het gewoon lekker variërend en uitgebreid wil hebben. De effecten op de Roland zullen toch weer anders klinken dan die uit de Boss ME-50.

Ik ben ervan overtuigd dat je de geluiden van de Cube ook uit de ME50 kan krijgen en zelfs beter. Dat multieffect is op zich al lekker gevarieerd en uitgebreid. Daarom vind ik de Cube een mindere keuze als versterker. Overigens ben ik het eens met H.Huisjes dat je je best kan focussen op de aanschaf van de gitaar en een versterker. Later kan je er dan nog effecten bijkopen. Ik vind gewoon goed spelen al moeilijk genoeg, laat staan goed spelen met effecten ;) Dus, mijn raad is : goeie gitaar, degelijk buizenbakje, en mocht je het echt niet kunnen laten de ME50

Infectedmushroom
9 januari 2009, 23:06
Nog bedankt voor de laatste reacties.


Maar het is gebeurd; ik heb eindelijk weer een gitaar. Het is niet het model wat ik aanvankelijk op 't oog had, maar iets soort gelijks. Het is een Ibanez RG320PG-P1 geworden:

http://i40.tinypic.com/19r3f4.jpg


Speelt heerlijk weg. Lekker metal riffs wegspelen, maar de mooie clean sound van deze gitaar heeft me echt verbaasd!

Daarbij heb ik, zoals ik wel had geplanned, een Roland Cube 30x gekocht. Na het lezen van de laatste replies, ging ik ook eerst echt voor de gitaar + versterker. Echter, in deze zaak had de man een interessante aanbieding van een Boss GT-8, die ik voor 240 Euro kon meenemen. Deze was gebruikt in de winkel, maar zag er nog spatzuiver uit. Uiteraard geheel getest en ik was er tevreden mee, dus heb ik die er ook bij gekocht. :)

Tot zover de update. Het enige waar ik een beetje tegenop zit, is het vervangen van de snaren. Ik hoop dat ik iemand in de omgeving kan vinden die dat voor mij kan doen, als het nodig is.


- IM

Spitfire
9 januari 2009, 23:12
Tot zover de update. Het enige waar ik een beetje tegenop zit, is het vervangen van de snaren. Ik hoop dat ik iemand in de omgeving kan vinden die dat voor mij kan doen, als het nodig is.

Ach joh, dat doe je 2 of 3 keer en dan heb je het door.

Infectedmushroom
9 januari 2009, 23:15
Ach joh, dat doe je 2 of 3 keer en dan heb je het door.


Me vorige gitaar had geen tremelo systeem... Maargoed, zal inderdaad gewoon even wennen zijn. :cheerup:

macwilliams
9 januari 2009, 23:37
De snaren vervangen doe je icm FR trem het liefst 1 voor een dus eerst dikke E eraf en de nieuwe erop en dan stemmen, rekken en weer stemmen. Daarna werk je de gitaar af naar onderen, snaar na snaar volgens het zelfde principe. Dit scheelt je behoorlijk wat tijd tov alle snaren tegelijk doorknippen en vervangen.


btw , mooie plank:rockon:

The Mess
10 januari 2009, 14:10
Mooie set heb je daar gekocht!
Veel plezier ermee.

(You can't kill the metal, metal will live on ;))

Infectedmushroom
10 januari 2009, 17:04
@macwilliams: bedankt voor de uitleg! Klinkt heel wat logischer om het op die manier te doen.

@The Mess: bedankt. Ben er ook erg blij mee. :satisfie:

TimmU
10 januari 2009, 17:28
ach joh , met zo'n nickname moet je wel goed zitten. Ben je een beetje into the psy ja?

Infectedmushroom
11 januari 2009, 16:44
ach joh , met zo'n nickname moet je wel goed zitten. Ben je een beetje into the psy ja?

Ben zeker into psy. :)

Jij ook dan, neem ik aan?