PDA

View Full Version : Hoe om te gaan met onrealistische GAS



SaferSephy
4 januari 2009, 12:06
Iedereen heeft het welleens meegemaakt. Je stiefelt een gitaarwinkel binnen, snuffelt wat rond en trekt vervolgens iets van de muur om te proberen. Natuurlijk helemaal overdonderd, het beste geluid dat je ooit gehoord hebt, maar daarmee komt ook direct het nare voorgevoel; de Prijs. Je draait het kaartje dat aan de headstock hangt....3750,-!?!

Zoiets overkwam mij vorige week. Echt een geweldige strat, een custom shop olympic white relic limited edition met Seymour Duncan Lipstick elementen. Nog nooit zoiets gehoord, zelfs niet van een masterbuilt.

Maar goed, Ik speel net goed en wel 3 jaar een beetje serieus gitaar, en hoewel het me niet onaardig af gaat na die periode ben ik wel van mening dat je gear rond hetzelfde niveau moet ligen als je je spelniveau. Als in je moet het waard zijn.

Daarnaast kan ik het ook gewoon nog niet betalen. Woon net op mezelf, heb net een buizenamp gekocht etc etc.

Toch loop je er dan toch de hele tijd aan te denken...aan de soepele hals, de geweldige toon, de lichte speelbaarheid en de monsterlijke looks.

Weet iemand een goede oplossing hiervoor want iedereen in mijn omgeving wordt er gek van aangezien ik er niet over op kan houden :p. Leuke anekdotes natuurlijk ook welkom!

Mr.Fingers
4 januari 2009, 12:09
Orgaanhandel of prostitutie schijnen goed te werken om in korte tijd vrij veel geld te verdienen :rockon:

budje
4 januari 2009, 12:12
ER blijven altijd dromen joh, en dromen zetten aan tot... harder werken, meer verdienen, meer geld overhouden voor gear.

Prijs jezelf gelukkig! Ik speel al 31 jaar en heb nog nooit een masterbuilt in het echt gezien!!

En.................. Lipsticks zijn geweldig! (al heb ik mijn lipstickgitaar verkocht, er komt er wel nog eens eentje terug met singlecoils)

Jan Buurman
4 januari 2009, 12:19
Vroegâh heb ik het zelfde probleem gehad maar kon toen bij de betreffende muziekzaak een aanbetaling doen en dan maandelijks een bedrag komen langs brengen. Helaas doen ze dat tegenwoordig niet meer....

zeiler
4 januari 2009, 12:22
misschien zou je Ieme eens moeten vragen hoe hij het gedaan heeft :satisfie: ...

die heeft een collectie om te zoenen zeg maar, en is ok nog maar 25 ofzo?

pannekoek
4 januari 2009, 12:24
Vroegâh heb ik het zelfde probleem gehad maar kon toen bij de betreffende muziekzaak een aanbetaling doen en dan maandelijks een bedrag komen langs brengen. Helaas doen ze dat tegenwoordig niet meer....
jawel hoor, er zijn enkele muziekzaken die dat wel doen. daar kan je op afbetaling een gitaar kopen.

en anders kent iedereen die mooie leenreclames wel. leen van friscia, lenen.nl, becam etc etc :seriousf:

zeiler
4 januari 2009, 12:30
jawel hoor, er zijn enkele muziekzaken die dat wel doen. daar kan je op afbetaling een gitaar kopen.

en anders kent iedereen die mooie leenreclames wel. leen van friscia, lenen.nl, becam etc etc :seriousf:

maar dan ben je goedkoper uit nog ff te wachten...

kost soms tot 38 % meer :o!!! stond pas x in de elsevier ofzo :s

gitaarvrouwtje
4 januari 2009, 12:45
doorzaniken tegen iedereen in je omgeving net zo lang tot ze zo GEK van je worden dat ze een spontane inzamelingsactie organiseren en je die gitaar kado doen zodat je alsjblieft je kop erover zult houden

en hopen dat ze je niet voor die tijd een steen aan je voeten binden en in de plomp dumpen met datzelfde doel:dance:

budje
4 januari 2009, 12:47
en een mooi woord in deze kredietcrisis: Sparen!!!

RobertoL
4 januari 2009, 12:49
Sparen? Dat kan toch niet. Als je iets wilt hebben en je hebt het geld nog niet dan ga je toch iets kopen wat wel in je budget past en dan heb je spijt, want dan moet je weer opnieuw beginnen.

Of heb ik dat alleen?

pannekoek
4 januari 2009, 12:55
maar dan ben je goedkoper uit nog ff te wachten...

kost soms tot 38 % meer :o!!! stond pas x in de elsevier ofzo :s


ja die leningen zijn echt oplichtingen imo, maar winkels hebben soms wel een afbetalingsregeling voor dure gitaren en versterkers. waarbij de rente niet zo heel hoog is

Jay75
4 januari 2009, 12:55
Ik zou het ten eerste een beetje relativeren.

Ik heb geen enkele gitaar in mijn collectie waar ik ZOVEEL geld voor over zou hebben.
Voor dat geld kan je zeker 2 of 3 kickass supergitaren kopen denk ik dan.
Voor de helft ervan kan je m zelfs laten bouwen waarschijnlijk.

Ik snap je wel hoor, gassss ken ik wel, kijk maar naar mijn collectie hehe

Ook een goede is: Reken het maar eens om naar guldens haha

Maar als jij er heel gelukkig van wordt, fuck it all, leg alles apart en koop dat ding.
Hoeveel mensen ken je die in een auto rijden van meer dan 5000 euro?
De meeste toch? En zeik jij daarover tegen hun? hehe

Ik zou m kopen !:D

barno
4 januari 2009, 13:05
Iedereen heeft het welleens meegemaakt. Je stiefelt een gitaarwinkel binnen, snuffelt wat rond en trekt vervolgens iets van de muur om te proberen. Natuurlijk helemaal overdonderd, het beste geluid dat je ooit gehoord hebt, maar daarmee komt ook direct het nare voorgevoel; de Prijs. Je draait het kaartje dat aan de headstock hangt....3750,-!?!

Zoiets overkwam mij vorige week. Echt een geweldige strat, een custom shop olympic white relic limited edition met Seymour Duncan Lipstick elementen. Nog nooit zoiets gehoord, zelfs niet van een masterbuilt.

Maar goed, Ik speel net goed en wel 3 jaar een beetje serieus gitaar, en hoewel het me niet onaardig af gaat na die periode ben ik wel van mening dat je gear rond hetzelfde niveau moet ligen als je je spelniveau. Als in je moet het waard zijn.

Daarnaast kan ik het ook gewoon nog niet betalen. Woon net op mezelf, heb net een buizenamp gekocht etc etc.

Toch loop je er dan toch de hele tijd aan te denken...aan de soepele hals, de geweldige toon, de lichte speelbaarheid en de monsterlijke looks.

Weet iemand een goede oplossing hiervoor want iedereen in mijn omgeving wordt er gek van aangezien ik er niet over op kan houden :p. Leuke anekdotes natuurlijk ook welkom!

niks zo gemakkelijk als GAS voor een onbetaalbaar ding. Da's als verliefd worden op een of andere moviestar : funny :)
Haalbaar: mss toch: je zou kunnen uitvogelen wat de specs zijn van de gitaar en er eentje (laten) bouwen: zonder de relicjob kom je imo een pak goedkoper uit.
(trouwens: straf van die muziekzaak dat je ze je zomaar laten spelen op zo'n dure strat)

Jan Buurman
4 januari 2009, 13:17
jawel hoor, er zijn enkele muziekzaken die dat wel doen. daar kan je op afbetaling een gitaar kopen.

en anders kent iedereen die mooie leenreclames wel. leen van friscia, lenen.nl, becam etc etc :seriousf:

Nu kun je misschien wel iets op afbetaling kopen maar dan zit er rente bij.
Ik kocht de gitaar voor het bedrag op dat moment, betaalde aan hoeveel ik op dat moment had en de rest bleef openstaan en dat loste ik per maand af (zonder rente of extra kosten).
Zo ben ik toentertijd aan een hoop spullen gekomen..:rockon:

-laurens-
4 januari 2009, 13:24
Verstandig zijn en niet doen. Koop alleen spullen die je echt kunt betalen. Je woont net op jezelf dus geen gedoe met lenen, daar krijg je later spijt van. Geduld hebben. Indien je een baan hebt met redelijk inkomen en je kan het betalen zonder te lenen, dan kan je het pas overwegen. Het mag niet ten koste gaan van andere belangrijke uitgaven. Dit klinkt heel conservatief, maar de financiële balans in je leven is gewoon belangrijk.

Overigens vind ik 3750 euro veel geld, zelfs voor iemand met een goed inkomen. Er zijn super gitaren voor de helft van die prijs. Enne, is het bezit niet het einde van het vermaak? Met andere woorden, GAS is niet te genezen met nieuwe aankopen maar met zelfbeheersing.

soup
4 januari 2009, 13:24
misschien zou je Ieme eens moeten vragen hoe hij het gedaan heeft :satisfie: ...

die heeft een collectie om te zoenen zeg maar, en is ok nog maar 25 ofzo?
Bedoel je niet orpheo?

Squier4ever
4 januari 2009, 13:35
nee Ieme's collectie is IMO leuker :D maar er zijn er meer hier met gear om verliefd op te worden (michael AE's Gibson R9 o.a.). hard werken, sparen en meer hard werken. beetje goed handelen met je gear en je komt een heel eind denk ik.

