PDA

View Full Version : Afstellen humbuckers



Kosty
4 januari 2009, 19:49
AiAi

Hallo gitaristen :/

Ik heb dus net een nieuwe (tweedehands) gitaar en het gaat al mis !!!
Mijn vader wou eens kijken welke vijzen hij moest kopen om de huidige (verroeste) te vervangen. Om er direct een leuke uit te kiezen draait hij (zonder dat ik er bij ben) aan een van de vijzen naast een humbucker.

Omdat hij de vijs er niet uit kreeg liet hij het gewoon zoals het was. Tot ik thuis kwam natuurlijk. Hij verteld me wat er gebeurd en liet het me direct zien...

Op mijn SG400 zitten 2 (Alcino V) humbuckers. Eentje voor "Treble" en eentje voor Rythme.

Nu ik aan het kijken ben valt het me op dat ook die Treble humbucker (ik speelde alleen even in Rythme) veel te laag staat.

Maargoed, de ene rythme humbucker stond dus veel te laag (weg van de snaren) dus heb ik hem een beetje naar boven gedraait, en nu kraakt de gitaarklank (op de versterker dus).

Kan iemand mij helpen bij het correct afstellen van die humbuckers ? Wat zijn de juiste afstanden etc ? Ik voel me redelijk k*t nu omdat ik niet kan spelen :/

Groeten
Kosty

Daniel91
4 januari 2009, 19:54
Het nekelement moet ook lager staan, omdat de snaren daar een grotere uitwijking hebben en het element dus meer trillingen opvangt. Ofzoiets.

Hendriks
4 januari 2009, 19:57
Bij deze http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen

Kosty
4 januari 2009, 20:10
Bij deze http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen

Bedankt, daar had ik dus ook al gekeken (a) op basis daarvan had ik al een beetje die rythme humbucker afgesteld, blijkt dat het eigenlijk aan de versterking ligt. Als ik de nieuwe versterker binnenkrijg kijk ik wel even na over de kraak er nog is - dan wordt ze maar afgesteld in een muziekwinkel ofzo :chicken:

Toch bedankt om te antwoorden (ohja, met "veel te laag" bedoel ik dus makkelijk een dikke centimeter verschil met de andere :satisfie:)

HaroldA
4 januari 2009, 21:40
Verroeste schroeven zijn mooi, en zolang ze er niet uit hoeven, lekker laten zitten!