PDA

View Full Version : Hulp nodig bij uitkiezen...



Jensi
3 januari 2009, 20:07
Goedenavond,

Ben al enige tijd op zoek naar een Boss effectenbak zoals de Me-50 of bijvoorbeelde de GT-8. Kan iemand mij hier uitleggen wat het verschil tussen de apparaten is en wat je ermee kunt bijv. Ik speel in een band(over het algemeen rock), maar ik wil ook graag mijn eigen sound kunnen creeren.

Gegroet,Jensi

Mitch
3 januari 2009, 21:07
Geluidskwaliteit en mogelijkheden. En als we het dan over het verschil tussen de ME50 en GT8 hebben: rechtevenredig aan het prijsverschil. De ME50 heeft dan wel minder mogelijkheden, maar is wel weer makkelijker instelbaar.
Je eigen sound kun je sowieso maken, daar heb je geen multi-effect voor nodig maar het zijn natuurlijk leuke bakkies om snel van sound te kunnen wisselen.

GibsUn
3 januari 2009, 21:16
Is GT-8 niet passé ??

Tegenwoordig is er al een GT-10 denk ik..
niet dat een GT-8 het niet meer zou doen . :dontgeti:

Mitch
3 januari 2009, 21:18
Een GT3 zou ik passé noemen, een GT8 niet.

sugarfish
3 januari 2009, 21:42
Het voornaamste verschil is dat de ME-50 geen amp-moddeling heeft, deze kun je in principe alleen in combinatie met een versterker gebruiken.
De GT-8 heeft naast méér effecten wel de amp-moddeling en heeft meer aansluitmogelijkheden.
Je kunt van beide de handleiding downloaden, waar je al wat wijzer van kunt worden.
Als je een beginner bent op het gebied van effecten zou ik de ME-50 aan raden. Als je (redelijk) onbekend bent met amp-moddeling en effecten is de GT-8 naar alle waarschijnlijkheid een té ingewikkeld systeem.

Jensi
3 januari 2009, 22:54
Het voornaamste verschil is dat de ME-50 geen amp-moddeling heeft, deze kun je in principe alleen in combinatie met een versterker gebruiken.
De GT-8 heeft naast méér effecten wel de amp-moddeling en heeft meer aansluitmogelijkheden.
Je kunt van beide de handleiding downloaden, waar je al wat wijzer van kunt worden.
Als je een beginner bent op het gebied van effecten zou ik de ME-50 aan raden. Als je (redelijk) onbekend bent met amp-moddeling en effecten is de GT-8 naar alle waarschijnlijkheid een té ingewikkeld systeem.

Hmm ok,Bedankt voor de uitleg:strat:
Maar ik neem aan dat als ik de GT-8 zou aanschaffen,die voor een lange tijd zal gebruiken,dus lang genoeg om het onder de knie te krijgen. Zoiets gaat toch best een paar jaar mee of..?

Mitch
4 januari 2009, 01:01
Ja, absoluut. En dat is waar ik bij de GT10 een beetje mijn twijfels over heb, gezien de verschillen in constructie. Maar goed, die mag zich nog gaan bewijzen.

sugarfish
4 januari 2009, 14:47
Hmm ok,Bedankt voor de uitleg:strat:
Maar ik neem aan dat als ik de GT-8 zou aanschaffen,die voor een lange tijd zal gebruiken,dus lang genoeg om het onder de knie te krijgen. Zoiets gaat toch best een paar jaar mee of..?

Gaat zeker een paar jaar mee! Als je eenmaal de basis begrijpt van het systeem dan kun je er een heleboel mee. Je moet je voorstellen dat je een heleboel effecten op de vloer hebt liggen en aantal versterkers om je heen, alleen zit het in "1 doosje" .... (ik weet niet of dit logisch klinkt) maar op deze wijze heb ik het apparaat leren begrijpen.

bagheera
4 januari 2009, 14:50
Gaat zeker een paar jaar mee! Als je eenmaal de basis begrijpt van het systeem dan kun je er een heleboel mee. Je moet je voorstellen dat je een heleboel effecten op de vloer hebt liggen en aantal versterkers om je heen, alleen zit het in "1 doosje" .... (ik weet niet of dit logisch klinkt) maar op deze wijze heb ik het apparaat leren begrijpen.
ik wil men gt 6 weg doen omdat ik hem niet kan begrijpen ik kan er echt niet mee werken

Jensi
6 januari 2009, 22:19
Hmm zit er toch over te denken om de Boss ME-50 te halen.
Maar onlangs hoorde ik van een bekende dat het beter is om aparte pedaaltjes aan te schaffen?!
Mij lijkt het niet zo handig om met veel losse pedaaltjes te knoeien terwijl je bij zo'n boss multieffectenpedaal alles in 1 hebt zeg maar. Maarja,mischien gaat dat ook wel ten koste van het geluid.