Dirkdewaard
4 januari 2009, 14:05
Goede spullen komen niet zo maar, het kost je wat jaren van je leven.

Ik ben de laatste 3 jaar dag en nacht bezig geweest met gitaren, ook ik ben 25. Ik heb een zoon van 3 en een vriendin. Het heeft me een hoop opgeleverd maar ik heb geen opleiding af kunnen maken.
Keuzes daar draait het om.

SaferSephy
4 januari 2009, 15:11
(trouwens: straf van die muziekzaak dat je ze je zomaar laten spelen op zo'n dure strat)

True, is een hele nieuwe gitaarwinkel "Guitars and Amps" in Nijmegen. Alleen maar Gitaren, Gitaarversterkers, Gitaareffecten en Gitaaraccessoires, echt fantastisch. Super relaxte gasten ook, heb daar mijn Fender Blues deluxe gekocht en m'n Vox V847 wah. Voordeel is dat ze behalve wat beginners gear eigenlijk voornamelijk klasse A spul (Gretch White Falcons, Custom Shop Fenders en Gibsons)hebben hangen waar je ook nogeens op mag spelen. Echt een aanrader dus!

Maar goed, inderdaad lenen is absoluut geen optie daar ik daar echt zwaar op tegen ben, welke broodmongool steekt zichzelf in de schulden voor een luxe product?

En over te duur...tja daar kun je kun je over twisten. Ik was altijd degene die het hardst riep dat bij een gitaar die meer dan 2000 eu kost enkel het mojo zorgt voor een hogere prijs en dat dit niet meer in kwaliteit kon zitten. Totdat ik dus op dit ding speelde haha. Het verschil onderling in die prijsklasse is overigens ook nog super groot. Naast "mijn" strat hing een andere customshop (300 eu goedkoper) en die klonk echt totaal anders, veel agressiever, maar daar zaten dan ook Texas Specials in...ook vet :D. Ik denk dat er binnen die prijsklasse, zoals in andere prijsklasses bij fender ook is, je op de 10 er 2 vindt die ook daadwerkelijk het geld waard zijn.

zeiler
4 januari 2009, 17:20
owh jah :D

las net een artikel in de krant dat je medicijnen kunt slikken, ter aanvulling op diertesten zeg maar :D!

vang je als student ff tot 1500 euro in de week :D

niet verkeerd ;)! wel een "aansprakelijkheidspapiertje" invullen :D!

Sinner1980
4 januari 2009, 17:27
mmmmmmmm, lenen.nl gevalletje denk ik...

Zo zag ik laatst zo'n Aston Martin DB9 staan:proefritje gemaakt en tja...sindsdien valt zo'n Corsa toch wel tegn hoor:confused:

Mr.Fingers
4 januari 2009, 17:31
Je kunt je ook altijd troosten met het gedacht dat STAGG er wel een kopietje van gemaakt heeft :D

sjaak1990
4 januari 2009, 17:46
Kopen of wachten.

Misschien een soortgelijke gitaar bij warmoth bestellen? Zoiets, kan veel schelen en hoeft niet minder goed te zijn lijkt me.

Eko
4 januari 2009, 18:07
De nering naar de tering zetten. Oftewel verdienen naar wat je nodig hebt. Niet andersom, dat proberen mensen al jaren en ze worden daar nooit gelukkiger van.
Gassen en werken met die hap. Baantje in het weekend , kranten bezorgen, auto`s wassen ,overwerken , maakt allemaal niet uit.
Die dure axes zijn het waard. Ik heb het lang uitgesteld maar op een gegeven moment toch gewoon gaan doen. Kopen die dingen! Je speelt het er aan af en ze klinken beter.....
Need I say more?

Tupelo
4 januari 2009, 18:17
Bedoel je niet orpheo?
Orpheo is een jood; dat is geen raadsel hoe die dat doet... Ieme wel. :D

Nils47
4 januari 2009, 18:25
Of je: Belt 4 kameraden, vraagt je oma om 4 bivakmutsen te breien, regelt een busje en ramt de pui in.

VanMeekeren
4 januari 2009, 19:34
Of je: Belt 4 kameraden, vraagt je oma om 4 bivakmutsen te breien, regelt een busje en ramt de pui in.


En zelf ga je met je smoel mooi voor de camera hangen? Of zit de 'Don' zelf thuis? :)

Nils47
4 januari 2009, 19:36
Ja de Don zit natuurlijk thuis, en met je smoel voor de camera hangen kan best met een bivakmuts op . Crappy kwaliteit altijd :P

Ibanez666
4 januari 2009, 20:24
Trouwen.......

Mitch
4 januari 2009, 20:28
Beter nog: neuk jezelf een paar kinderen bij elkaar, liefst bij verschillende vrouwen, moet je eens opletten hoe snel je GAS overgaat...

VanBiLL.com
4 januari 2009, 21:13
in dat geval is het effect van één kind vlgs mij al genoeg...:satisfie:

SaferSephy
4 januari 2009, 21:32
Oftewel verdienen naar wat je nodig hebt. Niet andersom, dat proberen mensen al jaren en ze worden daar nooit gelukkiger van.


hmm ik ben het daar ook absoluut mee eens, maar als ik nog meer overwerk krijg ik denk ik ruzie met m'n omgeving :P

Ik ga denk ik gewoon elke maand een paar honderd eu extra wegzetten en dan maar eens kijken. Ondertussen ff langs gaan en de specs verzamelen mocht ie ondertussen verkocht worden.

Eko
4 januari 2009, 22:16
Now we`re talking. Houd in de gaten dat een hoop van deze instrumenten gekocht worden door mensen met meer geld dan talent. Ze staan dus zo weer met een hoop verlies te koop. 20% op een USA standard lijkt niet veel na een jaar in de koffer staan. 20% van een CS of een Masterbuilt is serieus geld. Als je dus meer dan de helft in de pocket hebt wordt het tijd om Marktplaats in de gaten te houden.
Heb ik zelf ook gedaan met m`n Setzer Signature. DAt scheelde 1000 euries. Leve de vakantieperiode en mensen die snel geld nodig hebben! ( Ook met Kerst een tijd voor schandalige deals).

euroboy
4 januari 2009, 22:24
Ik weet alles over GAS ;)

Mijn ervaring is dat je dus niet de hele tijd gitaren moet kopen en ruilen enz want dan heb je uiteindelijk (als je niet veel geld hebt) 3 of 4 gitaren die wel gaaf klinken en er cool uitzien maar je droomgitaar...??? Dus ik zou zeggen sparen als het echt je droomgitaar is en eventueel wat gear verkopen maar dan op 1 voorwaarde dat dit echt de gitaar is die je nooit meer weg doet!! MAAR echt nooit meer....


Haha kijk mij eens praten, over GAS... Ik wil een fucking SG classic of een LP junior DC,....
EDIT! : :dontgeti:Fuck LP custom GAS!! bedankt macwillams....

Zou ik ooit mijn droomgitaar vinden die ik nooit mer wegdoe :dontgeti:

macwilliams
4 januari 2009, 23:00
Graag gedaan. Die custom is ook mijn lieveling, die wordt niet
zomaar van de hand gedaan. Waarom die mijn lieveling is, is omdat
ze net zo oud als ik kan zijn. En zolang ik mijn gezin kan onderhouden
gaat ze niet weg. En alshet dan slecht gaat dan gaat ze nog als laatste.

Omdat we het waard zijn.

:)

iWishmaster
5 januari 2009, 11:46
Mijn probleem is juist 'andersom'. Ik heb een erg groot budget, maar twijfel of ik al mijn gear wel waard ben. Ik wil meer zooi, maar aan de andere kant heb ik al zo'n hoop zooi en speel ik pas 2 jaar gitaar. Dat geld kan ik over een tijdje ook goed voor andere dingen gebruiken denk ik dan ... Maarja, sparen en op de bank rente laten vangen schiet niet op en is gruwelijk saai.

Daarom heb ik mezelf maar beperkt: het geld wat er nu in zit blijft erin, maar het mag zeker niet meer worden. Gelukkig heb ik nog wat zooi te koop staan zodat ik als ik het ooit verkoop mijn GAS een beetje 'mag' stillen met andere meuk.

hole
5 januari 2009, 12:11
Daarom heb ik mezelf maar beperkt: het geld wat er nu in zit blijft erin, maar het mag zeker niet meer worden. Gelukkig heb ik nog wat zooi te koop staan zodat ik als ik het ooit verkoop mijn GAS een beetje 'mag' stillen met andere meuk.

Het "muziekpotje"...ja dat heb ik ook. In de loop der jaren toch ook wel stiekum aangevuld met extra geld natuurlijk, maar recentelijk heb ik mijn aankopen vooral gefinancierd met het verkopen van ander spul...

Marc Oblivian
5 januari 2009, 12:55
@ topicstarter:
Als je het echt een heel speciale gitaar vindt en niet denkt snel een vergelijkbare te kunnen vinden, dan moet je ervoor gaan.
Je kan dan overwegen de rest van je gear te verkopen: kom je toch ook snel aan 1500 euro of meer. Zit je al bijna op de helft of misschien erover. De rest lenen of op een andere manier bij elkaar sprokkelen.
Je hebt dan geen andere gear meer, maar die is IMO makkelijker te vervangen dan een gitaar die je echt heel speciaal vindt en bijna nooit tegenkomt.

Aimé
5 januari 2009, 12:55
Heb nu ook een soortgelijk probleem. Heb nu absoluut geen geld voor een nieuwe gitaar te kopen, maar op 2dehands staat er een pareltje (al hebben sommige mensen daar hun bedenkingen bij) die me erg zeldzaam lijkt. Zou zonde zijn moest ie verkocht worden voor ik het geld bij elkaar heb gescharreld :) ach ja. Niets aan te doen.

Mad mind
5 januari 2009, 13:10
Heb nu ook een soortgelijk probleem. Heb nu absoluut geen geld voor een nieuwe gitaar te kopen, maar op 2dehands staat er een pareltje (al hebben sommige mensen daar hun bedenkingen bij) die me erg zeldzaam lijkt. Zou zonde zijn moest ie verkocht worden voor ik het geld bij elkaar heb gescharreld :) ach ja. Niets aan te doen.

En over welke gitaar spreken we dan? (Pas op wie weet is het wel iets voor mij en ben ik ermee weg:dance::seriousf:)

Ibanez666
5 januari 2009, 13:12
Beter nog: neuk jezelf een paar kinderen bij elkaar, liefst bij verschillende vrouwen, moet je eens opletten hoe snel je GAS overgaat...

Ja dat ook ja :(

Mad mind
5 januari 2009, 13:19
Ja dat ook ja :(

Spreken jullie uit ervaring? :satisfie:

Ibanez666
5 januari 2009, 13:33
Spreken jullie uit ervaring? :satisfie:


Ik wel :dontgeti: had aardig kunnen gassen van 352 euro per maand

Mad mind
5 januari 2009, 14:41
Ik wel :dontgeti: had aardig kunnen gassen van 352 euro per maand

Amai nog eens niet! Ik moet het met €40 zakgeld per maand doen. Student zijn heeft zo zijn nadelen:confused:.Ik zal maar eens rondkijken voor een jobje in de paasvakantie:satisfie:

Ibanez666
5 januari 2009, 15:51
Amai nog eens niet!

wat betekent dat?

whammy67
5 januari 2009, 16:00
Als het DE gitaar is, zou ik al mij huidige spul verkopen, dus ja, daar gaat je Jimmie Vaughan Signature ......
en om het bedrag te relativeren ......
Een knappe computer kost je snel 1000 euro en is in 3 jaar technisch achterhaald;
Een auto is bij het uit de showroom rijden gelijk een stuk minder waard, jouw gitaar behouwt veel meer zijn waarde;
Iedereen (behalve ik denk) koopt zonder blikken of blozen een plasma TV en dat zijn ook geen 'niveaukijkers'
We eten 'ping-menu's' maar hup een keuken; 10.000,= euro (= 3 hele mooie gitaren), terwijl je hetzelfde product kan koken in een budgetkeuken;
Als dit je 'one's in a lifetime' ding is en je hoeft je niet te verantwoorden naar een partner ofzo: Ga ervoor!!!

iWishmaster
5 januari 2009, 16:13
Als het DE gitaar is, zou ik al mij huidige spul verkopen, dus ja, daar gaat je Jimmie Vaughan Signature ......
en om het bedrag te relativeren ......
Een knappe computer kost je snel 1000 euro en is in 3 jaar technisch achterhaald;
Een auto is bij het uit de showroom rijden gelijk een stuk minder waard, jouw gitaar behouwt veel meer zijn waarde;
Iedereen (behalve ik denk) koopt zonder blikken of blozen een plasma TV en dat zijn ook geen 'niveaukijkers'
We eten 'ping-menu's' maar hup een keuken; 10.000,= euro (= 3 hele mooie gitaren), terwijl je hetzelfde product kan koken in een budgetkeuken;
Als dit je 'one's in a lifetime' ding is en je hoeft je niet te verantwoorden naar een partner ofzo: Ga ervoor!!!

Dat zeg ik dus ook altijd tegen mn ouders en dergelijke. Mn pa koopt zonder blikken of blozen een tv met weetikveelwatvoornzooiallemaal van 3000 euro. Ik (persoonlijk) kijk zelden TV, maar speel toch gauw een uur gitaar per dag: toch logisch dat ik dan mijn geld daar eerder aan uitgeef.

Maar iedereen vind de TV van mn pa geweldig en verklaart mij voor gek omdat voor evenveel geld aan gitaargear heb. "Is toch nergens voor nodig" zeggen ze dan, of "dat verschil hoort niemand", en "je kunt maar op 1 gitaar tegelijk spelen" ... Maarja ach, zolang wij gitaristen elkaar snappen :) ...

Igos du Iskana
5 januari 2009, 16:26
"je kunt maar op 1 gitaar tegelijk spelen"

Ik heb zo'n ongelofelijke hekel aan die stomme zin!! zegt m'n pa ook altijd:sneaky: Hoe leg je dat soort mensen nou uit dat het leuk is om naast bijvoorbeeld een Telecaster, ook een mooie gitaar met Humbuckers te hebben...

Mad mind
5 januari 2009, 16:45
wat betekent dat?

Dat dit zeker het geval is. Met dat geld zou je inderdaad veel GASS kunnen lessen :satisfie:
Srr, dat is misschien een uitspraak uit de Belgische kempen!

koentjo
5 januari 2009, 16:56
Dat dit zeker het geval is. Met dat geld zou je inderdaad veel GASS kunnen lessen :satisfie:
Srr, dat is misschien een uitspraak uit de Belgische kempen!

leuke! ik dacht dat je alleen je dorst kon lessen. gas blijkbaar ook :D

even doorgaand op het "stomme leken"- gal spuien:
Er zijn mensen, waarom mijn vader, die om de zoveel tijd een nieuwe vishengel moeten kopen, omdat 'ie dan net weer even andere eigenschappen heeft dan al die andere die hij al heeft.
totaal begrijpelijk, alleen m'n moeder kan er niet bij komen :P

bedoelend: mensen die het niet snappen, hebben geen gas.

Mad mind
5 januari 2009, 17:00
... Maarja ach, zolang wij gitaristen elkaar snappen :) ...

Zolang dat is, heb ik er geen probleem mee:satisfie:
Hoewel het vreselijk irritant kan zijn, dat "Je kan maar met 1 gitaar tegelijk spelen" of "Wat ben je nu met meer dan 1 gitaar, ik heb toch ook maar 1 auto.":mad::seriousf:

zeiler
5 januari 2009, 17:02
leuke! ik dacht dat je alleen je dorst kon lessen. gas blijkbaar ook :D

even doorgaand op het "stomme leken"- gal spuien:
Er zijn mensen, waarom mijn vader, die om de zoveel tijd een nieuwe vishengel moeten kopen, omdat 'ie dan net weer even andere eigenschappen heeft dan al die andere die hij al heeft.
totaal begrijpelijk, alleen m'n moeder kan er niet bij komen :P

bedoelend: mensen die het niet snappen, hebben geen gas.

iedereen heeft GAS, maar begrijpt niet dat iemand GAS kan hebben dan voor het voorwerp dat hij/zij leuk vindt :)...

en laat het dan zo zijn dat gitaren waarde houden, maar parfum, auto's en al die troep niets...

iWishmaster
5 januari 2009, 17:16
bedoelend: mensen die het niet snappen, hebben geen gas.

Ben ook gitaristen tegengekomen die TOTAAL geen verstand van tone, sound etc. hebben, maar toch elke keer met meer zooi aan komen sjouwen. Waargebeurt voorbeeldje:
Gitarist gebruikt een Boss GT-6 als preamp en van een een Marshall Valvestate alleen de eindtrap. Ondertussen een Ibanez prestige, gibson explorer en praten over GAS op een PRS custom van 2k. Verder volhouden dat mijn plectrums minder goed klinken, plugs met 24 karaats gouden tips beter zijn omdat goud beter stroom geleid en zn Marshall Valvestate een buizeneindtrap heeft.

Ik wist niet of ik moest lachen of huilen ...

Maar inderdaad: iedereen heeft zn eigen vorm van GAS, auto's, gadgets, schoenen, kleren, meubels.

Mad mind
5 januari 2009, 17:17
leuke! ik dacht dat je alleen je dorst kon lessen. gas blijkbaar ook :D

Maar jongen toch, als je wil kan je alles lessen:dance:

Nobler
5 januari 2009, 17:19
De moraal van dit verhaal: bespaar je zelf een hoop verdriet en pak in een muziekzaak géén instrumenten van de muur die je niet zou kunnen betalen.

Ik had het ook altijd als ik een horloge nodig had en in de etalage van de juwelier keek. Juist bij de duurdere horloges legden ze het prijskaartje zo neer dat je het niet kon aflezen, en ook al val ik niet op edelmetalen horloges, op statusmerken of diamanten, als ik naar binnen ging vragen wat een horloge kostte dat ik mooi vond dat bleek het altijd iets in de 4 cijfers te kosten.

Om je nog wat te troosten, gitaren van bijna 4000 euro gaan niet als warme broodjes over de toonbank, die zal er echt wel de nodige tijd hangen en je hebt een goede kans dat er op zeker moment de komende jaren een keer een flink stuk van de prijs afgaat als ze er een aanbieding van maken. Misschien heb je tegen die tijd voldoende bij elkaar gespaard of verdiend.

euroboy
5 januari 2009, 17:25
Amai nog eens niet! Ik moet het met €40 zakgeld per maand doen. Student zijn heeft zo zijn nadelen:confused:.Ik zal maar eens rondkijken voor een jobje in de paasvakantie:satisfie:

Ik moet het met een 10-15 euro per maand doen en dan 3 gitaren hebben.... DAs kut als je snaren springen... en nieuwe gear is ofwel andere gear verkopen of sparen maar zomaar even voor die "ene" gibson sparen neemt dan ook een jaar in beslag met afentoe eens werken enz.... en tegen die tijd heb ik men geld al lang uitgegeven daarom heb ik niet zo een mooie gibson als bass en macwillams....

