PDA

View Full Version : Mesa Mark of rectifier



fenderben
6 januari 2009, 18:27
Wat is het grote verschil in sound tussen de Mark (bv mark 3) en een rectifier amp. (bv dual)? Voordat er forummers gaan roepen: ga het in een muziekzaak uitproberen...heb de dual recto getest en vond deze wel erg goed klinken (vooral met lekker veel Gain). Clean vond ik het niet slecht maar ook niet heel goed. Heeft de Mark een beter clean geluid en hetzelfde (of beter) gain? Alvast bedankt voor jullie input! FB

sjaak1990
6 januari 2009, 19:09
Clean van mark vind ik mooier. Het zijn totaal verschillende amps. Tremonti gebruikt rectifier bijvoorbeeld. Petrucci ook, maar vooral mesa mark als het goed is. Ik vind het lead kanaal van een mark droog. Vind dat zelf wel mooi, maar het is altijd weer smaak. Mark wordt door jazzgitaristen gebruikt bijvoorbeeld, hard en clean.

Kaïn
6 januari 2009, 19:12
Tsja, maar Petrucci is lang helemaal leip geweest van de Mark IV en die wordt door andere mensen bijkans verafgood als zijnde de heilige graal der lead sounds. Om de mark nou direct aan jazz te hangen is mijns inziens wat vlug door de bocht.
Nu heb ik weinig ervaring met de Mark maar volgens mij zijn de verschillen onderling ook groot.

Nocki?

TimmU
6 januari 2009, 19:18
Ja, en AART . die weet er ook een boel van af.ik vond een recto niet echt zo'n hele te gekke wilde amp.nu kan dat ook aan mij liggen hoor, want sommige bands met recto's klinken wel goed.

sjaak1990
6 januari 2009, 20:30
Tsja, maar Petrucci is lang helemaal leip geweest van de Mark IV en die wordt door andere mensen bijkans verafgood als zijnde de heilige graal der lead sounds. Om de mark nou direct aan jazz te hangen is mijns inziens wat vlug door de bocht.
Nu heb ik weinig ervaring met de Mark maar volgens mij zijn de verschillen onderling ook groot.

Nocki?

Ik bedoelde ook neit dat het een jazz amp is:)
Ik bedoel gewoon, veel mensen zijn toch tevreden over de clean sound en het volume. Ik vind de clean zelf te vlak, niet geweldig.
Rectifier vind ik in band situatie meestal niet zo mooi klinken. Het moet wel kunnen maar vaak is het het niet.

fenderben
6 januari 2009, 23:15
Clean van mark vind ik mooier. Het zijn totaal verschillende amps. Tremonti gebruikt rectifier bijvoorbeeld. Petrucci ook, maar vooral mesa mark als het goed is. Ik vind het lead kanaal van een mark droog. Vind dat zelf wel mooi, maar het is altijd weer smaak. Mark wordt door jazzgitaristen gebruikt bijvoorbeeld, hard en clean.

Hard en clean vind ik persoonlijk niet zo geweldig. Wat is 'droog' lead? Is dat met weinig sustain? Vind lead die lekker lang doorklinken (hoe omschrijf je dat) perfect. Dat vond ik wel mooi van de recto. En de vele mogelijkheden het geluid in te stellen!

Mi-J'Den
6 januari 2009, 23:33
De Recto's en de Marks zijn nogal verschillende versterkers. De meeste Recto's hebben een clean kanaal dat niet echt wat bijzonders is, behalve dan de Roadster en Roadking II, die juist wel een goede clean hebben.

Over het algemeen wordt gesteld dat de Rectifiers een meer 'gecompressed'-e (hoe zeg je dat eigenlijk in het NL?) sound hebben. Mede door hun karakter worden ze minder geschikt geacht voor een mooie lead-sound.

De Mark (IV) daarentegen wordt juist vaak de hemel in geprezen om z'n mooie 'smooth' lead-sound. Ook klinkt hij verder zover ik wat opener dan de Recto's.

Ook moet je bij een Rectifier wat meer moeite doen om 'm strak te krijgen. Veel mensen gebruiken een TS-9 of soortgelijke boost om het laag wat strakker te krijgen. En ook lees ik veel positieve reacties van mensen die een EQ in de loop (serie-loop) hebben, om daarmee zowel de lead wat smoother te krijgen als de amp in het algemeen wat strakker.

De Mark heeft het strakke en smoothe eigenlijk al in z'n karakter, maar dat neemt zeker niet weg dat hij kan grommen als een beest als het moet. Ook klinkt de Mark wat gedefinieerder dan de Recto. De Recto maakt sneller een brei van je sound, waar de Mark de losse noten goed blijft weergeven.

Al met al zijn beide (bij Recto's dan m.n. de Roadster/Roadking) veelzijdige versterkers, die beide ook wat meer moeite dan bij de gemiddelde versterker kosten om ze goed in te stellen.

Anyway, ik heb me afgelopen jaar behoorlijk ingelezen over beide versterkers omdat ik zit te sparen voor d'een of d'andere, helaas zeg ik bovenstaande dus niet uit eigen ervaring. Uiteindelijk zal zelf testen voor mij, en voor jou moeten uitwijzen wat je het beste vind klinken, maar ik hoop dat dit wat bijdraagt voor je beeldvorming.

Edit: Als je Engels beheerst is het Boogie Board een schat aan info over deze amps. http://forum.grailtone.com
En hier op het forum weet ik van Aart dat hij een Mark IV heeft, en Ieme heeft Rectifiers, dus die zouden je uit ervaring over het karakter van hun resp. versterkers kunnen vertellen.

