PDA

View Full Version : Perfecte fingerpicking gitaar



sietze
5 januari 2009, 20:46
Excuseer mij als er al een topic over is ge-opend;
Ik speel momenteel op een Fender Cameron.
Deze is prachtig voor de marco Borsato jank pop maar helaas te dun
voor Het Tommy Emmanuel geweld, wat ik toch het liefst doe.

Ik ben dus op zoek naar een lekkere Bluegrass/country/fingerpicking gitaar.
Ik heb een budget van 1500 euro. Is er iemand die zegt 'ooh dan moet je absoluut die gitaar of dat merk hebben' ?

Bij welke se4rie van bijvoorbeeld Takamine moet ik bijvoorbeeld juist wel en niet zijn?
Ik speel veel van Emmanuel, Sacksioni en zit in een country/pop band.

Vast bedankt voor advies,

Groetjes Sietze.

charles
5 januari 2009, 21:10
Voor dat geld kan je een mooie gitaar kopen. Ik zou gewoon rond kijken en een aantal verschillende gitaren proberen (nou ja, misschien wel een moeilijk gezien je locatie - kom zelf ook uit Leeuwarden en er is hier niet bijzonder veel..).

Martin is "traditioneel" gezien de Bluegrass gitaar bij uitstek, natuurlijk. Gibsons wordt ook veel gespeeld in de country muziek. Maar je moet het geluid zelf mooi vinden en verschillende dingen uitproberen. Naast merk, speelt ook formaat natuurlijk een rol (een Martin dreadnaught is anders dan een Martin om, bv.).

Je krijgt vast meer advies van mensen die er meer van weten - maar veel plezier met het rondkijken.

zeiler
5 januari 2009, 21:21
tonika groningen dan ofzo?

Laser
5 januari 2009, 21:58
Zoals Charles zei: dread zal anders klinken dan OM.
Tommy Emmanuel gebruikt dan ook twee formaten heel gericht voor bepaalde stukken.

In welke setting wil je spelen? Alleen thuis, versterkt of niet-versterkt, in een zaal(tje)?
Bluegrass thumping vereist een andere gitaar dan de melodieën van TE.

Het "TE-geweld" uit zich ook heel anders in de stukken met dread (vb initiation) dan met de OM (Beatles-covers edm).

Echte Bluegrassers gaan voor de dread (Martin D-28 bvb). Met spruce top.

Dus daar had ik eerst graag wat duidelijkheid over om de antwoorden gerichter te kunnen formuleren.

Terloops: er zijn 2dehands soms (zeer) goede dreads te koop over 2dehands of gitaarmarkt, in jouw prijsklasse. Ik zou tweedehands kopen zeker niet uitsluiten. In het oog te houden zijn dan: Guild, Martin, Larrivee, Santa Cruz, Maton, .... om er een paar te noemen.

Snel wat links opgesnord als voorbeeld:

http://www.2dehands.be/maton-a-80-54130531.html?muz_instr=25&sort=prijs&start=378

http://www.2dehands.be/ltd-larrivee-lv-03re-koa-bound-51780502.html?muz_instr=25&sort=prijs&start=378

http://www.2dehands.be/larrivee-d05-53866535.html?muz_instr=25&sort=prijs&start=378

http://www.2dehands.be/furch-48170382.html?muz_instr=25&sort=prijs&start=357

http://www.2dehands.be/larrivee-d-03e-semi-akoustische-dreadnought-nieuw-52619660.html?muz_instr=25&sort=prijs&start=357

GetnFunky
5 januari 2009, 23:30
Zelf vind ik persoonlijk de Larrivee 03 serie te sober voor die prijs, hoe goed ze ook klinken. Ik zou zelf idd voor de Larrivee D-05 (wel een dreadnaught) of een Furch (yeah!) veel waar voor het geld.

Flipkoos
6 januari 2009, 09:18
Ik heb zelf een parlour-model van Ovation...ook perfect voor fingerpicking. Juist omdat de balans tussen de verschillende snaren perfect is.
http://i86.photobucket.com/albums/k112/petervandijk/IMG00167-1.jpg

Laser
6 januari 2009, 13:40
Schitterende parlor!
Maar ik denk niet dat die aan de verwachtingen voldoet voor Bluegrass/country/fingerpicking.
En ook dat laatste kan je met een korrel zout nemen: bij muziek is je eigen verbeelding de limiet, en kan elk instrument voor elke stijl worden ingezet, als je er de luisteraar kan mee raken.

Maar dat was niet de vraag denk ik :)

De genoemde stijlen hebben zo hun gitaar-"iconen".
De Martins D-28 scoren daar hoog.
Santa Cruz "Tony Rice" model is ook zo een icoon.
Of je van deze iconen één zal vinden binnen de 1500 euro marge is nog de vraag... en betwijfel ik. Daarom is het uitkijken naar 2dehands en alternatieve kleinere merken volgens mij een optie, ook al moet je 150 euri extra rekenen voor standaard afstelkosten bij een goede gitaarbouwer (frets, brug, kam, nek..) om het beestje naar je hand te laten zetten.

Ik denk ook dat dé gitaar voor alle gelegenheden en stijlen niet bestaat. Maar over de stijlen is hier uitsluitsel gegeven.

Dan hebben we het nog niet gehad over verwachtingen als: ligt de klank en het gevoel je? Is de hals goed? Bluegrass vs fingerpicking: plectrum of niet? Dat vergt nog wat doorvragen denk ik...

dadgad
6 januari 2009, 13:46
Hallo Sietze,

Bluegrass/Country vraagt om een D model, gezien de
benodigde bassen. Fingerpicking vraagt weer om een wat
gebalanceerder geluid.

Als je dat bij elkaar optelt en deelt door 2 (uitmiddelen
heet dat ook wel :)), dan denk ik dat je richting een Grand
Auditorium model zou moeten denken.

Je zou kunnen proberen of je ergens een gebruikte Taylor 414
of hoger te pakken kunt krijgen (314 is mahonie, dus minder
diepe bassen) - zou binnen jouw budget moeten lukken.

Vr. groeten,

Han.

sietze
6 januari 2009, 20:32
Aah bedankt voor de reactie stot nu toe! Kan ik zeker wat mee!
Wauw de Maton Emmanuel signature staat in de music store catalogus voor 2100 euro.
Misschien nog even doorsparen!

Anders zie ik de Martin D-28 voor 1548. Dat vind ik zeker het overwegen waard :D
En en en..de Taylor 414 zit ook tegen de 2000 euro. Ik hoop dat Tonika in Groningen wat heeft staan, ga ik me daar zowieso eens een dagje opsluiten :)

Flipkoos
6 januari 2009, 23:40
Bij Tonika hebben ze ook een aantal Blueridge-gitaren staan.
Ook zeker het proberen waard!!!!

sly
7 januari 2009, 17:07
Probeer ook eens Furch!

Echt topmateriaal maar dan wat beter betaalbaar.(dan b.v. Taylor)

Ik heb zelf sinds kort de Furch om 34 sr!

Veel succes met de zoektocht!

sietze
10 januari 2009, 14:05
Slag slaan?

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/218607175-taylor-414ce-sl-koa-bj-2007-made-in-usa.html?return=eJw1jN0KgzAMRt9F0MtqdWyjUqR7k6IdLV Ybmsj%2B2Lsvsu0q53zJF6ukegXV9Kjk8aAKdDaPvvdEoOp6Tu BWsdg8E0RrCcUa6%2B%2BJAA%2FDPWpZTagplZ2RZXeBjaFhiG zm1J4Zp8C4R8TzGYARrxP%2BG%2FRrLLww67a4HEbW%2BcZK9h FTZku4P2krgE03Rf%2F%2BALgtOGY%3D&df=1&fta=eNo1UFtywyAMvAsf%2BQb8AjG5Qq%2FgwZLceuokHmMntJ ncvcJtf1hWj2WXCA6eSQ61r3N%2Fj3NSQagGleezOVE6bzcwYd lBh9lAZ12gCcK8wfe0hDRSKt1NupcFrvuF1wnD5wO2%2BDXf1n BLE9jTsuxnXXRrUEt8ZxUm2UpQgZroeNC0HSjExrKPmYzjpmoy 6S5y3QnnahjajOio85SRfONMmfPjyFbQsK9dRu7aypiMI%2FvK o6DTjgo23LZ1Ro%2Bd5UF00FRtFBwIrT2wrb1gE30s%2FNcHRj cMmjPWdvBa9IuPig6%2FYn27LZFSP%2FP1ffv4j2Tk53Bf1366 EudS1VL1oC4x9yW7xKVj0oKKDxXe%2Fq53FSJoeL5eP8Syf1Q% 3D&fta_ind=3&fs=1#photo

dadgad
10 januari 2009, 21:34
Hallo Sietze,

Als die 414 waar je naar linkt (Spring Limited model met
Koa zij- en achterkanten) binnen je budget is, zou ik hem
zeker gaan proberen. Ik heb zelf een vergelijkbaar model in
palissander, en dat is echt een geweldige all-rounder.

Enig twijfelpunt is de electronica (de mijne heeft er geen,
is puur akoestisch) - ik heb over het Expression System
heel wisselende verhalen gehoord. Kan zijn dat de
kinderziektes er inmiddels uit zijn, maar zo niet dan is het
systeem niet makkelijk te vervangen door iets anders....

Greetz,

Han.

sly
11 januari 2009, 11:09
Voor dat geld heb je een nieuwe furch!

Ik heb zelf een Taylor 710,en een nieuwe Furch om 34 sr.
Als je dan let op kwaliteit, afwerking, geluid enz. dan is Furch niet minder.
Als je kijkt naar de afwerking zijn ze allebei super.
En persoonlijk vindt ik het geluid van taylor minder karakter hebben, maar dit is natuurlijk persoonlijk.

Veel geluk met het zoeken!

sietze
11 januari 2009, 13:29
Okee dat is goed om te weten! Ja ik denk dat het te impulsief zou zijn. Ik heb Furch nog niet eens geprobeerd :D Dus ik spaar nog even! Bedankt ;)

jaspie
11 januari 2009, 17:10
ow yea furch is cker t proberen waard. Zelf gister een Furch D20-cm aangeschaft. Heel basic model maar echt geweldige sound en bespeelbaarheid, al kan jij je wel wat meer veroorloven maar het merk zou ik cker aanraden.

gerriedegullegever
15 januari 2009, 18:00
furch is idd een goed merk. heb er zelf op gespeeld, mooie fingerpicking sound
kijk ook eens naar seagull.
check ook eens Walden grand auditorium style. is ook goedkoper denk ik.
succes!

Erik70
15 januari 2009, 20:46
....Breedlove ?!?!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1898917&postcount=12