PDA

View Full Version : Kakihara's Project to be ....



Kakihara
6 januari 2009, 13:55
Zonet het 'ontwerp' van mijn toekomstig project beëindigd. Hiervoor heb ik mijn Vester tele overtrokken, wat gegomd en wat andere lijntjes erbij getrokken. Aangezien ik absoluut geen designvaardigheden heb whatsoever, heb ik het maar getekend op een stuk meubelpaneel :
http://img392.imageshack.us/img392/236/017ps5.jpg

en eentje met minder flits (ik moet daar dringend op oefenen, foto's nemen zonder dat die verdomde flits alles verblindt)

http://img141.imageshack.us/img141/3053/018zt4.jpg
Zoals jullie zien, is het geen modern classic à la Guttlin King-series of een of andere extreme vorm, maar ik ben er zelf best tevreden over. Heb me er een klein beetje laten laden door de Pantera-reeks van Framus.
De neck komt de body binnen op de 16de fret. Neckpickup staat hier nog op de positie waar normaal de 24ste fret zou komen te zitten, maar zo komt die pickup gedeeltelijk onder het fretboard te liggen en dat willen we niet, dus die moet bij het uiteindelijke model wat opschuiven. De brugpickup komt op de positie van de denkbeeldige 48ste fret, zo'n vier centimeter van de badass-copie brug. De neckpocket is 7cm diep en 4,5cm breed. Het wordt een bolt-on neck.
De elementen worden (Bill Lawrence) Wilde L609 voor de neck en L610 voor de brug. De L609 klinkt als een kruising tussen een P90 en een singlecoil, de 610 zou wat weghebben van een P90/Jazzmasterelement kruising.
Ze gaan volgens volgend schema aangesloten worden:
http://img515.imageshack.us/img515/7246/bltele5waywithhalfoutofpp6.jpg
Hout is nog to be decided. Daarvoor ga ik eerst wat prijzen moeten aanvragen aan de plaatselijke en wat minder plaatselijk houthandelaars.Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar Western Red Cedar. Ik ben namelijk dol op de invloed wat dit hout heeft als akoustisch bovenblad, in vergelijking met fichte: benieuwd of dat middige, zachtere ook elektrisch tot zijn uiting komt. WRC is een relatief zacht hout, dus er gaat een top op moeten komen. Hiervoor dacht ik aan chakte kok of sapipura (angelim pedra). Ik heb geen flauw benul van de klankeigenschappen, maar 't is allebei mooi...
De hals (fenderscale) wordt van padouk, de toets wordt een preslotted pallisander exemplaar.
Dat was het, ik ben al lichtjes enthousiast

barno
6 januari 2009, 14:11
ziezo, hier moet ik gewoon als eerste op reageren :)

way to go K

't enige wat ik me afvraag: is de kont bedoeld symetrisch te zijn? en zo ja, mss is ze dat wel maar op de foto heb ik de indruk dat de curves niet identiek zijn. Voor de rest: I like it a lot

Kakihara
6 januari 2009, 14:25
Hey Barno,

Thx for liking it :)
Die kont zou in principe symmetrisch moeten zijn ja, maar zoals gezegd, heb ik gewoon mijn tele overtrokken en zo goed en kwaad ik kon wat lijntjes weggegumd en andere bijgetrokken, die kont is er een van, en een perfecte halve cirkel uit de losse hand tekenn is niet bepaald mijn fort. Dus daar ga ik nog iets op moeten vinden. Misschien dat de bovenkant van een emmer hiervoor wel kan dienen :seriousf:

Davy
6 januari 2009, 14:40
Misschien dat de bovenkant van een emmer hiervoor wel kan dienen :seriousf:

Een touwtje zal wel voldoen

Kakihara
6 januari 2009, 14:42
Een touwtje zal wel voldoen

Damnit ... dat ik daar niet aangedacht heb ! thx !

Overigens neem ik ook alle voorstellen met betrekking de naam van dit ding ter harte. Zelf kom ik namelijk niet verder dan Kakicaster, en dat klinkt niet bijster smakelijk...

st.robot
6 januari 2009, 15:13
mooi ontwerp, ik zie d'r wel iets moois in. gaat het met slagplaat worden? Ik heb enkel een beetje de indruk dat je controlplate nogal dicht tegen de kant aanligt, maar dat kan bedrog zijn.

voor de rest: veel succes en véél foto's maken :satisfie:

grtz

Kakihara
6 januari 2009, 15:24
Het gaat zonder slaagplaat worden, ik ben van plan om af te werken met danish oil en ik vind het zonde om naakthout onder een slagplaat weg te stoppen.
De controlplate kan inderdaad misschien wat verder van de rand af ...

Thunders1988
6 januari 2009, 15:57
Mooi! Ziet er goed uit.
Succes!

Hedge
6 januari 2009, 16:03
Ziet er goed uit. Een neckpocket van 4,5cm is dat niet aan de smalle kant?

Ik ben meer van het acoustisch, maar even logisch redeneren: als hij op de top rond de 4,3 is, dan is een verloop van 2 mm wel erg weinig.

barno
6 januari 2009, 16:10
Ziet er goed uit. Een neckpocket van 4,5cm is dat niet aan de smalle kant?

Ik ben meer van het acoustisch, maar even logisch redeneren: als hij op de top rond de 4,3 is, dan is een verloop van 2 mm wel erg weinig.

agree, dat klopt niet denk ik. bij een strat zit je toch al gauw rond de 55 mm breedte neckpocket.

btw K, je hebt pm

Kakihara
6 januari 2009, 16:53
Thx voor de aanmoedigingen :)
Wat betreft de neckpocket: ik heb het hier nagemeten op mijn tele-copie, daar is die 50mm, foutje van mij dus, is ondertussen op mijn 'tekening' aangepast. Ik ben blij met jullie opmerkzaamheid :)

@barno, je hebt er eentje terug

aaronstonebeat
6 januari 2009, 19:09
Een touwtje zal wel voldoen

Dan krijg je wel een halve cirkelvormige kont en ik denk dat dat nogal massaal uit zal pakken; dan komt de achterste strappin nog een eind verder naar achter, met allemaal body ertussen. Zelfs een ES 335 is op die plek niet cirkelvormig maar eerder een halve ovaal. Misschien dat het met een aaneengeknoopt touwtje en 2 middelpunten (ellips construeren) lukt?

Anders bv. de bovenste helft tracen op transparant papier, uitknippen en naar de onderste helft omklappen en vervolgens de onderkant mbv het papier op het hout tracen. Dan krijg je iig symmetrie.

Mooi dat je de knoop hebt doorgehakt Kakihara !
Veel succes en genoegen.

Davy
6 januari 2009, 19:31
je kan ook een grotere (kwart) cirkel maken en daarna met de hand trachten de krommes te verbinden

Kakihara
6 januari 2009, 19:41
Ik moet dus echt iets aan die kont gaan doen :seriousf:

@Aaronstonebeat: de knoop is eigenlijk al bijna twee jaar geleden doorgehakt, maar door chantage (genre: "je mag die gitaar kopen, maar dan begin je niet eerder aan de gitaar te bouwen dan volgend jaar"), en familiale en locale omstandigheden, is het er nog niet van gekomen. Nu gaat het waarschijnlijk nog een maandje duren vooraleer ik er daadwerkelijk aan begin, mijn toekomstig 'atelier' moet eerst nog wat opgeruimd worden (lees: er staat nog ontiechelijk veel rommel dat weg moet). En het gaat - vooral om financiële redenen - een paar maanden duren voordat ze écht af is.

Heb ondertussen de eerste offerte voor het hout binnen :
geschaafde ceder 52 x 180 x 550 mm : 57.39 €/st
geschaafde afrormosia 52 x 175 x 550 mm : 46.40 €/st

De prijs moet verdubbeld worden om tot een volledige body te kunnen komen (komt dus op 114.78€ voor het ceder en €92.80 voor afrormosia). Prijzen lijken me mee te vallen, toen ik vorig jaar prijsvroeg voor hetzelfde, was dat bijna het dubbele. (Misschien nogmaals een prijs aanvragen, krijg ik het hout misschien gratis :seriousf:) Angelim Pedra/Sapipura lijkt afgeschreven te zijn als top: om zeker te zijn dat het niet gaat kromtrekken is naar verluidt een dikte van 30mm aangewezen. Dat wordt dus uitkijken naar iets anders.

G.G.
6 januari 2009, 20:12
Neckpocket kan prima zo smal. Is een hele mooie optie wanneer je de hals bij de bodyaansluiting smaller maakt onder de toets zodat naden verborgen blijven. Houd er wel rekening mee dat de hals voldoende vlees moet hebben voor de schroeven.

aaronstonebeat
6 januari 2009, 22:16
Ik kon het even niet laten hier wat toetsen bij de hoogste fret te meten: 53 mm, 55 mm en 56 mm. Dat zou toch niet veel minder moeten zijn, lijkt me; anders heb je of snaren die heel dicht bij de rand van de toets staan of bij de brug een hele krappe stringspacing.

Natuurlijk kan de hals daar onder de toets smaller zijn.

Kakihara
7 januari 2009, 09:15
Ik ben aan die 4,5 cm brede neckpocket gekomen door verwarring : Ik heb namelijk lang getwijfeld tussen een setneck en relatief iets makkelijker bolt-on (dat wordt nog altijd niet gemakkelijk met die neckangle die ik moet frezen omdat ik persé een wrapoverbrug wil). Onderbewust zal die twijfel tussen setneck en bolt-on nog ergens hebben meegespeeld: bij setnecks steekt het fretboard een beetje naast de neck uit.
Overigens ben ik er altijd van uitgegaan dat een (bolt-on) neckpocket rechthoekig mag zijn, maar nu ik de maten van Aaronstonebeat zie staan, bedenk ik me dat het eigenlijk licht trapeziumvormig is: de breedte van het fretboard/neck bij mijn tele is aan de 16de fret, waar hij in de body komt, 52mm en op het einde van 55mm, wat toch wel een verschil is van 3mm en naar mijn insziens, net iets teveel speling zou geven.

Kakihara
7 januari 2009, 09:43
Overigens heb ik nog dit staan thuis :
http://www.pattex.nl/new/productpics/houtlijm_pu_construct_vloeibaar_benl_nl.jpg

Pattex PU lijm, ik veronderstel dat ik dit net zo goed kan gebruiken als titebond?

st.robot
7 januari 2009, 11:07
Ik ben aan die 4,5 cm brede neckpocket gekomen door verwarring : Ik heb namelijk lang getwijfeld tussen een setneck en relatief iets makkelijker bolt-on (dat wordt nog altijd niet gemakkelijk met die neckangle die ik moet frezen omdat ik persé een wrapoverbrug wil). Onderbewust zal die twijfel tussen setneck en bolt-on nog ergens hebben meegespeeld: bij setnecks steekt het fretboard een beetje naast de neck uit.
Overigens ben ik er altijd van uitgegaan dat een (bolt-on) neckpocket rechthoekig mag zijn, maar nu ik de maten van Aaronstonebeat zie staan, bedenk ik me dat het eigenlijk licht trapeziumvormig is: de breedte van het fretboard/neck bij mijn tele is aan de 16de fret, waar hij in de body komt, 52mm en op het einde van 55mm, wat toch wel een verschil is van 3mm en naar mijn insziens, net iets teveel speling zou geven.

je kan er ook voor kiezen om uw brug te verzinken, dan hoef je geen neckangle te voorzien.

Davy
7 januari 2009, 11:16
Overigens heb ik nog dit staan thuis :
http://www.pattex.nl/new/productpics/houtlijm_pu_construct_vloeibaar_benl_nl.jpg

Pattex PU lijm, ik veronderstel dat ik dit net zo goed kan gebruiken als titebond?

Pu lijm bruist dacht ik, dus je zal wel heel hard moeten klemmen. Ik zou gewone witte houtlijm gebruiken.

Ik had eens pu lijm van pattex gebruikt en niet genoeg geklemd en dan is de lijmnaad niets waard.

Hedge
7 januari 2009, 13:03
Die lijm is echt zooi, zou ik nooit gebruiken voor gitaarbouw. Ga minimaal voor gewone witte houtlijm

stijnkenens
7 januari 2009, 19:47
Nog even op je foto's terug komen:
Er zijn maar enkele manieren om een goede foto te trekken:

- Met veel (dag)licht, dat geeft het mooiste resultaat, hoewel een peertje ook wel mooi kan zijn, tl licht slaagt groen uit op een foto (hoewel er op een digitaal toestel tegenwoordig een filter staat, maar ik heb nog analoog leren trekken, alvorens over te stappen op digitaal).

- met statief: sluitertijd kan zo lang zijn als nodig, en het object en apparaat bewegen toch niet, dus het object is mooi uitgelicht.

Nooit trekken met tegenlicht, vb: je gitaar proberen te fotograferen met een raam erachter, je fototoestel meet meer het licht van het raam, waardoor je gitaar te donker wordt, ga als fotograaf eerder tussen het raam en je object staan, oppassen voor schaduw van jezelf.

voor de rest: veel foto's trekken, niet alleen om te laten zien aan andere, maar ook voor jezelf: een foto van een stap in het bouwproces zegt meer dan een paar lijnen tekst, hoe meer je fotografeert hoe gemakkelijker het is om later nog te weten wat je juist gedaan hebt.

Dus laat die foto's maar komen :-)

s

Kakihara
8 januari 2009, 09:19
Wat die foto's betreft : ik ga de handleiding van het fototoestel nog eens doornemen, in de hoop iets te vinden waarmee ik de flits kan afzetten, dat zou al een hoop schelen. Ik moet het stellen met een relatief goedkoop digitaal toestel, ik weet niet of die het begrip sluitertijd kent :)

OT : een vriendelijke mijnheer heeft de volgende tekeningen gemaakt :

de Kakihara Axe bovenop een tele geplakt, om een beetje te vergelijken:

http://img509.imageshack.us/img509/1354/kakiharabodyvormqo1.jpg

de Kakihara Axe zoals ie er uiteindelijk min of meer zou moeten uitzien (moet nog een andere top op en de neck pickup zou nog wat naar achteren moeten, maar de pickups en de brug zijn in ieder geval de juiste ;) ) :

http://img116.imageshack.us/img116/4300/kakihararedcedarry8.jpg

Het is best wel leuk om je toekomstige axe gevisualiseerd te zien. Ik wou dat ik dezelfde vaardigheden had.

pueblo
8 januari 2009, 21:17
blijft de kop zo? want nu maken de snaren wel een grote hoek

barno
8 januari 2009, 23:35
blijft de kop zo? want nu maken de snaren wel een grote hoek


dat denk ik niet, ik heb kakihara zijn body ontwerp even opgesmukt in fotoshop maar de headstock heb ik er maar vlugvlug bijgetekend omdat hij die nog moet ontwerpen, zonder headstock ziet het er helemaal niet uit ...

Kakihara
9 januari 2009, 08:00
Nope, de kop moet nog getekend worden, ik was in den beginne van plan om een 3x3 model op te zetten, maar misschien ga ik wel aan de slag met dat ruwe model van Barno, ik vind dat namelijk ook wel iets hebben :)