PDA

View Full Version : Pedaaltjes. Waarom van rechts naar links?



Nocki
4 januari 2009, 14:34
Hoi, Waarom zit de input van een pedaal altijd rechts en bouwen we dan vandaar naar links?
In onze westerse wereld werken we altijd van links naar rechts... of komt dat omdat de eerste pedalen fabrikant alles op zn kop soldeerde hoe het moetst en bij gebruik erachter kwam dat het verkeerd om was??? :)

Iemand een idee? Volgens mij wel een onderwerp om flink te spuculeren... :)

zjanke
4 januari 2009, 14:39
Volgens mij heel simpel. de meeste gitaristen zijn rechts en dus komt je kabel van de rechterkant naar je board als je er voor staat. Als je dit consequent doorvoert voorkom je dus dat je kabels in de weg hangen/liggen.

Rude Perception
4 januari 2009, 14:42
Volgens mij heel simpel. de meeste gitaristen zijn rechts en dus komt je kabel van de rechterkant naar je board als je er voor staat. Als je dit consequent doorvoert voorkom je dus dat je kabels in de weg hangen/liggen.

Dat klinkt zeer logisch.

Hup, aan de linkshandige pedalen!!!

Arvoitus
4 januari 2009, 20:41
Toen ik mijn pedaaltjes heb gebouwd heb ik heel koppig de input en de output omgedraaid omdat dat toch veel logischer was.

Maarja, icm met andere boss pedaaltjes was dat niet echt makkelijk :(

Nielsje
4 januari 2009, 20:46
Tja, ik vind het ook niet altijd handig. Vandaar dat ik pedalen die de inputs op de kopse kant hebben erg waardeer. Dat is niet zo'n gezeur met aansluiten. Persoonlijk wah ik het liefst met m'n linkervoet, dus is het 'logisch' om m'n wah links op m'n bord te hebben. Maar je wil hem wel vooraan je keten, dus een heel gezeur met al die kabels..

Ik plaats m'n pedalen ook op m'n bord qua 'gebruiks-indeling', niet persé chronologisch met de keten zelf. Zo staat m'n delay wel op de 1e rij, maar de phaser niet. Tja dat geeft wel eens wat kabeltroep, maar ach..

Volgens mij zijn er wel pedalen die van 2 kanten kan gebruiken (De Fender PT-10 tuner kan het oog, maar of dat zo bedoelt is?). Het zou een handige standaard feature kunnen zijn :)

robert-gitarist
4 januari 2009, 21:09
Niels, is de Dimebag wah van Dunlop dan niets voor jouw?
Deze heeft namelijk wel de mogelijkheid om aan de linkerkant van je board te plaatsen omdat daar ook de input in kan. Sorry, ik weet niet hoe ik je het in woorden moet uitleggen zo.

Nielsje
4 januari 2009, 21:11
Niels, is de Dimebag wah van Dunlop dan niets voor jouw?
Deze heeft namelijk wel de mogelijkheid om aan de linkerkant van je board te plaatsen omdat daar ook de input in kan. Sorry, ik weet niet hoe ik je het in woorden moet uitleggen zo.

Klopt! Maar, helaas is dat ook het enige voordeel van die wah ;)

Mitch
4 januari 2009, 21:29
Het is overigens niet zo dat het op die manier begonnen is, een hoop oude meuk heeft de input en output juist andersom zitten. Pas later is de 'standaard' andersom geworden.
Het bekendste voorbeeld:
http://www.tonecandy.com/vintage/fuzzface2.jpg

Op mijn ouwe Shin-Ei zitten ze ook omgekeerd, maar op hetzelfde pedaal onder een andere merknaam zitten ze dan weer zoals we dat tegenwoordig gewend zijn:
http://members.fortunecity.com/uzzfay/jax1/jpros.jpg
(Als je goed kijkt zie je 'Instrument' en 'Amplifier')

Of gewoon eigenwijs de input en output aan één kant proppen, dat kan natuurlijk ook:
http://images.pedalheaven.com/Images/7661132708449.jpg
http://www.geocities.com/~stompnet/Main/Gallery/fndrfwa1.jpg

the sure thing
5 januari 2009, 04:50
Op een Mesa V twin zit de output rechts en de input links... Volgens mij.... wat ik mij nog kan herinneren...

WillemdaGuide
5 januari 2009, 08:33
de in en output op mijn PH&FL99 zijn ook andersom, ze zitten wel aan de achterzijde, dat dan weer wel, maar blijft altijd goed opletten bij aansluiten...

Mitch
5 januari 2009, 10:33
Die lijn van pedalen heet dan ook niet voor niets Neo Vintage ;) Helaas waren ze zo hardcore dat ze ook de input en output oldschool monteerden, dat had dan weer niet gehoeven van mij....
Ibanez kwam gewoon te vroeg met die lijn, ze waren er helemaal niet hip mee. Als ze die lijn een jaar of vijf geleden hadden uitgebracht had -ie beter gelopen waarschijnlijk. Superpedalen, stuk voor stuk.