Mad mind
5 januari 2009, 17:29
Ik moet het met een 10-15 euro per maand doen en dan 3 gitaren hebben....
Ik heb er nog geen, akoestische niet meegerekend. Dus jij hebt geen klagen:satisfie:

J.G.
5 januari 2009, 18:10
iedereen heeft GAS, maar begrijpt niet dat iemand GAS kan hebben dan voor het voorwerp dat hij/zij leuk vindt :)...

en laat het dan zo zijn dat gitaren waarde houden, maar parfum, auto's en al die troep niets...

Echt waar, ik ben zo'n twee jaar geleden begonnen met mountainbiken, daarmee vergeleken is gitaarspelen echt goedkoop.
Fietsje gekocht van 1500 euries(dan begint het pas een redelijke fiets te worden), nog wat kleding voor 3-400, elke week nog wat bier achterover na de rit en als het seizoen er weer op zit is m'n fiets eigenlijk weeral aan vervanging toe

Mad mind
5 januari 2009, 18:37
elke week nog wat bier achterover na de rit

Zo herken je een echte sportman, RESPECT:hippie:

vulvasonic
5 januari 2009, 20:04
Ik heb geleerd om te kwijlen en mezelf niet gek te maken. Dat gaat me steeds makkelijker af naarmate de leeftijd vordert en de goede redenen voor ALWEER een nieuwe gitaar afnemen.

In het verleden echter, toen ik nog een leven voor me had, heb twee keer voor de keuze gestaan om het geld ervoor te lenen. En nog steeds heb ik spijt dat ik dat destijds niet heb gedaan (overigens, de tweede keer heb ik dat WEL gedaan, alleen was de gitaar ineens weg - terwijl achteraf bleek dat de winkel waar het ding te koop stond, blijkbaar besloten had dat de gitaar meer op zou kunnen leveren na een refinish. Toen ik dezelfde gitaar anderhalf jaar later, in een andere kleur, opnieuw in de winkel zag staan, zij het 1000 euro duurder, toen waren mijn kansen al bekeken).
In beide gevallen ging het op een Fender telecaster, die nu (en dat wist ik toen ook) het 10-voudige op zou leveren. Niet dat het me daarom te doen was, maar TOEN had ik de kans om een instrument te kopen, dat aan al mijn wensen voldeed en die ik NOOOOOOOIT meer zou kunnen betalen. :(

macwilliams
5 januari 2009, 20:41
Ik moet het met een 10-15 euro per maand doen en dan 3 gitaren hebben.... DAs kut als je snaren springen... en nieuwe gear is ofwel andere gear verkopen of sparen maar zomaar even voor die "ene" gibson sparen neemt dan ook een jaar in beslag met afentoe eens werken enz.... en tegen die tijd heb ik men geld al lang uitgegeven daarom heb ik niet zo een mooie gibson als bass en macwillams....

Bass en Mac zijn al oud ;) net zo oud als de customs in hun bezit. Die van mij heb ik nog niet zo lang. En heb ik kunnen kopen met het geld wat ik stukje bij beetje bij elkaar heb gespaard, vakantiegeld en een deel heb ik van mijn vrouw gekregen. Dit geeft de gitaar een onschatbare meerwaarde. Als ik de gitaar al veel eerder had gekocht met bijvoorbeeld geleend geld dan was alles anders.

Neem de tijd en stap af van die " ik wil ik wil" mentaliteit.
Ik heb 20jaar met mn tweede gitaar gedaan voordat er een nieuwe bij kwam.

Joppnl
6 januari 2009, 11:07
wat bij mij helpt tegen een GAS aanval is iemand die erg goed gitaar kan spelen op jouw gitaar laten spelen.

Dan heb ik altijd zoiets van WOW.... kan dat ook op mijn gitaar, daar heb ik geen andere voor nodig!!

Sja...blijft natuurlijk toch wel hoe mooi zo'n nieuwe glimt...klinkt..ruikt...voelt....staat..... (en 1000 andere niet gefundeerde meningen :-) )

Geoffrey
6 januari 2009, 11:47
Als ik een GAS aanval krijg voor een bepaalde gitaar dan begin ik deze te vergelijken met andere gitaren totdat ik er niet meer aan uitraak welke ik wil en het idee even terug opberg en voor mezelf beslis dat ik beter even nog wat doorspaar.. is soms wel behoorlijk moeilijk om op dit punt te kunnen komen!!

Dweezman
6 januari 2009, 15:34
koop een bivakmuts en regel het.

