PDA

View Full Version : Washburn



TfH
3 januari 2009, 16:51
ik wil een nieuwe gitaar aanschaffen maar zit te twijfelen tussen een washburn of een epiphone. mijn voorkeur gaat uit naar een washburn maar weet iemand meer van dit merk:???:

PS: het gaat om de idol series

Mad mind
3 januari 2009, 16:56
Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord en ken er dus niets van, maar veel plezier met de zoektocht.

frekie
3 januari 2009, 17:01
Ik heb een paar jaar geleden een HB35 ES335 kloon geprobeerd, vond ik erg goed. Maar toen was ie nog made in Korea, tegenwoordig waarschijnlijk China. FF opletten dus.
Washburn begin jaren 80 made in Matsumoku Japan, da's weer heel wat anders :satisfie:

pueblo
3 januari 2009, 17:13
die relicte versies vind ik wel mooi, geen ervaring mee, maar af en toe passeert er eentje op tweedehands

frankiiee
3 januari 2009, 17:14
Ik heb een akoestische washburn, en daar ben ik zeer tevreden over. Heb echter wel geen idee hoe het zit met hun elektrische gitaren.

Les Strat
3 januari 2009, 17:59
washburn is ongeveer hetzelfde als stagg tenminste de idol series echt super kut en echt te licht mijn akoestische gitaar voog nog meer. niet doen dus.

Les Strat
3 januari 2009, 18:01
http://www.lyonguitars.com/images/li15bpak.jpg

die klote gitaartjes bedoelt hij.

EPIPHONE!!!!

pueblo
3 januari 2009, 18:59
op harmony central reviews zijn ze er anders zeer positief over (alleen maar negens en tiens)

Sinner1980
3 januari 2009, 19:10
op harmony central reviews zijn ze er anders zeer positief over (alleen maar negens en tiens)

Maar dat zijn mensen die er zelf al één aangeschaft hebben en waarschijnlijk mensen in hen leed willen laten delen...Want om nou je eigen gitaar af te gaan zeiken...:lp:

episua
3 januari 2009, 19:14
washburn is ongeveer hetzelfde als stagg tenminste de idol series echt super kut en echt te licht mijn akoestische gitaar voog nog meer. niet doen dus.

Wat een onzin zeg! Washburn is oud merk vol historie uit Chigaco, USA. De Idol series heb je ook in verschillende kwaliteiten en prijzen, je hebt waarschijnlijk de goedkoopste Idol vastgehouden. Tegenwoordig komen ook veel washburns uit China, maar hetzelfde als Stagg? Kom op zeg, dat slaat nergens op. Mensen zoals Nuno Bettencourt spelen al jaren op Washburn.

Sinner1980
3 januari 2009, 19:18
Wat een onzin zeg! Washburn is oud merk vol historie uit Chigaco, USA. De Idol series heb je ook in verschillende kwaliteiten en prijzen, je hebt waarschijnlijk de goedkoopste Idol vastgehouden. Tegenwoordig komen ook veel washburns uit China, maar hetzelfde als Stagg? Kom op zeg, dat slaat nergens op. Mensen zoals Nuno Bettencourt spelen al jaren op Washburn.

Idd, als je een knappe (lees: dure!) Washburn vastpakt dan zal dat wel degelijk schelen... Zoals Epiphone met Gibson, Squier met Fender, PRS SE met PRS enz.

Alle waar naar zijn geld zei opa altijd...

Eko
3 januari 2009, 19:52
Dat van die Japanse ( Matsumoko) klopt. Ik heb er zelf een staan , handgekocht destijds en volledig intact. Washburn is een van de grootste merken op de thuismarkt ( in de USA) in de acoustische gitaren. Electrisch staan ze ook hun mannetje , alleen hebben ze geen B-merk gecreeerd om hun goedkopere series te verkopen. Uiteraard zijn die minder geprijsd en hebben die een bijbehorende kwaliteit. Verwacht dus geen wonderen van een instrument van weinig geld. ( en andersom!).

