PDA

View Full Version : Nieuwe pick-ups voor een Les Paul.



Eko
4 januari 2009, 22:43
Zoals onderaan te lezen is ben ik sinds kort de eigenaar van een Anno Galama Les Paul. Mooi ding en vanaf nu zeker niet meer te koop. Alles goed en wel zou je zeggen. Wat nu? Ik speel Strats , Tele`s en Gretsch ,vooral live en door elkaar op het podium. De Les Paul heeft 1e serie EMG 81/85 er in zitten en hebben een output waar je helemaal gek van wordt. 2-3 Keer zo hoog als een strat zullen we maar zeggen. Dit wil ik verminderen door er een paar hele goede PAF`s of andere, soortgelijke , in te zetten. Alleen wel met veel minder output. Iemand een idee welke? Even niet naar de kostprijs kijken maar naar geluidskwaliteit.
Waarom dan deze Les Paul gekocht? Ik wilde er al jaren een bij hebben maar vind/vond de meesten te zwaar. Ik heb een rugprobleem en houd het gewoon aan het eind van een optreden niet lang meer vol met een hoop gewicht rond de nek. Deze is gemaakt van Cederhout en weegt net zoveel als een strat.

pannekoek
4 januari 2009, 22:50
burstbuckers

erg vette pickups, ik heb ze laatst uit mijn les paul gehaald en geruild voor seymour duncan blackouts, maar het waren erg vette pickups!!

jutter
4 januari 2009, 22:59
Zoals onderaan te lezen is ben ik sinds kort de eigenaar van een Anno Galama Les Paul. Mooi ding en vanaf nu zeker niet meer te koop. Alles goed en wel zou je zeggen. Wat nu? Ik speel Strats , Tele`s en Gretsch ,vooral live en door elkaar op het podium. De Les Paul heeft 1e serie EMG 81/85 er in zitten en hebben een output waar je helemaal gek van wordt. 2-3 Keer zo hoog als een strat zullen we maar zeggen. Dit wil ik verminderen door er een paar hele goede PAF`s of andere, soortgelijke , in te zetten. Alleen wel met veel minder output. Iemand een idee welke? Even niet naar de kostprijs kijken maar naar geluidskwaliteit.
Waarom dan deze Les Paul gekocht? Ik wilde er al jaren een bij hebben maar vind/vond de meesten te zwaar. Ik heb een rugprobleem en houd het gewoon aan het eind van een optreden niet lang meer vol met een hoop gewicht rond de nek. Deze is gemaakt van Cederhout en weegt net zoveel als een strat.

Tip: volgens mij heeft Anno ook Bill Lawrence L-500 gebruikt voor zijn Les Pauls. Ik heb ze gehad op een Kramer en klonken waanzinnig!

Mitch
4 januari 2009, 23:03
Ja, maar als -ie écht wat minder output wil zal het eerder richting PAF-achtig gaan zoal Bareknuckle Mules, SD Seth Lover's etc.

Orpheo
4 januari 2009, 23:03
burstbuckers? blegh, veeeel te neuzig, jak. geef mij maar een setje Mules van bareknuckles. niet zoveel output als een EMG, maar TONNEEEEEE for days! en anders surf je naar www.tonefordays.com (http://www.tonefordays.com) en mail je de bouwer, en krijg je voor niet heel veel geweldige custombuild pickups naar jou (tone)wensen.

een setje seymour duncan prails zou ik ook nemen trouwens... niet zoveel output als een emg, iets meer dan paf, dat wel, maar wel ENORM veelzijdige tone. lekker dikke humbuckersound, maar toch strak en goeie harmonics, lekkere singlecoil tone (brug+hals singlecoil= te gekke quacky tone!), pinnige p90 sound (lekker rauw en direct). ik zou 't wel weten...

jutter
4 januari 2009, 23:04
Wat me nog te binnen schiet is dat de beste humbucker die ik gehad heb een Seymour-Duncan Yazz was. Zowel te gebruiken in hals en brugpositie. Klinkt erg vet.

groovieguitarguus
4 januari 2009, 23:05
Tip: volgens mij heeft Anno ook Bill Lawrence L-500 gebruikt voor zijn Les Pauls. Ik heb ze gehad op een Kramer en klonken waanzinnig!

Lijkt me een hele goeie tip!!! Blijft het toch zoveel mogelijk bij het origineel.
L-500's zijn fijne elementen.
Verpats de EMG's nooit!!!! Kan de Les Paul altijd nog terug naar het origineel.

Volgens mij heeft Eef Albers deze L-500's ook in zijn Strat hangen: http://nl.youtube.com/watch?v=E1lqyHXERUs

...echt mooie Les Paul zo'n Galama...

Eko
4 januari 2009, 23:05
Het gaat me voornamelijk om de output. De meeste HB`s hebben een gierend vermogen. Ik zoek meer de andere kant op.
Het leuke is dat de meesten zoeken om gitaren meer op te fokken. Van een strat een Les Paul geluid zien te krijgen. Andersom wordt niet veel gedaan denk ik.
Als er een mod is om de EMG te temmen naar een lager vermogen is dat ook een optie.

jutter
4 januari 2009, 23:07
Lijkt me een hele goeie tip!!! Blijft het toch zoveel mogelijk bij het origineel.
L-500's zijn fijne elementen.
Verpats de EMG's nooit!!!! Kan de Les Paul altijd nog terug naar het origineel.

Volgens mij heeft Eef Albers deze L-500's ook in zijn Strat hangen: http://nl.youtube.com/watch?v=E1lqyHXERUs

...echt mooie Les Paul zo'n Galama...


Inderdaad, zo blijf je bij het origineel. Vond de L-500 echt super!

pannekoek
4 januari 2009, 23:08
Het gaat me voornamelijk om de output. De meeste HB`s hebben een gierend vermogen. Ik zoek meer de andere kant op.
Het leuke is dat de meesten zoeken om gitaren meer op te fokken. Van een strat een Les Paul geluid zien te krijgen. Andersom wordt niet veel gedaan denk ik.
Als er een mod is om de EMG te temmen naar een lager vermogen is dat ook een optie.



burstbuckers hebben veel output hoor, imo niet minder dan emg, die dingen scheuren zwaar, maar blijven toch heel erg les paul

jutter
4 januari 2009, 23:09
Het gaat me voornamelijk om de output. De meeste HB`s hebben een gierend vermogen. Ik zoek meer de andere kant op.
Het leuke is dat de meesten zoeken om gitaren meer op te fokken. Van een strat een Les Paul geluid zien te krijgen. Andersom wordt niet veel gedaan denk ik.
Als er een mod is om de EMG te temmen naar een lager vermogen is dat ook een optie.

Ik denk niet dat je die EMG kan temmen. Ik weet hoe ze klinken; ik zou ze er gewoon inlaten...kwestie van je amp anders instellen oftewel lager volume.

pannekoek
4 januari 2009, 23:11
Ik denk niet dat je die EMG kan temmen. Ik weet hoe ze klinken; ik zou ze er gewoon inlaten...kwestie van je amp anders instellen oftewel lager volume.

of blackouts, vind ik op clean en crunch vele malen beter klinken dan emg's

Mitch
4 januari 2009, 23:13
burstbuckers hebben veel output hoor, imo niet minder dan emg, die dingen scheuren zwaar, maar blijven toch heel erg les paul

.........en hij zoekt dus MINDER output.
Eko, al aan TV Jones gedacht? Als je niet alleen qua output maar ook qua sound iets meer in de richting van je single coil gitaren wil blijven een hele goede optie. Maar goed, als je gewoon meer bij de LP sound wil blijven: Mules.

jutter
4 januari 2009, 23:13
of blackouts, vind ik op clean en crunch vele malen beter klinken dan emg's

Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat jij de huidige EMG bedoeld. EKO heeft het over heel andere EMG's.

Pepe
4 januari 2009, 23:17
Behoorlijk laag, rond de 7.5 zijn de Gibson Tbuckers, de pafjes uit de seventies die je best vaak ziet langskomen voor normale prijzen. Ik heb zelf ook antiquities (neck is 7.6) en Fralins zebra's, rond de 8.0. Maar er is veel meer op de markt in die contreien.

Alles boven de 8 gaat zijn heldere jazz toon inleveren voor crunch, no matter how you slice it.

pannekoek
4 januari 2009, 23:17
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat jij de huidige EMG bedoeld. EKO heeft het over heel andere EMG's.

bestaan er meerdere soorten emg 81/85 dan?

jutter
4 januari 2009, 23:21
bestaan er meerdere soorten emg 81/85 dan?

Ja, waarschijnlijk bedoel jij deze?

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/emg-8185-070510.jpg

Eko
4 januari 2009, 23:22
TV-Jones ken ik van m`n Setzer Signature. Geven een heel ander geluid.
Ik zal eens gaan vragen bij een lokale gitaarbouwer. Dick Dijkman zit hier 10 minuten vanaf met de auto. Ik ging er van uit dat er eenstemmig geroepen zou worden om 1-2 merken/typen.
Maar gelukkig is het hier net als met 2 willekeurige gitaristen. Direct 3 meningen.

pannekoek
4 januari 2009, 23:24
Ja, waarschijnlijk bedoel jij deze?

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/emg-8185-070510.jpg

idd, en wat is daarmee het verschil met eko's 81/85?

Eko
4 januari 2009, 23:26
Bij mij staan de letters echt bovenop de kap. De letters zijn even groot als de kap zelf.

jutter
4 januari 2009, 23:27
idd, en wat is daarmee het verschil met eko's 81/85?

Die op de foto zijn de 'modernere' versies die heel anders klinken. Die van EKO hebben het oude logo en zijn ook anders qua klank. Foto's zijn er niet meer van te vinden tenzij EKO zelf een paar foto's maakt...

Eko
4 januari 2009, 23:46
Orpheo.
The mail naar tonefordays is er al uit.

Lexvandoef
5 januari 2009, 00:01
Gibson Classic '57's lijken me ook een goede optie. Die heb ik zelf in een lp zitten en de output daarvan komt niet zo gek ver boven die van mijn strat uit. Plus dat ze ook nog eens goed klinken. :)

groovieguitarguus
5 januari 2009, 08:50
http://pic19.picturetrail.com:80/VOL1030/6131550/15146353/228949304.jpg
Dit zijn de 'oude' EMG's die bedoeld worden.
Tevens is dit ongeveer de Les Paul van Eko.

Orpheo
5 januari 2009, 23:45
Behoorlijk laag, rond de 7.5 zijn de Gibson Tbuckers, de pafjes uit de seventies die je best vaak ziet langskomen voor normale prijzen. Ik heb zelf ook antiquities (neck is 7.6) en Fralins zebra's, rond de 8.0. Maar er is veel meer op de markt in die contreien.

Alles boven de 8 gaat zijn heldere jazz toon inleveren voor crunch, no matter how you slice it.

ik heb de hele dag aan dit zitten denken...ik ben het hier verschrikkelijk NIET mee eens. zodra je een hotte humbucker parallel schakelt (bijvoorbeeld de prails), heb je een weerstand van nog geen 5k.daar gaat je hele relaas. superhelder, transparant, helder, direct... evenals een 8.5k of zelfs 12k pickup met een alnico8 magneet. superhelder en transparant. alnico8 is zo supersterk namelijk, met zoveel hoog, dat die de weerstand 'compenseert'. Of wat nu als je een heel dikke draad gebruikt, en die windt tot 5k...dan ben je ook die jazztone kwijt hoor ;) ik heb 't dan al over 41 gauge, niet eens dikker dan dat.

Pepe
6 januari 2009, 00:42
Ik heb het over normale paf types he, dus gewoon alnico's 2, 3 of 5 en standaard wire dat je niet splitst, in tegenfase zet of waar je de metalen pooltjes vervangt voor houten..

I am sure dat er best specialty pickups bestaan die veel output hebben en toch helder klinken, ik bedoel gewoon pickups die je in een es kan stoppen om een beetje te jazzen maar die toch een beetje paffen als je in de overdrive gaat. Ik ken ook niet alles wat er rondloopt natuurlijk. Just my 2 cents.

Maar zoals met alles dus ook met pickups, you gain some you loose some. Ik heb toch liever een pickup dat 1 ding goed kan dan een aantal truukjes mediocre. Die Schaller met ingebouwde equalizer comes to mind...

Orpheo
6 januari 2009, 00:53
Ik heb het over normale paf types he, dus gewoon alnico's 2, 3 of 5 en standaard wire dat je niet splitst, in tegenfase zet of waar je de metalen pooltjes vervangt voor houten..

I am sure dat er best specialty pickups bestaan die veel output hebben en toch helder klinken, ik bedoel gewoon pickups die je in een es kan stoppen om een beetje te jazzen maar die toch een beetje paffen als je in de overdrive gaat. Ik ken ook niet alles wat er rondloopt natuurlijk. Just my 2 cents.

Maar zoals met alles dus ook met pickups, you gain some you loose some. Ik heb toch liever een pickup dat 1 ding goed kan dan een aantal truukjes mediocre. Die Schaller met ingebouwde equalizer comes to mind...

nee ok, die schaller was inderdaad niet veel soeps. maar door middel van slim de spoel te winden en de solderen kan je toch heel goeie sounds uit een pickup toveren, van dat supercleane transarante jazzy geluid waar jij t over hebt, maar ook een lekker brute humbuckersound, en van alles dat ertussen ligt.

Pepe
6 januari 2009, 01:04
Misschien maar in dat geval zou BK dus met 1 goed ontworpen pickup alles afkunnen? One does it all?

Orpheo
6 januari 2009, 01:13
Misschien maar in dat geval zou BK dus met 1 goed ontworpen pickup alles afkunnen? One does it all?

in theorie wel. in de praktijk niet, omdat zo'n pickup te groot is voor je gitaar ;) past gewoon niet, tenzij je het gaat custombuilden, van scratch. wie is BK trouwens...

maar goed, ik red het makkelijk hoor, met 1 set pickups. eigen ontworpen pickups wel te verstaan, en die werken als een tierelier. een paar specs.

de ene spoel (verst van brug af bij brugpup en onder de 24 fret spot bij de hals pup) heeft alnico2 slugs en alnico5 slugs (alternating). de andere spoel heeft een alnic8 bar magneet. de draad van de slug-spoel is 42 gauge, gewonden naar 5,7k ohm, van de andere spoel gewonden naar bijna 12k, met 41 gauge (dus wat dikker). door mijzelf dus ontworpen, werkt als een tierelier. lang leve custom building, en 'thinking outside the box'.

ik wil er nog een hebben waarbij de niet-slug spoel wat breder is (ongeveer 20% breder/dieper dan normaal), en met een andere vorm, en schuin, zodat de ene spoel half over de ander heen hangt, voor bepaalde fase cancellations en een breder magnetisch veld, maar heb op dit ontwerp vrij weinig hoop, haha.

Kellet
6 januari 2009, 01:15
DiMarzio PAF 36th Anniversary set.

Geweldige pickups.