AART
7 januari 2009, 00:09
Tsja, maar Petrucci is lang helemaal leip geweest van de Mark IV en die wordt door andere mensen bijkans verafgood als zijnde de heilige graal der lead sounds. Om de mark nou direct aan jazz te hangen is mijns inziens wat vlug door de bocht.
Nu heb ik weinig ervaring met de Mark maar volgens mij zijn de verschillen onderling ook groot.

Nocki?

Hij wordt best veel gebruikt door jazz gitaristen. 2 van mijn 3 mark IV's heb ik gekocht van jazz gitaristen.

De onderlinge verschillen zijn redelijk groot tussen de IIC, IIC+, III en IV als groep en de I, IIA en IIB. Binnen die groepen lijken de amps op elkaar met kleinere verschillen in voincings en opties. De eerste groep kan de typische mark scheur leveren zoals metallica of petrucci, waar de tweede groep niet echt verder komt dan santana sounds.


Ik bedoelde ook neit dat het een jazz amp is:)
Ik bedoel gewoon, veel mensen zijn toch tevreden over de clean sound en het volume. Ik vind de clean zelf te vlak, niet geweldig.
Rectifier vind ik in band situatie meestal niet zo mooi klinken. Het moet wel kunnen maar vaak is het het niet.

Rectifier versus mark is erg persoonlijk qua smaak. Ik vind ze zelf beiden erg vet. De Mark valt wel iets makkelijker in de mix, maar een recto moet het ook kunnen. De Mark is echter droger zoals gezegd en wat gedefinieerder in de scheur en veel strakker dan een recto.


Hard en clean vind ik persoonlijk niet zo geweldig. Wat is 'droog' lead? Is dat met weinig sustain? Vind lead die lekker lang doorklinken (hoe omschrijf je dat) perfect. Dat vond ik wel mooi van de recto. En de vele mogelijkheden het geluid in te stellen!

droog betekend dat hij niet zo los is en een wat schreeuwerigere scheur dan de recto, die wat lomper en meer 'moshy' is. Erg lastig te omschrijven. iets feller in het middengebied, iets crunchier in het hoog. Je moet het echt zelf horen. De Mark heeft best veel sustain, veel mensen vinden dat erg goed aan de mark, ik let er zelf niet echt op eigenlijk, ik ben niet zo'n soleerder.

Testen is toch het devies. En verdiep je bij een Mark eerst goed in de manual en de settings van anderen, alles op 5 en wat aankloten helpt bij een Mark niet echt.

AART
7 januari 2009, 00:11
De Recto's en de Marks zijn nogal verschillende versterkers. De meeste Recto's hebben een clean kanaal dat niet echt wat bijzonders is, behalve dan de Roadster en Roadking II, die juist wel een goede clean hebben.

Over het algemeen wordt gesteld dat de Rectifiers een meer 'gecompressed'-e (hoe zeg je dat eigenlijk in het NL?) sound hebben. Mede door hun karakter worden ze minder geschikt geacht voor een mooie lead-sound.

De Mark (IV) daarentegen wordt juist vaak de hemel in geprezen om z'n mooie 'smooth' lead-sound. Ook klinkt hij verder zover ik wat opener dan de Recto's.

Ook moet je bij een Rectifier wat meer moeite doen om 'm strak te krijgen. Veel mensen gebruiken een TS-9 of soortgelijke boost om het laag wat strakker te krijgen. En ook lees ik veel positieve reacties van mensen die een EQ in de loop (serie-loop) hebben, om daarmee zowel de lead wat smoother te krijgen als de amp in het algemeen wat strakker.

De Mark heeft het strakke en smoothe eigenlijk al in z'n karakter, maar dat neemt zeker niet weg dat hij kan grommen als een beest als het moet. Ook klinkt de Mark wat gedefinieerder dan de Recto. De Recto maakt sneller een brei van je sound, waar de Mark de losse noten goed blijft weergeven.

Al met al zijn beide (bij Recto's dan m.n. de Roadster/Roadking) veelzijdige versterkers, die beide ook wat meer moeite dan bij de gemiddelde versterker kosten om ze goed in te stellen.

Anyway, ik heb me afgelopen jaar behoorlijk ingelezen over beide versterkers omdat ik zit te sparen voor d'een of d'andere, helaas zeg ik bovenstaande dus niet uit eigen ervaring. Uiteindelijk zal zelf testen voor mij, en voor jou moeten uitwijzen wat je het beste vind klinken, maar ik hoop dat dit wat bijdraagt voor je beeldvorming.

Edit: Als je Engels beheerst is het Boogie Board een schat aan info over deze amps. http://forum.grailtone.com
En hier op het forum weet ik van Aart dat hij een Mark IV heeft, en Ieme heeft Rectifiers, dus die zouden je uit ervaring over het karakter van hun resp. versterkers kunnen vertellen.

Jouw omschrijving voldoet goed aan mijn ervaringen met beide amps, ik was alleen een beetje moe dus het verhaal komt er bij mij niet echt duidelijk uit:satisfie:

Het zijn beide goede amps, het kom gewoon aan op smaak en eisen.

interessander
7 januari 2009, 10:34
De marks hebben sustain genoeg, maar kunnen wel vrij gevoelig worden voor feedback bij hogere gain instellingen. Maar het hangt er van af waar je je lead kanaal voor gebruikt natuurlijk, ik gebruik de lead van mijn mark III voor het oude metallica geluid, waar hij zeer geschikt voor is.

Ik heb hem eens tegenover een triple recifier gehad in de oefenruimte en ook al heeft die veel meer vermogen, de mark bleef door de gedefinieerde en strakke sound veel beter overeind in het totaal plaatje. Met de gedeelde EQ is het voor sommigen wel een compromis en levert een goede clean setting geen goede scheur op en vice versa.

