PDA

View Full Version : Basgitaar -> Synth sound



Megadeth22
6 januari 2009, 09:58
Ik neem nu en dan wat basgitaar dingetjes op (met een kabel die recht in mijn line-in gaat) en kan zo dus het geluid veranderen naar mijn behoeven. Nu ben ik bezig met een liedje (Deeper Underground) waar in het begin een synthesizer speelt. Ik wil dat geluid nadoen, maar met mijn programma krijg ik er hoogstens een Wave bass achtig geluid uit (beetje chorus achtig), maar ik zou graag zo'n synth geluid willen.


..Is hier software voor? (Ik heb een Mac..)

Henkie spenkie
6 januari 2009, 10:02
Ik gebruikte voor dat nummer altijd gewoon een gitaar distortion pedaal, niet hetzelfde maar je bas krijgt gewoon een verneukt geluid en dat vond ik er ook wel bij passen.

Voor de bas ken ik verder geen programma's, maar voor de gitaar ken ik er wel 1; "Guitar FX box" heette dat volgens mij. Met dat programma kon je echt belachelijk veel effecten toepassen. Misschien kun je dat ook wel voor je bas gebruiken? Er was altijd een gratis probeer versie te downen dus het is het proberen waard.

Ik weet trouwens niet zeker of dat ook voor Mac is..

Megadeth22
6 januari 2009, 10:07
Ik gebruikte voor dat nummer altijd gewoon een gitaar distortion pedaal, niet hetzelfde maar je bas krijgt gewoon een verneukt geluid en dat vond ik er ook wel bij passen.

Voor de bas ken ik verder geen programma's, maar voor de gitaar ken ik er wel 1; "Guitar FX box" heette dat volgens mij. Met dat programma kon je echt belachelijk veel effecten toepassen. Misschien kun je dat ook wel voor je bas gebruiken? Er was altijd een gratis probeer versie te downen dus het is het proberen waard.

Ik weet trouwens niet zeker of dat ook voor Mac is..
Van die distortion zit wat in, ik zal eens even gaan spelen, kijken hoe dat klinkt. Dat programma zoek ik ook even op, thanks!

DeGecko
6 januari 2009, 15:57
Als ik me niet vergis is de Line6 software (zoals van de TonePort reeks) ook te krijgen voor Mac en werkt ie goed. er zijn ook verschillende bas en gitaar versies, als ze ze al niet samengevoegd hebben...

Btw: Dat geluid krijg je ook wel goed met een Micro Synth van EHX, of een goed regelbare fuzz & filter (vb: EBS BassIQ + EHX Bass Big Muff ofzo) ;-)

Megadeth22
6 januari 2009, 16:15
Als ik me niet vergis is de Line6 software (zoals van de TonePort reeks) ook te krijgen voor Mac en werkt ie goed. er zijn ook verschillende bas en gitaar versies, als ze ze al niet samengevoegd hebben...

Btw: Dat geluid krijg je ook wel goed met een Micro Synth van EHX, of een goed regelbare fuzz & filter (vb: EBS BassIQ + EHX Bass Big Muff ofzo) ;-)
Voor beide opties moet ik geld uitgeven, terwijl ik deze optie maar nodig heb voor 1 of 2 of misschien 3 liedjes :seriousf:

De optie van Henkie was wel ok, het klinkt niet echt synth achtig maar 't komt er in de buurt, zal straks even wat opnemen.

Joey Handsome
6 januari 2009, 17:05
Waarom niet gewoon ff met een vst softsynthje dat geluid maken?

Megadeth22
6 januari 2009, 17:14
Waarom niet gewoon ff met een vst softsynthje dat geluid maken?
Lees mijn eerste post, dat zoek ik juist :seriousf:
Ik neem alles op in Garageband en daar heb je die mogelijkheid niet (synth achtig geluid), dus daarom zocht ik naar programma's waarmee dat wel kan.

Joey Handsome
6 januari 2009, 17:18
Ja, gewoon een softsynth downloaden. Ik gebruik ze nooit, want ik neem liever een echte, maar probeer er eens een paar zou ik zeggen. Gewoon wat vst synthjes zoeken.

Megadeth22
6 januari 2009, 17:23
Ja, gewoon een softsynth downloaden. Ik gebruik ze nooit, want ik neem liever een echte, maar probeer er eens een paar zou ik zeggen. Gewoon wat vst synthjes zoeken.
Ik heb ergens in huis ook een synthesizer (of keyboard of whatever) maarja, het geluid van een bas komt al redelijk dichtbij het synthesizer geluid dat ik zoek.

Met zo'n programma moet je dan zelf met muis / keyboard die geluiden maken of kan je je dan op je bas spelen en dan hoor je 't geluid?

Megadeth22
6 januari 2009, 17:31
Ik heb iets gedownload maar ik weet niet hoe ik het kan gebruiken; het gaat om Buzzer. Ik heb het in Audio > plug-ins > components moeten zetten. Maar nu weet ik niet hoe ik het open.

Joey Handsome
6 januari 2009, 17:35
Nee, je moet wel met je muis of het toetsenbord de noten spelen. Of via midi met dat keyboard van je aansturen.

Ikzelf ken garageband helaas niet. Heb zelf ooit eens met Ableton en Reason etc. zitten klooien.

Megadeth22
6 januari 2009, 18:46
Nee, je moet wel met je muis of het toetsenbord de noten spelen. Of via midi met dat keyboard van je aansturen.

Ikzelf ken garageband helaas niet. Heb zelf ooit eens met Ableton en Reason etc. zitten klooien.
Ok, het spelen van noten met toetsenbord ofzo kan ik mee leven, de stukken die ik wil spelen zijn heel rustig dus makkelijk uit te vogelen; maar ik zoek nog steeds een programma.


Nouja Garageband is wel gaaf, je kan daarmee real-time gitaar spelen. Je plugt je gitaar in, en je kan kiezen uit verschillende sounds (van clean tot distortion), kan die aanpassen (gain, low, mid, high, presence, master) en allemaal effecten (chorus, flanger, echo, reverb) plus de EQ. Heel handig en gaaf.

Megadeth22
6 januari 2009, 20:02
Zo, het is ongeveer gelukt :)

Die plugin (een andere weliswaar, Crystal) kwam terecht in een van de tabjes van Garageband, dus daarmee kan ik nu opnemen, erg verslavend. :cheerup:

Henkie spenkie
6 januari 2009, 21:28
Ben erg benieuwd naar het resultaat:hippie:

Megadeth22
6 januari 2009, 23:07
Ben erg benieuwd naar het resultaat:hippie:
Ik maak wel snel ff een soundje met verschillende geluidjes.

Het is trouwens niet volgens origineel plan verlopen, ik speel nu dus op mijn toetsenbord / muis keyboard i.p.v op de bas zelf. :sneaky:

Maar goed! :satisfie: