PDA

View Full Version : Klasse A power!!



WesMontgomery
12 maart 2003, 09:59
Hallo,

kan iemand mij vertellen of het waar is dat een Klasse A buizenamp meer power heeft dan een gewone AB?

Ik heb me laten vertellen dat een Klasse A buizenamp van 30 watt harder gaat dan mijn Rivera (AB) van 55 watt. Vandaar.

reacties please.
alvast bedankt

guhlenn
12 maart 2003, 10:28
net andersom. Klasse AB maakt efficienter gebruik van buizen dan klasse a en heeft dus meer vermogen... nou ja vermogen is wellicht niet het goede woord, maar daarvoor zijn er hier genoeg techneuten... :smile:

WesMontgomery
13 maart 2003, 17:54
Bedankt, maar volgens mij is het toch niet helemaal waar.

Nielsje
13 maart 2003, 18:05
hoe het komt weet ik niet, maar tis idd wel zo dat de meeste class A bakken goed veel herrie maken, meer dan een AB bak, maar er staat toch nergens dat wattage gelijk is aan aantal decibel?

Dirk_Hendrik
14 maart 2003, 09:14
En toch is het wel waar dat het vermogen van een klasse A bak lager is dan van een AB.

marc_o
14 maart 2003, 10:34
Ik heb een 30 watt class A versterker en dat ding gaat zo verdomde hard, ongezond. Maar als ik 'm op 45 Watt A/B of op 60 Watt B zet gaat ie voor het gehoor echt niet harder hoor, maar dit is hier al vaak besproken, en het is ook een feit dat niet alle amps van hetzelfde wattage even hard gaan. Maar als jij het volume van je Rivera niet hard genoeg vindt, zou ik toch eens een gehoortestje laten afnemen..

guhlenn
14 maart 2003, 11:10
Hoe hard ie lijkt te gaan is niet gelijk aan hoeveel watt hij vberbruikt. mijn verklaring klopt, like it or not. Overigens kun je het verschil tussen klasse A 30 watt naar klasse AB (ongeveer 45 watt dan?) niet direkt horen... gewoon omdat het allebei keihard is. Dat heeft echter niks mnet vermogen te maken...

Ik geloof dat op de mesa booige site de technische uitleg staat dus...

PeeVee
14 maart 2003, 14:44
30 Watt = 30 Watt! Het doet volstrekt niet ter zake op welke manier dat vermogen geproduceert wordt (heel effectief of juist heel inefficient). De grootheid vermogen (P) is dus "onafhankelijk" van de productie. Uit een meting kan immers ook niet opgemaakt worden hoe het werd opgewekt. Er bestaat niet zoiets als "klasse A vermogen" en "klasse B vermogen".

Het is wel een feit dat klasse A doorgaans een wat minder efficiente manier van vermogen maken is dan klasse A/B of klasse B. Uit een 6V6 buis is in klasse zo'n 6W te persen, in klasse AB push/pull is dat voor dezelfde buis zo'n 11-12 Watt.

Wat ook verwarrend kan zijn, zijn de verschillende soorten vermogen: RMS vermogen, sinus vermogen, peak vermogen, muziek vermogen etc. Je moet dus geen appels met peren vergelijken. Verder mag je soms wel vraagtekens zetten bij de door fabrikanten opgegeven vermogens.

Gangbare "moderne" transistor versterkers kunnen gedurende een extreem korte periode (paar ms) best wel een piek van 100W geven. Op basis van die peak zou je de versterker 100W kunnen noemen, maar dat is natuurlijk niet echt "eerlijk". Je zou ook hele smalle frequentie spectra (toontjes) kunnen injecteren en zoeken naar een vermogenspeak, ook dat is geen eerlijke meting. Ik heb het idee (misschien kan iemand anders hier inspringen) dat b.v. een 6L6 in staat is om voor een heel breed geluidsspectrum 25W vermogen te produceren en dus geen "smalle plakjes" uit het spectrum. Ook hier zit 'm weer de kneep waar zelfs onderstaande "experimentje" scheef gaat. Je zou dus eigenlijk de sinus amplitude (uitslag) moeten meten over een breed gebied van het spectrum. Ik weet niet precies van wat voor "breedte" men uitgaat bij b.v. RMS meting. Er zijn veel vesterkers die een enkele tone van 1000 Hz met flink vermogen zouden kunnen weergeven. Als je deze versterker gaat injecteren met een complex spectrum van frequenties (slaggitaar), dan vraag ik me af hoe hoog die pieken zijn c.q. blijven.

Je kunt je vermogen het beste meten aan de speaker. Hang er een multimetertje aan en zet die op wisselspanning (AC) meten. Injecteer een signaaltje van een toongenerator of b.v. synthesizer, in ieder geval iets dat constant signaal kan geven. Lees de spanning af. Het afgegeven vermogen is de spanning in het kwadraat gedeeld door maal de impedantie van de speaker(configuratie). Stel je meet 10 Volt (AC), en je speaker is 8 Ohm, dan is het afgegeven vermogen 100 / 8 = 12,5 Watt.

Iedere versterker die bij hetzelfde toontje of accoord zo wordt afgesteld dat er een spanning van 10V kan worden gemeten over de speaker, produceert dus 12,5W. Door dezelfde speaker, met dezelfde toongenerator zou dat qua volume ook echt hetzelfde moeten klinken er vanuit gaande dat de versterker niet zorgt voor overmatige "kleuring" van het geluid.

Toegegeven dat bovenstaande een beetje (erg) versimpelde weergave van de waarheid is, er zijn tal van factoren (o.a. frequentie afhankelijkheid, bandbreedte, harmonischen welke worden gegenereerd in de versterker etc.) die e.e.a. wel wat complexer maken, desondanks is de moraal van dit verhaal "vermogen is vermogen", daar zijn de geleerden het volgens mij wel over eens.

LordRiffenstein
14 maart 2003, 16:25
Een class A van 30 watt gaat stukken luider dan een class A/B van 30 watt. Zet maar eens een Vox AC30 langs aan Peavey Classic 30 en testen maar.

Yoeri

jpb
14 maart 2003, 17:22
Op 2003-03-14 16:25, schreef LordRiffenstein:
Een class A van 30 watt gaat stukken luider dan een class A/B van 30 watt. Zet maar eens een Vox AC30 langs aan Peavey Classic 30 en testen maar.

Yoeri


Maar WAT wil je testen en HOE wil je testen? Daar gaat het dus over. Vermogen (Watt) is een fysisch begrip, daar kun je aan rekenen. Voorbeeld: als je aan je kont krabt, dan besteedt je er ook een bepaald aantal Watts aan, die kun je meten (maar je hoort niets, tenminste als het goed is :smile:).
"Luider" is een subjectief begrip, kun je hooguit empirisch aanpakken, mits je goed definieert wat je wilt weten.

WesMontgomery
14 maart 2003, 17:28
Maar als jij het volume van je Rivera niet hard genoeg vindt, zou ik toch eens een gehoortestje laten afnemen..


Heb ik nooit gezegd.

LordRiffenstein
14 maart 2003, 18:05
Op 2003-03-14 17:22, schreef jpb:
Maar WAT wil je testen en HOE wil je testen? Daar gaat het dus over. Vermogen (Watt) is een fysisch begrip, daar kun je aan rekenen. Voorbeeld: als je aan je kont krabt, dan besteedt je er ook een bepaald aantal Watts aan, die kun je meten (maar je hoort niets, tenminste als het goed is :smile:).
"Luider" is een subjectief begrip, kun je hooguit empirisch aanpakken, mits je goed definieert wat je wilt weten.


We hebben het hier over het aantal geproduceerde decibels. Dus een ClassA van 30w produceert meer decibels dan een ClassA/B van 30w. Nou goed?

Yoeri

mathe
14 maart 2003, 18:26
Nee Yoeri, helaas...
30 Watt uit een klasse A versterker is (qua vermogen) exact gelijk aan 30 Watt uit een klasse AB versterker.
De praktische ervaring die jij hiermee hebt is te verklaren met de luidspreker efficiency, ofwel het rendement van de luidspreker.
Luidsprekers met een hoger rendement zullen luider klinken en dus meer geluidsdruk geven (oftewel meer dB's leveren). Ze zetten simpelweg meer van de toegevoerde energie vanuit de versterker om in luchtbeweging.
Luidspreker rendement wordt aangegeven met dB bij 1 Watt toegevoerd vermogen op een meetafstand van 1 meter (dB/W@1m).
Nu wil het toeval dat een Vox AC30 gebruik maakt van Celestion G12 luidsprekers welke een prettig hoog rendement van 100 dB/W@1m hebben. Vandaar dat deze zo luid klinkt.
Je kunt ter controle je vergelijking nog eens herhalen door beide versterkers op eenzelfde type luidspreker aan te sluiten en dan te vergelijken (en misschien zelfs eerst van beide versterkers het uitgangsvermogen te meten).
Marc

jpb
14 maart 2003, 20:04
Op 2003-03-14 16:25, schreef LordRiffenstein:
Een class A van 30 watt gaat stukken luider dan een class A/B van 30 watt. Zet maar eens een Vox AC30 langs aan Peavey Classic 30 en testen maar.

Yoeri


De peavey heeft 1x12" en de Vox 2x12" als ik het goed heb. Twee speakers zijn efficienter dan een speaker. Een speaker verliest meer vermogen naarmate hij zwaarder wordt belast (voice-coil en conus, net als een veer, eerste stukje is makkelijk, daarna heb je meer kracht nodig). Twee speakers worden minder belast en verliezen minder energie, dus meer dB. O.a. daarom klinkt 4x10" zo hard, ookal hangen ze aan een kleine versterker.

mathe
14 maart 2003, 20:38
Maar ja, laten de G12's die in een Vox zitten nou 15 Watt per stuk zijn. Waarschijnlijk is de speaker in de Peavey meer dan 30 Watt dus dat ondersteunt je verhaal niet echt. Ik betwijfel trouwens je verhaal voor een deel. De spreekspoel geeft namelijk totaal geen druk tegen de beweging van de conus. Tegendruk wordt opgebouwd door de ophanging van de conus met het chassis en de vering welke zich tussen de conus en de magneet bevindt.
Een 4x10" speakerkast zal luider klinken dan een 1x12" kast omdat het totale opppervlakte wat de lucht in beweging zet bij de 4x10" kast aanzienlijk groter is dan bij 1x12". En natuurlijk speelt hierbij het luidspreker rendement ook weer een grote rol.
Marc

WesMontgomery
15 maart 2003, 10:49
Interessante discussie jongens..... bedankt voor het aantal posts.

Maar ga vooral door, ik volg de discussie.

PeeVee
15 maart 2003, 12:53
LordRiffenstein, jouw vergelijking klopt niet, een VOX AC30 heeft twee zeer hoog rendement (Goodmans) speakers, een Peavey niet. Als je twee 30W (vaststellen door consistente meting!!) versterkers aan zelfde speaker cabinet hangt, dan hoor je echt geen verschil in volume / vermogen / decibels.

PeeVee
15 maart 2003, 12:56
Kortom: als je volume van verschillende versterkers (!) wilt testen, moet je ze natuurlijk steeds aansluitend op 1 zelfde (referentie) speaker configuratie. Tevens moet je niet geloven wat de fabrikant op de versterker schrijft, maar vermogen METEN. Beide amps afregelen op zelfde (meetbaar!) vermogen, dan luisteren: geen verschil. Er kan een verschil zijn in klankkleur, dat kan de indruk geven dat een versterker harder gaat dan de ander, voorbeeld, een 1000 Hz op 10W klinkt (oorverdovend) harder dan ee 100 Hz toon op 10W.

je moet een (versterker!) test natuurlijk uitvoeren uitvoering

mathe
15 maart 2003, 13:22
Op 2003-03-15 12:53, schreef PeeVee:
...een VOX AC30 heeft twee zeer hoog rendement (Goodmans) speakers...