Gitaristje 18
3 januari 2009, 20:22
Zoals te zien in mijn signature heb ik 2 Washburns. Ik ben over deze 2 echt super tevreden. Het is nu wel waar dat de N2's in china worden gemaakt en daarom wat meer budget gitaren zijn geworden.
Ik ervaar Washburn als een merk die echt ontzettend goede gitaren maakt voor relatief weinig geld. Kijk, natuurlijk zullen die hele goedkope gitaren ruk zijn, maar ja, wat verwacht je anders voor die prijs ;).
Ik heb bij de N2 SD's erin gezet. Sh1 in de nek en Sh4 in de brug. Nu is die gitaar ook echt super. De X40 was van zichzelf al helemaal top, goed gedefinieerd klinkend hout, goede nek, SD's zitten er al standaard in. De tremelo vind ik iets minder, maar goed.
Maar de Washburns doen niet onder voor mijn Amerikaanse Fender.:)
Kijk, bij elk merk zitten er mindere gitaren tussen, dus altijd testen van te voren. Maar tot nu toe ben ik echt laaiend enthousiast:satisfie:

Noid
3 januari 2009, 23:23
washburn is ongeveer hetzelfde als stagg tenminste de idol series echt super kut en echt te licht mijn akoestische gitaar voog nog meer. niet doen dus.Goh interessant, dat wist ik niet.

Helaas ben ik geen kenner, maar ik dacht bij Washburn nooit aan Stagg. Ter info voor de TS: Voor zover ik weet is Washburn juist een gerenomeerde amerikaanse bouwer (sinds 1883) die zelfs innovatief te noemen is, o.a.: de eerste gitaarfabrikant die begonnen met endorsments, verder ontwikkelden/hebben ze het patent op buzz feiten en Stephen's extended cutaway. Namen die zich aan washburn hebben gebonden zijn o.a. de eerder genoemde Nuno B, Bootsy Collins, Dimebag Darrel (RIP), Jennifer Batten, Dolly Parton :) en Paul Stanley etc. In europa beperkt het marktaandeel zich vooral tot electrische en acoustische gitaren, maar in homeland amerika dekken ze de hele lijn van gitaren tot versterkers tot mandolines, gitaarkoffers, draagbanden, hardware etc. Ze schijnen ook twee budgetlijnen te hebben: Lyon by Washburn en Oscar Schmidt by Washburn.

De Washburn's die ik vast heb gehouden waren altijd goed afgewerkt en degelijke gitaren, die goed spelen. De budgetmodelletjes ken ik niet zo goed, maar de electrische modelen van 250+ Euro vind ik qua value for money zeer goed. Dat geldt overigens vaak ook voor andere minder gangbare (in vergelijking met squier en epiphone) merken als Cort, Vantage, London City, Hohner, Aria, Samick etc.

TfH
3 januari 2009, 23:57
bedankt allemaal voor deze info, maar heb nog een vraagje. ik speel momenteel op een stratocaster:strat: en vraag me dus af of een washburn hetzelfde kan spelen:???: (klinkt miss raar dat ik wil overstappen, maar de washburn modellen spreken mij gewoon meer aan:))

Apenzoon
4 januari 2009, 00:03
Amen to Noid.

Ik heb wel ooit een keer een washburn budget-model in handen gehad. Het was best een lekkere gitaar. Zo'n soort misvormde telecaster. De frets waren niet zo mooi afgewerkt, maar verder zag alles er best degelijk uit. Ik vond deze lekkerder dan welke epiphone ook en daarvan heb ik er meerdere in handen gehad. De washburn voelde vooral heel solide aan, erg hufterproef zeg maar. Ik heb trouwens ook een aantal Oscar Smith by Washburn (zoiets) akoustische gitaren bespeeld. Daar was er eentje bij die echt buitenproportioneel goed speelde en klonk, bijna beter dan een larrivee die ik er toen naast had. Dat was een toevalstreffer denk ik, hoewel die Oscar dinges ook niet direct goedkoop was.

Het is naast toevalstreffers denk ik ook heel persoonlijk of je iets goed vind voelen. Zelf testen dus. Dat roepen ze hier altijd en dat is niet zomaar.

Edit: Ik zie nu in de post van Noid dat het Oscar Schmidt (by Washburn) is.

