PDA

View Full Version : Weber C10Q in sf Princeton: cone-rub?



jpb
4 januari 2009, 19:03
Hij zit er al een tijd in, maar vermogen van mijn sf Princeton (non-reverb) komt in de buurt van de 20W vanwege PaulC en Stokes-mods. Nou zat er een zacht hoorbare lage buzz in de speaker maar die is nu weg. Was het cone-rub? of kan dit weer herstellen? Want hij is weg; klinkt weer goed...En kan de Weber de Princeton op 10 met boost of zelfs fuzz hebben of moet er een zwaardere in? Dat zou dan de equivalent van de oude C10Q worden, nl. de 10F150T worden met 50W rating. Zinvol om te doen of gewoon de ouwe C10Q houden?

Mr.Jay
4 januari 2009, 22:19
Die 150 is geen Q, dus geen gelijke qua karakter.
Het is een N, klinkt donkerder, de Q is transparanter, klinkt luchtiger ook.
In principe zou een Q moeten kunnen, ik heb er ook een in mijn PR, maar nog maar kort, kan er niks over zeggen.
Heb wel al es oudere/flink gebruikte Webers gezien met scheurtjes in de randen terwijl ze makkelijk de power aan moesten kunnen in die betreffende amp. Dus you never can tell, al zal Ted je wel wat positievers vertellen.

jpb
5 januari 2009, 12:37
Die webercodes zijn erg verwarrend voor dislectycie..

Equivalent voor ouwe C10Q is dan 10F125? Weet je misschien hoe die zich verhoudt tot de 10F150T?Maar goed, die zogenaamde cone-rub kwam volgens mij door dat de bevestiging van de speaker wat was losgetrild. Stevig vast en nu hoor ik geen lage buzz meer. Dan heeft de princeton op 10 met boost/fuzz blijkbaar geen schade aangericht.

Ik heb er de laatste weken een Weber Cali ingehad en die is veel te warm/wollig voor mijn princeton. Alleen voor jazz lijkt het wat, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar de ouwe C10Q. Die Cali moet wel nog eens flink op zn donder hebben want de break-in is nogal langzaam...

Mr.Jay
5 januari 2009, 13:21
Die webercodes zijn erg verwarrend voor dislectycie..
Equivalent voor ouwe C10Q is dan 10F125? Weet je misschien hoe die zich verhoudt tot de 10F150T?Maar goed, die zogenaamde cone-rub kwam volgens mij door dat de bevestiging van de speaker wat was losgetrild. Stevig vast en nu hoor ik geen lage buzz meer. Dan heeft de princeton op 10 met boost/fuzz blijkbaar geen schade aangericht.
Ik heb er de laatste weken een Weber Cali ingehad en die is veel te warm/wollig voor mijn princeton. Alleen voor jazz lijkt het wat, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar de ouwe C10Q. Die Cali moet wel nog eens flink op zn donder hebben want de break-in is nogal langzaam...

Ik beschrijf al het verschil tussen een N en Q hierboven.
Zorg dat de schroeven redelijk en kruislings vastgedraaid worden (muurvast is niet de bedoeling.) Ik heb ook enkele origin. JensenC10Q's uit de 60's, maar die klinken echt anders dan de Weberversie. Maar die durf ik echt niet in een PR te zetten.

jpb
5 januari 2009, 13:31
Ja, dus 10F150T is de ouwe C10N en de 10F125 is de ouwe C10Q...hebbes!! Ja, dat transparante van die C10Q vind ik wel erg mooi en strak laag zonder teveel laag is ook OK, dus N is geen optie voor mij. Ted claimt dat zijn watt-ratings heel conservatief zijn zodat ze meer kunnen hebben dan andere merken met vergelijkbare ratings....

Laat je me horen hoe die C10Q in je PR klinkt?

Mr.Jay
5 januari 2009, 13:49
Ted claimt dat zijn watt-ratings heel conservatief zijn zodat ze meer kunnen hebben dan andere merken met vergelijkbare ratings....
Laat je me horen hoe die C10Q in je PR klinkt?

Ted claimt wel meer waar ik het niet mee eens ben.
Ik vind em prima klinken. De orign. OXford is een ruk-speakertje. Heb wel het hoog wat moeten bijtunen, ik vind de PR stock niet bright genoeg voor mijn smaak. Ook het MID kan tikkie luchtiger met zo'n zware Weber erin.

jpb
5 januari 2009, 20:30
Prima, dan zijn we het dus eens. Met die Cali klonk ie veel te tam. Die ampjes moeten een beetje kunnen spetteren want daar zijn ze goed in...

Al.de
9 januari 2009, 01:44
Ja, dus 10F150T is de ouwe C10N en de 10F125 is de ouwe C10Q...hebbes!! Ja, dat transparante van die C10Q vind ik wel erg mooi en strak laag zonder teveel laag is ook OK, dus N is geen optie voor mij. Ted claimt dat zijn watt-ratings heel conservatief zijn zodat ze meer kunnen hebben dan andere merken met vergelijkbare ratings....

Weber zegt zijn speakers 50 seconden op tweemaal het opgegeven vermogen te testen. Vergeleken met de vroegere door o.a. Jensen gehanteerde powerrating is hij idd condervatief. Weber speakers zijn robuuster dan het vergelijkbare 60er jaren Jensen spul. De vintage types van Weber gebaseerd op de oude jensen modellen missen naar mijn mening een beetje de relatie met de types waarnaar ze gerefereerd worden. Het zou denk ik beter zijn de hier besproken Weber C10Q te vergelijken met een oude N. De Weber P10R met een oude Q. Zo slaat de Weber P10Q (10A125) de plank mis als kopie van de oude Q. Dit heeft mogelijk bijgedragen dat Ted de vintage typeaanduidingen niet meer hanteert.

Ik vind de Weber C10Q (10F125) een UISTEKENDE speaker voor Prince-rev. Ik zou geen betere weten. Ik heb uistekende resultaten meegemaakt met Weber speakers in low-volume-amps. Daar zijn ze m.i. zeer geschikt voor. In grotere amps kunnen ze te efficient zijn.

De Weber C10N (F150) heb ik nooit een prettige standalone speaker gevonden. Kan desondanks een goede combispeaker zijn. Als je een brullende Vibrolux rev wilt hebben is het een goed maatje naast een Weber P10Q
(A125).

Over C10N gesproken, ik ken eigenlijk ook geen Fenderamp die deze speakers stock had. Toch staan deze speakers vaak vermeld bij bepaalde type amps.

Al

jpb
12 januari 2009, 12:40
Oude Jensen codes, Weber codes en nieuwe Weber codes. En dan blijkt het ook nog niet allemaal te kloppen... Je kunt er een studie van maken.

Ik ben wel blij dat je de weber C10Q als (een van de) beste opties voor Princetons beschouwt. Het was ook vooral de vermeende cone-rub en het te lage vermogen (20W) van die C10Q die me deed besluiten een Cali te kopen. "Cone-rub" bleek losse speakerbevestiging te zijn en vermogen is dus wel veilig zoals je zegt.

Overigens Al, die Princeton (non-reverb) heb jij ooit een keer op de bench gehad... Vooral tele klinkt fantistisch. ES-125TC iets minder spetterend (ondanks die P90) maar die speel ik liever over de bf tremolux met oude 2x G12H's. Timmy ertussen en knallen maar!!!

Cali maar weer verkopen, tenzij hij nog niet goed is ingebroken, dat schijnt nogal lang te duren...

Al.de
14 januari 2009, 22:55
Overigens Al, die Princeton (non-reverb) heb jij ooit een keer op de bench gehad... Vooral tele klinkt fantistisch (...) over de bf tremolux met oude 2x G12H's. (...)

Ha Hans, ik kan me die prince nog herinneren. Viel perfect op zijn plaats toen allemaal. Met die Tremo/oude H's ben je IMHO ook helemaal klaar. Speel zelf ook bf met oude H's, al jaren. Verveeld niet --> dat is kwaliteit.

Al