PDA

View Full Version : stof en vuiligheid?



Ukeloeder
5 januari 2009, 17:18
Hoi, ik heb al een jaar of twintig terug (net op het randje modern...) een Squier15 gekocht.
Om thuis op te spelen en in de oefenruimte te gebruiken. Na aanschaf van wat forsers heeft het op zolder gestaan, onder een laken, dacht ik... Niet dus, door verschuiven van andere zaken is dat laken er af geraakt en toen ik hem vanmorgen weer eens opzocht zat m'n ampje helemaal onder het stof. Buitenkant beetje gestofzuigd enzo, voorzichtig in het stopcontact en warempel hij doet het nog! Een beetje... Enkele van de pots kraken heel zachtjes en op bepaalde standen geeft ie alleen heel laag volume. Beetje draaien aan die pots en hij blert weer als vanouds, maar toch knap vervelend en misschien ook gevaarlijk? Brandgevaar etc? Ik vermoed dat ook de pots helemaal vol zitten, kan ik die schoonmaken? Hoe? Waarmee? Ik ben er eerlijk gezegd nog niet aan begonnen omdat het typeplaatje
http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/misc/002.jpg
zegt dat er geen userservical parts inzitten. Een ander versterkertje dat ik had, uit die zelfde periode, zei hetzelfde en is na een keer open te zijn geweest nooit meer hetzelfde geworden.

Nobler
5 januari 2009, 17:27
Ik ben geen electronicus, maar ik verwacht dat er geen probleem is omdat het stof er langzaam op neer gedaald zal zijn. Het zal niet hebben gewerveld zoals in een houtzagerij, het zal dus denk ik aan de buitenkant gebleven zijn en niet zijn binnengedrongen. Het is geen buizenbak, dus ook daarom verwacht ik geen brandgevaar, en er zijn geen ontluchtingsopeningen aan de bovenkant zoals bij een TV waardoor stof kan zijn binnengedrongen. Ik denk dat het wel meevalt. Spelen met die hap. Overigens, mijn Vox AC30 is bijna 45 jaar oud en heeft wél ventilatieopeningen aan de bovenkant waardoor het nodige stof binnengedrongen zal zijn. Als hij een tijd niet gebruikt is ruik je dat het stof 'smelt', althans, zo interpreteer ik het, maar ik heb nog nooit brand gehad.

Ukeloeder
5 januari 2009, 17:34
Oke, heet wordt ie idd niet, klinkt wel hot ;) overigens. Maar dat gekraak en weigerachtige van de pots is gruwelijk irritant. Iemand een idee OF en HOE ik het kan schoonmaken? Kijk, gaat het niet dan gaat het niet, dan stop ik subiet met janken en laat ik hem weer janken, maar tot ik wat hoor...

cluseau
5 januari 2009, 19:55
Als het kan eerst met perslucht uitblazen om zoveel mogelijk stof op voorhand te verwijderen. Potmeters ff inspuiten met contactspray. Flink heen en weer draaien anders werkt het niet. Let wel op dat je niet overmatig spuit. Een druppeltje per pot is meer dan genoeg. Ik zie wel eens amps die volledig verzopen zijn en dus echt een douche moeten hebben voor alle ellende eruit is. Let wel op dat je zonder spanning werkt en de elko's ontladen hebt.

Dude
5 januari 2009, 20:20
ik denk gezien zijn openingspost wel dat die weet hoe die elko's moet ontladen ja (en zitten die uberhaubt in een squier 15 ??)




:confused:

Chris Winsemius
5 januari 2009, 20:52
ik denk gezien zijn openingspost wel dat die weet hoe die elko's moet ontladen ja (en zitten die uberhaubt in een squier 15 ??)




:confused:

Zitten ook in transistorversterkers maar MEESTAL is de spanning daar dan lager dan in de meeste buizen-versterkers.

cluseau
5 januari 2009, 21:09
ik denk gezien zijn openingspost wel dat die weet hoe die elko's moet ontladen ja
Daar heb je gelijk in maar ik zit nog niet zo lang op dit forum en heb gemerkt dat bepaalde mensen erg nerveus worden als je een vraag beantwoordt zonder op de gevaren te wijzen. Dus ik houd als regel (on)wetende mensen te wijzen op de risico's ongeacht welke versterker.



(en zitten die uberhaubt in een squier 15 ??)

:confused:
Wel degelijk, ook transistorbakken hebben elko's hoor. De openingspost heb ik zeker goed gelezen en een onzeker iemand kan zich een hartverzakking schikken van 50V gespetter om dan als nog door een dreigende hartstilstand behoefte te hebben aan een goed gesprek met 112.

Bovendien is het heel goed mogelijk een transistorbak naar de eeuwige jachtvelden te "lassen" als je sluiting maakt met geladen elko's. Deze zijn soms 20 keer zo krachtig als bij buizen amps.

En vragen als "hoe ontlaat ik een elko en hoe ziet zo'n ding eruit" worden vanzelf gesteld en in een later stadium beantwoord.

Was goed bedoeld hoor!

