PDA

View Full Version : Saris Amp. Wie weet er meer van?? Vintage??



Hellsbellsnl
5 januari 2009, 20:58
Ik heb dit apparaat voor bijna niks gekocht en ik had er graag wat meer info over.
Ok, ik geef toe: het is niet moeders mooiste maar daar gaan we aan werken.
Mijn vorige idee van een oude radio ombouwen heb ik na veel afraden van mede forum leden maar aan de kant gezet (iemand nog onderdelen nodig van een oude phillips radio? pm me maar)
Op het moment "bromt" hij lichtjes (kan het ook aan een niet geaard stopcontact liggen?)
Verder zitten er 2 x EL34 in en 2 x ECC83
Volgens de vorige eigenaar zit er een voor en eindversterker gedeelte in.
Klopt dit?
Hij zou ongeveer 50 Watt moeten doen.
Verder zit er e.o.a. "ghost switch" op. Deze is verder geheel niet aangesloten.
De inputs heb ik geprobeerd en werken beide.
Potmeters zijn verouderd en vooral vuil (denk ik) en kraken behoorlijk.
Hier ga ik wat contactspray op loslaten en hopen dat het dan verholpen is.
Er zit een 5 en 15 Ohm uitgang op. Kan ik deze zonder problemen aansluiten op mijn 8 Ohm cab? Of is de amp te verbouwen tot 8 Ohm?


Hij is al enige jaren oud. precieze datum kan ik nergens vandaan halen.

http://i161.photobucket.com/albums/t233/hellsbellsnl/SARIS%20AMP/PICT0048.jpg

http://i161.photobucket.com/albums/t233/hellsbellsnl/SARIS%20AMP/PICT0038.jpg

http://i161.photobucket.com/albums/t233/hellsbellsnl/SARIS%20AMP/PICT0039.jpg

http://i161.photobucket.com/albums/t233/hellsbellsnl/SARIS%20AMP/PICT0051.jpg

http://i161.photobucket.com/albums/t233/hellsbellsnl/SARIS%20AMP/PICT0058.jpg

http://i161.photobucket.com/albums/t233/hellsbellsnl/SARIS%20AMP/PICT0034.jpg

Eko
5 januari 2009, 21:23
Saris is alleen de naam van de muziekwinkel uit Rotterdam. Ik heb er vroeger zelf nog mijn eerste gitaar gekocht.
Het zou slim zijn om even een PM te sturen naar bv Chris Winsemius. Dat is een ampgoeroe hier op het forum. Als hij de foto`s ziet kan hij er misschien iets van maken.

budje
5 januari 2009, 21:28
zo lelijk vind ik m nou ook weer niet, alleen dat plaatje uit rotjeknor is niet erg sexy, vooral als je in amsterdam gaat spelen!

Hellsbellsnl
5 januari 2009, 21:38
Saris is alleen de naam van de muziekwinkel uit Rotterdam. Ik heb er vroeger zelf nog mijn eerste gitaar gekocht.

Naar het schijnt hebben ze ook nog amp's gebouwd.(om london city na te apen, geloof ik)


Het zou slim zijn om even een PM te sturen naar bv Chris Winsemius. Dat is een ampgoeroe hier op het forum.

Ik wacht wel tot hij reageert.
Chris heeft het druk genoeg. (hoop ik......:dontgeti: 't is uiteindelijk crisis.....toch?)

cluseau
5 januari 2009, 22:47
Op het moment "bromt" hij lichtjes (kan het ook aan een niet geaard stopcontact liggen?)

Niet waarschijnlijk, ik gok meer op uitgedroogde voedingselko


Verder zitten er 2 x EL34 in en 2 x ECC83
Volgens de vorige eigenaar zit er een voor en eindversterker gedeelte in.
Klopt dit?

Yep een ecc83 als fasedraaier en een als dubbele voorversterkertrap.


Hij zou ongeveer 50 Watt moeten doen.

Dat moet je een beetje ruim zien :seriousf::seriousf:


Er zit een 5 en 15 Ohm uitgang op. Kan ik deze zonder problemen aansluiten op mijn 8 Ohm cab? Of is de amp te verbouwen tot 8 Ohm?

Als je de trafowikkeling van 15 ohm kan afwikkelen is ombouw mogelijk.
Beter lijkt het me als je de 8 ohm cab aansluit tussen de 5 en 15 ohm aansluiting, je hebt dan de beste aanpassing.
8 ohm op 10 ohm uitgang.