Aimé
6 januari 2009, 17:02
edit: tjonge, mezelf gequote

heavy-metal-thunder
6 januari 2009, 18:48
Ik heb geleerd om te kwijlen en mezelf niet gek te maken. Dat gaat me steeds makkelijker af naarmate de leeftijd vordert en de goede redenen voor ALWEER een nieuwe gitaar afnemen.

In het verleden echter, toen ik nog een leven voor me had, heb twee keer voor de keuze gestaan om het geld ervoor te lenen. En nog steeds heb ik spijt dat ik dat destijds niet heb gedaan (overigens, de tweede keer heb ik dat WEL gedaan, alleen was de gitaar ineens weg - terwijl achteraf bleek dat de winkel waar het ding te koop stond, blijkbaar besloten had dat de gitaar meer op zou kunnen leveren na een refinish. Toen ik dezelfde gitaar anderhalf jaar later, in een andere kleur, opnieuw in de winkel zag staan, zij het 1000 euro duurder, toen waren mijn kansen al bekeken).
In beide gevallen ging het op een Fender telecaster, die nu (en dat wist ik toen ook) het 10-voudige op zou leveren. Niet dat het me daarom te doen was, maar TOEN had ik de kans om een instrument te kopen, dat aan al mijn wensen voldeed en die ik NOOOOOOOIT meer zou kunnen betalen. :(


god ja, ik denk dat die kansen wel altijd zullen blijven bestaan. In 1983 kocht mijn makker een Marshall lampenversterker met een bijpassende Marshall box (cab noemt dit nu), voor 16000 BEF (nog geen 400 euro). Ik weet het niet precies meer, maar deze versterker was een jaar jonger óf een jaar ouder dan wij (ben van '66). Enig idee hoeveel een Marshall-set van '65 of '67 nu opbrengt? In de States leggen ze daarvoor 6-8000 Dollar op de tafel. Maar die koopjes zijn nog altijd te doen denk ik. Iemand van dit forum heeft onlangs een JMP 50W '68 Plexy gekocht voor 450 euro...

Wat jaren terug smeten ze je dood met Fender Silverface versterkers. Nu worden die ook al gek duur.

En eind seventies kocht je voor 4-500 euro gerust een sixties strat. En nu??? Nu wordt dat gewoon de hemel ingeprezen, maar er zijn genoeg vintage strats die helemaal niet goed spelen, klinken. Vraag dat maar aan de oudere muzikanten. Maar velen durven dit niet zeg uit schrik voor waardeverlies of omdat ze er doodeenvoudig niet op spelen.

En in 1960 staakte Gibson de productie van de Les Paul Standard omdat veel te weinig interesse.

Mr.Fingers
6 januari 2009, 18:51
En in 1960 staakte Gibson de productie van de Les Paul Standard omdat veel te weinig interesse.

Da's niet volledig waar. De gitaar die we nu kennen als de SG was in feite een upgrade van de gitaar die we nu kennen als de Les Paul. Maar meneer Les Paul vond de SG niet zo goed (neck/bodyjoint was nogal zwakjes) en wou z'n naam er niet meer aan verbinden, dus de Les Paul werd de SG. Daarom dat SG's van 1960 tot 1962 nog het typeplaatje "Les Paul Model" tussen hals & halselement hebben zitten.

euroboy
6 januari 2009, 22:53
[QUOTE=macwilliams;1913404]Bass en Mac zijn al oud ;) net zo oud als de customs in hun bezit. Die van mij heb ik nog niet zo lang. En heb ik kunnen kopen met het geld wat ik stukje bij beetje bij elkaar heb gespaard, vakantiegeld en een deel heb ik van mijn vrouw gekregen. Dit geeft de gitaar een onschatbare meerwaarde. Als ik de gitaar al veel eerder had gekocht met bijvoorbeeld geleend geld dan was alles anders.

Neem de tijd en stap af van die " ik wil ik wil" mentaliteit.
Ik heb 20jaar met mn tweede gitaar gedaan voordat er een nieuwe bij kwam.[/QJe hebt gelijk over die "ik wil ik wil" mentaliteit... zou ik van moeten afstappen... Ik luister graag naar oudere mensen die zijn meestal wijzer en daarvan kunnen we dus veel leren! En toch wil ik nog altijd wel een les paul custom! ik weet nog als ik 10 jaar was en ik wou echt gitaar spelen maar ik moest eerst naar de notenleer en dan klassieke gitaar en... En ik wou enkel elektrishe gitaar spelen en ik leende toen elke 3 weken dezelfde boek uit de bib. Die de elektrishe gitaar noemde en daar stond zappa in met een les paul custom in cherry. Ik heb deze gitaar toen echt aan iedereen die in mijn huis kwam getoond en ik ben er nog steeds verliefd op daarom is het denk ik dat ik zo graag een LP custom wil... Achja geld hebben...