PDA

View Full Version : Schakelschema pickups



Chocola
5 januari 2009, 19:29
Hallo,

Ik heb nu 3 uur gezocht naar de juiste schema's maar ik kan het maar niet vinden. Ik heb drie pickups waarvan 1 single coil en 2 humbucker, alle drie actief. Ik wil een 5-way switch gaan gebruiken en wel zo:
- H1
- H2
- H1+H2
- S1
- H1+H2+S1

De volgorde van de switch (de posities) maakt mij weinig uit.
Maar nu het moeilijke waar ik (als elektronica-leek) niet over uit kom. Ik wil één volumeknop voor de totaliteit (soort master dus) en 3 toneknoppen (één per element). De batterijpositie en eventuele andere dingen weet ik wel te plaatsen (niet erg moeilijk gelukkig).

Is dit überhaupt mogelijk en kent iemand toevallig een website met dergelijke schakelingen? Het lijkt mij dat dit niet standaard is :p.

Alvast heel erg bedankt.

Resonare.

Chocola
5 januari 2009, 22:49
Iemand :O? Ik ben ongelooflijk noob namelijk want dit lukt me niet :P

sjaak1990
5 januari 2009, 22:53
Een schema van seymour duncan wat aanpassen?
Ben nu te moe om logisch te denken maar je kan ook gewoon een 3 standen schakelaar nemen. Standaard schema seymour duncan site bijvoorbeeld. Daarnaast een push pull, of gewoon een schakelaar om de single coil aan te zetten.

Verder kom ik op het moment niet :P Misschien morgen.

Chocola
6 januari 2009, 00:03
Daar zat ik ook aan te denken maar het is essentieel dat de single coil ook los kan van de twee humbuckers. Met een aan/uit schakelaar is het dan dus of H1/S1 of H2/S of H1/H2/S1 en niet alleen S1. Althans dat denk ik, kan zijn dat er iets mis gaat in mijn redenatie :p.

Nog een weetje :p. Alle elementen zullen op 18 volt "draaien" (2 keer 9 volt in serie). Dit geldt voor alle drie de elementen. Gelukkig maakt dit verder weinig uit omdat die aan het begin van de schakeling lopen over de gehele stroomkring.

3 way schakelaar vind ik prima, voor de humbuckers. maar dan zou het bijvoorbeeld een 4 way schakelaar moeten zijn die ze ook uit kan zetten, of 2 schakelaars, 1 om de single coil uit en aan te doen en 1 om de humbuckers uit en aan te zetten. dat lijkt me nog ingewikkelder eigenlijk :/.

Zijn er hier geen super techneuten toevallig? :P

jimihattricks
6 januari 2009, 10:32
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/switch_f_bp.jpg

je hebt zoiets nodig denk ik, dan kun je in elk schakelstandje de brughumbucker erbij schakelen.. dan kun je de volgende schakelingen maken (pickupcombo's zijn dan wel allemaal parallel geschakeld, dus als je ook wil gaan serieswitchen moet je ff verder kijken):

H1
H1+S
S [+H1]
S+H2 [+H1]
H2 [+H1]

jees, lijkt wel scheikunde :)

Chocola
6 januari 2009, 14:17
Misschien een hele domme vraag. Maar wat is nu exact het verschil tussen parallel en serieschakeling?

sjaak1990
6 januari 2009, 14:20
Serie is achter elkaar, parallel is naast mekaar.

http://library.thinkquest.org/C0111209/parse.php?f=2%2Fserienl

Een humbucker klinkt behoorlijk single coil achtig als je hem parallel schakels en als humbucker in serie.

Chocola
6 januari 2009, 14:21
Ja dat wist ik, maar ik bedoel: wat is het verschil met die ene single coil erbij?

richwoodplayer
6 januari 2009, 14:22
parralel is dat je alles appart kan aanzetten, en serie is datals je 1 aanzet de rest ook aan gaat

Chocola
6 januari 2009, 14:26
Dat wist ik ook :p.

Ik neem dus aan dat twee actieve humbuckers doorgaans serie worden geschakeld?

Chocola
6 januari 2009, 15:06
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/switch_f_bp.jpg

je hebt zoiets nodig denk ik, dan kun je in elk schakelstandje de brughumbucker erbij schakelen.. dan kun je de volgende schakelingen maken (pickupcombo's zijn dan wel allemaal parallel geschakeld, dus als je ook wil gaan serieswitchen moet je ff verder kijken):

H1
H1+S
S [+H1]
S+H2 [+H1]
H2 [+H1]

jees, lijkt wel scheikunde :)

Hmmm dit lijkt mij nog de beste methode tot nu toe. Alleen wat heeft dat serie en parallel nu exact voor het geluid te zeggen met een combo tussen single coil en humbuckers? Humbuckers is in parallel dus heel erg single coil-like? en in serie gewoon zoals hij intended is zegmaar, als een humbucker?