Trouwens het lijkt me een zelfbouw ding. Die trafo was vroeger te koop als universeel materiaal voor de zelfbouwers. Ik heb er ook nog ergens een paar liggen.

vg
Frans

Hellsbellsnl
5 januari 2009, 22:58
Niet waarschijnlijk, ik gok meer op uitgedroogde voedingselko

Is dit gemakkelijk te vervangen en/of op te lossen?
En verklaart dit ook het volume verschil af en toe?


Yep een ecc83 als fasedraaier en een als dubbele voorversterkertrap.

Ok.en hoe zit het met het losse schakelaarje?


Dat moet je een beetje ruim zien :seriousf::seriousf:

Hoezo?? meer dan??


Als je de trafowikkeling van 15 ohm kan afwikkelen is ombouw mogelijk.
Beter lijkt het me als je de 8 ohm cab aansluit tussen de 5 en 15 ohm aansluiting, je hebt dan de beste aanpassing.
8 ohm op 10 ohm uitgang.

Trouwens het lijkt me een zelfbouw ding. Die trafo was vroeger te koop als universeel materiaal voor de zelfbouwers. Ik heb er ook nog ergens een paar liggen.

vg
Frans

Die 10 Ohm uitgang zit er niet op, hoe moet je dit oplossen?
En is hier misschien iets mooiers van te maken?

cluseau
5 januari 2009, 23:13
Is dit gemakkelijk te vervangen en/of op te lossen?
En verklaart dit ook het volume verschil af en toe?

Vervangen is goed te doen, beetje afhankelijk van wat voor merk je wilt.
Is geen verklaring voor volume verschil


Ok.en hoe zit het met het losse schakelaarje?

Daar heb ik zo geen antwoord op, vereist nader onderzoek tenzij je meer info geeft.



Hoezo?? meer dan??

Ik denk wat minder, zeker gezien je kleine misaanpassing van de speaker.
Het is iig van vele factoren afhankelijk een meting met de scoop zou mij meer duidelijkheid geven.



Die 10 Ohm uitgang zit er niet op, hoe moet je dit oplossen?

15 -5 = 10 toch?
Sluit je speaker dus aan op de 15 Ohm en de 5 Ohm tap. De aansluiting "0" laat je links liggen.


En is hier misschien iets mooiers van te maken?
Alles is mogelijk, maar het draaid altijd weer om de pegels he!

btw ik kan net niet lezen wat er op de onderste aansluiting van de uitgangstrafo staat. Ik kom tot 0 - 5 - 15 - ...

Hellsbellsnl
5 januari 2009, 23:21
Vervangen is goed te doen, beetje afhankelijk van wat voor merk je wilt.
Is geen verklaring voor volume verschil
Daar heb ik zo geen antwoord op, vereist nader onderzoek tenzij je meer info geeft.
Ik denk wat minder, zeker gezien je kleine misaanpassing van de speaker.
Het is iig van vele factoren afhankelijk een meting met de scoop zou mij meer duidelijkheid geven. ...

Waarom woont er geen goede "Ampoloog" bij mij in de buurt??:(:(



15 -5 = 10 toch?
Sluit je speaker dus aan op de 15 Ohm en de 5 Ohm tap. De aansluiting "0" laat je links liggen....
15-5=10 dat klopt:)
Ik zat alleen met het eventueel aansluiten ervan.


Alles is mogelijk, maar het draaid altijd weer om de pegels he!
Het moet niet te gek worden maar mag wel wat kosten.
Ook hoeft het niet te moeilijk te zijn met gescheiden kanalen en zo.


btw ik kan net niet lezen wat er op de onderste aansluiting van de uitgangstrafo staat. Ik kom tot 0 - 5 - 15 - ...

100V

cluseau
5 januari 2009, 23:29
Waarom woont er geen goede "Ampoloog" bij mij in de buurt??:(:(

Hangt ervan af waar je buurt is? De mijne weet je :seriousf:


15-5=10 dat klopt:)
Ik zat alleen met het eventueel aansluiten ervan.

Komen we wel uit, morgen ff over nadenken wat voor jouw het makkelijkst is.

Ennehhh 100Volt hebben we nu niks an. Dit is een zg lijnuitgang.