TfH
4 januari 2009, 00:10
weet iemand misschien ook een winkel waar ze washburn verkopen in de buurt van bilthoven/utrecht??

Apenzoon
4 januari 2009, 00:11
bedankt allemaal voor deze info, maar heb nog een vraagje. ik speel momenteel op een stratocaster:strat: en vraag me dus af of een washburn hetzelfde kan spelen:???: (klinkt miss raar dat ik wil overstappen, maar de washburn modellen spreken mij gewoon meer aan:))

Wat versta je onder hetzelfde spelen? De vorm van de hals zal hoogstwaarschijnlijk afwijken van de hals van je strat. Een stratocaster heeft daarbij meestal een wat langere mensuur. Dat houdt in dat de afstand tussen de topkam en de brug iets groeter is dan bij bijvoorbeeld een Les Paul. De snaren staan dan iets strakker wat wel eens zwaarder kan spelen. De mensuur van een washburn zou kunnen verschillen van je huidige gitaar en daardoor anders spelen. Ik denk niet dat je je er teveel zorgen over moet maken. Een andere gitaar is vaak even wennen en er is kans dat je een nog lekkerder spelende gitaar koopt. :)

TfH
4 januari 2009, 00:15
ik versta er inderdaad o.a. onder dat hij wat lichter speelt wat ook wel fijn is als je ook nog piano speelt:). maar wat dat betreft is de washburn dus wel een goede aankoop? ook qua geluid?

Kosty
4 januari 2009, 00:22
Ik vraag me echt af waarom niemand hier echt "goed" spreekt over Epiphone Ok, je moet er voor zijn natuurlijk - ieder zijn stijl, maar om Epiphone nu te gaan bestempelen als een tweederangs budget merk is het al ver gekomen ???

De Epiphone SGs (bv) zijn in mijn ogen echt hélemaal niet duur, en ook hun LP modellen zijn gunstig geprijsd, over de rest kan ik niets zeggen. Hoewel die prijzen "lager" zijn als menig andere gitaar is er helemaal geen reden om te denken dat de bouwkwaliteit en geluid slecht zijn ! Mijn SG speelt echt perfect in mijn (beginners) oren. Mijn ervaren nonkel heeft me geholpen bij mijn keuze en hij vond de prijs/kwaliteit verhouding zeer goed tot uitzonderlijk (in het geval van een afgesprijsde bijna ongebruikte 6 jarige super geile gitaar)

Ik ga me dus écht niet uitspreken over wat nu net beter is, maar ik kan zeggen dat Epiphone zeker niet onderschat mag worden!!

Apenzoon
4 januari 2009, 00:44
Epiphone is het budgetmerk van Gibson. Dat is niet altijd zo geweest en het is niet direct tweederangs, maar het zijn niet altijd de beste gitaren. Er zitten goede exemplaren tussen, maar ook slechte. We zeggen niet dat jouw gitaar ook slecht is, dat kan best een goede zijn. Ik heb zelf ook wel eens een hele goede Epiphone meegemaakt. :hippie:

Gitaristje 18
4 januari 2009, 01:25
ik versta er inderdaad o.a. onder dat hij wat lichter speelt wat ook wel fijn is als je ook nog piano speelt:). maar wat dat betreft is de washburn dus wel een goede aankoop? ook qua geluid?

Nou Washburn is gewoon een heel goed merk. Maar als je de goedkoopste van de goedkoopste washburn koopt, heb je een budget gitaar. En als je een wat duurdere koopt, heb je vaak een betere gitaar met ook een beter geluid.
Dus of het geluid goed is hangt heel erg van het feit af hoe duur hij was. Een goedkopere Washburn zou in principe minder klinken dan een duurdere. Als je een X10 naast mijn X40 zou leggen merk je overduidelijk veel verschil in het geluid;).
Washburn is dus een merk dat hele goede kwaliteit levert voor het geld, maar blijf altijd testen;)

Kosty
4 januari 2009, 01:34
Epiphone is het budgetmerk van Gibson. Dat is niet altijd zo geweest en het is niet direct tweederangs, maar het zijn niet altijd de beste gitaren. Er zitten goede exemplaren tussen, maar ook slechte. We zeggen niet dat jouw gitaar ook slecht is, dat kan best een goede zijn. Ik heb zelf ook wel eens een hele goede Epiphone meegemaakt. :hippie:

