PDA

View Full Version : humbuckers vervangen?



metalllexica
5 januari 2009, 21:47
hallo,

Ik speel nu bijna een jaar gitaar met een Jack & Danny LS 1 (musicstore.de) en ik zit met een probleem:

Telkens als ik mijn transistor op distortion harder wil zetten begint die irritant te piepen. Ligt dit alleen aan de feedback of zijn het de slechte pick-ups van mijn gitaar want dat heb ik ook ergens gehoord? Ze zijn niet gewaxed. Bij mijn peavey valveking 112 (lampen) is dit nu ook al bij distortion op volume 5 van 10 en dat mag toch normaal niet? :confused:

vriendelijke groeten

Nocki
5 januari 2009, 22:03
Hoi,

Dat is de reden waarom ik de elementen uit mn squier heb gehaald en er andere elementen in heb gegooid. ze waren microfonisch. Bij veel oversturing en een hoog volume gingen ze fluiten... erg vervelend...
Gewoon even wat nieuwe humbuckertjes bestellen, erin gooien en je bent weer klaar! heb je waarschijnlijk nog een betere sound ook!

aaronstonebeat
5 januari 2009, 22:07
Je zou kunnen proberen ze zelf te 'waxpotten' als je het aandurft. Stelt eigenlijk niets voor. Misschien ben je voor een paar cent uit de brand; als niet, kun je nog altijd naar iets anders zoeken.

buster
6 januari 2009, 21:22
welk effect heeft het waxen van elementen eigenlijk? :chicken:

macwilliams
6 januari 2009, 21:39
Het verminderd feedback.

aaronstonebeat
6 januari 2009, 21:40
welk effect heeft het waxen van elementen eigenlijk? :chicken:

Waxpotting zorgt ervoor dat elementen niet 'microfonisch' zijn: het draadje op de spoel van het element gaat dan meetrillen met het geluid en gaat zodoende als een microfoon werken (je hebt dan een geleider die beweegt in een magnetisch veld, terwijl alleen het magnetisch veld moet veranderen).

Waxpotten is het onderdompelen van het element in warme was (doorgaans een mix van kaarsvet en bijenwas); de was gaat helemaal tussen de wikkelingen van de spoel zitten en gaat zo de feedback tegen die optreedt als een element microfonisch is.

metalllexica
7 januari 2009, 13:47
Waxpotting zorgt ervoor dat elementen niet 'microfonisch' zijn: het draadje op de spoel van het element gaat dan meetrillen met het geluid en gaat zodoende als een microfoon werken (je hebt dan een geleider die beweegt in een magnetisch veld, terwijl alleen het magnetisch veld moet veranderen).

Waxpotten is het onderdompelen van het element in warme was (doorgaans een mix van kaarsvet en bijenwas); de was gaat helemaal tussen de wikkelingen van de spoel zitten en gaat zo de feedback tegen die optreedt als een element microfonisch is.


Ik heb gehoord dat het niet bepaald goede elementen zijn, zou ik ze dan beter vervangen of laten waxen? de lokale muziekwinkel moet dat normaal toch kunnen hé? ;)

Nocki
7 januari 2009, 13:57
Gewoon vervangen!heb je gelijk een betere sound!

almarvk
7 januari 2009, 14:10
Inderdaad, vervanging zou een goede optie zijn.

guitartub
7 januari 2009, 14:42
Als je niet al teveel geld kwijt wilt voor andere elementen, kijk dan eens op de site van GFS. Keuze te over, goeie spullen voor weinig centen.

aaronstonebeat
7 januari 2009, 15:14
Je zult zeker betere elementen kunnen kopen. Maar als ik in jouw schoenen stond, zou ik ze eerst zelf waxpotten; niets te verliezen en een leuke en interessante ervaring.
Neem een oude kaars en smelt die au bain marie (pannetje in een pannetje met water; maximum temperatuur kun je zo opzoeken, niet te heet). Als het vet gesmolten is, dompel je de spoel, evt. met cover, in de warme was totdat er geen luchtbelletjes meer uitkomen (ong. een kwartier). Laat de was afkoelen tot ie nog net vloeibaar is en haal het element eruit; was aan de buitenkant eraf vegen, nog wat afkoelen, weer monteren en proberen. Kost niets.

Misschien klinken ze nog niet zoals je wil, maar misschien ook wel.

metalllexica
7 januari 2009, 21:29
Als je niet al teveel geld kwijt wilt voor andere elementen, kijk dan eens op de site van GFS. Keuze te over, goeie spullen voor weinig centen.

Ik heb geen idee hoe ik moet beginnen kiezen tussen al die dingen, hebben jullie misschien een paar aanrader van humbuckers bij GFS of andere? Ik speel vooral heavy metal maar heb ook een goeie clean nodig. Met welke gitaar ik speel zie je maar bovenaan.

Ibanez666
7 januari 2009, 22:54
http://www.tonerider.com/ superfijne pick-ups voor weinig. Heb zelf de tonerider rocksong bridge and dat ding zingt, heel fijn!

Koste me nog geen 30 euro inclusief verzenden vanuit de UK. In Nederland een stukkie duurder. http://stores.ebay.com/Dangleberry-Music
De reviews op Harmony-central zijn ook lovend. Ik vinde deze rocksong lekkerder klinken dan de duncans Jeff beck en '57 alhoewel dat natuurlijk persoonlijk is. Er staan ook wat soundclips op de sitye, maar het hangt natuurlijk ook van je gitaar, amp en effecten af hoe het gaat klinken..en je vingers natuurlijk ;)

metalllexica
12 januari 2009, 21:46
Heeft er nog iemand tips voor mij? Ik zou niet weten welke ik moet nemen? Sound: metal, heavy metal, rock,.. maar de clean moet ook goed klinken.

Gitaar: Jack & Danny LS 1 (les paul model)

alvast bedankt;)

pannekoek
12 januari 2009, 21:47
Heeft er nog iemand tips voor mij? Ik zou niet weten welke ik moet nemen? Sound: metal, heavy metal, rock,.. maar de clean moet ook goed klinken.

Gitaar: Jack & Danny LS 1 (les paul model)

alvast bedankt;)

seymour duncan blackouts for sure

kalmah
12 januari 2009, 21:52
Daarover is teveel geschreven..

Maar ik zou ze zelf vervangen. Erg leerzaam:) Had het ook nooit gedaan, gewoon geprobeerd. Ging goed, en scheelt ook weer in de kosten..

Denk dat een muziekzaak niet veel zin heeft om jouw gitaar van Musicstore te verbouwen met door jouw gekochte elementen. Ze zullen dus de hoofdprijs vragen..

metalllexica
12 januari 2009, 21:58
Daarover is teveel geschreven..

Maar ik zou ze zelf vervangen. Erg leerzaam:) Had het ook nooit gedaan, gewoon geprobeerd. Ging goed, en scheelt ook weer in de kosten..

Denk dat een muziekzaak niet veel zin heeft om jouw gitaar van Musicstore te verbouwen met door jouw gekochte elementen. Ze zullen dus de hoofdprijs vragen..

Waarom zouden ze die niet willen vervangen? Hoeveel kost het vervangen zelf alleen? Ik zal eens nadenken over het zelf vervangen want ik ben er niet gerust in

:)

Ibanez666
12 januari 2009, 22:17
Heeft er nog iemand tips voor mij? Ik zou niet weten welke ik moet nemen? Sound: metal, heavy metal, rock,.. maar de clean moet ook goed klinken.

Gitaar: Jack & Danny LS 1 (les paul model)

alvast bedankt;)


http://www.tonerider.com/pickups/humbuckers.html Generator Set - TRH2

Liquid_Metal
12 januari 2009, 22:22
Kijk eens op www.dimarzio.com. Ik zweer bij die pickups. Ze hebben een ruime keuze en een hoge kwaliteit. Je kunt bij de meeste pickups een audio-fragment uit bekende nummers horen (bv van Petrucci, Vai en Satriani).

metalllexica
13 januari 2009, 20:09
trouwens nog een vraagje:

Gaat het gepiep egt stoppen met nieuwe elementen of ligt het gewoon aan heel de bedrading in men gitaar? Want die is niet zo duur (beginnersgitaar). :)

kalmah
13 januari 2009, 20:12
Als je andere elementen koopt, heb je ook voor een groot deel nieuwe bedrading.

Denk dat 't dan idd over is..

