PDA

View Full Version : Versterker kaduuk!



Mijme
4 januari 2009, 12:55
Hallo allemaal!

Even een (wellicht simpele) vraag aan de kenners.

Ik heb een Marshall 10w versterker. Ik heb deze samen met de gitaar een half jaar geleden gekocht via Marktplaats. Op zich is het een prima versterker.

Maar af en toe doet die het niet als ik 'm aan zet. Dan moet ik 'm een paar keer uit en aan doen en opeens krijg ik weer geluid. Daarnaast kraakt ie soms en af en toe valt het geluid ook weg onder het spelen. Soms helemaal en soms wordt het erg zacht. Dit doet die al vanaf het begin. Alleen kwam het eerst niet zoveel voor en wordt het nu volgens mij wel erger.

Kan het zijn dat de versterker is 'opgeblazen'?? En zo ja, wat nu?
Heeft het bijvoorbeeld zin om 'm te laten repareren of kost dat normaliter zoveel dat je net zo goed gelijk een nieuwe kan kopen?

Mitch
4 januari 2009, 13:05
Slechte contact makende onderdelen, slechte soldeerverbindingen....dat kun je wel laten nakijken maar als je dat professioneel laat doen kost de reparatie meer dan het product zelf. Als je een kennis hebt met enige knowhow op elektrotechnisch gebied zou je die er naar kunnen laten kijken, anders naar het grof vuil ermee en let's go recycleeee !!!!!!

Meikel
4 januari 2009, 13:58
Klink inderdaad als slechte contacten of losse soldeer verbindingen.

Als je hem wegbrengt en laat nakijken is de kans dat je idd best veel kwijt bent groot omdat het best een klus is om alles te reinigen en over te solderen. En uiteindelijk betaal je het aantal gewerkte uren.

Het is niet zo moeilijk om um zelf te servicen als je enige kennis hebt. Met wat contact spray en een soldeerbout met wat tin kom je een heel eind.

cluseau
4 januari 2009, 21:53
Kan het zijn dat de versterker is 'opgeblazen'??
Nee hoor, eenmaal opgeblazen komt hij zonder verdere reanimatie niet meer tot leven. In jouw geval lijkt het mij iets met droge solderingen of een onderbrekend komponent. Dit vereist in ieder geval wel verder onderzoek. Recyclen is natuurlijk ook weer zonde en bovendien onnodig. Een reparatie hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik denk niet dat je je problemen zomaar kan wegspuiten hoor! Dan zou je wel veel geluk hebben. Bovendien kun je door op de verkeerde plaats te spuiten meer schade maken dan dat je hersteld.
Wil je meer weten neem je maar even contact op.

mvg
Frans.

Mijme
5 januari 2009, 11:42
Bedankt voor de adviezen!

Ik heb 'm vandaag maar es open gemaakt. Dat ging heel simpel :seriousf:!
Nu is mijn elektro-technische kennis niet erg groot maar ik heb iets gevonden wat me niet goed lijkt.

Voor alle duidelijkheid heb ik even een paar foto's gepost zodat jullie kunnen meekijken.

http://img399.imageshack.us/img399/8798/versterker1zc8.jpg (http://imageshack.us)

http://img399.imageshack.us/img399/3227/versterker3ba6.jpg (http://imageshack.us)

Dat witte goedje wat over de printplaat is gevloeid lijkt me niet goed! Het komt uit dat blauwe apparaat (wat op een batterij lijkt), vergeef me ik weet niet wat het is.

Ik hoop nu dat het gewoon een kwestie is van vervangen, even naar het onderdelenhuis en klaar is kees! Please tell me that I'm right!!!:confused:

cluseau
5 januari 2009, 11:48
Bedankt voor de adviezen!

Dat witte goedje wat over de printplaat is gevloeid lijkt me niet goed! Het komt uit dat blauwe apparaat (wat op een batterij lijkt), vergeef me ik weet niet wat het is.

Ik hoop nu dat het gewoon een kwestie is van vervangen, even naar het onderdelenhuis en klaar is kees! Please tell me that I'm right!!!:confused:

Wrong! Dat witte goedje is siliconenkit wordt gebruikt als mechanische ondersteuning van de elko's (blauwe batterijachtige dingen)

cluseau
5 januari 2009, 12:01
Hallo Mijme,
Wat je wel kan proberen is het reinigen van de jackpluggen :???:

Als je goed kijkt zie je op de jack's een schakelcontact zitten. Deze veroorzaken vaak het verschijnsel wat jij omschrijft. Als je een HEEEEL klein beetje contactspray hierop spuit ram dan zo'n 50 keer een jackplug naar binnen. Daar zouden de contacten dan weer blij van moeten worden en ben jij van je probleem af.

mvg
Frans

Mijme
6 januari 2009, 19:30
Nou, het is redelijk gelukt hoor! Na het weer, voor het eerst weer, in elkaar zetten van de versterker deed ie het eigenlijk al weer vrij aardig. Wellicht dat er gewoon veel troep/stof in zat waardoor op sommige plekken het contact slecht was.

Vervolgens heb ik heeel voorzichtig sommige plekjes behandeld met contactspray en hoppa!!!!:dance: Hij doet het weer super. Gaat gewoon aan en het geluid valt niet weg!

Stelde dus achteraf niet veel voor. Gelukkig maar!
Bedankt voor de hulp!