En het zwartgedrukte deel in men post hierboven komt helemaal tot zijn recht.:soul:

TfH
4 januari 2009, 10:06
ik wil kiezen tussen de WI66 http://www.bmi.nl/details.asp?prodid=4632&taal=0 of een WI64 http://www.bmi.nl/details.asp?prodid=4643&taal=0

heeft iemand van jullie enig idee waar je die kan krijgen in de buurt van utrecht:???:

Ibanez666
4 januari 2009, 10:18
lekker(der) toch!

http://cgi.ebay.co.uk/Washburn-WI45F-Idol-Electric-Guitar-Flame-Trans-Black_W0QQitemZ270310620781QQihZ017QQcategoryZ3304 8QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713.m153.l1262

Ibanez666
4 januari 2009, 10:21
of deze:

http://cgi.ebay.co.uk/Washburn-WI66ANC-Nick-Catanese-Guitar-Trans-Black_W0QQitemZ370092392781QQihZ024QQcategoryZ3304 8QQcmdZViewItem

en die

http://cgi.ebay.co.uk/Washburn-WI66-PRO-G-Electric-Guitar-Gold-Top_W0QQitemZ370092392788QQihZ024QQcategoryZ33048Q QcmdZViewItem

Orgasmocaster
4 januari 2009, 17:59
washburn is ongeveer hetzelfde als stagg tenminste de idol series echt super kut en echt te licht mijn akoestische gitaar voog nog meer. niet doen dus.

Jij bent dus echt een expert! ik heb een $1600 Custom shop Washburn Bass, en dat is inderdaad dezelfde kwaliteit als Stagg/Epiphone :roll:

Lyon is hun "supermarkt" serie, te vergelijken met Starcasters en First Act.
ik zou trouwens een koreaanse of Chineze Washburn kiezen over een epiphone.

Riky
5 januari 2009, 00:49
koop geen washbrun gitaren die gemaakt zijn in china! Ben lange tijd opzoek geweest naar een N2. Tenwoordig worden die gemaakt in china en die zijn echt, ECHT crap! Heb er nu een uit 1994 made usa en dat is echt super ding! Hele goede gitaar vol karakter en veelzijdigheid. Idioot fijne hals (kan een dure fender amper aan tippen) en prima afgewerkt. Washburn is een heel goed merk mits ze niet uit china komen! Korea, japan, usa is allemaal heel goed. Prijzen van washbrun liggen ook niet idioot hoog.

strat 91
5 januari 2009, 12:59
Wat vind je dan niet goed aan een chinese N2? De elementen, de algemene feel of wat anders? Ik heb zelf al jaren een N2 chineesje en ik ben der erg blij mee. Kwa afwerking had hij idd wel wat beter gemogen.

Ibanez666
5 januari 2009, 13:05
Die van de linkjes die ik postte komen uit Indonesie

casper innosence
5 januari 2009, 13:47
Onze ex gitarist had zo'n ding, prrrrima gitaartje, moest even n intonatie beurt hebben, maar verder niks mis mee en helemaaaaal niet voor dat geld..(5/600 euri) met echte seymour duncans dr in.

jarninho
5 januari 2009, 15:28
Ik heb'hier een Evil Twin staan. Is eigenlijk net een Les Paul, klinkt alleen wat doffer. Is verder misschien nog wel zwaarder dan een LP qua gewicht.

Grote verschil is dat de nek ontzettend dun is. Verder zit er een buzz feiten tuning system op, maar ik heb eigenlijk geen idee wat daar nou het voordeel van is. Volgens mij tuned hij net zoals een andere gitaar...