Dus: waarvoor wil je de amp precies gaan gebruiken, en met hoeveel verschillende sounds?

fenderben
7 januari 2009, 11:58
De marks hebben sustain genoeg, maar kunnen wel vrij gevoelig worden voor feedback bij hogere gain instellingen. Maar het hangt er van af waar je je lead kanaal voor gebruikt natuurlijk, ik gebruik de lead van mijn mark III voor het oude metallica geluid, waar hij zeer geschikt voor is.

Ik heb hem eens tegenover een triple recifier gehad in de oefenruimte en ook al heeft die veel meer vermogen, de mark bleef door de gedefinieerde en strakke sound veel beter overeind in het totaal plaatje. Met de gedeelde EQ is het voor sommigen wel een compromis en levert een goede clean setting geen goede scheur op en vice versa.

Dus: waarvoor wil je de amp precies gaan gebruiken, en met hoeveel verschillende sounds?

We spelen nogal een breed rep. Dus de amp. moet zowel clean als lead (overdrive) goed klinken. Vind wel de gain kanaal het belangrijkst. Speel nu op een Engl screamer combo. Vind deze al een lekkere sound geven en prikt ook perfect door de mix. Dus misschien is de mark toch wel geschikter voor mij dan een rectifier. Zoals gezegt; heb deze uitgeprobeert in een muziekzaak en vond de sound best ok (in vergelijk met Koch en Engl). Marks zijn niet zo veel 2e hands te krijgen?

sjaak1990
7 januari 2009, 12:44
Hard en clean vind ik persoonlijk niet zo geweldig. Wat is 'droog' lead? Is dat met weinig sustain? Vind lead die lekker lang doorklinken (hoe omschrijf je dat) perfect. Dat vond ik wel mooi van de recto. En de vele mogelijkheden het geluid in te stellen!

Het kan een voordeel zijn dan hij hard echt clean kan klinken is smaak natuurlijk :)
AART beschrijft het verder goed. Gewoon minder moshy, wat strakker, voelt alsof er minder bijgeluiden zijn, erg lastig te beschrijven idd.

Voor de mesa mark 4 sound moet je misschien eens naar chevelle luisteren, vind het een erg goede band en de gitarist gebruikt op alle 3 de albums, 2 mark 4's.

Natuurlijk hoor je er ook bas doorheen enzo, maar het geeft een indruk:

http://nl.youtube.com/watch?v=6zEfgZj0Lk4

http://nl.youtube.com/watch?v=o18IQ2zUJ44&feature=related

Raffel
7 januari 2009, 12:54
Ik zal even mijn redelijk kort door de bocht mening met mijn ervaring met eigen amps formuleren:

Mark IV: veel sustain, definitie, veelzijdigheid, goed in mix, maar niet zo'n powersound als de recto's, bang for your buck, klassieker.

Trem-o-Verb (recto): relatief hoge gain nodig voor mega sustain, (hoge gain = definitie naar de knoppen bij een recto) voor hoge sustain dus beter een stompbox ervoor, minder definitie, meer power, plug and play, goed in mix (maar trem-o-verb heeft meer mids en definitie dan een standaard dual recto), veelzijdig, maar niet on-the-fly tenzij je weinig verschillende sounds tegelijkertijd nodig hebt, wall of sound!

Ik heb nog een Trem-o-verb staan dus, gaat eigenlijk puur weg omdat ik aan een Mark IV genoeg heb. Maar ik ben wel meer het Recto-type mens, want ik hou niet van hassle, ik wil dat m'n sound altijd overal goed klinkt, niet teveel knoppen. Dan is een TOV in ieder geval ideaal. Je moet wel van de sound houden.

Laat ik hier ook even bij zeggen dat ik denk dat je een betere vergelijking treft tussen een TOV/RK en een Mark dan een Dual recto. Channel cloning doet wonderen voor je geluid.

interessander
7 januari 2009, 13:01
Je hebt net een mark III met full options gemist op ebay.de voor maar 710 euro (wel een amerikaans model met omvormer) en laatst stond er een III rackmount op marktplaats maar die was vrij snel weg. Ik weet niet waar je woont, je zou altijd die van mij eens kunnen testen, hij staat in drenthe.

Raffel
7 januari 2009, 13:06
en bij een Mark III zou ik denk ik dan toch weer opteren voor een Quad + Pamp. Krijg je er gratis een Mark IIc bij en is ook rackmount.

interessander
7 januari 2009, 13:43
Quad is ook prima uiteraard, flink wat opties, maar de 50/50 die er vaak aanhangt heeft dan weer geen simul-class.

Raffel
7 januari 2009, 13:58
ja moet je misschien eigenlijk de 295 of 395 er bij nemen. Wordt dat niet ook in de manual aangeraden? Moeilijk te vinden tegenwoordig meen ik.

Mi-J'Den
7 januari 2009, 14:08
ehm.... even wachten...





Mark V




...?

AART
7 januari 2009, 14:15
Het kan een voordeel zijn dan hij hard echt clean kan klinken is smaak natuurlijk :)
AART beschrijft het verder goed. Gewoon minder moshy, wat strakker, voelt alsof er minder bijgeluiden zijn, erg lastig te beschrijven idd.

Voor de mesa mark 4 sound moet je misschien eens naar chevelle luisteren, vind het een erg goede band en de gitarist gebruikt op alle 3 de albums, 2 mark 4's.

Natuurlijk hoor je er ook bas doorheen enzo, maar het geeft een indruk:

http://nl.youtube.com/watch?v=6zEfgZj0Lk4

http://nl.youtube.com/watch?v=o18IQ2zUJ44&feature=related

Ik vind chevelle niet echt een goed voorbeeld van een Mark-sound.

Metallica (master of puppets)
Lamb of god
Pennywise (full circle)
Offspring (smash en Ixnay)

Nog veel meer ofcourse maar ik vind hun sound erg vet.
Dat zijn bands waarvan hun sound makkelijk te krijgen is met een mark. Chevelle mengt het met recto's afaik.

sjaak1990
7 januari 2009, 14:34
Ik vind chevelle niet echt een goed voorbeeld van een Mark-sound.

