PDA

View Full Version : het grote teken een schema-topic



fredjuh
4 januari 2009, 22:04
Jup, daar gaat ie weer, ik heb weer iets leuks in elkaar gedraaid! Het verschil met deze keer en vorige keer is alleen dat ik nu een stuk beter weet waar ik over praat. :satisfie: Vanmiddag het hele curvefeest van de eindtrap onderzocht.
Nou eh, komt ie dan he:
http://img231.imageshack.us/img231/8610/nieuweamp5e7p1xwd0.png
Ik wil de NFB nog instelbaar maken, maar welke waarde moet de variabele weerstand dan zijn die erin gaat?

nico verduin
4 januari 2009, 22:18
Kan niet zeggen dat er enthousiasme ontbreekt:seriousf::seriousf:
Zet de andere secundaire kant aan de GND.
Je kan eea uitrekenen:
- Uitgangs vermogen is I^2 * R. Dus bij een impedantie van 8 ohm en 10W. is I gelijk aan 1.1A. De spanning is in dat geval U = I * R. Dus U = 1.1 * 8 is ongeveer 9V. Je hebt een spanningsdeler met de 33K en de kathode weerstanden. Dus ga maar uitrekening wat de maximale rimple op de kathode wordt. Let wel dat de elco de rimpel gaat dempen.

fredjuh
4 januari 2009, 23:02
De prescencepotmeter moet ik toch eigenlijk niet grounden? in dit voorbeeld reken ik de prescense niet mee.
9Vrms(1/34)=0,26Vrms=0,75Vtt
We gaan ervanuit dat de EL34 40Vtt nodig heeft om volledig uitgestuurd te worden. 40Vtt/30=1,33Vtt Nu heb je 1,33 + 0,75=2,08Vtt nodig om de amp volledig uit te sturen ipv 1,33Vtt dus dat is 1-(1,33/2,08 )=36% demping dus dan
wil ik met een potmeter een bereik van zo'n 10k tot 270k lijkt mij. met 270k heb je 6,6% demping en met 10k 63,5%. En omdat je met 140k 12% demping hebt wordt het een lineaire pot van 250k met een 10k weerstand eraan.
wat gebeurt er trouwens als je van de 10k 1k maakt en dus tot 90% demping kan gaan? jup, dan kan de laatste triode niet meer clippen:D maar wat nog meer?

nico verduin
5 januari 2009, 05:16
IK snap je redenering effe niet meer???

cluseau
5 januari 2009, 08:57
Ik wil de NFB nog instelbaar maken, maar welke waarde moet de variabele weerstand dan zijn die erin gaat?

Om te beginnen zoals Nico zegt de secondaire koude kant aan massa leggen anders hangt de warme kant tov massa in de lucht.
Dan zou ik een elco 10u/50v in serie opnemen met de nfb lijn.
In jouw situatie ga je namelijk de waarde van de kathode weerstand en dus de instelling van de triode wijzigen als je de fb varieerd.
Na de elko ook een potmeter in serie opnemen om de fb te kunnen regelen.
Als je de potmeter wil berekenen moet je de spanningswaarden weten en de weerstand waarover die spanning moet komen te staan. Die weerstand is dus de kathode weerstand EN de weerstand van de buis die voor wisselspanning vanuit de fb lijn gezien daaraan parallel staat. Deze buisweerstand is al wat moeilijker te achterhalen dus ik zou even proefondervindelijk met een paar weerstanden uit proberen wat het effect is.

Dus in de fb lijn iig een elko, + naar kathode. Ook een weerstand bv 10k in serie aansluiten en meten. Dan vervang je de weerstand door bv 1k en kijkt of dit het gewenste effect heeft. Hiermee kun je de waarde van je potmeter proefondervindelijk bepalen, scheelt je een boel rekenwerk met factoren waar je waarschijnlijk toch niet aan had gedacht.

vg
Frans.

Chris Winsemius
5 januari 2009, 14:43
Bij neg.feedback moet idd. secundair ook wat aan massa liggen, zonder tegenkoppeling zou je de secundaire kant wel "zwevend" kunnen gebruiken.

Ik ga verder niet in op dit ontwerp maar ik denk dat het "beter" kan qua voicing, gainstructure, etc. maar dat vergt gewoon benchtime.....

Nogmaals: theorie en kennis zijn 'n begin, voor de rest komt het echt neer op luisteren, testen en tweaken.

Negative K3 fan
5 januari 2009, 15:52
Ziet er al een stuk beter uit! nog een paar tips:

- hang de eerste 2 kathodes aan elkaar (zoals bij marshalls bv.), dat scheelt onderdelen, je hebt ze toch al parallel staan, dus waarom niet?
- misschien leuk om een simpele hi- en lo- input te maken.
- als volume potmeter gebruik ik in eenzelfde eindtrap een 1meg pot, met veel plezier, maar bij mij hangt er een tone stack voor en je had hem doorgerekend, dus dat zal misschien zo wel kloppen.
- je kunt denk ik beter de C5 schakelbaar maken en r8 weglaten.
- niets mis met hogere spanningen in je preamp, probeer eens wat met het verlagen van R7 en R19
- de tone stack is vrij bepalend voor het geluid, als je die zo bouwt dat je het jezelf gemakkelijk maakt om condensators en weerstanden te kunnen vervangen kun je op dat punt veel tweaken aan je sound!

fredjuh
5 januari 2009, 18:31
cluseau: goeie tips, moet ik met het berekenen van de NFB anders de kathodeimpedantie gebruiken? Dat is zo gepiept.

Chris: Klopt, eerst een versterker bouwen, dan een beter geluid eruit halen.

NKF: Ja je kunt de kathodes aan elkaar hangen, maar dan moeten de triodes netjes gebalanceerd zijn, anders trekt de afwijking van de ene triode de andere triode ook de scheit in, heb ik ergens gelezen en dan krijg je niet de bias die je wilt.
Hi en Lo: Kan je doen en had ik ook in een van mijn ontwerpen. Kan de de hi en de lo eigenlijk tegelijk gebruiken met de jcm800-schakeling? voor 2 gitaren zeg maar.
Met die master pot heb ik niet getoverd hoor, gewoon gekopieerd ik weet ook niet waarom.
Met R8 wil ik de mogelijkheid om die triode anders is te stellen. dichte schakelaar is een Ra van 1,5k, en met een open schakelaar staat ie koud dus wordt ie rauwer omdat ie harder clipt.
Ik vind die preampvoltages wel goed zo. Dit wordt waarschijnlijk ook onderdeel
van het tweak-gedeelte.
Sowieso bijna alles op n turretboardje. turretboards zijn gaaf.

ajuus ik ga eten!