PDA

View Full Version : 14de fret buzz



Hendriks
5 januari 2009, 21:21
Ik heb afgelopen weekend mijn partocaster in elkaar geschroeft ,geen grote problemen , ik ben erg trots op mijn eerste "zelfbouw". Met hulp van Rinze (waarvoor veel dank)heb ik hem afgestelt en heeft nu een erg fijne actie.
Er is echter nog 1 probleem: als ik een noot fret voor de 13de fret is er veel buzz en sommige slaan volledig dood , op al andere frets is er niets aan de hand.
Ik heb het volgende gedaan : een vloeitje tussen de snaren en de fret gedaan , de snaar fretten, het vloeitje er tussenuit trekken. De 14de fret is dus te hoog .
Hoe dit op te lossen zonder weer apart gereedschap aan te schaffen of hem naar een prof te brengen? Schuren,vijlen,polijsten?
Ik heb de "holling van de hals ook afgestelt , deze zou nog iets holler kunnen, maar zou dat een oplossing kunnen zijn?

Alvast bedankt.

Eko
5 januari 2009, 21:31
Eerst even kijken of je hals niet hol staat. Als dat niet het geval is, dan eerst eens met een kunststof hamer proberen de fret er verder in de tikken. Door droogte , in de winter , wil zo`n fret nog wel eens iets los komen.

Hendriks
5 januari 2009, 21:36
Meet hol bedoel je achterover.
Ik heb de hals als volgt gemeten (Rinze methode) , capo in het eerste vakje , frettten op het 17de vakje en de ruimte gemeten tussen snaar en fret op de 7de fret , dit was ongeveer 0,2-0,25 mm. Dit zou eigenlijk 0,3 mm moeten zijn , maar omdat hij nu eigenlijk prettig speelt wil ik dit niet zomaar veranderen.

Dio
5 januari 2009, 21:43
Meet hol bedoel je achterover.
Ik heb de hals als volgt gemeten (Rinze methode) , capo in het eerste vakje , frettten op het 17de vakje en de ruimte gemeten tussen snaar en fret op de 7de fret , dit was ongeveer 0,2-0,25 mm. Dit zou eigenlijk 0,3 mm moeten zijn , maar omdat hij nu eigenlijk prettig speelt wil ik dit niet zomaar veranderen.

Dat hoeft niet per se 0.3 te zijn hoor. Tis zoals je zegt, speelt anders.

Hendriks
5 januari 2009, 23:27
dan eerst maar eens met een hamer aan de gang.

calfie
6 januari 2009, 11:28
Ik had het bij fret 14 en 15 op de b/e snaar, waren twee fretje die iets hoger uitstaken.
Heb ze voorzichtig met een wetsteen ietsje pietsje gevlakt.

Hendriks
6 januari 2009, 20:22
Zou licht opschuren met bv p400 iets uit kunnen maken?

calfie
7 januari 2009, 10:35
Ja, dat gaat wel.
Ik ga er dan wel vanuit dat het maar om een paar puntjes gaat waar een fractie vanaf moet.
En daarna met staalwol weer polijsten.