PDA

View Full Version : Potmeters



Don Olivier
6 januari 2009, 16:46
Wie heeft weleens een 250K potmeter op een PAF type humbucker in een Les Paul gebruikt?

Normaal moet dat 500K zijn, maar ben benieuwd wat het doet als je een 250K volume potmeter gebruikt!?

Apenzoon
6 januari 2009, 17:09
Ik heb wel ervaring met een strat met single coils waar ik 500 in had zitten. Nu zit er wel 250 in. 500 geeft meer hoog door als ik het me goed herrinner van de theorie. Je zou het zelf eens moeten horen denk ik. Mijn strat vind ik wel echt lekkerder klinken met 250, hij klinkt nu 'gebalanceerder'. Een les paul klinkt vaak al vrij modderig en zwaar dus misschien wordt het wat te veel van het laag. Dat kan je natuurlijk ook juist mooi vinden. Ik heb in mijn basgitaar ook de 500 pots vervangen voor 250. Wat ik daarvan vind weet ik nog niet.

Je zou het eens kunnen proberen, pots zijn niet zo heel achterlijk duur. :cool:

jerome
6 januari 2009, 20:24
Ik gebruik in mijn HSS strat ook een 250 K pot i.p.v. 500 K
Ik vindt niet alleen de single coils beter klinken met een 250 K maar ook de humbucker; warmer, opener en minder scherp.
Maar dit is zogezegd geen Les Paul en bovendien geen PAF maar een Dimarzio Dual Sound, dus bij jouw kan het anders uitpakken...
Ik heb wel een Dimarzio PAF gehad in mijn Explorer op een 250 K pot.
Klonk ook lekker.
Ik zou zeggen (zoals Apenzoon ook al schrijft) gewoon even uitproberen...

Orpheo
6 januari 2009, 20:48
250k met een heldere gitaar met pafs kan, maar met een LP zou ik 't niet doen. veel te wollig uiteindelijk.

Don Olivier
7 januari 2009, 20:10
Poe...heb het geprobeerd op een Les Paul met een 250K volume potmeter. Auw, wat slecht....snel weer de 500K erin gezet.

Nu de volgende vraag hoe zou een 250K klinken op een P90 bridge element?