PDA

View Full Version : Af laten koelen van mijn buizentop



FrankieGntb
12 maart 2003, 16:19
een vraagje. ik weet dat ik mijn buizen top goed moet laten afkoelen voordat ik hem ge verslepen. dit om beschadigingen van m'n buizen te voorkomen. maar het probleem is dat ik als ik live speel bijna altijd op een festival speel, waarbij na ons meestal ook nog een andere band moet spelen. waardoor ik mijn amp niet op het podium kan laten staan. heeft er hier iemand tips voor? en, kan ik mijn buizen wel gewoon laten afkoelen als ik hem in de flightcase zet, of geeft het dan problemen omdat hij zijn wamrte niet kwijt kan? heeft iemand hier ervaring mee?

LordRiffenstein
12 maart 2003, 17:18
Er is een verschil tussen je versterker verplaatsen en hem in de kofferbak werpen en dan Parijs-Dakar rijden.

Als je zoals vaak je spullen onmiddellijk na je optreden moet verplaatsen dan zet je je versterker ergens waar die rustig kan afkoelen, je kan hem in een flightcase steken. Je kan hem ook direct in je wagen steken als je niet onmiddellijk weer gaat vertrekken.

Yoeri

Mr.Jay
12 maart 2003, 18:08
[quote]
Op 2003-03-12 16:19, schreef FrankieGntb:
en, kan ik mijn buizen wel gewoon laten afkoelen als ik hem in de flightcase zet, of geeft het dan problemen omdat hij zijn wamrte niet kwijt kan?

TIP/IDEE>
Check waar PRECIES je eindbuizen vnl. zitten als de amp in de CASE zit > zaag daar een net gat met een mooi stevig rooster ( zijn als Flightcase-part te koop ) aan de binnenkant ertegen > kan ie IN de CASE mooi afkoelen.

Jay

Soulman
12 maart 2003, 18:51
Het is beter dat de buizen wat zijn afgekoeld voordat je ze gaat vervoeren, maar je hoeft er niet al te paniekerig over te doen.
Het is zoals LordRiffenstein al zegt zolang ze niet niet veel op hun donder krijgen.
Aan de andere kant tijdens het spelen op flink volume krijgen ze ook heel wat dreunen te verwerken.
Soms denk ik wel eens of het niet wat overdreven wordt, ik bedoel vroeger zaten die dingen in vliegtuigen, raketten etc :wink:

Phyrexian
13 maart 2003, 10:14
Yeah... ik las ooit dat vijf minuten afkoelen het minimum is alvorens te transporteren... dus als je gedaan hebt met spelen ben je meestal wel 5 minuten bezig met gitaar en pedalen opruimen dus tegen dat dat opruimen gedaan is heeft de amp toch al dat beetje koeling gehad... gewoon voorzichtig verplaatsen, niks bruusk.... maar volgens mij kan het allemaal wel tegen een stootje hoor...

Shay
13 maart 2003, 10:33
komop man .. die versterkers zijn niet van poppestront gemaakt .. je kan heus wel een versterker na een gig meenemen .. als je amp naar z'n tyf gaat dan heb je echt een slechte koop gedaan!

Mr.Jay
13 maart 2003, 11:49
[quote]
Op 2003-03-13 10:33, schreef Shay:
komop man .. die versterkers zijn niet van poppestront gemaakt

Versterker zelf niet , huidige buizen vaak wél..

Jay

Neals
13 maart 2003, 14:15
til em effe backstage, en idd, gewoon eerst drumkit + gitaren + pedaaltjes opruimen, en dan pas die versterkers verkassen, krijgen ze genoeg tijd om af te koelen.

PeeVee
15 maart 2003, 13:28
Gewoon een paar glazen bier overheen gooien, dat koelt prima!

Disclaimer: this is a (bad) joke, don't try this at home!