PDA

View Full Version : Alternatief voor tremolo 'bushings'?



vulvasonic
4 januari 2009, 00:46
Ik heb een oude Japanse strat die ik al een tijd lang niet meer heb gebruikt, omdat de tremolo bij gebruik steeds een 'klik' liet horen. Normaal gesproken ga je met zoiets naar een reperateur/gitaarbouwer en laat je de boel even fixen. Op dat moment gebruikte ik die gitaar echter toch niet zoveel en dus is ze ergens in een hoekje blijven staan en heb ik haar jaren niet meer aangeraakt.

Tijden veranderen echter en ik heb haar vandaag besloten het ding maar eens uit het stof te halen en ik ben maar eens gaan kijken wat nu feitelijk het probleem is. Mijn conclusie was dat de tremolo er lang niet zo erg aan toe bleek dan ik in eerste instantie vermoede.
Zoals de meeste van jullie waarschijnlijk wel weten, worden moderne tremolosystemen in welke de arm vastgeklikt wordt, i.p.v. geschroefd, voorzien van zogenaamde 'bushings'. Ik heb geen idee hoe die dingen in het Nederlands genoemd worden, maar het gaat dus om een plat, plastic ringetje dat ervoor zorgt dat de arm goed vast in het systeem klemt.

In mijn geval is er dus sprake van een versleten 'bushing' dat vervangen moet worden. Het gaat hier echter om een Fender system I tremolo, die in de jaren 80 op veel Japanse strats werden gemonteerd, maar die inmiddels ALLANG niet meer gemaakt worden.

De vraag is dus; IS ER IETS DAT ALS VERVANGING KAN DIENEN VOOR ZO'N BUSHING?


Op het internet kwam ik alleen een vervangend onderdeel tegen, waarvoor echter enige aanpassingen vereist zijn. Zie hier. (http://www.wammiworld.com/S1%20arm%20details.html) Ik hou het echter liever zoals het is, voordat ik tot aanschaf van een nieuwe arm overga en gedwongen ben te boren (met mijn twee linkerhanden).

Bij voorbaat dank!
:)

budje
4 januari 2009, 00:51
ik gebruik mijn strattremelo met verrote schroefdraad altijd met een schroevendraaier erin geprikt :)

Muzieknono
4 januari 2009, 08:25
Volgens mij is dat dezelfde arm en kun je daar het busje gewoon van gebruiken, enige nadeel is dat je het hele pakket moet kopen en niet aan zo'n busje los kunt komen.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Bram+
4 januari 2009, 08:40
Die ringetjes zijn voor Ibanez trems wel 'los' (per dozijn of zo) verkrijgbaar bij Vox Humana, alleen is het dan de vraag of die ook om jouw arm passen. Je zou ook de hele arm en armhouder kunnen vervangen, als deze ten minste van onder los te halen is (wel weer een duurder grapje, maar niet zo duur als een gitaar natuurlijk).

Een andere oplossing is om een klein beetje plakband om de arm te doen en daar de bushing weer omheen te doen. Normaliter helpt dit wel als de 'torque' van de arm te slap is, dus dat zou dan op hetzelfde neer komen?

pasqual
4 januari 2009, 12:30
hey vulvasonic,

ik heb dit probleem met bijna iedere tremelo-arm met schroefdraad. ik draai er altijd een klein beetje teflon-tape omheen ( die witte rekbare niet plakkende tape ). dit houdt het ongeveer de duur van een repetitie of concert vol en haal je er nadien zo weer van af. dit kost vrijwel niets. en je arm zit er weer stevig in en je kan 'm toch wegdraaien.( dus hij blijft niet in een stand hangen ).

groeten pasqual.

vulvasonic
5 januari 2009, 00:20
Die ringetjes zijn voor Ibanez trems wel 'los' (per dozijn of zo) verkrijgbaar bij Vox Humana, alleen is het dan de vraag of die ook om jouw arm passen. Je zou ook de hele arm en armhouder kunnen vervangen, als deze ten minste van onder los te halen is (wel weer een duurder grapje, maar niet zo duur als een gitaar natuurlijk).

Een andere oplossing is om een klein beetje plakband om de arm te doen en daar de bushing weer omheen te doen. Normaliter helpt dit wel als de 'torque' van de arm te slap is, dus dat zou dan op hetzelfde neer komen?

Ik heb een Ibanez gehad met een Low Pro Edge brug. De bushings daarvan waren een stuk groter, dus helaas zal ik daar niet bij gebaat zijn. Het gekletter staat trouwens los van de 'torque' (als we het tenminste over hetzelfde hebben - ik ken die term namelijk niet). Ik neem aan dat je het hebt over het losser of strakker vastzetten van de arm?
Bij de Fender System I is dat namelijk naar wens af te stellen. Uiteraard heb ik wel gekeken of ik daarmee het gekletter kan beïnvloeden, of zelfs stoppen, maar dat bleek niet het geval.

Het linkje uit mijn openingspost verwijst naar een aantal reserve-onderdelen voor de Fender System I. De voor mij cruciale onderdelen zijn echter niet zonder meer te vervangen en vereisen wat boorwerk. De bushings worden niet los geleverd.

Vooralsnog zal ik het nog even moeten doen met het door jou en pasqual aangedragen alternatief; een stukje teflon tape. Met een beetje mazzel is dat de oplossing voor mijn probleem.

@pasqual; de arm van de Fender System I werkt niet met schroefdraad. De arm wordt in het systeem vast geklikt. :)