Wat is jullie ervaring hiermee?

paulusdeBKB
6 januari 2009, 22:47
Losse pedaaltjes hebben als voordeel dat je per effect precies dat pedaaltje kunt kopen dat je het meest bevalt. Bij Multi-FX zit je vast aan de ontwerpkeuzes van de fabrikant. Daarnaast vinden veel gitaristen dat Multi-effects minder dynamiek hebben en meer 'toon zuigen'. Persoonlijk vind ik dat bij de duurdere, moderne multi-FX enorm meevallen.

Als je begint met effecten, ben je imo het beste af met die ME 50. Een GT-8 / -10 (of een apparaat van een ander merk) kun je altijd nog aanschaffen. Zo duur zijn die dingen ook weer niet. En als je wilt overstappen naar losse pedaaltjes dan kun je dat op je gemak doen omdat je de multi-fx alternatieven nog hebt.

sanderr
7 januari 2009, 09:16
Hmm zit er toch over te denken om de Boss ME-50 te halen.
Maar onlangs hoorde ik van een bekende dat het beter is om aparte pedaaltjes aan te schaffen?!
Mij lijkt het niet zo handig om met veel losse pedaaltjes te knoeien terwijl je bij zo'n boss multieffectenpedaal alles in 1 hebt zeg maar. Maarja,mischien gaat dat ook wel ten koste van het geluid.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik denk dat je het gewoon moet proberen. probeer dus eens een multieffect, en probeer ook eens losse pedalen.

ik ben zelf een voorstander van losse pedalen omdat ze minder toon verloren laten gaan en je alleen dat neer kan zetten dat je gebruikt. bovendien, maar dat is persoonlijk, vind ik het leuk om te experimenteren met mijn losse effecten om zo je perfecte en miss wel unieke geluid te creeren. met een multi-effect is alles al voorgebakken en voorgekouwd en is er qua geluid weinig aan te veranderen.

Ik heb zelf een jaar of 10 geleden tijdelijk met een zoom multi-effect gewerkt en vond dat persoonlijk niks. ik kreeg niet het geluid dat ik wilde. dat heb ik nu wel met mijn collectie pedalen :-)

succes met maken van je keuze.

Jensi
7 januari 2009, 12:50
En wat raadt je aan,als ik pedalen aan zou schaffen.

Hiermee bedoel ik dus,wat zijn goede.betrouwbare merken voor aparte pedaaltjes.

sanderr
7 januari 2009, 12:52
dat is denk ik een beetje afhanleijk van je budget en je wensen. ik heb zelf bijna alles van Boss. Dat wordt hier op het forum wel eens afgeraden omdat een hele ketting van Boss pedalen wat toon zou zuigen. Ikzelf heb hier niet zo'n last van en ben erg tevreden met mijn pedalen. prijs / kwaliteit verhouding is bij Boss dik in orde wat mij betreft.

miss kan je in de winkel eens wat dingen uitproberen?

Jensi
13 januari 2009, 20:32
Ja heb er een tijd over nagedacht en wat tips gevraagd bij bekenden,en heb er toch voor gekozen om aparte effect pedaaltjes aan te schaffen.

Heb nu inmiddels de Marshall GV-2 (Distortion pedaaltje).

Stel dat ik nu nog een ander pedaaltje aanschaf,hoe sluit ik ze allebei aan op een versterker(ben hier nog echt een noob in namelijk).

Rongear
14 januari 2009, 13:28
Als tevreden gebruiker van de GT8 en sinds gister van de GT 10 wil ik graag zeggen dat ik deze reeks begon met een ME 50, Verschillende Od/ds Chorus flange wah delay etc en een stemapparaat voor E249,oo, dan zeker gezien de klank van een ME 50 is dat geen slechte keus! GT8 en GT10 zij veel duurder en superinteressant als je amp moddeling gebruikt, zo niet dan kan een me50 het heel goed doen.

edit: vorige post van ts niet goed gelezen

Mitch
14 januari 2009, 18:19
Gitaar - kabel - pedaal1 - patchkabeltje - pedaal 2 - kabel - amp input
De voeding moet dan gebeuren met batterijen of een adapter met een daisychain (soort verdeelkabeltje om vanaf één adapter meerdere pedalen te voeden). Zoek maar effe op adapter, daisychain of onespot, is al aardig wat info over te vinden.