PDA

View Full Version : Bariton of 7snaar..?



Geoffrey
4 januari 2009, 22:15
Dilemma..

Ik ben aan het uitkijken voor een bariton of een 7snaar.. maar ik raak er niet meer aan uit wat ik wil.
Feit is wel dat ik dus (veel) meer laag wil.

De stijl die ik ermee wil spelen hoef ik waarschijnlijk niet meer uit te leggen..


*Ik weet dat hier al enkele topics over zijn..maar ik wou geen oud topic terug gaan opengooien*

idno
4 januari 2009, 22:20
of een 8 snaar?
of een 7 snaar met een scale > 25.5?

Kaïn
4 januari 2009, 22:24
Wil je meer laag als in meer lage ferquenties, of je wil lager as in toon?

Geoffrey
4 januari 2009, 22:26
Die 8snaar gaat me er over..

Een 7snaar met de mensuur van een bariton dan..

Geoffrey
4 januari 2009, 22:30
Wil je meer laag als in meer lage ferquenties, of je wil lager as in toon?

Als ik je goed begrijp : beide

Laat ik het zo stellen:
Die 070set in A op mn Dean doen het me niet zoals het moet..

Mr.Fingers
4 januari 2009, 22:41
Fender Jaguar Baritone Custom

http://www.musicplayers.com/images/Baritone_fender.jpg

een soort van bass-gitaar (gestemd EADGBe (maar dan een octaaf lager))

Geoffrey
4 januari 2009, 22:55
Ik heb het dan meer op deze:

ESP LTD VB400 BKS
http://www.bmusic.com.au/images/aevb400.jpg
Bariton

of deze

JACKSON DK-7 Christian Olde Wolbers
http://i77.photobucket.com/albums/j68/irrevocable/JacksonCOW.jpg
of
ESP LTD Viper-407 BLKS
http://www.sticksnstrings.com/guitars/Images/LTD%20Standard/viper-407blk.jpg
beide 7snaar

Geoffrey
4 januari 2009, 23:21
Ik ben net even Harmony Central door aan het lezen ivm die JACKSON DK-7 Christian Olde Wolbers .. De gitaar krijgt over het algemeen zeer goede commentaren.


En wat een geil ding!!!
Mahagony arch top Body, Bolt-on Mahagony Neck, Reverse Headstock with Ebony Fretboard, one EMG 707 Pickup,..

Megadeth22
4 januari 2009, 23:36
Ik heb een zeven snarige Schecter, goed bespeelbaar ding hoor, moet je je ook maar even in verdiepen (Schecter).

vulvasonic
4 januari 2009, 23:40
Om enige vorm van waarde te kunnen hechten aan mijn eigen voorkeur, is het handig om te weten dat ik zelf geen van beide varianten ooit geprobeerd heb. Mijn voorkeur is derhalve puur theoretisch, zij het dat ie wel gevormd is met in mijn achterhoofd de serieuze overweging om iets in die richting aan te schaffen.

Kijkend naar de manier waarop IK mijn gitaren benader, zowel intuïtief als theoretisch, heb ik een sterk vermoeden dat een 7-snaar me enige tijd zou kosten om aan gewend te raken, vanwege die extra snaar.
Ik vrees dat er twee vervelende consequenties zouden kunnen ontstaan:
1. Ik zou kunnen proberen te denken vanaf de extra B-snaar als basis, waarbij ik onvermijdelijk, zeker in het begin, vaak foute grepen en riedeltjes zou spelen, puur vanwege het feit dat die extra snaar niet in je systeem zit (als je nog jong bent, zal dit vast minder zwaar meetellen).
2. Een andere mogelijke consequentie is dat je de gitaar als een normale gitaar gaat benaderen en de extra snaar als het ware vermijdt en uiteindelijk slechts gebruikt om hier en daar een loopje in het laag mee te pakken. In dat geval zou ik het zonde vinden om er zoveel geld aan uit te geven (dan kocht ik liever een octaver).

Een bariton gitaar zou in mijn geval dus ABSOLUUT de voorkeur krijgen. Zeker als er nog een tweede gitarist in normale stemming staat mee te blazen. Je hoeft niets af te leren, je hoeft niets bij te leren, je hoeft alleen maar te zoeken naar wat een beste klinkt.
Op dit moment heb ik er niet veel aan, maar mocht ik over een tijdje weer eens een nieuwe band beginnen, dan zou een bariton gitaar opnieuw enige vorm van GAS bij me losmaken.

Maar nogmaals, voor wat het waard is........ :satisfie:

Geoffrey
4 januari 2009, 23:51
Kijkend naar de manier waarop IK mijn gitaren benader, zowel intuïtief als theoretisch, heb ik een sterk vermoeden dat een 7-snaar me enige tijd zou kosten om aan gewend te raken, vanwege die extra snaar.
Ik vrees dat er twee vervelende consequenties zouden kunnen ontstaan:
1. Ik zou kunnen proberen te denken vanaf de extra B-snaar als basis, waarbij ik onvermijdelijk, zeker in het begin, vaak foute grepen en riedeltjes zou spelen, puur vanwege het feit dat die extra snaar niet in je systeem zit (als je nog jong bent, zal dit vast minder zwaar meetellen).
2. Een andere mogelijke consequentie is dat je de gitaar als een normale gitaar gaat benaderen en de extra snaar als het ware vermijdt en uiteindelijk slechts gebruikt om hier en daar een loopje in het laag mee te pakken. In dat geval zou ik het zonde vinden om er zoveel geld aan uit te geven (dan kocht ik liever een octaver).

Een bariton gitaar zou in mijn geval dus ABSOLUUT de voorkeur krijgen. Zeker als er nog een tweede gitarist in normale stemming staat mee te blazen. Je hoeft niets af te leren, je hoeft niets bij te leren, je hoeft alleen maar te zoeken naar wat een beste klinkt.

Toch denk ik dat het een kwestie van wennen is.. maar om nu zeker te zeggen dat dit me zou lukken..

Aikara
5 januari 2009, 00:08
Ik ben nog even in afwachting van mijn nieuwe 7-snaar. Hoe het spelen daarop gaat bevallen kan ik dus ook nog niet zeggen. Bij het testen in de winkel vond ik de overstap reuze meevallen. Na een half uurtje kon ik er tenminste redelijk mee uit de voeten.
Behalve dat een 7-snaar ook heavy klinkt, vergroot die extra snaar ook je bereik op 1 positie. Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik het beter kan omschrijven. Maar het lijkt me dat je dat bij een bariton niet hebt.

De gitaar die ik besteld heb is misschien ook nog wel een optie voor je:
http://www.huubboel.nl/images/mc/mc7tolpurplegr.jpg

Bo~el MC-7
Hij is er ook in andere kleuren trouwens dan in het paars. Zelf heb ik een blauwe of groene besteld. Ik moet nog een keus maken tussen die 2 kleuren maar aangezien beide kleuren nieuw zijn en er nog geen plaatjes beschikbaar zijn, wacht ik daar even op voordat ik een definitieve keus maak.

Geoffrey
5 januari 2009, 10:43
Bedankt voor je advies..

Klopt het dat dit Nederlandse makelij is door Huub Boel?
Ik mail misschien even..of misschien weet iemand hier of deze te krijgen zijn zonder Floyd Rose?

PyroFreak
5 januari 2009, 12:13
Ik heb zelf een Schecter Hellraiser C-7 erg lekker gitaartje moet ik zeggen. Heb zelf niet zoveel problemen gehad gewend te raken ondanks dat mijn andere gitaar een 6 snarige Ibanez is.

De hals van de Schecter is wel erg groot/dik dus die ibanez met dunne hals voelt wel een beetje als een 'takje' aan :satisfie:

Geoffrey
5 januari 2009, 12:25
Ik bekijk deze nog even.. want ik weet niets af van Schecter.

http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/media/t_schecter%20hellraiser%20c7-bch.png

Best wel mooi eigenlijk!!
Waar heb je deze trouwens gekocht?