Om iedereen tevreden te stellen toch even de waarschuwing voor de pittge opneuker die je van een bejaarde elko kan krijgen. Voor je het weet ben je voor jaren opgeladen. :blast:

Frits van Mourik
6 januari 2009, 00:12
Eind jaren '60 en de gehele jaren '70 was Saris dè muziekwinkel van Rotterdam,
bemand door arrogante dumb-ass S.O.B.'s.
Daar zou je een blaartrekkend ellende-boek over kunnen schrijven... Maar goed:
Om van het Amsterdamse "London/Power City"-succes mee te snoepen, kwam Saris met z'n "eigen" ontwerp:
de toen al zoveelste Marshall-clone.
Een vijftig watter kostte fl 495, een honderd wattbak een meiertje meer.
Ze waren zo mogelijk nog goedkoper inelkaar gerotzooid dan het 020-spul, dankzij ellendige printplaten.

Wat je hier hebt, is mischien wel een "pre-productiemodel" van één van de zelf-aangestelde tech-trollen,
die daar destijds rondwaarden.
Reden genoeg, om je amp eens flink door te lichten.
Het verbaast me sowieso, dat deze amp de tand des tijds heeft doorstaan!

-Heel graag wat meer pics, en dan vooral gut-shots!!

Chris Winsemius
6 januari 2009, 00:32
Was ik maar diabetes-guru dan was het wat minder c(h)risis....:(
(ip. tot woensdag als het straks en morgen 'n beetje gaat, vanmorgen nog in het ziekenhuis geweest)

Deze amp heb ik zelf nog niet meegemaakt maar de (uitgangs)trafo heb ik weleens gezien, vrij fors en duits fabrikaat.

cluseau
6 januari 2009, 08:49
Die 10 Ohm uitgang zit er niet op, hoe moet je dit oplossen?


Wissel op de uitgangstrafo de rode draad met de blauwe. :???:
De 15 Ohm uitgang is nu geschikt voor 10 Ohm.
De 5 Ohm uitgang blijft wat hij is, zij het in fase gedraaid. :dance:
Wel opletten of de Feedback gebruik maakt van de uitgang.
Lukt het niet PM me maar.
En je weet het he! Netsnoertje eruit :blast:

Frans.

Yves Pexsters / TAS
6 januari 2009, 10:27
15 Ohm min 5 Ohm = 2.66 Ohm en niet 10 Ohm

De impedantieaanpassing volgt het kwadraat van de wikkelverhouding, je kan niet de logica van serie geschakelde weerstanden gebruiken bij een transformator.
Een 8 Ohm speaker op de 5 Ohm aansluiting lijkt me de te volgen weg...

iWishmaster
6 januari 2009, 10:50
Ik kan de foto's helaas niet zien (worden geblokkeerd op mijn werk :sneaky: ).

Maar is het een combo of een top? Je kunt namelijk met verschillende speaker impedanties een goede match maken. Zoals 16 en 8 ohm parallel, geeft 5,333 Ohm.

cluseau
6 januari 2009, 11:00
15 Ohm min 5 Ohm = 2.66 Ohm en niet 10 Ohm


Hmm.....Appart, de formule van de transformatie verhouding is mij bekend maar is in dit geval niet aan de orde.
Ik weet zeker niet alles maar misschien kun je het even voorrekenen want ik moet iets missen.

vg
Frans

Yves Pexsters / TAS
6 januari 2009, 11:20
Primair is de trafo 3400 Ohm, wikkelverhouding voor 5 Ohm is 26 (wortel 3400/5) en voor 15 Ohm is de wikkelverhouding 15. Stel primair 2500 wikkelingen (arbitrair). Aantal wikkelingen voor 5 Ohm is dan 96 en voor 15 Ohm kom je op 167 wikkelingen. Dan heb je tussen de 5 en 15 Ohm tap 71 wikkelingen. Dit geeft een wikkelverhouding van 2500/71=35.21. 3400 Ohm gedeeld door 35.21 in de 2e macht is ongeveer 2.7 Ohm.

Hellsbellsnl
6 januari 2009, 18:42
-Heel graag wat meer pics, en dan vooral gut-shots!!

Bedankt voor de info.
Je hebt mail

cluseau
6 januari 2009, 19:22
Primair is de trafo 3400 Ohm, wikkelverhouding voor 5 Ohm is 26 (wortel 3400/5) en voor 15 Ohm is de wikkelverhouding 15. Stel primair 2500 wikkelingen (arbitrair). Aantal wikkelingen voor 5 Ohm is dan 96 en voor 15 Ohm kom je op 167 wikkelingen. Dan heb je tussen de 5 en 15 Ohm tap 71 wikkelingen. Dit geeft een wikkelverhouding van 2500/71=35.21. 3400 Ohm gedeeld door 35.21 in de 2e macht is ongeveer 2.7 Ohm.

Mooie theory, toch heb ik een andere mening, correct me if i'm wrong.
Zsec / Zpr = T2, hieruit volgt dat T = wortel Zsec / Zpr


Uitgaande van jouw voorbeeld:

T= wortel 3400/15, is toevalig 15,055 voor de 15 Ohm wikkeling.

Stel het aantal primaire windingen W=10000
Secondair hebben we dan 10000/15,055 = 664 windingen.

Per 1 Ohm is dat 664x 1/15 = 44,28 windingen. Hierbij is T1 10000/44,28 = 225,80
Per 5 Ohm is dat 664x 5/15 = 221,40 windingen. Hierbij is T5 10000/221,40 = 45,17
Per 10 Ohm is dat 664x10/15 = 442,80 windingen. Hierbij is T10 10000/442,80 = 22,58

De afzonderlijke verhoudingen "T" bij 5 en 10 Ohm kan ik ook optellen.
1/T = 1/45,17 + 1/22,58 = 0.02214 + 0.04429 = 0.06643
T = 1/0.06643 = 15,054

Let even niet op de afrondingsfouten.

Hellsbellsnl
6 januari 2009, 20:09
Hangt ervan af waar je buurt is? De mijne weet je :seriousf:

Ik woon in Weert. Dus niet echt naast de deur....


Eind jaren '60 en de gehele jaren '70 was Saris dè muziekwinkel van Rotterdam,
bemand door arrogante dumb-ass S.O.B.'s.
Dat van die "Dumb-ass S.O.B.'s heb ik al meer gehoord...:satisfie:

Ze waren zo mogelijk nog goedkoper inelkaar gerotzooid dan het 020-spul, dankzij ellendige printplaten.
Printplaat?? welke printplaat? overal losse stukjes en een hoop gefröbel op de potmeters en buisvoetjes.:(

Ik zal het nog eens eruit halen en wat close-up's maken van het bak en braad werk.

Yves Pexsters / TAS
6 januari 2009, 21:11
Mooie theory, toch heb ik een andere mening, correct me if i'm wrong.
Zsec / Zpr = T2, hieruit volgt dat T = wortel Zsec / Zpr


De impedantieverhouding is het kwadraat van de wikkelverhouding. Dat is zowat de basisregel bij transformatie van impedantie. Je geeft de correcte formule zelf al aan.


Per 1 Ohm is dat 664x 1/15 = 44,28 windingen. Hierbij is T1 10000/44,28 = 225,80
Per 5 Ohm is dat 664x 5/15 = 221,40 windingen. Hierbij is T5 10000/221,40 = 45,17
Per 10 Ohm is dat 664x10/15 = 442,80 windingen. Hierbij is T10 10000/442,80 = 22,58



Hier gaat het fout, je laat je verleiden om te gaan denken in termen van spanningsverhoudingen zoals dat het geval is bij een voedingstrafo. Bij een uitgangstrafo transformeer je impedanties of spanning/stroom-verhoudingen hetgeen noodzakerlijkerwijze leidt tot het kwadratische relatie.

Ik vrees dat Hellsbellsnl meer zin heeft om te gaan spelen dan in wiskunde ;-) maar eens de techneuten begonnen zijn...........

Hier nog een artikeltje waarin het allemaal uitgelegd wordt:
http://www.siteswithstyle.com/VoltSecond/Push-Pull_Z/Push-Pull_Pri_Z.html

Hellsbellsnl
6 januari 2009, 21:20
Ik vrees dat Hellsbellsnl meer zin heeft om te gaan spelen dan in wiskunde ;-) maar eens de techneuten begonnen zijn...........

:???:Ik vindt het nogal inge"wikkeld":???:

P=U*I, A=F/P, K=U*T (kon ze nooit onthouden,moest altijd spieken met de z.g. "afdekdriehoekjes", alleen de laatste die kon ik onthouden:seriousf:)

Eigenlijk zoek ik iemand die er (samen met mij) een fatsoenlijke versterker van wil/kan maken.
Dus: een redelijk chassis, turretboard met point to point e.d.
(mocht ik verkeerde termen gebruiken: 100 x verschoning,ik ben een leek)
Ik wil er van leren en later natuurlijk de amp gebruiken.

cluseau
6 januari 2009, 22:20
alleen de laatste die kon ik onthouden:seriousf:)

Waar het hart van vol is loopt de mond van over:dance:
(Oud Schevenings spreekwoord)

@Yves
Bedankt voor de link, is heel constructief.
Ik vrees dat ik de mening met je deel dat we Hellsdellsnl niet moeten vermoeien met dit theoretisch geleuter. Ik moet er nog eens goed over brainstormen en kom er beloofd op terug. (zit nu ziek thuis) Jaja ik weet het "ik ben een eigenwijze klootzak he", zal ik nooit afleren. Maar zolang ik het licht niet zie blijf ik er over doorzanikken.

@Hellsbellsnl
Jammer dat je zover weg woont, had leuk geweest om als test project te dienen. Praktijk geeft altijd veel inzicht in de theory zoals Yves omschrijft. Als ik die trafo nog kan vinden maak ik een wel testchassis.

Iemand een oud chassis over?

vg
Frans.

Hellsbellsnl
6 januari 2009, 22:48
@Hellsbellsnl
Jammer dat je zover weg woont, had leuk geweest om als test project te dienen. Praktijk geeft altijd veel inzicht in de theory zoals Yves omschrijft. Als ik die trafo nog kan vinden maak ik een wel testchassis.

Iemand een oud chassis over?

vg
Frans.

Ik heb hem nog wel in rotjeknor opgehaald.
En da's weer vlak bij the hague

Nobler
6 januari 2009, 23:12
Er zijn op veel plaatsen goede ampdokters, ik ken er helaas alleen een stel in Groningen en Drenthe, maar ook in Overijssel zullen wel goede zitten. Geen gitaarnetters uit de buurt die iets weten? Anders beetje rondvragen bij lokale gitaristen die oude buizenbakken gebruiken. Waar je wel voor moet oppassen is dat de kosten van werkloon en onderdelen toch snel oplopen, ook al is mijn ervaring dat de meeste ampdokters hun tijd héél bescheiden in rekening brengen, maar voor een beetje serieuze restauratie kun je, met de aanschaf er bij, vrij snel evenveel of meer kwijt zijn dan voor een bruikbare tweedehands waar (nog) niets aan gedaan hoeft te worden.

Hellsbellsnl
7 januari 2009, 18:48
Weet er iemand een goede ampdokter in de buurt van Weert (L)????????:???:
Die mij hier mee kan helpen.....

Hellsbellsnl
8 januari 2009, 00:29
Was misschien grappig bedoeld, maar doe maar niet.

Ik zoek een goeie, en geen bak en braad maar raak voor een knaak.:stop:
Ik zal eens informeren bij Paul Lenders, die heeft pas een nieuw pand betrokken hier in weert, hij zal wel iemand weten. (hoop ik)

Mr.Jay
8 januari 2009, 15:03
Ik zoek een goeie, en geen bak en braad maar raak voor een knaak.:stop:
Ik zal eens informeren bij Paul Lenders, die heeft pas een nieuw pand betrokken hier in weert, hij zal wel iemand weten. (hoop ik)

Paul weet zelf goed overweg met buizenamps, succes!

Nobler
8 januari 2009, 17:50
Ik heb zelf één keer te maken gehad met Ley van den Beuken van Charlee Guitars in Panningen (www.charleeguitars.com). Hij zit wel een beetje in de rimboe, maar met een TomTom wel te vinden. Voor zover ik weet bouwt hij gitaren maar ook versterkers, en volgens mij weet hij zijn weg wel met buizenversterkers. Bel hem anders eens op of het iets voor hem is, en anders weet hij wel iemand bij jou in de buurt.

Mr.Jay
9 januari 2009, 08:52
Ik heb zelf één keer te maken gehad met Ley van den Beuken van Charlee Guitars in Panningen (www.charleeguitars.com). Hij zit wel een beetje in de rimboe, maar met een TomTom wel te vinden. Voor zover ik weet bouwt hij gitaren maar ook versterkers, en volgens mij weet hij zijn weg wel met buizenversterkers. Bel hem anders eens op of het iets voor hem is, en anders weet hij wel iemand bij jou in de buurt.

Ley bouwt mooie gitaren, maar zelf geen versterkers. Heeft daar wel zijn mannetje voor. Zou inderdaad ook een optie kunnen zijn.

Misery Signals
10 januari 2009, 15:10
Weet er iemand een goede ampdokter in de buurt van Weert (L)????????:???:
Die mij hier mee kan helpen.....
Geert Kuyken in Lommel-België, da's toch niet al te ver van Weert, of wel?

MS

Saf
10 januari 2009, 20:02
Ik breng mijn amps altijd naar paul in heythuisen ligt bij roermond. Is hoppist erg goedkoop en naar mijn ervaringen erg goed.

Mr.Jay
10 januari 2009, 20:13
Ik breng mijn amps altijd naar paul in heythuisen ligt bij roermond.

die zit dus nu in Weert blijkbaar.

Saf
10 januari 2009, 22:33
Dat is dan een andere paul (deze heet boonen), ik ga maandag nog wat bij hem ophalen in heytse

Mr.Jay
11 januari 2009, 10:05
Dat is dan een andere paul (deze heet boonen), ik ga maandag nog wat bij hem ophalen in heytse
Oké, zegt me niks. Vlg. mij woonde Paul L. nl. ook eerst in heytse.
(P.S. :Leuk die Venlose Magics, heb er uiteraard nog een aan de muur hangen.)

Saf
11 januari 2009, 10:54
Mocht je die ooit weg doen, je weet me te vinden.

Die van mij:
http://s224.photobucket.com/albums/dd144/snarenkunst/famos-venlonia%20collectie/

Hellsbellsnl
11 januari 2009, 12:09
Paul Lenders woont in Nederweert eind en had eerst bedrijf aan huis.
Dit is nu te klein en hij jeeft nu een groter pand in weert.
Kijk maar op zijn site.

Hellsbellsnl
5 februari 2009, 14:34
Het volgende blijkt het geval te zijn met de versterker:
Dikke vette zelfbouwbaggerbak (zo drukte een oom van me het uit)
"Er klopt geen ene moer van wat er in zit"
"Huh...nog een aarde punt?"
(naar het schijnt moet je zoveel mogelij op een punt aarden?? dat ik het niet wist)
Dit zijn zo maar wat uitspraken die hij eruit flapte toen hij mijn amp eens aan een nader onderzoek onderwierp.
Ik heb bij deze dus een "buizenboer" gevonden die me kan helpen met het maken van een amp.
(werkervaring: Phillips en good old PTT)
Hij heeft vroeger verschillende amps gebouwd zowe voor hifi als instrumenten.
Had laatst nog een LEM 400W versterker verkocht.
"had ik dat geweten had je hem mogen hebben" was zijn antwoord.

Nu komt de hamvraag:
Wie kan me aan een schema helpen voor een versterker met de volgende buizen erin:
2 x EL 34
3 x ECC 83

Verder zoek ik hierbij de B.O.M. (bill of materials)

Volgens mij is een AC30 dezelfde buizencombinatie(kan me vergissen)
Is er iemand die me verder kan helpen hiermee?
Wat is er met deze buizen combinatie aan vermogen uit te halen?
(35 - 50 Watt zou wenselijk zijn)

pimmetje
6 februari 2009, 13:53
De discussie over 1 of meer aardpunten die hierop is ontstaan, heb ik in een nieuw onderwerp geplaatst (in de Werkbank) om het hier over de oude Saris te houden: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119442
Vragen => PM

Hellsbellsnl
6 februari 2009, 15:01
Mijn amp lijkt wel opgebouwd uit 2 delen.
Een metalen chassis en een aluminium gedeelte.
De buizen op het achterste gedeelte staan recht op en op het voorste liggen ze plat.
Het geheel is met elkaar verbonden door een vooroorlogse "multikabel"
I.m.o. is dit ook niet aan te bevelen voor een goede werking van het geheel?
Verder is het interne soldeerwerk van het betere bak en braad werk en daar houd ik niet zo van.
Ik ben zelf geen groot soldeerder maar het kan wel wat minder.
En graag heb ik het overzichtelijk (turretboard o.i.d.)

Verder ben ik nog steeds op zoek naar een tekening voor mijn buizen combinatie:
2 x EL 34
3 x ECC 83

Zou iemand mij hier aan kunnen helpen?