PDA

View Full Version : Buizen vervangen in oude musicman amp



matzekoek
3 januari 2009, 13:38
Hey daar,

ik heb laatst een oude musicman(hd-130 + matching cab) van zolder getrokken en er een blackstar pedaal voorgeknald.. hele verbetering tov mn Line6 spider II 212..
de 22 jaar oude eindbuizen zijn wel aan vervanging toe.
nu heb ik bij tonefactory.nl JJ e34L buizen besteld, ik weet dat dit directe vervangers van EL34 buizen zijn, maar moet de amp ook gebiasd worden bij directe vervangers (zoals de E34L tov de EL34) ?

Groet,

Matt

nico verduin
3 januari 2009, 14:03
yep. Type EL34 (of welke andere dan ook) zegt niets over de stroom die er doorheen loopt.

matto
3 januari 2009, 18:08
http://www.musicmanamps.com/

hier vind je meer gegevens.

Chris Winsemius
3 januari 2009, 18:23
Die buizen moeten idd. gebiased worden (hoeveelheid stroom: zie MM schema's, laat ze ajb. NIET "normaal" op 60-70% biasen).

De MMs werken op zeer hoge spanningen (+/- 700V) maar 'n beetje goeie moderne JJ of Shugunang EL34 kan dat gewoon aan.

matzekoek
5 januari 2009, 17:47
Nou, ik heb ffkes wat onderzocht.. blijkt dat ik een transistor phase inverter versie heb (dus geen 12ax7 buis drin, nog wel met el34's)

en die heeft geen adjustable bias.. staat ook op de ernieball site dat je die niet hoeft te biasen (dat moet je wel tussen de regels lezen):

http://www.ernieball.com/faq_content.php?subjectcode=old_amps

Iniedergeval bedankt voor jullie hulp, ik ga ze dr gewoon in ploppen denk ik :].. aangezien de JJ's 30V schijnen te verdragen ipv de normale 25V zou het wel los moeten lopen :]

Mochten er nog opmerkingen zijn, ik hoor het graag!

Chris Winsemius
5 januari 2009, 17:49
De stroom (naast de anode-spanning) moet gemeten worden, uit m'n hoofd: +/- 10mA per buis bij 'n plaats-spanning van 700V.

Niet iedere set JJ EL34s trekt dezelfde stroom.....

matzekoek
5 januari 2009, 17:53
De stroom (naast de anode-spanning) moet gemeten worden, uit m'n hoofd: +/- 10mA per buis bij 'n plaats-spanning van 700V.

Niet iedere set JJ EL34s trekt dezelfde stroom.....
ik ben een complete noob met buizenamps (dit is mn eerste buizenamp.. en dat sinds 2 weken :P )

maar is die ook aanpasbaar dan? en waar meet je zoiets? ^^

Chris Winsemius
5 januari 2009, 18:26
ik ben een complete noob met buizenamps (dit is mn eerste buizenamp.. en dat sinds 2 weken :P )

maar is die ook aanpasbaar dan? en waar meet je zoiets? ^^

Laat dat ergens doen.
Als je geen kennis en ervaring hebt hier mee dan kun je die zevenhonderd-volt-machine beter bij 'n tech brengen.

matzekoek
6 januari 2009, 20:10
Laat dat ergens doen.
Als je geen kennis en ervaring hebt hier mee dan kun je die zevenhonderd-volt-machine beter bij 'n tech brengen.klopt, ik weet er alleen geen te vinden hier in de buurt van apeldoorn.. suggesties iemand?

Matt

nico verduin
6 januari 2009, 20:24
Je kan Matthijs de vries proberen in Apeldoorn: http://www.machmat.nl/mail/index.htm

matzekoek
7 januari 2009, 09:18
Ik dank u, heb m gemaild.. benieuwd wat ie dr van zegt :]

Chris Winsemius
7 januari 2009, 14:08
Heb die jongen weleens gesproken, weet veel van buizen en hifi.

In Apeldoorn heb je natuurlijk ook Peter van Weelden, 'n zeer bekende en goede gitaarversterker-technicus.

Harry
7 januari 2009, 15:51
ik zou ermee naar Vleuten rijden...

matzekoek
7 januari 2009, 22:09
Heb die jongen weleens gesproken, weet veel van buizen en hifi.

In Apeldoorn heb je natuurlijk ook Peter van Weelden, 'n zeer bekende en goede gitaarversterker-technicus.die had ik eerst ook in gedachten ja.. wist alleen niet meer hoe die heette of waar zn site zat..

Thanx ^^