PDA

View Full Version : midi issues



olaftheholy
5 januari 2009, 13:22
Hello,
Ik ben een midi/rack noob en wil mijn gt8 met mijn g-sharp laten communiceren of liever gezegd pc's versturen met de gt8 op het moment dat deze van patch verandert en zo de instelling van de g-sharp laten meeveranderen met de patchchanges van de gt8.
VOORDAT er nu een boel mensen gaan zeggen dat dit niet kan met een gt8, DIT KAN WEL MET EEN GT8 !!!
Ik kom zover als in de gt8 vinden WAAR ik moet programmeren en ik kan programma's met de g-sharp maken en opslaan...
Maar WAT ik nou precies moet programmeren om het hele verhaal aan de praat te krijgen is mij een raadsel.
Wie heeft er tips/truuks/ideeën/progjes om mij (en anderen) te helpen?
Oh ja de midi FAQ heb ik al gevonden...
Misschien dat dit een leuk topic kan worden met de juiste input van de juiste mensen.
Wie helpt???

XXX olaf

olaftheholy
5 januari 2009, 17:43
Op pagina 79 van de handleiding van de gt-8 :

Operating from the gt-8

When a patch is selected on the gt-8, a Program change message corresponding to the patch number is is transmitted simultaniously. The external midi device then switches it's settings according to the program change message it recieves...

et voilá..daar heb je het...het KAN,kom er zelfs uit hoe ik naar het te programmeren gedeelte van de gt-8 kom maar verder niet.
Weet niet wat ik moet intoetsen om de g sharp van b.v. prog.01 naar prog. 02 te laten switchen..
Raffel van de midi faq helpt me een beetje met tips.
Vanavond ga ik de gt8 met de midikabel aansluiten op de g sharp en kijken wat er gebeurt als ik van patch wissel.
Standaard staan de beiden apparaten op kanaal 1
De gt-8 staat inmiddels op pc out wat voorheen nog niet zo was en dus niets gebeurde...
Morgen meer over mijn bevindingen.
xxx olaf

hole
5 januari 2009, 18:46
Hey,

je hebt gelijkt, ik had zelf de manual niet goed bekeken (zal zelf voortaan RTFM ;) ) (heb overigens zelf geen Gt-8, dus da's mijn smoes)

De Manual vind ik bijzonder onduidelijk ja, want meer dan je hierboven erover zegt staat er niet in.

Als de GT, de Sharp allebei op 1 staan, dan moet er in ieder geval iets gebeuren...

Als ik het goed begrijp kun je de GT niet dusdanig programmeren dat je enkel PC's stuurt naar het aangekoppelde midi-apparaat. Je moet altijd een patch wisselen op de GT

Op pagina 85 staat welke PC je uitstuurt bij als je een bepaalde patch van de GT kiest

Bram78
5 januari 2009, 20:24
XXX olaf


WTF????:???:

saparua1
5 januari 2009, 21:45
xxx olaf


wtf????:???:


YEAHHHHHH BABY............XXX you back olaf

olaftheholy
6 januari 2009, 12:22
Hey,

je hebt gelijkt, ik had zelf de manual niet goed bekeken (zal zelf voortaan RTFM ;) ) (heb overigens zelf geen Gt-8, dus da's mijn smoes)

De Manual vind ik bijzonder onduidelijk ja, want meer dan je hierboven erover zegt staat er niet in.

Als de GT, de Sharp allebei op 1 staan, dan moet er in ieder geval iets gebeuren...

Als ik het goed begrijp kun je de GT niet dusdanig programmeren dat je enkel PC's stuurt naar het aangekoppelde midi-apparaat. Je moet altijd een patch wisselen op de GT

Op pagina 85 staat welke PC je uitstuurt bij als je een bepaalde patch van de GT kiest

Hey,

ja precies... maar het is ook de bedoeling om bij het wisselen van patches de sharp te laten meeveranderen.
dit is wat er moet gebeuren:

bij patch 1-1 wil ik programma 01 op de sharp
bij patch 1-2 wil ik 02
bij patch 1-3 03

Zo simpel en niet meer dan dat...
Wat ik probeer uit te vogelen is WAT ik nu precies wáár in de gt8 moet zetten om dat voor elkaar te krijgen.
Volgens mij heb ik de instelling op de gt8 wel goed... pc staat op out,midi kanaal is op de gt8 en g sharp 1 (of omni) op beide apparaten staat omni aan dus e.e.a moet met elkaar communiceren.
Gisteravond vanwege een migraïne niet de kans gekregen om het te proberen...vandaag gaat de queste gewoon verder.
Gelukkig ben ik één van de verwende gitaristen die niet hoeft te werken en dus de ganse dag alleen maar speelt en prutst met geluid (whahaha!!!!)

wordt vervolgd,

x olaf

aanpassing:
n.b. volgens mij staat er op pagina 85 precies wat ik bedoelde...
als ik die kaart goed lees veranderd de sharp exact mee met de gt8 dus op patch 1-1 switched de sharp naar 01 bij 1-2 naar 02 enzo verder... even de nieuwe midikabel (laaaaang) inelkaar lijmen en dan ga ik het proberen..

TimmU
6 januari 2009, 12:29
Hey! NOG MAAR 1 KUSJE!!!!!!!!!

olaftheholy
6 januari 2009, 12:37
Hey! NOG MAAR 1 KUSJE!!!!!!!!!

xxx...en.. X alsjeblieft!

olaftheholy
6 januari 2009, 12:40
XXX olaf


WTF????:???:


Haha... cc#01 cc#01 cc#01 was toepasselijker geweest?

WillemdaGuide
6 januari 2009, 13:46
zorg wel dat je midikabel niet te lang wordt, maar dat had je vast in de midiFAQ al gelezen :satisfie:

Anyway, is volgens inderdaad supersimpel zolang beide apparaten maar via het zelfde kanaal communiceren, in dit geval channel1
Ken de Gsharp onvoldoende om te weten of die midimapping heeft maar één op één moet werken!

olaftheholy
6 januari 2009, 13:56
zorg wel dat je midikabel niet te lang wordt, maar dat had je vast in de midiFAQ al gelezen :satisfie:

Anyway, is volgens inderdaad supersimpel zolang beide apparaten maar via het zelfde kanaal communiceren, in dit geval channel1
Ken de Gsharp onvoldoende om te weten of die midimapping heeft maar één op één moet werken!


ja bedankt...

aangezien de gt8 een gepowerde unit is (!!!) neem ik aan dat hij een langere kabel aankan als een ongepowerde footcontroller.
maar aan een metertje of zes heb ik wel genoeg.
Grappig genoeg heb ik juist bij de bouw van het rek in grondbeginsel rekening gehouden met afstanden op podia enzo en ervoor gezorgd dat ik ook nog eens enorme lellen van speakerkabels heb (5 meters) zodat in geval van nood het rack een eind van de 4*12 af kan en dus dichter bij mij... je weet maar nooit en soms is het gewoon gaaf om alleen maar een speakercab. zichtbaar te hebben op een podium (vind ik)

groet olaf

olaftheholy
10 januari 2009, 14:59
Eenzaam draadje dit...maar voor wie het wil lezen;

Mijn eerste stappen in de rack/midi wereld bevallen me heel erg goed.
uiteindelijk is het me erg mee gevallen hoe dat nou werkt midi en de programma's...toen ik het eenmaal doorhad hoe ik de gt8 moest programmeren, of eigenlijk moest de-programmeren want het meeste doet hij standaard zelf, draaide het setje (op wat bugs na) eigenlijk als vanzelf.
Op een aantal patches wat control (cc's) changes eruitgeprogd... op alle patches stond standaard de control van de gt8 met een cc voor tap-tempo, wat niet handig is als je iets onder control in de gt8 aan of uit zet en de on/off van het expressie pedaal was geprogrammeerd als bypass wat weer niet handig als je een wah of volume pedaal gebruikt...toen dat verholpen was zat ik met nog maar één probleem... midi schakelsnelheid.
Volgens de manual van tc.e is dat voor de g-sharp <3 ms. (zeggen ze).
als bij een patchchange in de gt8 eerst alle schakelingen binnen dat apparaat worden gemaakt en als laatste de midi-boodschap er uit gaat en het dan ook nog eens <3 ms duurt voor de tc schakelt....blijf het hoorbaar als je switched.
Het lijkt of de tc heel even iets in volume afneemt en dan weer terugkomt op het bedoelde niveau...
Toen ik alleen in de studio was en lekker aan het spelen kon ik het goed horen, maar met de hele band aanwezig terwijl we een nummer speelden,viel het minder op... ik krijg het er niet uit.. heb het geprobeerd met verschillende opstellingen en bekabeling... in de loop met killdry aan en uit het maakt geen verschil. Waarschijnlijk is het gewoon een mindere kant van de (low budget) g-sharp maar als ik het niet hoor terwijl ik met de band speel dan vindt ik het niet zo erg.
De combinatie met de gt8 vind ik te gek... maar moet nog steeds té veel kabels aansluiten en dus heb ik besloten nog voor het eind van de maand de gt pro aan te schaffen.
Lekker makkelijk. midikabel in de footcontroller,gitaar aansluiten en gáán!!!:gitarist:

n.b. de gt8 hou ik erbij als footcontroller (en speelgoedje)