De kans dat LordRiffenstein een Vox AC30 met Goodmans heeft lijkt me gering (maar echter niet uitgesloten). De AC30's werden vanaf 1960 voorzien van de Celestion G12 T530's welke de makkelijk op te blazen Goodmans verving.
De AC30 die vandaag de dag nog geproduceerd worden zijn ook voorzien van Celestion G12's (G12M25 of de T530 Vox Blue).

Zou ik graag nog van je weten waarom jij de Goodmans speaker een 'zeer hoog rendement' toeschrijft. Heb je toevallig een datasheet?
Marc

jpb
15 maart 2003, 14:45
Op 2003-03-14 20:38, schreef mathe:
Maar ja, laten de G12's die in een Vox zitten nou 15 Watt per stuk zijn. Waarschijnlijk is de speaker in de Peavey meer dan 30 Watt dus dat ondersteunt je verhaal niet echt. Ik betwijfel trouwens je verhaal voor een deel. De spreekspoel geeft namelijk totaal geen druk tegen de beweging van de conus. Tegendruk wordt opgebouwd door de ophanging van de conus met het chassis en de vering welke zich tussen de conus en de magneet bevindt.
Een 4x10" speakerkast zal luider klinken dan een 1x12" kast omdat het totale opppervlakte wat de lucht in beweging zet bij de 4x10" kast aanzienlijk groter is dan bij 1x12". En natuurlijk speelt hierbij het luidspreker rendement ook weer een grote rol.
Marc



Idd totale oppervlak bepaalt de geluidsdruk in belangrijke mate, naast efficientie, Watts etc. Het verhaal over de spoelbeweging komt van Ted Weber. Ik kan de topic helaas niet meer vinden. op zich vind ik het eigenlijk wel logisch dat wanneer de spoel flink uit z'n evenwichtstand gaat, er meer energie nodig is om de conus of spider nog wat verder te brengen. Maar goed, mijn kennis houdt hier op, mischien iemand anders?
Overigens, inderdaad een interessante discussie.

guhlenn
17 maart 2003, 17:39
Op 2003-03-14 14:44, schreef PeeVee:
30 Watt = 30 Watt! Het doet volstrekt niet ter zake op welke manier dat vermogen geproduceert wordt (heel effectief of juist heel inefficient). De grootheid vermogen (P) is dus "onafhankelijk" van de productie. Uit een meting kan immers ook niet opgemaakt worden hoe het werd opgewekt. Er bestaat niet zoiets als "klasse A vermogen" en "klasse B vermogen".

Het is wel een feit dat klasse A doorgaans een wat minder efficiente manier van vermogen maken is dan klasse A/B of klasse B. Uit een 6V6 buis is in klasse zo'n 6W te persen, in klasse AB push/pull is dat voor dezelfde buis zo'n 11-12 Watt.


Euh, ja dat zei ik dus. Klasse A heeft een inefficiente manier... dat mijn woordkeus fout was, dat had iik al aangegeven LOL :smile:

tri-sonic
18 maart 2003, 19:14
Mathe, een G12m is 25 watt per stuk. Maar dat doet er niet toe.
Watt betekent alleen maar volt x ampere.
Volt is altijd 220 volt in dit geval. Dus hoeveel wat een versterker is ligt er maar aan wat je versterker aan ampere opslokt, of hij dit nu in beweging van de speaker om zet of in een te grote weerstand of lekverliezen van slechte buizen of draden etc. Watt is verbruik en niet decibel.

mathe
18 maart 2003, 20:36
De G12M is 25 Watt, maar dat zei ik al eerder toen ik zei 'G12M25'.
Watt is de eenheid van vermogen. Dit is spanning x stroom - blindstroom (ofwel UxIxcos fi). De eenheid die hoort bij spanning x stroom is VA (Volt Ampere).
Waar wij het in deze discussie over hebben is niet het opgenomen vermogen vanuit het lichtnet (waar jij het over hebt) maar het afgegeven vermogen door de eindversterker aan de belasting, de luidspreker(s) dus.
Marc