FruscianteFan
6 januari 2009, 15:24
parralel is dat je alles appart kan aanzetten, en serie is datals je 1 aanzet de rest ook aan gaatDit is niet waar.

Parallel: het signaal van beide spoelen komt aan bij volume/toon/pickup switch.
serie: het signaal van één spoel gaat naar de aarde van de andere spoel, zodat het signaal door die spoel heen gaat. Het resultaat is een dikker, voller geluid (het geluid van een humbucker, want een humbucker is in feite twee spoelen in serie geschakeld) terwijl parallel klinkt zoals de tussenstanden op bijvoorbeeld Strats en Teles.

Wat betreft die master volume en aparte tone per element: zet de volume ná de pickup switch (en evt. pull). Het signaal vanaf de volumepot gaat naar de output van de gitaar. De tonepots zet je tussen de elementen en de pickup switch.

Houd er trouwens rekening mee dat als je bij twee elementen in serie geschakeld, van één element de tone dichtdraait, het andere element helder doorklinkt. Het klinkt dan bijna alsof je nog maar op één element speelt, alleen met iets meer volume en iets dikker.

richwoodplayer
6 januari 2009, 15:27
op school had ik het zo geleerd, met een schema met lampen en schakelaars.

jimihattricks
6 januari 2009, 15:51
dat van die tone-knop per element had ik nog niet gezien.. vergeet wel niet dat het nog een functionele schakeling moet blijven.. tuurlijk, je hebt genoeg opties, maar ik vermoed dat je die nooit allemaal nodig zult hebben.. maargoed, whatever rocks your boat

Chocola
6 januari 2009, 16:04
dat van die tone-knop per element had ik nog niet gezien.. vergeet wel niet dat het nog een functionele schakeling moet blijven.. tuurlijk, je hebt genoeg opties, maar ik vermoed dat je die nooit allemaal nodig zult hebben.. maargoed, whatever rocks your boat

Hier heb je gelijk in. Maar ik baal ervan dat ik nooit 3 PU's tegelijk aan kan zetten bij mijn strat. Ik heb ze een keer alle drie aangehad en toen klonk het toch weer wat anders. En ik ben gewoon een control freak :P Ik ben ook een mierenneuker want ik kan soms uren millimeterwerk doen bij de toneknop om de ideale verhouding te vinden :p. Ik wordt soms helemaal ziek van mezelf :o.

Vind je me nu eng?:satisfie:

Iedereen bedankt voor de tips en hulp, ik ga een schakeling maken met mijn dingen in een oude gitaar en ga daarna kijken wat er minder kan zodat ik overhoud wat ik echt nodig heb (ik vind het ook beetje overdreven namelijk). Al redeneer ik nu zo: 2 knoppen zijn te weinig, want je hebt al minimaal 1 volume en 2 tone nodig. Dus worden het er 4 (les paul omdta ik van les paul houd (lees: verliefd ben :p)) en met 4 zijn 3 toneknoppen alleen maar handig :noob:

De elementen zijn trouwens sowieso EMG 81 en EMG 85. De Single coil wil ik erin hebben omdat ik soms single coil mooier vind voor sommige muziekspeelstijlen en het beetje zonde vind om meer dan 1 goede gitaar te kopen of te bouwen.

Groeten,

Resonare.

FruscianteFan
6 januari 2009, 16:10
Er zijn tijden geweest dat ik elke week wel in de schuur stond met m'n Stratje. De ervaring heeft me geleerd dat heel veel geluidjes leuk zijn om mee te spelen, maar uiteindelijk mis er weinig van. De gitaar heeft nu alleen een humbucker en een volumeknop, maar ik heb zo'n beetje alles gehad. En da's hartstikke leuk, gewoon experimenteren zodat je weet wat je wel wilt en wat niet.

Chocola
6 januari 2009, 21:18
Zo denk ik er dus ook over, bovendien is het vet leuk om gewoon 1 oude gitaar te hebben als proefplank (slachtoffer :P) en die gewoon zo maken dat het alles kan :p

Kent iemand hier een goede site voor info over die perallele en seriele schakelingen en het verschil in geluid enzo?

Chocola
7 januari 2009, 09:54
Someone? Ik krijg de juiste site maar niet te vinden namelijk :o

FruscianteFan
7 januari 2009, 12:18
guitarelectronics.com heeft wel wat schema's, guitarnuts.com ook en daar is ook een erg informatief forum.

Chocola
7 januari 2009, 23:15
guitarelectronics.com heeft wel wat schema's, guitarnuts.com ook en daar is ook een erg informatief forum.

Iemand heeft die tweede site verneukt. Die linkt naar allemaal gitaarspam van amerikaanse winkels.

Welke site heeft de meeste informatie gewoon geordend op subject, dus Pickups, Necks, Body's, Soorten, Snaren, pot enzo, schakelschema's?

Jammer van die guitarnnuts. Misschien doet hij het zo weer, nu zijn de HTML reroutes beetje verneukt :(:(:???::o