Metallica (master of puppets)
Lamb of god
Pennywise (full circle)
Offspring (smash en Ixnay)

Nog veel meer ofcourse maar ik vind hun sound erg vet.
Dat zijn bands waarvan hun sound makkelijk te krijgen is met een mark. Chevelle mengt het met recto's afaik.

http://www.ultimate-guitar.com/interviews/interviews/pete_loeffler_of_chevelle_it_was_hard_with_3_broth ers.html

Lijkt mij toch mark 4. Heb nog nooit gehoord dat hij recto's zou gebruiken ook :)

TimoSomers
7 januari 2009, 14:46
Ik heb nog nooit een Mark geprobeerd, maar heb zelf een Dual Rectifier [3 kanaals] en hij is inderdaad niet zo heel strak, maar zo gauw je er een tubescreamer/Equalizer tussen gooit zijn ze RETE strak en hebben ze een ongelimiteerde sustain.
Ook vind ik dat je bij de rectifiers als een van de weinige versterkers echt een wall of sound ervaart, het blaast je echt weg, en als je er dan zoals eerder gezegd een screamer of equalizer tussen gooit is die power ook nog eens enorm strak en dik.
Dus ik zou als je ze allebei test, zeker bij de rectifier een tubescreamer of EQ ertussen gooien.

EDIT: Ook is de rectifier enorm Cab-gevoelig. Ik heb 2 Marshall boxxen, en op de een klinkt hij veel strakker met veel meer laag, dan de ander (die het geweld en vooral het pompende laag niet goed aan kan).

Michael AE
7 januari 2009, 15:13
Mark series zijn inderdaad meer smooth en strakker in het laag. Bovendien hebben ze wat meer midden onder het gaspedaal. Je kan dus wat meer midden er in draaien zonder dat het lelijk wordt. Recto's hebben over het algemeen wat meer bulderend laag. Niet zozeer meer laag, maar wel een hele ander voicing. Het middengebied en hoog vind ik wel redelijk hetzelfde qua sound, niet qua feel.

Hmmz, volgens mij de meest onduidelijke beschrijving die ik ooit heb gegeven, maar het is ook meer een kwestie van zelf ervaren. Het is heel erg de feel van de amps die het verschil maakt, want je kan ze wel redelijk identiek instellen qua sound.

Het verschil tussen de Recto's is hier al goed beschreven, maar de Marks klinken ook net allemaal effe wat anders. Zo klinkt de MKIII wat dunner dan een IIC of IV en klinkt een MKIIC/IIC+ weer iets opener dan een IV met meer midden en minder compressie. Een IIC heeft dan weer meer korrel dan een IIC+.

Het is allemaal niet zo heel verschillend, maar je moet het echt zelf horen om conclusies te kunnen trekken bij Mesa, vind ik.

Raffel
7 januari 2009, 15:24
bij recto's heeft aan de controls draaien ook lang niet zoveel invloed als bij een Mark natuurlijk. Een Mark kun je ook lelijk laten klinken, een recto eigenlijk niet, want de recto sound blijft de recto sound en daar zijn de dials echt op ingericht.

interessander
7 januari 2009, 15:33
Wat mij nog rest te melden over de mark serie dat voor een lekere metalsound de grafische EQ (kan ook een pedaaltje in de loop zijn) absoluut noodzakelijk is. (mening, geen feit)

Iceman
7 januari 2009, 16:03
Een recto heeft echt z'n eigen geluid, zoals een telecaster ook z'n eigen heeft. Maar het is wel 1 soort geluid.
Mark series hebben het grote voordeel (voor sommigen een nadeel) dat ze erg tweakable zijn, een ander geluid. Dat andere geluid kun je wel heel erg naar je eigen smaak tunen.

Mijn voorkeur gaat tegenwoordig naar het ouderwetse Mark-geluid.

Mi-J'Den
7 januari 2009, 20:10
bij recto's heeft aan de controls draaien ook lang niet zoveel invloed als bij een Mark natuurlijk. Een Mark kun je ook lelijk laten klinken, een recto eigenlijk niet, want de recto sound blijft de recto sound en daar zijn de dials echt op ingericht.

Ik weet niet hoe het precies zit met die controls van de Recto's, maar wat voor sounds je op YouTube soms tegenkomt...:stop: zelfs ermee rekening houdend dat jijbuis de kwaliteit verkracht. Dus ook Recto's kun je heel lelijk laten klinken.

AART
8 januari 2009, 08:34
Ik weet niet hoe het precies zit met die controls van de Recto's, maar wat voor sounds je op YouTube soms tegenkomt...:stop: zelfs ermee rekening houdend dat jijbuis de kwaliteit verkracht. Dus ook Recto's kun je heel lelijk laten klinken.

zet alles op 5 bij welke mesa dan ook en 99% kans dat je een ruksound hebt, het is geen marshall of peavey en dat vergeten mensen wel eens.

Wishmaster heeft gehoord hoe belachelijk slecht mijn Mark IV klonk met alles op 5, zelfs met v in de eq :D

iWishmaster
8 januari 2009, 08:41
zet alles op 5 bij welke mesa dan ook en 99% kans dat je een ruksound hebt, het is geen marshall of peavey en dat vergeten mensen wel eens.

Wishmaster heeft gehoord hoe belachelijk slecht mijn Mark IV klonk met alles op 5, zelfs met v in de eq :D

Jup, vandaar dat ik 2 jaar lang een enorme afkeur voor mesa heb gehad.

