PDA

View Full Version : Fender stratocaster rattle/buzz



jutter
6 januari 2009, 23:42
Wat mij opvalt is dat de bassnaren van humbuckergitaren minder op de frets ratelen dan singlecoilgitaren. Op mijn stratocaster hoor je dat duidelijk maar als ik voorzichtig de bassnaren aansla dan heb ik geen gekletter van de snaren op de frets. Of hoor je de bassnaren wel stevig te kunnen aanslaan zonder dat geratel? Wat ik hier op dit forum heb gelezen ( zoekfunctie gebruikt, jaja....) is dat onduidelijk; de één zegt dat het een 'fenderkwaal' is en de ander zegt dat het absoluut niet zo hoort. Ik ben erg benieuwd wat nou de waarheid is! Ik hou helemaal niet van dat geratel/buzz maar hoe ik mijn gitaar ook afstel, het probleem blijft. De gitaartechneut heeft laatst de gitaar helemaal afgesteld maar de buzz bleef. Volgens hem is dat volkomen normaal. Hoe hebben jullie dit?

beruk
6 januari 2009, 23:47
Ik heb ook fretbuzz op mijn strat als ik hard aansla (plectrum JD 205) is eigenlijk nooit te horen over de versterker. Is inderdaad een strat 'kwaaltje'. Oorzaak? Er zijn hier dames en heren die daar veel meer verstand van hebben.

jutter
6 januari 2009, 23:50
Ik heb ook fretbuzz op mijn strat als ik hard aansla (plectrum JD 205) is eigenlijk nooit te horen over de versterker. Is inderdaad een strat 'kwaaltje'. Oorzaak? Er zijn hier dames en heren die daar veel meer verstand van hebben.

Voor mij geldt; zacht aanslaan is geen buzz, normaal aanslaan is buzz dus ook duidelijk hoorbaar door de versterker en hard aanslaan is wel heel erg veel geratel.

frankiiee
6 januari 2009, 23:57
ik hoor dit ook niet door mijn versterker hoewel het er wel is als ik hard aansla

jutter
7 januari 2009, 00:03
ik hoor dit ook niet door mijn versterker hoewel het er wel is als ik hard aansla

Hoe hoog heb jij je snaren dan staan?

frankiiee
7 januari 2009, 12:41
weet ik niet precies.

alleszins niet hoog, hij is vlot bespeelbaar en als je er onversterkt op speelt dan hoor je duidelijk een fretbuzz, maar versterkt hoor ik daar niets van terug.

Het is een squier affinity strat dus geen echte kwaliteit maar toch hoor ik over mijn cube geen fretbuzz.

groet

beruk
7 januari 2009, 12:53
Hoe hoog heb jij je snaren dan staan?`

zo hoog mogelijk, laten doen door iemand die dat wél kan + 0.11 snaren dat zou mogelijk ook kunnen helpen

Jurgen_79
7 januari 2009, 13:03
Heb ook behoorlijk last van fret buzz op mijn squier vintage modified strat (geen extreem lage aktie), soms ook hoorbaar door de versterker. Ik heb de boel al eens opnieuw laten afstellen, maar het blijft aanwezig.

Strats hebben daar zowieso vaak last van, maar is ook erg exemplaar afhankelijk. Heb wel op een goedkopere squier gespeeld die nergens last van had en recentelijk op een Blade strat die ook geen merkbare buzz had. Kwestie van goed de gitaar testen voor aankoop lijkt me, de een heeft er gewoon meer last van dan de ander.