PDA

View Full Version : Mission Impossible (of toch niet?)



MattellicA
4 januari 2009, 22:52
Hallo iedereen, misschien ken je ons (ik en J-sus Rulez) nog van onze zoektocht naar een goed opnameapparaat (Tascam US-1641)...

Nu willen we weer een stapje verder gaan: een 'echte' studio voor +/- €250 :dontgeti:

Wat we nog nodig hebben:


2 actieve studiomonitoren
1 'goede' koptelefoon voor de hoofdtechnicus (mixen ed. dus)
2 iets mindere koptelefoons voor de muzikanten zelf
Headphone amp (kan dat niet DIY? :D)


Dus alles moet bang for the buck zijn... Zoals onze Tascam dus...

Ik hoop dat iemand ons kan helpen, alvast bedankt hiervoor!

PS: er mag natuurlijk misbruik gemaakt worden van de lage pond :D

Han S
4 januari 2009, 23:24
Hallo iedereen, misschien ken je ons (ik en J-sus Rulez) nog van onze zoektocht naar een goed opnameapparaat (Tascam US-1641)...

Nu willen we weer een stapje verder gaan: een 'echte' studio voor +/- €250 :dontgeti:

Wat we nog nodig hebben:


2 actieve studiomonitoren
1 'goede' koptelefoon voor de hoofdtechnicus (mixen ed. dus)
2 iets mindere koptelefoons voor de muzikanten zelf
Headphone amp (kan dat niet DIY? :D)

Dus alles moet bang for the buck zijn... Zoals onze Tascam dus...

Ik hoop dat iemand ons kan helpen, alvast bedankt hiervoor!

PS: er mag natuurlijk misbruik gemaakt worden van de lage pond :D

Twee goede maar betaalbare actieve monitoren zijn de ADAM A7's, rond €750 per paar.

Een goede koptelefoon waar je de mix mee kan beoordelen? dan denk ik aan minimaal een Beyer of Sennheiser van rond € 150.

Minder goed koptelefoons zijn er al van minder dan een euro, de zg 'disposables' en voor drie euro heb je een redelijk tot goed klinkende koptelefoon voor tracking.

Een headphone amp: daar kun je elke oude stereoversterker voor gebruiken, van gratis tot een tientje.

Heb je een goede microfoon nodig, reken op minimaal 100 euro voor een LDC of 50 euro voor en SDC en dan heb ik het over condensators. Een echt goede dynamische kost tegenwoordig meer. Wil je een hele band tegelijk kunnen opnemen , heb je toch tien tot vijftien mics nodig, ik heb er vijftig ongeveer.

MattellicA
4 januari 2009, 23:36
Twee goede maar betaalbare actieve monitoren zijn de ADAM A7's, rond €750 per paar.

Een goede koptelefoon waar je de mix mee kan beoordelen? dan denk ik aan minimaal een Beyer of Sennheiser van rond € 150.

Minder goed koptelefoons zijn er al van minder dan een euro, de zg 'disposables' en voor drie euro heb je een redelijk tot goed klinkende koptelefoon voor tracking.

Een headphone amp: daar kun je elke oude stereoversterker voor gebruiken, van gratis tot een tientje.

Heb je een goede microfoon nodig, reken op minimaal 100 euro voor een LDC of 50 euro voor en SDC en dan heb ik het over condensators. Een echt goede dynamische kost tegenwoordig meer. Wil je een hele band tegelijk kunnen opnemen , heb je toch tien tot vijftien mics nodig, ik heb er vijftig ongeveer.

Han, ik vraag niet om jouw studio :seriousf:

Heb je geen goedkopere suggesties? Moet natuurlijk niet 'top of the line' zijn eh... Gewoon iets waar je een mooi demo'tje mee kan opnemen...

Wat zou jij gebruiken om af te mixen? Hoofdtelefoon of monitoren?

Microfoons moet je geen rekening mee houden momenteel..

Han S
5 januari 2009, 00:10
Han, ik vraag niet om jouw studio :seriousf:

Heb je geen goedkopere suggesties? Moet natuurlijk niet 'top of the line' zijn eh... Gewoon iets waar je een mooi demo'tje mee kan opnemen...

Wat zou jij gebruiken om af te mixen? Hoofdtelefoon of monitoren?

Microfoons moet je geen rekening mee houden momenteel..

Mijn studio kun je kopen voor een half miljoen, geen geintje.

Ik mix altijd op monitoren, een koptelefoon geeft een extreem stereobeeld, maar ik luister wel vaak even ook via de koptelefoon, een Sennheiser HD580 in mijn geval.

Als je een paar echt betrouwbare actieve monitoren wilt zit je met de A7 redelijk in de buurt, vergelijkbare monitoren kosten evenveel of meer en dan denk ik aan bijv Genelec. Een paar echte monitoren als de ADAM S3A kosten je meer dan 3000 euro. Dus zul je het moeten doen met Behringer oid en dat is toch niet van dat nivo.

Je had het toch over een echte studio?

guhlenn
5 januari 2009, 08:20
Ik heb echt hard zitten lachen om de 'studio voor 250,-' opmerking.

Sorry :).

Boek een studio voor een dag, of wees bereid je budget flink op te rekken.

Start met :

een goede versterker plus een paar goede hifi boxen (IMF word hier goed gewaardeerd, maar je kan ook wat op marktplaats scoren...)

Een pc met een stereo in en uitgang voor audio.

Go...

Alles wat je nu wilt gaat bakken met geld kosten. Maar leuk dat het is ;)

bert k
5 januari 2009, 12:20
Voor €250 heb je echt wel een setje IMF en een goeie tweedehands versterker. Dat koptelefoongebeuren moet dan effe wachten tot later.

guhlenn
5 januari 2009, 14:07
ik zou een versterker plus IMF set zelf geen studio noemen. ;)

En misschien ook gewoon voor een actief setje gaan.

bert k
5 januari 2009, 14:23
Aktief setje moet ook wel lukken voor dat geld, maar dan is het wel op.

Geoffrey
5 januari 2009, 15:02
Niet mijn advertentie.. maar dit kwam ik net tegen op Kapaza:

http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Effecten/14171100/Behringer_homestudio_apparatuur.html

harrie-beton
6 januari 2009, 16:21
Het idee dat de hele band met een koptelefoon op moet gaan spelen is niet helemaal correct. Als je een demo op wilt nemen kan de hele band gewoon in ruimte gaan staan en als je niet keihard staat te spelen worden dat hele redelijke opnames.

Als je wilt bezuinigen op microfoons kun je de gitaar via een lijn opnemen ipv een microfoon. Als je dan een modeler gebruikt (toneport - tonelab - podxt - pod - vamp - zoom - boss gt8 enz) heb je vaak een beter gitaargeluid dan via een goedkope microfoon én meer mixmogelijkheden.

De bas klinkt best ok als je die flink door de compressie en de EQ haalt in de pc als hij direct vanuit taskam is opgenomen.

Het moeilijkste is een drumstel, een drumstel is eigenlijk een verzameling van wel 15 akoestische instrumenten die dicht bijelkaar staan. Als je low budget wilt, koop dan een zeer goede mic voor de snare en de kick. De toms en de overhead kun je wel met 2 goed geplaatste overhead opnemen. Aparte microfoons voor de toms is niet echt nodig evenals de hihat opnemen. 4 sporen dus voor drums.

Vergeet ook niet de zangers en eventueel andere instrumenten zoals saxofoon - 1 microfoon zou ik hiervoor reserveren, bijvoorbeeld een rode nt1a of een Studio Projects met plopgaasje natuurlijk.

Het is iets meer werk: als de drummer met een klik kan spelen kun je ook de hele drumkit vervangen door samples of een drummer in cubase.

Han S
6 januari 2009, 16:33
Bijvoorbeeld: ik had afgelopen weekend de band Natha Lee, winnaar van de grote prijs van Lutjebroek 2008 (geen grap). Die gasten stonden met de hele band in één ruimte te spelen, de zangeres ook in dezelfde ruimte met twee floormonitoren en een Beyer M88 microfoon.

De bassist haalde met een Stramp 100 watt buizenamp en een 18"EV speaker rond 112dB. De gitarist speelde met een 100 watt Marshall buizenamp en twee van mijn 4*12" Stage Accompany kasten en haalde 118dB.

En zo hebben we alles tegelijk opgenomen, als je naar de gitaar luistert in solo dan hoor je helemaal geen overspraak van de loeiharde drums. Als je naar de bas luistert in solo dan hoor je helemaal geen overspraak, terwijl hij geen twee meter van de drums staat. OP de overheads van de drums (AKG C451) hoor je wat bas en gitaar, geen enkel probleem.

Op de vocal mic hoor je wat overspraak van de band, maar een M88 laat dat prima klinken dus is het geen enkel probleem. En koptelefoons zijn voor die opname niet gebruikt, wel voor het toevoegen van wat vocalen, maar dat doe ik net zo makkelijk met het geluid op de speakers.

MattellicA
6 januari 2009, 17:32
Haha, toch wel grappenmakers hier hoor... haha... :seriousf:

Een echte studio, als in een ruimte voor op te nemen en af te mixen (stond tussen ' ') ;)

De bedoeling is wel om alles apart op te nemen... Oftewel de band en zang apart... Eerst band opnemen (ev. met zangeres) en daarna, met de eerste opname over de koptelefoon, de zangeres laten inzingen.

Het hoeft dus allemaal geen echte zware studiokwaliteit te zijn dus. Geen Han S kwaliteit ;)

We hebben nog eens overlegd en voor €500 zouden we dit nog moeten kopen...

2 Actieve monitoren
1 Koptelefoon hoofdtechnieker (mixen dus)
1 iets mindere koptelefoon voor zangeresje


Daar moet toch wel iets mooi voor te vinden zijn... Ik zou zeggen: ik zoek zelf, maar heb er totaal geen verstand van... :satisfie:

TIA!

Luke-wannabe
6 januari 2009, 17:36
Bijvoorbeeld: ik had afgelopen weekend de band Natha Lee, winnaar van de grote prijs van Lutjebroek 2008 (geen grap). Die gasten stonden met de hele band in één ruimte te spelen, de zangeres ook in dezelfde ruimte met twee floormonitoren en een Beyer M88 microfoon.

De bassist haalde met een Stramp 100 watt buizenamp en een 18"EV speaker rond 112dB. De gitarist speelde met een 100 watt Marshall buizenamp en twee van mijn 4*12" Stage Accompany kasten en haalde 118dB.

En zo hebben we alles tegelijk opgenomen, als je naar de gitaar luistert in solo dan hoor je helemaal geen overspraak van de loeiharde drums. Als je naar de bas luistert in solo dan hoor je helemaal geen overspraak, terwijl hij geen twee meter van de drums staat. OP de overheads van de drums (AKG C451) hoor je wat bas en gitaar, geen enkel probleem.

Op de vocal mic hoor je wat overspraak van de band, maar een M88 laat dat prima klinken dus is het geen enkel probleem. En koptelefoons zijn voor die opname niet gebruikt, wel voor het toevoegen van wat vocalen, maar dat doe ik net zo makkelijk met het geluid op de speakers.
Hoe in godsnaam heb je dat voor elkaar gekregen!?!?!:dontgeti::???::eek:

harrie-beton
6 januari 2009, 17:39
als het low budget moet koop dan geen monitoren, iedere set speakers die je naar het zin klinkt (goede hifi) zijn wel geschikt om een demo.
Ach en de ms16 van behringer (50 euro) zijn redelijk. Behringer heeft ook een leuke koptelefoon versterker.

Han S
6 januari 2009, 18:27
Hoe in godsnaam heb je dat voor elkaar gekregen!?!?!:dontgeti::???::eek:

Het is heel simpel, goede ruimte en een uitgekiende plaatsing en natuurlijk de juiste microfoons. Of alles moet zacht, of alles moet hard, of alles ergens daar tussenin, het is een kwestie van balans. Daar heeft de Moody Blues een plaat over gemaakt: A question of Balance. (mooie plaat)

Luke-wannabe
6 januari 2009, 22:33
Het is heel simpel, goede ruimte en een uitgekiende plaatsing en natuurlijk de juiste microfoons. Of alles moet zacht, of alles moet hard, of alles ergens daar tussenin, het is een kwestie van balans. Daar heeft de Moody Blues een plaat over gemaakt: A question of Balance. (mooie plaat)
Respect! Als jij een drumstel opneemt, heb je dan ook amper overspraak van de andere trommels of is dat weer te mooi om waar te zijn?

Han S
6 januari 2009, 22:43
Respect! Als jij een drumstel opneemt, heb je dan ook amper overspraak van de andere trommels of is dat weer te mooi om waar te zijn?

De fout die heel veel mensen (ook professionals) maken is het proberen te isoleren van die elementen van het drumstel, met gates en andere onzin. In de overheads hoor je het hele drumstel, inclusief de basdrum. De hi hat hoor je ook op de snare microfoon en de snare hoor je ook op de tom mics. De snere op de overheads is een wezenlijk onderdeel van je snaresound.

De kunst is het aan de ene kant gebruiken van de juiste microfoons, zo klinkt de hi hat veel beter in een M201 als snare mic dan in een SM57, en aan de andere kant het voorkomen van hinderlijke fasefouten. Want als de snare op de tom microfoons binnenkomt en dat doet hij gegarandeerd, dan kan dat geluid uit fase zijn met de snare microfoon en dan heb je een probleem. In dat geval kun je dat met gates nog wel oplossen, maar beter is om dat snare geluid in de tom mics als aanvulling te gebruiken in het totale drumgeluid. Hoe je dat doet? Met je oren.

Luke-wannabe
6 januari 2009, 23:03
Haha zo heb ik het nog nooit bekeken. Dankje voor de tip!

guhlenn
7 januari 2009, 08:37
We hebben nog eens overlegd en voor €500 zouden we dit nog moeten kopen...

2 Actieve monitoren
1 Koptelefoon hoofdtechnieker (mixen dus)
1 iets mindere koptelefoon voor zangeresje


Daar moet toch wel iets mooi voor te vinden zijn... Ik zou zeggen: ik zoek zelf, maar heb er totaal geen verstand van... :satisfie:

JE kan je beter afvragen, als je er geen verstand van hebt, wat je echt nodig hebt. Ik zou zeggen dat je die koptelefoon voor de mixer weg kunt laten, je hebt immers monitors om de znag op te beluisteren, en iemand heeft vast nog een koptelefoon thuis voor die zangeres. et voila, twee van de drie op je lijstje kunnen weg.

Voor dat geld kun je dan een fatsoenlijk zang mic of betere monitoren of drugs kopen. :)

Oh en je zangeres zangeresje noemen geeft ellende... Trust me. ;)

MattellicA
7 januari 2009, 14:54
JE kan je beter afvragen, als je er geen verstand van hebt, wat je echt nodig hebt. Ik zou zeggen dat je die koptelefoon voor de mixer weg kunt laten, je hebt immers monitors om de znag op te beluisteren, en iemand heeft vast nog een koptelefoon thuis voor die zangeres. et voila, twee van de drie op je lijstje kunnen weg.

Voor dat geld kun je dan een fatsoenlijk zang mic of betere monitoren of drugs kopen. :)

Oh en je zangeres zangeresje noemen geeft ellende... Trust me. ;)

Ik wou de mogelijkheid open houden om met koptelefoon én monitor te werken... 2 referentiepunten zijn beter dan 1 volgens mij...

Maar ik ben eens aan het nadenken geweest (autch) en toch tot de conclusie gekomen dat dit overkill is... Dus enkel monitors of koptelefoon en dan koop ik eens een aparte versterker, luidsprekers en goede mixer (repetities, nu spelen we over een hifi amp :() voor dat geld...

Kzal noggis zoeke :listen:

MjS
7 januari 2009, 14:57
Volgens mij wil je iets teveel tegelijkertijd met iets te weinig geld... Bedenk goed voor jezelf wat jij/jullie echt als eerste nodig hebben en zing het daar voorlopig even mee uit tot de geldboom weer bloeit.

MattellicA
7 januari 2009, 15:16
Volgens mij wil je iets teveel tegelijkertijd met iets te weinig geld... Bedenk goed voor jezelf wat jij/jullie echt als eerste nodig hebben en zing het daar voorlopig even mee uit tot de geldboom weer bloeit.

That's me :D Gieriger dan de gemiddelde hollander :seriousf::seriousf::seriousf:

guhlenn
7 januari 2009, 16:02
LOL. Monitors= speakers en een hifi versterker is een versterker. Ik leg het even uit...

Maw, je hebt meer dan je denkt. En nu vort, opnemen!

MattellicA
7 januari 2009, 16:15
LOL. Monitors= speakers en een hifi versterker is een versterker. Ik leg het even uit...

Maw, je hebt meer dan je denkt. En nu vort, opnemen!

Guhlenn, ik weet wat ik heb hoor, en dat is brol :D

Qua hoofdtelefoon zit ik te twijfelen tussen de AKG K271 MKII en de Sennheiser HD-25 C-II. Of zijn er nog andere/betere voor die prijs?

harrie-beton
8 januari 2009, 14:45
90% van de monitors hebben een ingebouwde versterker.

MattellicA
8 januari 2009, 22:02
90% van de monitors hebben een ingebouwde versterker.

Daar ben ik me van bewust harrie...

We gaan eerst alles isoleren ed. en dan zien we wel...

Topic mag dus ff wegzakken hoor :P

harrie-beton
9 januari 2009, 11:55
Prima, leuk dat je zo fanatiek bezig bent. Met de apparatuur van nu kun je tegen lage prijzen al grote dingen bereiken. Vergeet echter niet een uitspraak van een beroemde studiobaas; "It's the Indian, not the arrow". The Beatles hebben meesterwerken gemaakt met beperkte middelen (veel opnames waren op 4 sporen), de technische mensen die daar werkten waren van topklasse. "House of the rising sun" is 1 take!!

PS Lerrum kan ik niet vinden op google maps.

berolios
9 januari 2009, 12:18
Guhlenn, ik weet wat ik heb hoor, en dat is brol :D

Qua hoofdtelefoon zit ik te twijfelen tussen de AKG K271 MKII en de Sennheiser HD-25 C-II. Of zijn er nog andere/betere voor die prijs?

Ikzelf heb een Sennheiser HD280 Pro en vind die eigenlijk fijner dan een HD-25... trouwens ook een stuk goedkoper zelfs ;)... misschien is dat iets voor je?

Mijn tip is trouwens ook mixen op monitors. Ik heb zelf JBL LSR4326's en ben daar erg tevreden over. Die ADAM A7's die Han noemt heb ik ook beluistert (zijn erg goed in het hoog), maar daarvan kon het laag me niet overtuigen. De JBL's die ik nu heb zijn een stuk beter in balans wat mij betreft... zitten in ongeveer dezelfde prijsklasse.

Adios!

harrie-beton
9 januari 2009, 12:57
De KRK6 of 8 is wel voorzien van een redelijk laag. Gebruik anders een losse sub. Laag is niet zo van belang bij het mixen. Als je je eigen cd collectie gekijkt is het laag dat in een reguliere cd zit vrij licht hoor.

Han S
9 januari 2009, 13:04
Wat je soms hoort op speakers die echt laag gaan is de plops welke op de kleine studiomonitoren niet werden gehoord.

Op de IMF RSPM's hoor je dat voortdurend bij opnamen van Frank Sinatra, maar die gaan ook tot 17hz. Laag is moeilijk te beoordelen en dan heb ik het over echt laag. Op een CD van Bjork (kweenie precies welke) is het laag subliem en loeistrak en het gaat heel erg diep naar beneden. Dat ga je met nearfields helemaal niet horen. Het laag is ook met een sub moeilijk, de juiste verhouding tussen de speakers en de sub is nogal eens zoek en de meeste subs staan veel te hard.

Bovendien is het sublaag uit een goede transmissielijn speaker mooier en strakker dan de meeste subs.

guhlenn
9 januari 2009, 14:07
Ik vind het laag vreselijk moeilijk transeren en dus mixen. Bedoel, het laag zorgt wel voor dat heerlijk oevr the top knal gevoel, maar teveel en je hebt modder... Ik wil nog een extra set monitors die echt laag gaan, de IMF ALS40 redden het niet merk ik. Die RSPM waren idd. erg lekker in het laag, maar veel te fel voor mijn smaak. Ooit ook het zuillmodel van PMC IB1 gehoord, ook transmissie lijn trouwens, en man, dat gaat laag! tering. Zo'n set (of liever nog de IB2...) wil ik nog, ik kan ook echt intens genieten van die laatste hertzen...

ps. ik heb nu een sub. BEnadert dat idee wel, maar is ook weer een wereld van verschil met het echte werk...

Han S
9 januari 2009, 14:19
Ik heb de RSPM's ook wat minder fel gemaakt door een combinatie van weerstanden op de eerste tweeter en dat bevalt me prima. PMC is fantastisch, goede transmissielijn speaker.

guhlenn
9 januari 2009, 15:05
ah, leuk dat we hetzelfde idee hadden/hebben. De IB2 van PMC was echt heerlijk, bij de demo ruimte van de dealer gehoord... maar de prijs he?

MattellicA
9 januari 2009, 18:17
PS Lerrum kan ik niet vinden op google maps.

'Lerrum' is dialect voor Larum, een parochie in Geel, Antwerpen, België dus :D