Langzaam aan begin ik ze nu te begrijpen. Al vroeg een tijd terug in de winkel naar de handleiding bij de Stiletto en toen keken ze me aan van 'Ben je nou echt zo stom dat je een gitaarversterker niet snapt??'. De verkoper zou het wel even uitleggen: metalsound, dat is alles op 10, behalve de mids. die natuurlijk op 1. Lang leve de gitaarsupermarkten ...

Hoewel ik moet zeggen dat de stiletto en recto een stuk vriendelijker zijn dan de marks.

Raffel
8 januari 2009, 09:03
zet alles op 5 bij welke mesa dan ook en 99% kans dat je een ruksound hebt, het is geen marshall of peavey en dat vergeten mensen wel eens.

Wishmaster heeft gehoord hoe belachelijk slecht mijn Mark IV klonk met alles op 5, zelfs met v in de eq :D

Met uitzondering van o.a. de rectifier denk ik Aart! ;) Als ik alles op 12 uur zet op de TOV klinkt ie ongeveer wel het best. Handleiding raad je ook aan alles tussen 10 en 2 uur te zetten. Ik zet dan de bass op 10 uur en de mid en treble op 2 uur, presence netjes op 12 uur laten staan. Top sound!

De Quad en Mark IV (in mindere mate) hebben me ook heel wat tweak-uurtjes gekost. Helaas als je daar een G-force overheengooit, ben je meer bezig met tweaken dan spelen. 1 van de redenen dat ik back to basic ben gegaan met puur amp spelen. Dan gaat het tweaken nog net!

Mi-J'Den
8 januari 2009, 09:09
Ter illustratie: :D


Here's some advice that's I wish someone would've shared with me when I got my first Mesa. It's called the Mesa 12-Step Program.

1: Get new Mesa. Feel excited because you have your first "real" amp

2: Dial in all of the same settings that you use for your other amps, and think it sounds awesome.

3: Realize that it sounds lame.

4: Hate your tone, and think "Mesa must not be for me"

5: Tweak he amp for a while, convinced that "Mesa are tweaker amps, whatever the hell THAT means"

6: Think about selling or try to sell your amp.

7: Try messing around with ridiculous settings. After all, the amp sucks, so you've got nothing to lose.

8: Find one halfway decent setting, that would sound like garbage on any other type of amp.

9: Find one AMAZING setting.

10: Find LOTS MORE amazing settings, and a few that you absolutely can't live without.

11: Impress others with your awesome tone.

12: Realize that "Mesas are tweaker amps (whatever the hell that means)", and that you probably would've regretted selling this amp for the rest of your life.

(Optional) 13: Link 2 mesas together for a stereo wall of sheer awesomeness.

Now, the most important step is #6. You've got to be aware of it, and do whatever you can to NOT sell your amp, even if it takes 6 months for you to "get" it. Nobody told me about the cycle, and it's pretty common. I almost sold my F-100 a while ago, and then I found my one amazing tone, and now I'm NEVER selling my F-100. It takes time, and you've got to try settings that would sound horribly bad through any other amp. Mesa amps can be SUPER versatile, but the down side is that you'll find a hundred tones that you're just not into before you find one that you can't live without.

Marc Oblivian
8 januari 2009, 09:53
Ik heb nog nooit een Mark geprobeerd, maar heb zelf een Dual Rectifier [3 kanaals] en hij is inderdaad niet zo heel strak, maar zo gauw je er een tubescreamer/Equalizer tussen gooit zijn ze RETE strak en hebben ze een ongelimiteerde sustain.
Ook vind ik dat je bij de rectifiers als een van de weinige versterkers echt een wall of sound ervaart, het blaast je echt weg, en als je er dan zoals eerder gezegd een screamer of equalizer tussen gooit is die power ook nog eens enorm strak en dik.
Dus ik zou als je ze allebei test, zeker bij de rectifier een tubescreamer of EQ ertussen gooien.



Jij gooit ze ertussen schrijf je. Bedoel je daarme in de effectsloop of gewoon tussen je gitaar en de amp? En gebruik je de EQ alleen als boost of stel je hem ook op bepaalde frequenties in?

Raffel
8 januari 2009, 10:08
eq hangt men meestal in de fx-loop dacht ik. But i could be wrong.

Trouwens, die cycle klopt wel ongeveer op 1 punt na. Als je de eerste awesome setting gevonden hebt, switch je naar een andere channel en klinkt die compleet kut. De 3 maanden daarna ben je bezig met alle channels ook nog in verhouding met elkaar te brengen qua volume en awesomeness! ;)

Iceman
8 januari 2009, 10:32
eq hangt men meestal in de fx-loop dacht ik. But i could be wrong.



Noop.
Wat Timo bedoelt is als je een tubescreamer of een eq-pedaal (met het laag er iets uit gedraaid) TUSSEN de gitaar en versterker aansluit, een Recto veel strakker klinkt.

Overigens doet de toonrgeling (de potmeters, niet de graphische 5-band eq) van het leadkanaal op de Mark series hetzelfde als het pedaaltje voor de recto. De meeste gitaristen verwarren de Mark potmeter-toonregeling (eq VOOR de preampgain) met eq na de preampgain.

Marc Oblivian
8 januari 2009, 11:17
Ah, okee, dank je.
Ik las dat er vaak een Tubescreamerachtig pedaal voor wordt gebruikt.
Je hebt in die pedalen wel een hoop prijsverschillen (Maxon OD808, TS808, TS9 enz)
Zit er nou echt zoveel verschil in voicing tussen deze verschillende tubescreamers om het prijsverschil te rechtvaardigen??

fenderben
8 januari 2009, 11:19
Ik heb nog nooit een Mark geprobeerd, maar heb zelf een Dual Rectifier [3 kanaals] en hij is inderdaad niet zo heel strak, maar zo gauw je er een tubescreamer/Equalizer tussen gooit zijn ze RETE strak en hebben ze een ongelimiteerde sustain.
Ook vind ik dat je bij de rectifiers als een van de weinige versterkers echt een wall of sound ervaart, het blaast je echt weg, en als je er dan zoals eerder gezegd een screamer of equalizer tussen gooit is die power ook nog eens enorm strak en dik.
Dus ik zou als je ze allebei test, zeker bij de rectifier een tubescreamer of EQ ertussen gooien.

