PDA

View Full Version : Tele zelf bouwen



Joene1988
5 januari 2009, 16:35
Hallo allemaal,

Als eerst wil ik graag mededelen dat ik absoluut geen ervaren zelf-bouwer ben, en sowieso verder niet heel gigantisch technisch. Laten we het op gemiddeld technisch inzicht houden. Toch lijkt me het leuk om zelf een telecaster te gaan bouwen. Ik ben een aardige fan van een telecaster, en het lijkt me een leuke aanvulling op mijn gitarencollectie.

Waarom zelfbouwen, als je nog geen ervaring hebt, zul je je misschien afvragen. Dat vraag ik mezelf ook af. Je moet toch ergens beginnen denk ik dan maar, en het lijkt me ook gewoon leuk.

Nu wil ik graag weten: hoe pak je zoiets aan? Wat heb je nodig, wat is handig mbt houtsoorten, kant en klaar onderdelen etc etc. Ik heb een zelfbouwkit gevonden op internet, maar is dit wel wat soeps, of kan je hem na de bouw vergelijken met de gemiddelde Stagg? (http://www.bouwjeeigengitaar.nl/?p=productsMore&iProduct=1&sName=saga-tc-10-(telecaster)

Is dit handig om aan te schaffen, of moet ik in een hele andere hoek zoeken, en zelf een goede body, neck, pickups en hardware bij elkaar sprokkelen? Ik wil namelijk geen gitaar bouwen die ik meteen zat ben omdat de sound niet te pruimen is. Aan de andere kant lijkt me het ook niet handig om voor 1000 euro onderdelen te kopen die je als onervaren gitaarbouwer makkelijk kan verkloten.

Misschien ben ik wel dom, en is deze vraag al vaker gesteld, maar toch stel ik het op prijs als ik hier wat meer te weten kan komen, en wat het beste is.

Greetz Joene:hippie:

Mark1990
5 januari 2009, 18:48
Je topic staat in het verkeerde subforum, maar ik heb het al gerapporteerd, dus dat komt wel goed.

Kwa zelfbouw is een tele in principe een van de makkelijkste gitaren, dus het zou goed mogelijk moeten zijn.
Als je totaal geen ervaring met houtbewerking hebt, zou je de body, evt gespoten en al, kunnen bestellen (warmoth, etc) anders kun je hem zelf maken. er is op internet genoeg te vinden over de houtsoort waar een tele van gemaakt wordt, dus dat is makkelijk.
Hardware is ook niet al te moeilijkte bestellen via internet (tonefactory, ebay, etc)
Schema's voor je hardware vind je ook op internet, net als een bouwtekening van je gitaar (bij Stewmac bijvoorbeeld). Dan is het wel handig als je een beetje kunt solderen.
Ik heb zelf voor de grap een cheapo LP bouwpakket, maar dat is echt drie keer niks.

bert k
5 januari 2009, 18:56
Gaat naar Zelfbouw.

barno
5 januari 2009, 19:14
Tele is idd een van de gemakkelijkere gitaren (geen carves, geen bindings, geen agnled neck/headstock enz...) Maar ik zou het niet beschouwen als a walk in the park als je een goed resultaat wil hebben. tweede zelfbouw is altijd beter dan de eerste enz...

Bouwpakket zou ik niet mee beginnen.

De body/hals zelf maken: twee planken essen lijmen en een lang stuk maple voor de hals, eventueel preslotted toets kopen. Voor een eerste zelfbouw wordt een prefab hals nog getolereerd :)
Als je degelijk hout neemt en goede hardware, kom je qua kwaliteit een stuk hoger uit dan een Stagg. Maar alles hangt af van hoe je het aanpakt. Er zijn zeker eerste zelfbouws die een geweldige bespeelbaarheid en kwaliteit hebben, maar dat zijn vaak jongens die eerst heel wat studiewerk hebben gedaan (boeken/forums zoals dit) en die dan heel bedachtzaam en nauwkeurig tewerk zijn gegaan.

En zware technische achtergrond is niet nodig. Wel een hoop gezond verstand (en zelfkennis: als je iets niet weet, eerst gaan zoeken naar antwoorden)

Het enige waarzonder je echt niet kan is een bovenfrees.

vulvasonic
5 januari 2009, 19:36
Heeeee JOENE!!!!

Je moet jezelf afvragen of je wilt gaan voor 'volledige zelfbouw', of dat je de tele van je dromen wilt gaan samenstellen uit losse onderdelen (dat geldt dan met name voor de hals en de body).

Voor iemand zonder enige ervaring is het volledig zelf bouwen van (met name) de hals een GIGANTISCHE klus. Als je niet de beschikking hebt over de juiste gereedschappen, de juiste machines en iemand die je kan bijstaan, dan zou ik het je persoonlijk afraden. Je moet tenslotte toch investeren in al dat spul en dat is niet goedkoop. Mocht je echter TOCH voor die weg kiezen, dan zou ik in jouw geval overwegen om dit te doen onder toezicht van (en in de werkplaats van) een goede gitaarbouwer. Ik weet dat Patrick Koopman dit bijvoorbeeld doet (zie het als een cursus).

Als je echter van plan bent een losse body en hals te bestellen, dan moet je je vooral even laten informeren door mensen die er eerder mee te maken hebben gehad (welke fabrikanten leveren goed spul, komen de maten overeen, wijkt de vorm wellicht een weinig af van het origineel, moet er nog worden geboord of gezaagd...., dat soort vragen).
Het resultaat kan echter zeer bevredigend zijn. Het is allemaal niet zo heel moeilijk. Het moeilijkste werk is dan namelijk al voor je gedaan.

Zelf heb ik zo een Esquire gebouwd. Met meer geluk dan wijsheid is het een beest van een gitaar geworden met een meer dan geweldig geluid. Ik stoorde me alleen aan het feit dat de body wat minder hoekig was dan het origineel (het is maar waar je je druk over kan maken :seriousf: ). Voor mij was dat echter wel een reden om er niet al te vaak op te spelen. Uiteindelijk heb ik het enige element eraf gesloopt om te gebruiken voor een andere tele.

Maar allejeeses, wat klonk ze goed! :D

G.G.
5 januari 2009, 19:37
Tele is idd een van de gemakkelijkere gitaren (geen carves, geen bindings, geen agnled neck/headstock enz...)

Voor een eerste zelfbouw wordt een prefab hals nog getolereerd :)


Wat betreft scarfjoint, binding, carves (all acces heeljoint) kan je met telecaster ook alle kanten uit hoor.

En prefab fretboard blijft toch altijd mijn voorkeur hebben. Niet dat het heel moeilijk is zo'n ding te zagen, maar cnc gefreesd blijft wel lekker nauwkeurig.

http://img266.imageshack.us/img266/5959/p1010798qw0.jpg (http://img266.imageshack.us/my.php?image=p1010798qw0.jpg)


http://img508.imageshack.us/img508/3296/p1010799og6.jpg (http://img508.imageshack.us/my.php?image=p1010799og6.jpg)


http://img266.imageshack.us/img266/2900/p1010616rc9.jpg (http://img266.imageshack.us/my.php?image=p1010616rc9.jpg)

st.robot
5 januari 2009, 20:04
hey

als eerste zelfbouw is een tele het 'simpelste'. Ge kunt er natuurlijk zo moeilijk mee gaan als ge zelf wilt (wél bindings, wél angled headstock, thinline model, ...) Maar als je echt een zelfbouw wil, zou ik toch aanmoedigen om geen kit te kopen en er zelf aan te beginnen.

Met een bovenfrees (wel onontbeerlijk) en een degelijk freesbitje kom je al een heel eind. Voor een eerste keer is een preslotted fretboard een goed idee denk ik. en voor de rest met véél geduld te werk gaan en alles goed van te voren plannen.

(en eigenlijk alles wat voor mij ook al gezegd is)

grtz

barno
5 januari 2009, 20:16
vulva zegt dat neck bouwen GIGANTISCHE klus is: dat wil ik toch wel even nuanceren. Ikzelf, en hoor het ook van veel collega's hier, vond mijn eerste hals veel makkelijker dan ik had gedacht (en god knows i'm no born handyman...) Een goede toets maken, is wel moeilijker, maar daarvoor zijn er preslotted te koop.
wat ik dan weer een hele moeilijke klus vind, is aflakken, ik denk dat ik daar niet alleen in ben. Dat wordt dus echt onderschat

Hedge
5 januari 2009, 20:27
Ik sluit me helemaal aan bij Barno. Het zelf bouwen is prima te doen. Een beetje kennis op doen over de bouw is wel verstandig. Zorg dat je weet waarom er bv een trussrod op een gitaar zit en hoe compenseren van de snaarlengte werkt en wat nog meer.
En ik herhaal het altijd weer, koop en lees een goed boek.

Van Dattum
5 januari 2009, 21:01
Melvyn Hiscock is your friend! Zie dat je zijn boek 'Make your own electric guitar' in handen krijgt! Amazon.co.uk
Ik denk dat de meeste zelfbouwers op dit forum groot zijn geworden met dit boek....:dance:

st.robot
5 januari 2009, 21:06
Melvyn Hiscock is your friend! Zie dat je zijn boek 'Make your own electric guitar' in handen krijgt! Amazon.co.uk
Ik denk dat de meeste zelfbouwers op dit forum groot zijn geworden met dit boek....:dance:

.... ik met martin oakman :dontgeti:

(maar misschien ben ik nog niet helemaal groot)

een boek is inderdaad geen overbodige luxe, ik lees er nog dikwijls in

Joene1988
5 januari 2009, 21:38
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik denk dat ik nog wel heel wat research moet doen voor ik eraan begin. Wel lijkt me het voor mn eerste zelfbouwproject toch handig om een prefabricated body en half te kopen. En dat dan verder zelf af te bouwen met de nodige hardware en pickups. Maar eerst maar eens zo'n boek zien te krijgen. Sowieso lijkt me dit handig, omdat je daar neem ik aan niet alleen info krijgt over het totale bouwen van een gitaar, maar ook wel over hoe het precies in elkaar zit qua electronica etc..

Al met al een leuk projectje. Toch zit ik wel een beetje met de kosten. Als alles bij elkaar nog meer gaat kosten dan een nieuwe Fender bijvoorbeeld, dan weet k niet of ik het (nu al) moet doorzetten. Het is niet zo dat ik geld te over heb, ben maar een arme student:satisfie:

Voor meer tips en trucs houd ik me aanbevolen!

gengar
6 januari 2009, 02:30
Ik vind het moeilijk om te zeggen wat het beste voor je zou zijn, maar als je de tijd hebt om een weekje of twee op dit forum te surfen, de links die daaruit voortkomen en alle filmpjes (youtube en zo) te bekijken dan heb je vast en zeker een heel goed beeld van wat er bij komt kijken om zelf een gitaar te bouwen en dan kun je zelf beoordelen of het een gigantische klus is of een walk in the park.
Wat is wel durf te beweren is dat je niet bang hoeft te zijn dat je heel veel energie ind e bouw van een tele gaat steken en dan een plank krijgt die klinkt als een doos frikadellen. Als je met zorg werkt, met mooie materialen dan word je beloond met een gitaar die hetzelfde of beter klinkt dan die die in het rekje hangen!
Of hij ook te bespelen is dat ligt aan de bouwer!:)
succes!

Joene1988
6 januari 2009, 16:22
Zo, dat boek maar eens besteld, ik denk dat ik die eerst maar eens ga doorspitten, alvorens ik een besluit neem.

G.G.
6 januari 2009, 20:02
Joene, mocht je toch besluiten een tele te bouwen, PM dan ff je email adres. Ik heb volgens mij nog wel wat 1:1 telecaster tekeningen in CAD, in mijn mail staan.

Joene1988
7 januari 2009, 21:56
Thanks GG, heb het ontvangen!

Maar mensen, wat ik me nog afvraag... Hoeveel kost zo'n projectje gemiddeld? Stel dat ik gewoon redelijke kwaliteit onderdelen wil, en daarmee een tele bouwen. Geen thinline, gewoon solidbody, met niet al teveel poespas. Gewoon een ash body met maple neck ofzo? Zoals de meeste Fenders dit ook hebben. Hoeveel kost zon projectje dan ongeveer?

Kakihara
7 januari 2009, 22:20
Maar mensen, wat ik me nog afvraag... Hoeveel kost zo'n projectje gemiddeld? Stel dat ik gewoon redelijke kwaliteit onderdelen wil, en daarmee een tele bouwen. Geen thinline, gewoon solidbody, met niet al teveel poespas. Gewoon een ash body met maple neck ofzo? Zoals de meeste Fenders dit ook hebben. Hoeveel kost zon projectje dan ongeveer?

Dat kan je zelf uitrekenen: open een excelsheet en geef van alles wat je in gitaar wil steken daarop in. Ik vermoed dat een gemiddeld project iets van een €400 zou kosten. Zonder eventuele kosten voor bijkomend gereedschap (fretvijl, bevelvijl, ...)

E-J
7 januari 2009, 22:32
Joene,

Maandenlang heb ik gezocht naar een Tele met mijn specs, maar deze heb ik nooit gevonden. Omdat ik toch geen haast heb ik daarom besloten er zelf één te bouwen. Wél wordt dit er een met een hals en body die reeds 'klaar' zijn, ik ben nou niet bepaald een Handige Harry als het gaat om bijvoorbeeld zelf halzen maken. Ik ben van plan geleidelijk aan de gitaar op te bouwen. Geen gehaast en met gebruik van zo goed mogelijke materialen. Een hals (Allparts, V hals, finished) heb ik reeds besteld bij The String. Nu nog een geschikte body vinden... ik heb het liefst een 2 of 3 tone sunburst of een cherry sunburst.

Emiel

Joene1988
8 januari 2009, 11:45
@ kakihara: Dat heb ik dus al gedaan, zon excell sheet met de dingen die er allemaal in moeten. En dan kom ik al heel gauw op heel veel uit. Voor die prijs kan ik een goede mexicaanse tele kopen, nieuw uit de winkel.

Kijk ik op de verkeerde sites voor onderdelen? Ik heb geen idee wat voor sites ik het best/goedkoopst onderdelen kan kopen. Is marktplaats ook een goede optie?

Grtz

Rutger
8 januari 2009, 11:58
wat ik dan weer een hele moeilijke klus vind, is aflakken, ik denk dat ik daar niet alleen in ben. Dat wordt dus echt onderschat

Helemaal mee eens! Daar moet je ont-zet-tend veel geduld voor hebben en heel rustig en nauwkeurig te werk gaan. k Ben nu zelf met een simpele dekkende laklaag bezig en vind het al moeilijk zat om dat netjes te krijgen. Kost me veel meer tijd en moeite dan ik dacht..

Gelukkig kun je het zovaak overdoen als je wilt :)

Toch denk ik dat als je het een paar keer gedaan hebt, ook dat wel goed te doen is

Hendriks
8 januari 2009, 11:58
Ik heb net een telecaster geassembleerd , dat is wat anders als zelfbouwen, ik heb allemaal goede parts gebruikt, wel goed uitgezocht waar ik het voordelig kon kopen en ik kom uit rond de €500 , daar had ik inderdaad ook een mex voor kunnen kopen, maar nu heb ik een tele die volledig aan mijn eisen voldoet en in alle bescheidenheid durf ik ook wel te bewweren dat deze kwalitatief beter is dan een mex.
Ik heb nu 1 met een ash body , one piece maple neck, cts pots, tusq topkam , goede elementen, etc,etc.

Joene1988
8 januari 2009, 13:36
Tja, daar heb je ook wel weer een punt. + dat het dnek ik heel leerzaam is, en het me wat onderhoudsbeurtjes kan schelen, aangezien ik dan zelf ook redelijk wat verstand ervan krijg.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp tot nu toe;) Het verbreed mijn kijk op het gitaarbouwen. Eerst maar even afwachten totdat ik dat boek binnenkrijg, en dan doorspitten. Ik denk dat ik daarna pas een beslissing neem, en dan misschien in de zomervakantie het project ga uitvoeren. Tot die tijd zit ik nog met stage etc, waardoor ik weinig tijd, en waarschijnlijk ook niet zoveel financieen heb;)