Ukeloeder
5 januari 2009, 21:49
Kijk en daarom stel ik m'n vraag hier! Ik weet dus NIET hoe je elko's ontlaadt, noch weet ik waar ze te vinden in het apparaatje. Ben een volkomen noob in deze zaken, moet ik een motorzaag geblinddoekt de- en monteren, no sweat. Is het handig als ik 'm effe openmaak en een piccie post of kunnen jullie mij 'geblinddoekt' door het proces leiden. Perslucht is voorhanden overigens, maar geen 8 bar op loslaten zeker? Contactspray niet maar da's morgenochtend opgelost. Bedankt alvast voor jullie hulp!

cluseau
5 januari 2009, 22:11
Ik weet dus NIET hoe je elko's ontlaadt, noch weet ik waar ze te vinden in het apparaatje.

Wat jij met motorzagen hebt heb ik met versterkers.

Elko's zien er uit als twee bussen van zo'n 20 tot 40 mm rond en in de regel ongeveer twee keer zo hoog als dat ze rond zijn. Er zitten er twee van gelijk formaat hoogstwaarschijnlijk naast elkaar. In jouw geval staat er de text "2200uF/25Volt" op al kan dat ook iets afwijken.

Ontladen:
Allereerst het netsnoer eruit.
Wees niet bang, er is geen gevaar voor een schok. 25V per elko zul je niet voelen als je er met je vingers aan zou zitten. Aan de onderzijde van elke bus zitten twee aansluitingen. Neem een punttang (of ander ijzer voorwerp) en verbind de aansluitingen met elkaar. Je zal het meeste last hebben van een schikreactie want er kan een flinke pets klinken. Sorry voor de lullige omschrijving. Herhaal dit voor de andere elko. Je elko's zijn nu buiten gevecht gesteld.

8 bar is wel een beetje gortig, met 1 bar gaat het ook. Tis maar stof he geen dynamiet.
Zonder foto zal het wel gaan denk ik. Mocht je er niet uitkomen stel hier je vragen dan. Vast wel iemand die antwoordt.

mvg
Frans.

Ukeloeder
5 januari 2009, 22:29
Dank! Morgen met fatsoenlijk licht en alle hulpmiddelen in de buurt aan de gang.
[offtopic modus in:]mijn even oude mock stratje dat al 10 jaar niet ingeplugd is vertoont soortgelijke kuren, geen elko's in natuurlijk, maar ook even blazen en contactspray druppelgewijs?[offtopic modus uit:]

Ukeloeder
6 januari 2009, 15:07
Ietsjes later geworden; heb inmiddels het ampje open en zoals Nobler al verwachtte zat er geen stofnest in, sterker nog:
http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/misc/001-1.jpg
hij is 'brand'schoon. Geen perslucht gebruikt, gewoon verder uit elkaar geschroefd. Heb dankzij de omschrijving de elko's al gauw in de gaten en kan er niet lekker bij. Helemaal uit elkaar dan om wat meer te kunnen zien:
http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/misc/007-1.jpg
dat zijn ze dan toch? Die lichtblauwe busjes met een zwarte streep en 25V erop? Ik ga er vooralsnog van uit.
Op de andere zijde van de printplaat zie ik twee paar puntjes die volgens mij de aansluitpunten zijn van de elko's.
http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/misc/008-1.jpg
Deze punten paarsgewijs met elkaar verbinden om ze 'buiten gevecht' te stellen? Moge duidelijk zijn; een absolute noob aan het spelen, vind het alleen erg leuk als ik dit tot een goed eind zou weten brengen, dus nog klein beetje advies aub. De pot kan ik ook niet lekker bij (al zit er een strootje aan de spuitbus), moet ik die helemaal los halen of is dat niet nodig?

cluseau
6 januari 2009, 19:56
zat er geen stofnest in

dat zijn ze dan toch? Die lichtblauwe busjes met een zwarte streep en 25V erop?

Deze punten paarsgewijs met elkaar verbinden om ze 'buiten gevecht' te stellen?

De pot kan ik ook niet lekker bij (al zit er een strootje aan de spuitbus)

Mooi dat hij nog schoon is.

Er zitten meerdere elko's in van 25V maar de twee grootste moet je hebben en idd puntjes verbinden.

Het uiterste einde (3mm) van het strootje kan je met een tangetje haaks ombuigen waardoor je mooi om een hoekje kan spuiten. Misschien helpt dat.

Ukeloeder
6 januari 2009, 20:35
Thanks cluseau! Hij bleert als vanouds en zonder gekraak wanneer ik aan gain of mid draai. De enige pot waar ik echt polio bij kon was bass en die doet nog een beetje onaardig als ik er aan draai, maar die staat toch altijd open, zoveel laag zit er niet in zo'n mini-ampje. Elko's deden niks toen ik de tang er op hield, hij lag dan ook al de hele middag open (linkt dat logisch?). Anyway thanks allemaal.

cluseau
6 januari 2009, 20:38
(linkt dat logisch?)

Zekers, kan in het cirquit ontladen zijn gedurende de middag.
btw gefeliciteerd met je suc6.

Past goed op je CV; motorzagen en gitaaramps :seriousf:

gr
Frans