EDIT: Ook is de rectifier enorm Cab-gevoelig. Ik heb 2 Marshall boxxen, en op de een klinkt hij veel strakker met veel meer laag, dan de ander (die het geweld en vooral het pompende laag niet goed aan kan).

Heb nog een Fulltone fulldrive en een rat liggen. Zou ook al moeten kunnen?

fenderben
8 januari 2009, 11:23
Je hebt net een mark III met full options gemist op ebay.de voor maar 710 euro (wel een amerikaans model met omvormer) en laatst stond er een III rackmount op marktplaats maar die was vrij snel weg. Ik weet niet waar je woont, je zou altijd die van mij eens kunnen testen, hij staat in drenthe.

Die heb ik ook gemist. Stond een hele tijd voor 510 euro op ebay. Drente is helaas zo'n 2 uurtjes rijden. Jij hebt een Mark 3?

Raffel
8 januari 2009, 12:04
maxon 808 wordt veel gebruikt i.c.m. Recto, vast niet voor nix. Check maar eens op www.grailtone.com

JeanPaul du Vinnie
8 januari 2009, 12:57
Met uitzondering van o.a. de rectifier denk ik Aart! ;) Als ik alles op 12 uur zet op de TOV klinkt ie ongeveer wel het best. Handleiding raad je ook aan alles tussen 10 en 2 uur te zetten. Ik zet dan de bass op 10 uur en de mid en treble op 2 uur, presence netjes op 12 uur laten staan. Top sound!

Heh, ik heb dezelfde ervaring met de mijne :) Ik houd de presence wel wat lager, omdat het anders allemaal nogal schel klinkt. Maar dat ligt waarschijnlijk voor een groot stuk aan m'n cab en de pickups die ik had, de laatste keer dat hij nog naar behoren werkte.

Marc Oblivian
8 januari 2009, 13:03
@ Raffel: Ja, heb ik gedaan, maar daar wordt dus ook de TS808 en de TS9 genoemd (en daarnaast nog wat andere drives, maar minder vaak).

Marc Oblivian
8 januari 2009, 13:05
Wat is TOV trouwens???

Raffel
8 januari 2009, 13:31
Heh, ik heb dezelfde ervaring met de mijne :) Ik houd de presence wel wat lager, omdat het anders allemaal nogal schel klinkt. Maar dat ligt waarschijnlijk voor een groot stuk aan m'n cab en de pickups die ik had, de laatste keer dat hij nog naar behoren werkte.

Ik heb een 2x12 Recto met een 2x12 V30's Bogner cab er onder, en die gaan die schelheid ook wel tegen. Brengen ook het midden lekker naar boven!

@ Marc

TOV afkorting voor Trem-o-Verb.

Beste recto ooit gemaakt!

interessander
8 januari 2009, 15:44
Die heb ik ook gemist. Stond een hele tijd voor 510 euro op ebay. Drente is helaas zo'n 2 uurtjes rijden. Jij hebt een Mark 3?

Tja, hij is lager geeindigd dan ik dacht (komt toch door 110V denk ik) er staat nog een sofort kaufen voor 1250, nogal een verschil...

Ik heb een III inderdaad, ook full options, voor een indruk kun je ook op een van de links in mn signature klikken.

jw009
8 januari 2009, 17:53
Dubbel.....

AART
8 januari 2009, 17:58
Ter illustratie: :D

heel erg herkenbaar. alleen duurde het bij mij niet zo lang door hulp van o.a. Nocki en het boogieboard.

Michael AE
8 januari 2009, 17:59
Net kreeg ik het idee dat het misschien handig is een Mesa-settigns topic te openen, waar n00bs naar kunnen kijken als ze een mesa willen proberen. Vooral handig voor mensen die een MK series boogie willen kopen.

Ga het wel even gelijk doen...

AART
8 januari 2009, 18:03
Net kreeg ik het idee dat het misschien handig is een Mesa-settigns topic te openen, waar n00bs naar kunnen kijken als ze een mesa willen proberen. Vooral handig voor mensen die een MK series boogie willen kopen.

Ga het wel even gelijk doen...

goed idee, plaats dan ook gelijk even een link naar de settings database van het grailtone boogieboard.
http://www.grailtone.com/tone-settings/mesa-boogie/mesa-boogie-amp-settings.html

Michael AE
8 januari 2009, 18:22
goed idee, plaats dan ook gelijk even een link naar de settings database van het grailtone boogieboard.
http://www.grailtone.com/tone-settings/mesa-boogie/mesa-boogie-amp-settings.html

Doe ik! Tien tekens.

fenderben
8 januari 2009, 20:42
Tja, hij is lager geeindigd dan ik dacht (komt toch door 110V denk ik) er staat nog een sofort kaufen voor 1250, nogal een verschil...

Ik heb een III inderdaad, ook full options, voor een indruk kun je ook op een van de links in mn signature klikken.

zie die niet staan op Ebay?

interessander
8 januari 2009, 22:30
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=160308148026

En voor de settings is deze ook handig ter illustratie: http://www.chain-metal.nl/mark3/

Nocki
9 januari 2009, 11:46
Leuk topic is dit.

Ondanks dat ik afvallig ben geworden ben ik altijd een enorme Mesa fan geweest. Mis het nog wel eens hoor :)
Ik heb 2 Mark IV's gehad (A combo) (B Medium head)en daarnaast een hoop andere Boogies.
Mark IIb
Studio combo/preamp (alle versies die er zijn)
Quad
Caliber (alle oude versies)
En nog wat losse Mesa ampjes waar ik nu zo gauw niet op kom.
De beste blijft voor mij de Quad. Daar zat absoluut de Metallica (MKIII) sound in en klonk super! ook heeft deze naar mijn mening de mooiste clean en als laatste heeft ie een gedeelde eq per kanaal wat bij de quad wel enorm goed werkt. De volumes van alle sounds zijn goed (beter dan bij andere boogies) te regelen en klinken erg goed.
Ik heb deze quad preamp alleen gehoord door de eindtrap van de Mark IVa combo maar dat zal bij een 50/50 niet veel anders geweest zijn.

De Mark IVheeft voor mij de mooiste lead tone. goed te regelen en enorm smooth. wil je er toch een korrel/randje in kan dat ook. mooiste controll blijft de mid. ondanks dat die weinig doet regel je daar wel de oversturing mee en de feel in het spel. heel bijzonder... heet me jaren geduurt voor ik het hoorde en er mee kon werken.
Het leuke van de Mark is dat je je squealis ermee kan regelen... Als je ze makkelijk wil kan dat en als je ze niet wil ook.

De recto's heb ik met uitzondering van de Roadster nooit gehad. De roadster kwam dicht bij de mark Iv lead tone en was naar mijn mening ook totaal geen recto. Ik gebruikte ook altijd de diode setting ipv de recto setting want ik wil strak vol laag en dat kreeg de recto neiet voor elkaar (stock buizen wat neit super was).
Een tube screamer voor je recto werkt idd geweldig maar daar kocht ik naar mijn idee geen amp voor van dit bedrag... Mes de 2x12 V30 cabs van Mesa kwam ik ook amper door de mix...
Andere recto's vind ik beduidend beter klinken maar ik ben gewoon geen recto fan...

Met de juiste buizen kan je van een Quad een zwaarder monster maken dan een recto dus zou dat absoluut een goede amp zijn als je een rack wilt. Een Mark IV is ook een geweldige amp maar ik zou m dan zonder fx gaan gebruiken... dan is tie op zn best!

Recto's gebruik je voor je slag werk naar mijn idee. voor het solo werk is er zoveel mooiers...

wiegersma
9 januari 2009, 17:23
@Nocki: welke buizen had jij in je Quad te zitten om er een zwaar monster van te maken?

Nocki
9 januari 2009, 18:00
Heel bijzonder... maar het waren allemaal JJ buizen. Wel allemaal speciaal voor de juistelocaties uitgezocht.
Ik heb nog lopen rommelen met mn eigen collectie buizen maar kon het niet bverbeteren of evenaren.

Sterker nog. met de verkeerde buis op de juiste plaats kon je m helemala tam maken en m verschrikkelijk laten klinken. Met die informatie heb ik van veel rot amps een mooie gemaakt en ook leren verder kijken dan mn neus lang is.
Buizen blijft een kwestie van smaak natuurlijk vandaar dat ik me in dat soort discussies nooit meng.

De qud was door iemand anders voorzien van die buizen dus totaal geen credits voor mij maar wel veel van geleerd.

Raffel
12 januari 2009, 09:24
Je kunt best mooie solo's uit de Trem-o-verb halen voor een rectifier Nocki. Check Marco Sfogli's werk op het album van James laBrie maar eens en dat met name de solo op nummer Alone. Dat is dus een rectifier. Als je die niet lekker vind klinken weet ik het niet meer! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=tBrNUOHtPQM

Ik was achteraf verbaasd te horen dat hij zowel voor solo als ritmisch werk een trem-o-verb heeft gebruikt op dit album. Naast S.C.I.E.N.C.E. van Incubus de grootste reden dat ik de TOV ben gaan checken destijds. Wat klinkt ie daar lekker op de plaat zeg.

fenderben
16 januari 2009, 12:09
Je kunt best mooie solo's uit de Trem-o-verb halen voor een rectifier Nocki. Check Marco Sfogli's werk op het album van James laBrie maar eens en dat met name de solo op nummer Alone. Dat is dus een rectifier. Als je die niet lekker vind klinken weet ik het niet meer! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=tBrNUOHtPQM

Ik was achteraf verbaasd te horen dat hij zowel voor solo als ritmisch werk een trem-o-verb heeft gebruikt op dit album. Naast S.C.I.E.N.C.E. van Incubus de grootste reden dat ik de TOV ben gaan checken destijds. Wat klinkt ie daar lekker op de plaat zeg.

Heb mijn oog laten vallen op een Trem-o-verb head. Wat voor Cab kan hier goed bij? Engl oid?

AART
16 januari 2009, 12:43
De standaard mesa kasten en de orange kasten zijn favoriet bij veel recto eigenaars. Bogners zijn ook interessant om mee te wegen, vind ze zelf niet zo bijster interessant, maar het kan je ding zijn.

Raffel
16 januari 2009, 13:15
standaard of recto cabs inderdaad. Engl V30's of OS kan ook wat zijn. Ik prefereer toch echt mijn Bogner Aart ;)

Iceman
17 januari 2009, 10:39
Lijkt me dat dit topic met de komst van de nieuwe Mesa Boogie Mark V op slot kan.

fenderben
17 januari 2009, 16:09
Lijkt me dat dit topic met de komst van de nieuwe Mesa Boogie Mark V op slot kan.

En waarom dan wel iceman??

