PDA

View Full Version : Rickenbacker 330 of 360



Jay75
6 januari 2009, 00:55
Ik ben aan het twijfelen tussen de 330 of de 360.

Voor zover ik weet is het alleen de vorm die het verschil is?
Rickenbacker klinkt als Rickenbacker toch!

Hier de 330 en de gitaarheld

http://www.youtube.com/watch?v=MWivXLXeyLI

en hier de 360

http://www.youtube.com/watch?v=U-uNlIfvDG4

De 360 is wat luxer lijkt wel, maar die 330 heeft ook weer zijn charme.

Prijsverschil is ongeveer 100-125 euro meer voor de 360

Kenners??

Pete neemt niet op namelijk:)
http://www.youtube.com/watch?v=ZVKCUuySxIQ&NR=1

episua
6 januari 2009, 08:52
Hey Jay,

Jij alweer een Ric? Dat is dan de derde zeker?
Ik heb alweer een tijdje een 330 die mij heel goed bevalt. Wel een beetje aan de gitaar wennen maar je krijgt er wel een unieke sound en uiterlijk voor terug.
De 330 en de 360 verschillen niet zo veel. Uiterlijk natuurlijk wel, maar dat zie je zelf ook wel. De 360 heeft een stereo output zodat je bv je beide pickups elk over een andere versterker kan laten gaan. Echter gebruikt bijna niemand dat. De 360 heeft tevens bindings en 330 niet. Paul Weller was trouwens in zijn Jam tijd ook een echte 330 gebruiker.

Jay75
6 januari 2009, 11:18
Klopt dat zou de derde worden.
Ik was niet tevreden over de 620, te klein vond het net een plankje/
De lennon rickenbacker leek bij mij wel een speelgoed gitaartje, omdat die 3/4 was.

Maar omdat ik de sound zo te gek vind, mijn favo bands ( Jam/Who/Smiths ) ze gebruiken en ik tegenwoordig in een nederbeat bandje speel, wil ik het nog een kans geven.

Ik denk dat ik voor de zwarte 330 ga.
Wat heb jij betaald voor je de 330? Je hebt een fireglow he?

Mr.Fingers
6 januari 2009, 11:20
In Mechelen (De Monte) hangt er een zwarte Rickenbacker 330.


Persoonlijk zou ik voor de 360 gaan, vanwege de afgeronde bovencontouren (is aangenamer voor de onderarm), de sharkfininlays & binding. Soundwise ontlopen beide gitaren elkaar niet, ze klinken quasi identiek.

Jay75
6 januari 2009, 11:32
Ja maar die in Mechelen was 1400 euro toch?
Dat is boven het budget ;)

Ik ga er nog eens goed over denken, heb geen haast maar er staat nu een mooie te koop.

Mr.Fingers
6 januari 2009, 11:41
Maar eens testen kan geen kwaad ;)

Jay75
6 januari 2009, 11:48
dat is waar, beetje ver weg alleen :)

episua
6 januari 2009, 12:20
Persoonlijk vind ik de 330 veel mooier dan de 360. Meer rock&roll zeg maar...
Ik heb 1340 voor mijn Ric bij DW in amsterdam betaald. Volgens mij hebben ze zowel in utrecht als in amsterdam de 330 in jetglo op voorraad. Misschien wat dichterbij voor je. Let er wel even op dat je een gloednieuw model koopt. I.i.g. na april 2006. Dit ivm de pickups. De nieuwe Ric highgain pickups hebben in hoogte af te stellen 'pole pieces'(kan ff niet op het nederlandse woord komen). Mijn Ric komt uit maart '06, dus die had dat helaas niet. De balans van de hoge e snaar was raar, hij kwam niet goed door de mix. Na heel lang te hebben gezocht op ebay heb ik een nieuw type highgain kunnen kopen, nu is het ok en in mijn beleving klinkt de gitaar ook nog eens beter. Even op letten dus.

hessepes
6 januari 2009, 13:29
Ik ben aan het twijfelen tussen de 330 of de 360.

Voor zover ik weet is het alleen de vorm die het verschil is?
Rickenbacker klinkt als Rickenbacker toch!

[/url]

Nou ik heb mijn kerstvakantie zo ongeveer besteed aan de ins en outs van een rickbenbacker:listen:. Naarmate ik erachter kwam hoe schaars die rickenbackers zijn (ik las ergens dat er 15 gitaren per dag in de fabriek worden geproduceerd, dus ze kunnen nooit de vraag aan) des te groter mijn focus op een rickenbacker.:dontgeti:
Mijn "gas" (zucht) werd nog aangewakkerd door de lage pond, ik had zoiets van als ik zo'n gitaar wil, dan is het nu of nooit!

Nou, dus door met mijn op 'internet speurtocht'. Kwam erachter dat je kennelijk al blij zijn als 'jouw' voorkeurstype ergens te koop staat, kiezen naar een kleur komt al bijna niet im frage.
Enfin, ik wilde een 6-snarige 360. En ja waarom een 360: die vind ik mooier, voelt prettiger (verwacht ik, want ja, ik heb 'm nog niet, is persoonlijk, maar ik houd niet van puntig/hoekige gitaren) en ik wilde 'm in amber fireglow (1e keus) of fireglow (2e keus). Geluid tussen 330 en 360 schijnt niet veel te verschillen.
Uiteindelijk was er welgeteld 1 winkel in de UK die de gitaar die ik wilde op voorraad had. En zelfs "voordelig" want goedkoper dan de 330 modellen bij andere shops terwijl de 360 normaal gesproken duurder is.

De andere uk shops hadden niets/niet veel (i.t.t. wat hun website vaak suggereerde) 'in stock' ; wachtijden varierend van 6 maanden tot tot 3 jaar!) en wel al even vooruit betalen bij het bestellen; en/of alleen de 330 en/of alleen in zwart.

Ik heb mijn gitaar bij peter cooks guitar world (london) besteld. Zij vertelden mij trouwens dat in het nieuwe jaar de prijzen voor rickenbackers met 25% zouden stijgen en ik zag net op hun website dat dit ook inderdaad is gebeurd.
Dus ik ben wel blij dat ik heb doorgezet en die gitaar heb besteld.

nielsduursma
6 januari 2009, 15:36
Hier de 330 en de gitaarheld

http://www.youtube.com/watch?v=MWivXLXeyLI


Gaaf filmpje!
Welk nummer speelt Marr daar vanaf 0:43? Weet jij dat? Ben nogal nieuw met The Smiths:D

Ontopic:
Ik zou het eigenlijk niet weten, een 330 heeft z'n charme, maar een 360 ook zeker:D Puur cosmetisch gezien vind ik een fireglo 360 niet echt mooi, maar in jetglo of mapleglo vind ik ze juist prachtig.


Zij vertelden mij trouwens dat in het nieuwe jaar de prijzen voor rickenbackers met 25% zouden stijgen en ik zag net op hun website dat dit ook inderdaad is gebeurd.
Ja, want ze waren nog niet duur genoeg?:confused:
Nou, dat wordt dan nog langer sparen:D

inteDes
6 januari 2009, 15:47
Gaaf filmpje!
Welk nummer speelt Marr daar vanaf 0:43? Weet jij dat? Ben nogal nieuw met The Smiths:D


There's a light that never goes out

Hoog tijd om je te verdiepen in The Smiths! ;)

Mijn all time favourite-band trouwens.

Jay75
6 januari 2009, 22:00
Smiths zeeeeker een van de beste bands allertijden!

Maar anyway, ik ben er nog niet uit, zijn ook maar weinig mensen die ik ken die er een hebben. Op de veilingsites komen ze wel regelmatig te koop, die houd ik dan ook goed in de gaten :)

Ik zal Dirk Witte eens gaan checken, dat is redelijk dichtbij.

Meer info altijd welkom natuurlijk!
Ik zit ook naar de kopietjes te kijken, maar ik wil niet een gitaar die op een Rickenbacker lijkt, maar een die klinkt zoals een Rickenbacker. Italia Rimini zijn wel het 360 model, maar of de sound hetzelfde is? Kan bijna niet toch?

Jay75
6 januari 2009, 22:01
Hey Jay,

Jij alweer een Ric? Dat is dan de derde zeker?
Ik heb alweer een tijdje een 330 die mij heel goed bevalt. Wel een beetje aan de gitaar wennen maar je krijgt er wel een unieke sound en uiterlijk voor terug.
De 330 en de 360 verschillen niet zo veel. Uiterlijk natuurlijk wel, maar dat zie je zelf ook wel. De 360 heeft een stereo output zodat je bv je beide pickups elk over een andere versterker kan laten gaan. Echter gebruikt bijna niemand dat. De 360 heeft tevens bindings en 330 niet. Paul Weller was trouwens in zijn Jam tijd ook een echte 330 gebruiker.

Is de hals van de 330 ook gelakt, het fretboard bedoel ik dan?

Jay75
6 januari 2009, 23:35
Ja ik ben er uit.

Het wordt een 330!!

http://www.youtube.com/watch?v=qv5gkJ424GE&feature=related

Toch vetter, nu alleen nog le colour :)

episua
6 januari 2009, 23:38
Is de hals van de 330 ook gelakt, het fretboard bedoel ik dan?

ja

+10 tekens

inteDes
7 januari 2009, 09:02
Ja ik ben er uit.

Het wordt een 330!!

Vanwaar deze Aha-erlebnis?

In ieder geval al gefeliciteerd met de beslissing! Ik hoop dat je 'snel' een exemplaar kan bemachtigen!

Mad mind
7 januari 2009, 09:33
Ja ik ben er uit.

Het wordt een 330!!

http://www.youtube.com/watch?v=qv5gkJ424GE&feature=related

Toch vetter, nu alleen nog le colour :)

Daar komt zeker een lekker geluid uit.
Proficiat met de keuze en veel succes met de zoektocht.
8-)