Dark_Tranquillity
5 januari 2009, 17:56
De COW-7 string zou niet mijn eerste keus zijn, ondanks dat de looks me gewoon het meeste aanspreken. Ik ben het derhalve wel met Vulv eens, als je toch al een laag gestemde 6 snaar hebt, zou ik gewoon voor een bariton gaan. Dat bespaard je een hoop bullshit.

Verder vind ik A extreem laag, ik heb zelf altijd het gevoel dat B laag genoeg is, anders word het slechts een dikke brei, dan kun je jezelf beter een octaver aanschaffen. (En ja, in B is het allemaal heel wat bespeelbaarder dan in A ;))

Fuhgawz
5 januari 2009, 19:04
Ik zeg baritone!! 7-snarigen zijn voor mietjes die wel laag willen maar te bang zijn om hun hoge toontjes op te geven. Mensen die vast blijven hangen in de standaard shit en niet durven om verder te gaan dus. Daarbij klinken baritones gewoon vetter.

Megadeth22
5 januari 2009, 19:22
De COW-7 string zou niet mijn eerste keus zijn, ondanks dat de looks me gewoon het meeste aanspreken. Ik ben het derhalve wel met Vulv eens, als je toch al een laag gestemde 6 snaar hebt, zou ik gewoon voor een bariton gaan. Dat bespaard je een hoop bullshit.

Verder vind ik A extreem laag, ik heb zelf altijd het gevoel dat B laag genoeg is, anders word het slechts een dikke brei, dan kun je jezelf beter een octaver aanschaffen. (En ja, in B is het allemaal heel wat bespeelbaarder dan in A ;))
A valt nog wel mee, de laagste tuning die nu gebruikt wordt voor zover ik weet is F#, door meshuggah. En het zal nog meevallen hoe veel bands in A, Drop A of A# spelen.

Ik zeg ga voor een zeven snaar.

Geoffrey
5 januari 2009, 20:11
Ik heb echt geen enkel probleem om mn klank strak en zuiver te houden in A..
er ligt dan ook een setje 070 op dus hou je de spanning er wel op ;).. een setje 056 lijkt me niet zo geschikt hiervoor.

Ik ben op zoek naar een winkel waar ze zowel een bariton als een 7snaar hebben.. lijkt me het beste om toch maar even te gaan testen.

Megadeth22
5 januari 2009, 20:18
Ik heb echt geen enkel probleem om mn klank strak en zuiver te houden in A..
er ligt dan ook een setje 070 op dus hou je de spanning er wel op ;).. een setje 056 lijkt me niet zo geschikt hiervoor.

Ik ben op zoek naar een winkel waar ze zowel een bariton als een 7snaar hebben.. lijkt me het beste om toch maar even te gaan testen.
Groove Factory heeft een paar zeven snarige Schecters, maar das een beetje ver weg voor jou denk ik.

Geoffrey
5 januari 2009, 20:29
Groove Factory heeft een paar zeven snarige Schecters, maar das een beetje ver weg voor jou denk ik.

De gezelligste muziekwinkel van het noorden lijkt me inderdaad nogal ver.. :satisfie:

Ik bekijk even of ik iets vind in België.

Aikara
6 januari 2009, 22:35
Ik mail misschien even..of misschien weet iemand hier of deze te krijgen zijn zonder Floyd Rose?

De 6-snarige is er wel met een fixed bridge. Van de 7-snarige weet ik het eigenlijk niet. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je misschien iets regelen met Huub.
Ik heb bijvoorbeeld een MC-7 besteld met ongelakte hals (ondanks dat de halzen standaard wel gelakt worden). Was geen enkel probleem om dit 'custom' te laten maken...en daarvoor hoefde ik geen meerprijs te betalen!

minoin
7 januari 2009, 08:56
Gewoon voor een Schecter C-7 gaan, geweldige gitaren voor het geld!
Ow, en de ATX (heb ik) en de Hellraiser hebben beiden dikke pups EN een bariton-scale (26,5"). Zo heb je het beste van beide werelden.
En let op, als je eenmaal zeven gaat, wil je niet meer terug ;)

pimmedoris
7 januari 2009, 09:10
dat wilde ik net al zeggen, die schecters hebben toch 26.5" scale?

overigens zou ik voor een Schecter Jeff Loomis versie gaan, maar dat terzijde...

Megadeth22
7 januari 2009, 09:23
dat wilde ik net al zeggen, die schecters hebben toch 26.5" scale?

overigens zou ik voor een Schecter Jeff Loomis versie gaan, maar dat terzijde...
Ligt er ook aan hoeveel topicstarter wil uitgeven.

maar die Schecters hebben inderdaad een 26,5 scale, waardoor als je downtune'd (zelf ervaring mee) krijg je niet dat floppy gedoe.

Bram+
7 januari 2009, 13:01
Nog een ideetje, in dit geval een gitaar een vooraanstaande 7-string producent:
http://images1.wikia.nocookie.net/ibanez/images/b/b7/XPT707FX_09_GCM.gif
De Xiphos XPT707FX. Zeven snaren, vaste brug, neck-thru constructie. Dit is de 2009 versie, de 2008 versie heeft een iets andere bodyvorm met kleinere bevels.

Dark_Tranquillity
7 januari 2009, 18:23
In het ergste geval kun je altijd nog een van de gerenommeerde Custom Shops bellen ;)

Geoffrey
8 januari 2009, 00:11
Ik denk er aan om een KXK naar mn eigen wensen te laten maken.. maar het blijft nog even bij denken.

Iets zoals deze:

http://www.kxkguitars.com/images/david8.JPG

Geoffrey
8 januari 2009, 00:17
Gewoon voor een Schecter C-7 gaan, geweldige gitaren voor het geld!
Ow, en de ATX (heb ik) en de Hellraiser hebben beiden dikke pups EN een bariton-scale (26,5"). Zo heb je het beste van beide werelden.
En let op, als je eenmaal zeven gaat, wil je niet meer terug ;)

Dan vind ik de Hellraiser persoolijk de mooiste..
Maar wat is het verschil tussen de ATX en de Hellraiser?

Megadeth22
8 januari 2009, 00:21
Dan vind ik de Hellraiser persoolijk de mooiste..
Maar wat is het verschil tussen de ATX en de Hellraiser?

ATX heeft Blackout pickups, de Hellraiser een setje EMG's.

Geoffrey
8 januari 2009, 00:25
ATX heeft Blackout pickups, de Hellraiser een setje EMG's.

Dat is het enige?
Dan zou het wel een ATX worden.. ;)

Bram+
8 januari 2009, 16:43
Ik denk er aan om een KXK naar mn eigen wensen te laten maken.. maar het blijft nog even bij denken.

Iets zoals deze:

http://www.kxkguitars.com/images/david8.JPG
Lijkt wel op een RG body. Ibanez heeft helaas geen neck-thru 7-string RGs.

minoin
9 januari 2009, 18:17
Ja, die KXK's zijn echt heel lomp, maar het duurt lang voor je er een binnen hebt en het is ongelooflijk prijzig!

K zou hier eens naar kijken:
http://www.rondomusic.com/interceptorpro27.html

Geoffrey
9 januari 2009, 19:36
Ja, die KXK's zijn echt heel lomp, maar het duurt lang voor je er een binnen hebt en het is ongelooflijk prijzig!

K zou hier eens naar kijken:
http://www.rondomusic.com/interceptorpro27.html

Heb je ervaring met KXK dan?

Die gitaar in je link is :rockon:
Bedankt hiervoor!!

Megadeth22
9 januari 2009, 23:38
Ja, die KXK's zijn echt heel lomp, maar het duurt lang voor je er een binnen hebt en het is ongelooflijk prijzig!

K zou hier eens naar kijken:
http://www.rondomusic.com/interceptorpro27.html
Als je dan toch naar Agile kijkt, er staat ook een supergave 7 snaar explorer achtige gitaar op.

PyroFreak
10 januari 2009, 19:19
Als je voor de hellraiser gaat zou ik eens kijken bij thomann, daar is ie 730 euro en bij groove factory dacht ik 8-900 euro. Enige nadeel is dat je dan niet kan testen.

Ik heb het geluk gehad een hellraiser tweedehands in goede staat te kunnen kopen :blast: