PDA

View Full Version : Probleem met aansluiting elektrische gitaar.



Flitser
4 januari 2009, 16:17
Ik heb een vreemd probleem met de aansluiting op mijn gitaar. Ik krijg geen geluid uit de amp, tenzij ik de kabel half in mijn gitaar doe. Dan doet de gitaar het pas. Maar vaak hoor je er dan een ruis doorheen, omdat de kabel niet goed vast zit. Wat kan ik hier aan doen? Ik kan eventueel nog terug naar de winkel.

Het gaat dan om deze gitaar: http://www.feedback.nl/?b=EPG400LTDLBM&a=9

Mr.Fingers
4 januari 2009, 16:26
tsja, dat is een typisch geval van de gehele gitaar weg smijten :D


En nu serieus: je draait je gitaar om, je schroeft het achterpaneel los (dat zwarte plastiek), dan zie je de schakelaars, de 4 potmeters & de jackplug. Aan die jackplug zie je een klein lipje (5mm breed, 15mm lang, met een "tand" aan. Plooi die jackplug nu een beetje naar binnen toe (dus meer naar de opening toe), en test opnieuw.

richwoodplayer
4 januari 2009, 16:29
misschien even het achterplaatje eraf halen en het pinnetje bij de input wat meer naar binnen buigen?

EDIT:
mr.fingers was me voor :D

Flitser
4 januari 2009, 17:37
tsja, dat is een typisch geval van de gehele gitaar weg smijten :D


En nu serieus: je draait je gitaar om, je schroeft het achterpaneel los (dat zwarte plastiek), dan zie je de schakelaars, de 4 potmeters & de jackplug. Aan die jackplug zie je een klein lipje (5mm breed, 15mm lang, met een "tand" aan. Plooi die jackplug nu een beetje naar binnen toe (dus meer naar de opening toe), en test opnieuw.

Ik heb echt absoluut geen verstand van de elektronica van gitaren, dus dan zal ik morgen wel langs de lokale gitarenwinkel gaan. Daar repareren ze ook gitaren. Iig bedankt voor de hulp :)

richwoodplayer
4 januari 2009, 17:49
http://www.blueskillet.com/images/Guitar%20Stuff/SG_61RI/Wiring.JPG
helemaal rechts in de hoek zie je waar je plug erin gaat.
het stukje ijzer wat tegen het zwarte draadje aanzit op het plaatje, moet je bij de jouwe even een stukje naar binnen duwen.
dan kijken of dat heeft geholpen.

Flitser
4 januari 2009, 18:40
Ik heb dat nu gedaan, alleen nog steeds geen resulataat :???: De stekker zat helemaal tegen dat ijzeren draadje aan. Alleen viel me iets op. Er was een soort wit/grijs kabeltje dat los zat. Het leek doormidden geknipt, en het hing gewoon los. Hoort dat?

richwoodplayer
4 januari 2009, 18:42
kan je daar misschien een foto van maken, of op een ander plaatje laten zien welk kabeltje het is?

Flitser
4 januari 2009, 19:13
Foto 1:http://i40.tinypic.com/20fxjr9.jpg
Foto 2:http://i44.tinypic.com/2lm6nah.jpg

Bij die laatste foto zie je dat er dus een kabeltje los zit.

Guitar GoD
4 januari 2009, 19:15
wel gaaf om zon gitaar van binnen te zien :p

Guitar GoD
4 januari 2009, 19:16
om op de fotos terug te komen. volgens mij hoort dat niet idd:dontgeti:

Rongear
4 januari 2009, 21:16
Duidelijker stuk kan haast niet , dat kabeltje moet aan je chassisdeel gesoldeerd worden, de mantel aan het huis en de kern aan de tip. Succes...:strat:

Flitser
4 januari 2009, 21:20
Duidelijker stuk kan haast niet , dat kabeltje moet aan je chassisdeel gesoldeerd worden, de mantel aan het huis en de kern aan de tip. Succes...:strat:

Dan heb ik een vraagje: Kan ik dit het beste laten repareren bij de gitarenwinkel in de buurt, of moet ik terug naar Feedback, waar ik de gitaar gekocht heb? Sowieso zou ik de gitaar ruilen niet erg vinden :p Ben een beetje op de kleur en het model uitgekeken :p Er zit alleen fabrieksgarantie op.

zjanke
4 januari 2009, 21:33
Ik denk dat ze de gitaar niet zullen ruilen omdat dit kabeltje los is. kewstie van 30 seconden en dan is het gefikst. Als je er geld bijlegt dan kun je natuurlijk wel iets anders uitzoeken :satisfie:

allochthomas
4 januari 2009, 21:40
Dan heb ik een vraagje: Kan ik dit het beste laten repareren bij de gitarenwinkel in de buurt, of moet ik terug naar Feedback, waar ik de gitaar gekocht heb? Sowieso zou ik de gitaar ruilen niet erg vinden :p Ben een beetje op de kleur en het model uitgekeken :p Er zit alleen fabrieksgarantie op.
is nog geen 5 minuten werk om dat te repareren, gewoon het draadje voor op zijn originele locatie vast solderen, echt zonde om geld te gaan betalen bij een winkel om 1 draadje vast te solderen.

Flitser
4 januari 2009, 21:41
Ik denk dat ze de gitaar niet zullen ruilen omdat dit kabeltje los is. kewstie van 30 seconden en dan is het gefikst. Als je er geld bijlegt dan kun je natuurlijk wel iets anders uitzoeken :satisfie:

Ik zal even kijken voor een betere gitaar dan :) Ik zat al te kijken naar een Epiphone Les Pauls, maar die vond ik toen niet lekker spelen. Maar toen was ik ook nog best een noob. Nu heb ik ook wat meer verstand van gitaren.

Edit: Er waren toch 3 dingen kapot? Of waren die andere 2 dingen maar een grapje? :P

Kosty
4 januari 2009, 21:59
Ik zal even kijken voor een betere gitaar dan :) Ik zat al te kijken naar een Epiphone Les Pauls, maar die vond ik toen niet lekker spelen. Maar toen was ik ook nog best een noob. Nu heb ik ook wat meer verstand van gitaren.

Edit: Er waren toch 3 dingen kapot? Of waren die andere 2 dingen maar een grapje? :P

1 kabeltje, de buitenkant en de kern moet je echter wel op verschillende plaatsen solderen - niet veel werk, je moet gewoon precies weten hoe ;)

richwoodplayer
4 januari 2009, 22:06
Ik zal even kijken voor een betere gitaar dan :) Ik zat al te kijken naar een Epiphone Les Pauls, maar die vond ik toen niet lekker spelen. Maar toen was ik ook nog best een noob. Nu heb ik ook wat meer verstand van gitaren.

Edit: Er waren toch 3 dingen kapot? Of waren die andere 2 dingen maar een grapje? :P

voor reparatie zou ik naar de feedback terug gaan, aangezien het toch wel bij de garantie zou horen.
maar als je toch al wat anders wilt, kan je beter wat anders uit gaan zoeken en wat geld bijleggen ;)

allochthomas
5 januari 2009, 09:37
voor reparatie zou ik naar de feedback terug gaan, aangezien het toch wel bij de garantie zou horen.
maar als je toch al wat anders wilt, kan je beter wat anders uit gaan zoeken en wat geld bijleggen ;)
ik zou denk ik wachten met een beroep te doen op de garantie tot er iets serieus mis met de gitaar is, dit is gewoon een simpel soldeer klusje. en je zult het toch eens zelf moeten leren;)