Waarom ze de elementen er niet voor je in willen zetten? Om de redenene die ik al gezegd heb..

aaronstonebeat
13 januari 2009, 21:38
trouwens nog een vraagje:

Gaat het gepiep egt stoppen met nieuwe elementen of ligt het gewoon aan heel de bedrading in men gitaar? Want die is niet zo duur (beginnersgitaar). :)

Gepiep komt nooit door de bedrading; wel brom, als je bedrading niet goed is afgeschermd.
Het is moeilijk vantevoren te zeggen. Het hangt van de elementen af, maar natuurlijk voor een groot deel ook van hoever je je gain open zet. Als je de zaak maar ver genoeg opendraait, krijg je elk element aan het fluiten.

metalllexica
13 januari 2009, 21:43
Gepiep komt nooit door de bedrading; wel brom, als je bedrading niet goed is afgeschermd.
Het is moeilijk vantevoren te zeggen. Het hangt van de elementen af, maar natuurlijk voor een groot deel ook van hoever je je gain open zet. Als je de zaak maar ver genoeg opendraait, krijg je elk element aan het fluiten.

Ik zet mijn gain meestal op 8 maar hij begint al te piepen bij volume 5 (de helft) :???:. Dit kan toch verholpen worden met nieuwe degelijke elementen, niet? :)

aaronstonebeat
13 januari 2009, 21:55
Gepiep komt nooit door de bedrading; wel brom, als je bedrading niet goed is afgeschermd.
Het is moeilijk vantevoren te zeggen. Het hangt van de elementen af, maar natuurlijk voor een groot deel ook van hoever je je gain open zet. Als je de zaak maar ver genoeg opendraait, krijg je elk element aan het fluiten.

Er zijn absoluut elementen die beter tegen hoge gain kunnen dan andere; maar vraag mij niet naar merken en types wat dat betreft, daar kunnen anderen veel beter antwoord op geven.
Wel denk ik dat een goede scheur/dreun en een heel mooi clean geluid moeilijk in één pickup te combineren zijn. Ik zou dan eerder zoeken naar 2 verschillende pickups; of naar 2 die geschikt zijn voor coil split en een 3 standen schakelaar. In de uiterste standen heb je dan of het brug- of het halselement (elk 2 spoelen in serie), en in de tussenstand van elk element 1 spoel die dan parallel geschakeld zijn.

metalllexica
13 januari 2009, 22:01
Er zijn absoluut elementen die beter tegen hoge gain kunnen dan andere; maar vraag mij niet naar merken en types wat dat betreft, daar kunnen anderen veel beter antwoord op geven.
Wel denk ik dat een goede scheur/dreun en een heel mooi clean geluid moeilijk in één pickup te combineren zijn. Ik zou dan eerder zoeken naar 2 verschillende pickups; of naar 2 die geschikt zijn voor coil split en een 3 standen schakelaar. In de uiterste standen heb je dan of het brug- of het halselement (elk 2 spoelen in serie), en in de tussenstand van elk element 1 spoel die dan parallel geschakeld zijn.

Oké lach me nu niet uit want ik speel nog geen jaar maar ik snap er niet echt veel van. Kan je me een iets eenvoudigere uitleg geven? En mijn budget is niet hoger als 130 euro dus ik kan geen superelementen kopen :)
alvast bedankt voor u begrip ;)

aaronstonebeat
13 januari 2009, 22:13
Oké lach me nu niet uit want ik speel nog geen jaar maar ik snap er niet echt veel van. Kan je me een iets eenvoudigere uitleg geven? En mijn budget is niet hoger als 130 euro dus ik kan geen superelementen kopen :)
alvast bedankt voor u begrip ;)

Uitlachen is nooit aardig en zelden nodig.
Gitaarpickups zie je bijna altijd met 1 (single coil) of 2 spoelen (humbucker). In een humbucker kun je die 2 spoelen in serie of parallel schakelen (achter elkaar of naast elkaar); in serie heb je meer output en meer middentonen, zeer geschikt voor meer heavy geluiden (humbuckers zijn standaard intern in serie geschakeld). 2 Spoelen parallel geeft een nog helderder en mooier geluid dan een enkele single coil, minder output en meer hoge tonen (de standen 2 en 4 op 'n strat bijvoorbeeld).

Er zijn veel humbuckers te koop (ook al voor een paar tientjes) waar 5 draadjes uitkomen: 2 voor elke spoel en nog een voor de afscherming (tegen brom, moet aan de aarde verbonden worden). Als je een beetje in het aansluiten van pickups duikt, zul je ontdekken dat het met een dergelijk element niet moeilijk is om de zaak zo aan te sluiten als ik voorstelde:
stand 1: brug pickup, humbucker, spoelen in serie
stand 2: 1 spoel van brug- en 1 spoel van halselement, spoelen parallel
stand 3: hals pickup, humbucker, spoelen in serie

Geloof me, het mag ingewikkeld lijken maar als je je er een beetje in verdiept, zul je zien dat het allemaal best eenvoudig is.

metalllexica
13 januari 2009, 22:36
Uitlachen is nooit aardig en zelden nodig.
Gitaarpickups zie je bijna altijd met 1 (single coil) of 2 spoelen (humbucker). In een humbucker kun je die 2 spoelen in serie of parallel schakelen (achter elkaar of naast elkaar); in serie heb je meer output en meer middentonen, zeer geschikt voor meer heavy geluiden (humbuckers zijn standaard intern in serie geschakeld). 2 Spoelen parallel geeft een nog helderder en mooier geluid dan een enkele single coil, minder output en meer hoge tonen (de standen 2 en 4 op 'n strat bijvoorbeeld).

Er zijn veel humbuckers te koop (ook al voor een paar tientjes) waar 5 draadjes uitkomen: 2 voor elke spoel en nog een voor de afscherming (tegen brom, moet aan de aarde verbonden worden). Als je een beetje in het aansluiten van pickups duikt, zul je ontdekken dat het met een dergelijk element niet moeilijk is om de zaak zo aan te sluiten als ik voorstelde:
stand 1: brug pickup, humbucker, spoelen in serie
stand 2: 1 spoel van brug- en 1 spoel van halselement, spoelen parallel
stand 3: hals pickup, humbucker, spoelen in serie

Geloof me, het mag ingewikkeld lijken maar als je je er een beetje in verdiept, zul je zien dat het allemaal best eenvoudig is.

Oké, Ik speel met een les paul model dus ik heb een 3 standen schakelaar voor de nek, brug of allebei. Zijn dit misschien goede elementen voor mij? http://www.thomann.de/be/seymour_duncan_ssh6_set_distortion_mayhem.htm .

aaronstonebeat
13 januari 2009, 22:56
Oké, Ik speel met een les paul model dus ik heb een 3 standen schakelaar voor de nek, brug of allebei. Zijn dit misschien goede elementen voor mij? http://www.thomann.de/be/seymour_duncan_ssh6_set_distortion_mayhem.htm .

Ik heb even over die elementen gelezen bij s. duncan. Ik denk dat ze vooral geschikt zijn voor high gain geluiden; en er staat niet bij dat ze aparte draden voor de spoelen hebben.
En voor mijn voorstel heb je een ander type schakelaar nodig dan van een LP; die heeft maar 3 aansluitpunten, een ingang voor elk element en 1 uitgang. Voor dat geschakel met spoelen moet je wat meer omgooien en heb je dus een wat uitgebreidere switch nodig.

In LP-achtigen is de standaardschakeling als volgt:
stand 1: brugpup, spoelen in serie
stand 2: brugpup parallel met halspup
stand 3: halspup, spoelen in serie

Je zult op die van jou vast gemerkt hebben dat ook hier de tussenstand wat milder klinkt dan alleen brug- of halselement. Maar het verschil tussen spoelen in serie en parallel hoor je heel goed op een strat met een brughumbucker; daar hoor je (als standaard aangesloten) in stand 1 de brughumbucker met zijn spoelen in serie en in stand 2 het middenelement en één spoel van de humbucker, en die dan parallel. Dat is echt wel een wereld van verschil.

Als je de kans hebt om dat eens de beluisteren, doe het dan ook eens met wat minder gain; dan hoor je misschien de verschillen beter.

Ibanez666
13 januari 2009, 23:05
Oké lach me nu niet uit want ik speel nog geen jaar maar ik snap er niet echt veel van. Kan je me een iets eenvoudigere uitleg geven? En mijn budget is niet hoger als 130 euro dus ik kan geen superelementen kopen :)
alvast bedankt voor u begrip ;)


Tonerider heeft er twee voor rond de 60-65 euro (samen). dan hou je dus geld over en heb je gewoon super elementen...maar goed ik ga er vanuit dat onbekend onbemind maakt...

pasqual
13 januari 2009, 23:13
ik heb zelf de valveking 212 en ik heb de gain maar op 5 á 6 staan. meer heb je bij die versterker niet nodig om toch goed te scheuren. daarbij heb ik ook altijd de boost bij ingeschakeld. ik speel hierop met een strat met singles en heb méér dan genoeg gain. met humbuckers zou dit zeker genoeg moeten zijn.
dit zal voor de 112 ( want die heb je toch? ) niets uit maken. voordeel van minder gain is: duidelijker en minder wollig geluid en toch een goede scheur.

probeer maar eens.

groeten Pasqual.