PDA

View Full Version : Y split kabel



hole
4 januari 2009, 21:22
Hoi

Ik plaats mijn vraag maar hier, omdat het (eventueel) ook over zelf solderen gaat.

Ik zoek een Y-split kabel (stereo jack naar 2x mono jack), maar in de mij bekende webwinkels vind ik er geen. (toepassing : latching switch, dus geen gitaar signaal)

Nu lijkt mij zo'n kabel niet al te lastig zelf te solderen (toch?), alleen heb ik echt geen idee wat voor kabel ik nodig heb hiervoor en wat ik waaraan solderen moet.

Mijn 2 vragen:
1. Waar kan ik zo'n ding kopen?
2. Hoe maak ik zo'n ding zelf?

nico verduin
4 januari 2009, 21:26
Als het laagspanning kabel is kun je eigenlijk elke kabel gebruiken. Microfoon snoer met 2 kernen. Lekker flexibel.

cluseau
4 januari 2009, 22:27
Hoi

Mijn 2 vragen:
1. Waar kan ik zo'n ding kopen?
2. Hoe maak ik zo'n ding zelf?

1 Onderstande zaken zijn overal zowat te koop

2 Neem een stereo male jack, soldeer daaraan twee mono stukjes draad naar twee female jack's. Hierin kan je dan twee standaard mono kabels prikken welke gewoon te koop zijn. Je hebt nu als het ware een 1x stereo naar 2x mono interface gemaakt welke universeel inzetbaar is. Als er nu eens een kabel crashed kun je die gewoon vervangen door een standaard kabel.

Soldeer aan de mono female's een stukje twee aderig kabel (20cm is genoeg).
Van de beide kabels soldeer je de minkant aan de massa aansluiting van de stereo male. Je hebt nu in beide kabelstukjes nog een ader over. Deze soldeer je aan de overgebleven twee contacten in de stereo male.

Nog vragen? Stel ze gerust.

mvg
Frans

hole
6 januari 2009, 22:45
Nou, ik heb het zelf geprobeerd, maar mijn soldeerkunsten zijn echt DRAMATISCH (dus het solderen zelf is echt slecht, ik snap wel hoe de verbindingen moeten lopen)

dus: ik koop er wel een

WillemdaGuide
7 januari 2009, 00:25
die kun je oa zo via thomann.de bestellen.

Mephistocles
7 januari 2009, 10:55
Niet zelf doen. Daar zijn die pokkedingen te goedkoop voor. Ga naar de audiozaak om de hoek die hebben vast wel een doos van die dingen, anders de muziekwinkel wel. En als ze die zelfs daar niet hebben, dan kun je er een bestellen. Wat ook handig is, is zo'n diamond box of weet ik veel hoe zo'n ding heet, crystal box ofzo. Kun je kleine jack in doen, grote jack L,R,St, tulp, en dat was t geloof ik alweer. Handig hoor.

hole
7 januari 2009, 12:01
Niet zelf doen. Daar zijn die pokkedingen te goedkoop voor. Ga naar de audiozaak om de hoek die hebben vast wel een doos van die dingen, anders de muziekwinkel wel. En als ze die zelfs daar niet hebben, dan kun je er een bestellen. Wat ook handig is, is zo'n diamond box of weet ik veel hoe zo'n ding heet, crystal box ofzo. Kun je kleine jack in doen, grote jack L,R,St, tulp, en dat was t geloof ik alweer. Handig hoor.

Kortste die ik kan vinden is 1,5m en dat is te lang (racktoepassing), max 50cm zoek ik eigenlijk...

Ga vanavond nog eens proberen te solderen, nu met wat dunnere kabel..wellicht dat het dan wat beter gaat..de spullen heb ik toch al liggen

Mephistocles
7 januari 2009, 15:09
Kortste die ik kan vinden is 1,5m en dat is te lang (racktoepassing), max 50cm zoek ik eigenlijk...

Ga vanavond nog eens proberen te solderen, nu met wat dunnere kabel..wellicht dat het dan wat beter gaat..de spullen heb ik toch al liggen

Of je legt er een knoop in.

Dat lukt meestal wel.

hole
7 januari 2009, 15:11
Heheh, jij bent wel erg oplossingsgericht :D

Tja, je hebt natuurlijk gelijk...ik hou het in mijn achterhoofd :D

bert k
7 januari 2009, 15:13
Nog niet zo gek, want ik denk niet dat je zo'n kabel zo kort kan vinden. Meestal is het toch wel een dikke meter.

Struik
7 januari 2009, 16:50
Ze bestaan wel zo kort, want ik heb er twee thuis liggen. Kabeltje zal misschien 15 tot 20 centimeter zijn.

Ik heb alleen totaal geen idee meer waar ik die dingen weg heb, ik gok op mediamarkt of gamma

hole
8 januari 2009, 08:58
Toch nog maar een keer zelf geprobeerd, nu met wat dunnere bekabeling. Nu wél een redelijk resultaat...:dance: