PDA

View Full Version : Hals te recht, benden lastiger?



Shaggy
6 januari 2009, 10:01
Na de perikelen vanwege het omvallen, nu weer fijn afgesteld. De hals is iets boller dan voorheen. Kan het dan kloppen dat het benden ietwat lastiger gaat?

Ik merk eigenlijk twee dingen op; Een andere strat heeft juist een wat hogere actie en meer holle hals. De klank is wat voller en het benden gaat superlekker, alleen zijn snelle rifs weer wat lastiger. Is dit vice versa bij bolle halsen? Maakt de radius nog verschil hierin?

Di Stefano
6 januari 2009, 15:38
Als je actie hoger is heb je een betere grip op je snaren waardoor je gemakkelijker kan benden. Als je hals holler is is je actie in het midden ook wat hoger waardoor het gemakkelijker gaat. Begin echter niet met je truss rod te spelen om je actie te veranderen. Stel eerst de hals perfect af. Op het internet zijn er veel tutorials hoe dat moet en nadien kan je je actie aanpassen met de zadeltjes op je brug.

Shaggy
7 januari 2009, 10:01
Als je actie hoger is heb je een betere grip op je snaren waardoor je gemakkelijker kan benden.

Ik heb gewoon dezelfde grip, het voelt alleen zwaarder c.q. ik moet meer moeite doen. Met die truss-rod kan je best experimenteren zolang je maar niet hele draaien eraan geeft en het hout de tijd gunt zich aan te passen.

De strat die lichter bendt heeft behalve een hogere actie en hollere hals ook jumbu frets. Weer een andere strat heeft een vintage style neck, bollere radius en dunne vintage frets en bendt ook wel lastiger maar is even wennen dan gaat het wel.

M Kactus
7 januari 2009, 12:20
Ik heb gewoon dezelfde grip, het voelt alleen zwaarder c.q. ik moet meer moeite doen. Met die truss-rod kan je best experimenteren zolang je maar niet hele draaien eraan geeft en het hout de tijd gunt zich aan te passen.

De strat die lichter bendt heeft behalve een hogere actie en hollere hals ook jumbu frets. Weer een andere strat heeft een vintage style neck, bollere radius en dunne vintage frets en bendt ook wel lastiger maar is even wennen dan gaat het wel.

Tuurlijk mag je best experimenteren met de truss-rod, maar dat is niet de juiste manier om de actie van je gitaar te verhogen. Dat kun je beter doen door de zadeltjes bij te stellen, zoals hiervoor gezegd werd.

Shaggy
8 januari 2009, 12:31
Thnx, duidelijk. Is het dan zo dat een hollere hals en/of een hogere actie het benden vergemakkelijkt?

M Kactus
8 januari 2009, 12:50
Thnx, duidelijk. Is het dan zo dat een hollere hals en/of een hogere actie het benden vergemakkelijkt?

Nou, naar mijn ervaring vergemakkelijkt een hogere actie het benden wel, ja. Of het nu een kwestie is van meer grip, meer controle of minder hinder van de andere snaren, dat weet ik niet, maar ik merk het wel. Mijn bends zijn ook makkerlijker op de juiste toonhoogte te krijgen/houden als de actie wat hoger ligt.
Een hollere/bollere hals heeft meer te maken met het aanlopen van snaren dan met de actie of het speelgemak. Om de actie te verhogen werk je met de brug(zadeltjes) en eventueel met de kam.

DeiDRagonas
8 januari 2009, 17:30
Ik merk wel dat een snaar soms dood slaat bij het hoogste punt van de bend. De actie is dan in principe iets te laag. Maar dat benden in t algemeen lastiger gaat met een lagere actie vind ik niet.

Grt Roy!

Nobler
8 januari 2009, 17:35
Kan het zijn dat er op de gitaar waarop het benden moeilijker gaat dikkere snaren zitten dan op de makkelijker 'bendende' gitaar?