PDA

View Full Version : Mijn hand slaat vast.



Git Aar
6 januari 2009, 09:58
Hallo, ik ben een weekje geleden begonnen met de Hal Leonard methode en ben nu bijna op de helft van boek 1. Gaat prima, op 1 probleempje na dan.
Als ik met mijn middelvinger van mijn linkerhand de A doe, en dan overstap naar de D met mijn ringvinger kan ik niet terug naar de A komen.

Ik dacht eerst dat het beginnersstijfheid was of zo, maar het blijft. Mn pees rolt niet over de knokkel van mn middelvinger, en kan ik die dus niet genoeg optillen op mn ringvinder naar beneden te doen. Ik moet eerst mijn hand een stukje open doen om verder te spelen.

Heb ik nu zo'n rare hand, of is mn houding verkeerd?
Ik doe mn linkerduim onder de fret. (?)

Tenslotte ben ik geen 13 meer, hoop niet te laat begonnen te zijn :confused:

iWishmaster
6 januari 2009, 10:33
Ik doe mn linkerduim onder de fret. (?)


Dat snap ik niet helemaal, wat bedoel je precies?

Je moet in ieder geval de hals vastpakken alsof het een knuppel is, met je duim boven en de andere 4 vingers onder. Hard drukken is ook niet nodig (meestal dan), nooit harder drukker dan nodig is om een zuivere noot zonder fretbuzz te krijgen.

Overigens: ik kan amper een open A akkoord spelen, mijn vingers zijn te groot, dus ik pak een barré en demp de hoge E snaar gewoon.

Git Aar
6 januari 2009, 12:21
Dat snap ik niet helemaal, wat bedoel je precies?

Je moet in ieder geval de hals vastpakken alsof het een knuppel is, met je duim boven en de andere 4 vingers onder. Hard drukken is ook niet nodig (meestal dan), nooit harder drukker dan nodig is om een zuivere noot zonder fretbuzz te krijgen.




Ik krijg het net, maar dan ook net voorelkaar om terug te gaan naar de D, dan nog zit mn hand in een kramp doordat mn pees achter mn knokkel blijft hangen.
Ik heb het al geprobeerd met een blokkie in mn hand. Dan is de hoek van mn vingers-handpalm minder scherp. Gaat iig beter.

Jeroensnake
6 januari 2009, 17:43
Waar heb je de top van je duim? Ergens in het midden van de achterkant van de hals ... ?

Zoals dit ;

http://img178.imageshack.us/img178/9463/lefthandfingerpositiondpi8.jpg?

Joppnl
6 januari 2009, 18:38
open deur maarrrr: neem eens een paar lessen.

k Heb zelf vaak les gegeven en 1 van de eerste dingen = houding!

Wat vaak verkeerd gaat is de houding van je handen (zowel links als rechts) maar ook de zithouding: vaak helemaal krom over de gitaar hangend etc etc.

Als je die basis een klein beetje hebt kan je verder met zelfstudie totdat je weer een moment krijgt dat je niet weet hoe je verder moet etc.

succes, nooit te laat om te beginnen zolang je maar niet in 1 maand Hendrix wilt zijn maar tevreden bent met kleine vorderingen.

Pais
6 januari 2009, 20:00
Ik krijg het net, maar dan ook net voorelkaar om terug te gaan naar de D, dan nog zit mn hand in een kramp doordat mn pees achter mn knokkel blijft hangen.
Ik heb het al geprobeerd met een blokkie in mn hand. Dan is de hoek van mn vingers-handpalm minder scherp. Gaat iig beter.


Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ikzelf heb hetzelfde met mijn pink. Vooral na wat lastigere techniekjes (een bend, slide of hammer-on met de pink in een lastige spreiding) komt mijn pink "op slot" en voel ik een knak bij het terugschieten van de pees over de knokkel.

Mijn ervaring: het wordt een stuk minder bij ontspannen spelen. Vooral bij stukken die me niet zo erg eigen zijn gebeurt het vaker. Ook helpt het om met warme handen te spelen.

Lessen nemen is nooit verkeerd, maar ik betwijfel of een docent je hierbij kan helpen.

Git Aar
6 januari 2009, 20:06
Allen dank. Info en aanbevelingen waar ik wat mee kan.

Mn zwagertje heeft 2 jr lesgehad. Hij heeft alle houdingen aangeleerd. Behalve de houding van het bovestaand plaatje, dat wist ik niet, ga het gelijk proberen

iWishmaster
7 januari 2009, 08:57
Allen dank. Info en aanbevelingen waar ik wat mee kan.

Mn zwagertje heeft 2 jr lesgehad. Hij heeft alle houdingen aangeleerd. Behalve de houding van het bovestaand plaatje, dat wist ik niet, ga het gelijk proberen

Dat bovenstaand is de meest 'handvriendelijke' manier om je gitaar vast te houden in alle posities. Persoonlijk heb ik de gewoonte ontwikkeld bij open akkoorden in de eerste positie mijn duim over de neck heen te leggen. Soms ook nuttig om de E-bas te dempen of te fretten.