JeanPaul du Vinnie
19 januari 2009, 03:07
Ik vind dat we langzaamaan naar een overraten van de Mark aan het gaan zijn, als het aankomt op distortions dan toch. Het zijn ontegensprekelijk geniale versterkers van het beste in hun soort, en op vele vlakken waarschijnlijk gewoon de meerdere van de Rectifier, maar aan die typische distortion vind ik persoonlijk echt niks, iets wat me nog maar eens is opgevallen toen 'k onlangs nog eens Ashes Of The Wake oplegde. Geniale cd, maar de gitaartoon doet me niks, met die saaie strakheid. Geef mij maar het horen-en-zien-vergaat van een goeie ouwe brullende Recto.

TimmU
19 januari 2009, 10:15
Doe mij maar de ashes of the wake tone hoor, prachtig vind ik dat. Het moet zo strak als een .... (nouja, ik zeg maar niks, daar ben ik al eens geband voor geweest:D:D)

dml
19 januari 2009, 10:29
Pssst, fluister het maar, dan hoort bijna niemand het. :sssh:

TimmU
19 januari 2009, 10:31
Dat moet mijn lievelingsstudent maar doen, die heeft namelijk de meest zwoele bromstem ever!

AART
19 januari 2009, 12:19
Doe mij maar de ashes of the wake tone hoor, prachtig vind ik dat. Het moet zo strak als een .... (nouja, ik zeg maar niks, daar ben ik al eens geband voor geweest:D:D)


zo strak als een Tangastring maat S door de reet van Lolo Ferrari

Zoiets? daar ben ik nooit voor geband:cheerup:



Ik vind dat we langzaamaan naar een overraten van de Mark aan het gaan zijn, als het aankomt op distortions dan toch. Het zijn ontegensprekelijk geniale versterkers van het beste in hun soort, en op vele vlakken waarschijnlijk gewoon de meerdere van de Rectifier, maar aan die typische distortion vind ik persoonlijk echt niks, iets wat me nog maar eens is opgevallen toen 'k onlangs nog eens Ashes Of The Wake oplegde. Geniale cd, maar de gitaartoon doet me niks, met die saaie strakheid. Geef mij maar het horen-en-zien-vergaat van een goeie ouwe brullende Recto.

Tsja, gewoon een hoop Mark fans hier denk ik. Ben zelf ook erg fan van de recto op zijn tijd trouwens, zou graag nog eens een mooie dual aan mijn collectie toevoegen.

caliban
20 januari 2009, 02:01
Geniale cd, maar de gitaartoon doet me niks, met die saaie strakheid. Geef mij maar het horen-en-zien-vergaat van een goeie ouwe brullende Recto.

Ik vind die tone echt helemaal niet typisch, in het echt klinkt een mark een heel pak warmer en vetter vind ik.

Doc_Rock
25 januari 2009, 18:21
Zoiets? daar ben ik nooit voor geband:cheerup:

Tsja, gewoon een hoop Mark fans hier denk ik. Ben zelf ook erg fan van de recto op zijn tijd trouwens, zou graag nog eens een mooie dual aan mijn collectie toevoegen.

Recto rocks! Mark ook daar niet van maar alhoewel iedereen hier predict dat de Mark ultiemer is tov de recto beweer ik gewoon hetvolgende: De mark is te gevoelig en de standaard rectos te (p)lomp. Voor mij heeft de Roadster /Roadking het beste van beide werelden. Maar beiden zijn echt wel top amps! Maar de recto wordt hier wat als mindere beschouwt alhoewel zijn gain enorm goed klinkt op 100-en albums.
Een paar bladzijden terug staat hier een lijstje van hoe je een Mesa ervaart: think about selling then find a crazy good setting, wel dat is gewoon waar. :)

AART
25 januari 2009, 18:59
Recto rocks! Mark ook daar niet van maar alhoewel iedereen hier predict dat de Mark ultiemer is tov de recto beweer ik gewoon hetvolgende: De mark is te gevoelig en de standaard rectos te (p)lomp. Voor mij heeft de Roadster /Roadking het beste van beide werelden. Maar beiden zijn echt wel top amps! Maar de recto wordt hier wat als mindere beschouwt alhoewel zijn gain enorm goed klinkt op 100-en albums.
Een paar bladzijden terug staat hier een lijstje van hoe je een Mesa ervaart: think about selling then find a crazy good setting, wel dat is gewoon waar. :)

Te gevoelig/te lomp, het is allebei een voordeel als je er naar op zoek bent. Zonder de lompe sound was de recto nooit zo populair geweest en zonder de gevoeligheid was een mark zijn veelzijdigheid (en een deel van zijn sounds dus) kwijt....

Doc_Rock
26 januari 2009, 17:09
Te gevoelig/te lomp, het is allebei een voordeel als je er naar op zoek bent. Zonder de lompe sound was de recto nooit zo populair geweest en zonder de gevoeligheid was een mark zijn veelzijdigheid (en een deel van zijn sounds dus) kwijt....

Inderdaad, maar voor beiden geldt: speel er mee op een goede duurzame cab. De respons van je speakerkast maakt ook veel van het detail en de diepte van geluid. Sinds ik met mijn roadking op een Freeqi cab speel hoor ik tonnen meer nuances in de klank.

Raffel
26 januari 2009, 17:28
alleen voor de punch van beide amps moet je gewoon al een mooie buikkast op de kop tikken! de Mark IV komt ook een stuk dichter bij een Recto in sound met een 4x12.

AART
26 januari 2009, 18:04
alleen voor de punch van beide amps moet je gewoon al een mooie buikkast op de kop tikken! de Mark IV komt ook een stuk dichter bij een Recto in sound met een 4x12.

Mark IV + Rectifier 4x12 Standard Slant = http://img3.harmony-central.com/acapella/ubb/love.gif:rockon:

Raffel
27 januari 2009, 09:13
Die staat ook nog op mijn verlanglijstje! ;) Maar ja je kent het wellicht, nieuw huis, nieuwe spullen behalve mooie gitaarspullen om je nieuwe huis aan te kleden! :D