Zo een dus:
http://boogiestreet.com/bsgphotos/albums/userpics/10001/normal_etlive17~0.jpg

Riky
5 januari 2009, 15:31
Wat vind je dan niet goed aan een chinese N2? De elementen, de algemene feel of wat anders? Ik heb zelf al jaren een N2 chineesje en ik ben der erg blij mee. Kwa afwerking had hij idd wel wat beter gemogen.


afwerking is veel minder. Voorbeeld:

De fretten waren niet mooi glad afgevijld aan de zijkanten.
De gebruikte hardware is van minder kwaliteit (floyd rose (niet echt stemvast en ijzer van minder kwaliteit), stem mechanieken en de push/pull pot)
Bij 1 van de 2 die ik in mijn handen heb gehad zat er een kier (kon er bijna onderdoor kijken) tussen de hals en de halspocket.

Nog een minpunt:
Het brug element is geen echte bill lawrence

Cosmetisch minpunt:
De meeste chinese versies hebben dot inlays aan de bovenzijde van de hals ipv midden + voor de hals en body zijn 2 verschillende soorten hout gebruikt.

De hals is opzich ok, maar lang niet zo fijn als de usa die ik heb (mede door de slechte fret job)
Vind de chinese n2 echt op stagg niveau verkeren.

Hier de usa/korea N2 die niet meer gemaakt word:

http://es.woodbrass.com/images/woodbrass/WASHBURN+N2+BL.JPG

en filmpje van de washburn n2 die nu verkocht wordt (ook al gebruikt elke online shop incl washburn nog het oude model als voorbeeld):

http://www.youtube.com/watch?v=pSMEArNv9DQ

Geluid is ook vrij anders. De nieuwe klint wel vrij open, maar wel een beetje blikkerig. Is het filmpje ook wel te horen (ondankt dat de gitaar in het filmpje knetter vals is).

Als laatste. Ik heb mijn washburn n2 2e hand voor 175 euro gekocht. De nieuwe veel slechtere versie is 2x zo duur.

Maar goed:D als jij er blij mee bent zal de gitaar dus voor jou dus prima voldoen!

Gitaristje 18
5 januari 2009, 16:22
Nou er zit een Bill Lawrence USA in.

Maar wat bedoel je dat de hals en de body van 2 soorten hout zijn gemaakt? De body is van elzen en de hals is maple, is toch niks mis mee?

Ik heb geen chinese geprobeerd. De mijne is uit 1992, een koreaan en echt een top gitaar:).

Speelt heerlijk, lekkere hals, goed hout. Deze gaat er echt niet uit. Hij speelt als een veel duurdere gitaar. Al vond ik de pickups die erin zaten niet zo, vandaar dus de verandering naar SD SH4 en SH 1.

En als iemand een X-40 in een winkel ziet hangen, probeer hem dan vooral! Want dat zijn ook echt
goede gitaren. Spelen heerlijk, quilted maple top met een blauwe finish, SD SH1 en SH6 er standaard in, schaller tremelo, buzz feiten, enzovoort;). Ook een gitaar die veel meer waard is dan ie kost.

Riky
5 januari 2009, 16:31
Nou er zit een Bill Lawrence USA in.

Maar wat bedoel je dat de hals en de body van 2 soorten hout zijn gemaakt? De body is van elzen en de hals is maple, is toch niks mis mee?

Ik heb geen chinese geprobeerd. De mijne is uit 1992, een koreaan en echt een top gitaar:).

Speelt heerlijk, lekkere hals, goed hout. Deze gaat er echt niet uit. Hij speelt als een veel duurdere gitaar. Al vond ik de pickups die erin zaten niet zo, vandaar dus de verandering naar SD SH4 en SH 1.

En als iemand een X-40 in een winkel ziet hangen, probeer hem dan vooral! Want dat zijn ook echt
goede gitaren. Spelen heerlijk, quilted maple top met een blauwe finish, SD SH1 en SH6 er standaard in, schaller tremelo, buzz feiten, enzovoort;). Ook een gitaar die veel meer waard is dan ie kost.

Mijn commentaar sloeg op de chinese versie he! Over de USA en Koraanse versie ben ik zeer lovend!

dat van 2 soorten hout sloeg ook op een minpunt van het uiterlijk van de chinese versie. Vind het kleurverschil niet mooi. De oude versie die jij en ik hebben, hebben dat kleurverschil niet. Is onbelnagrijk detail idd, maar het is wel een minpunt vind ik.
En in de nieuwe chinese versie zit volgens mij geen echte bill lawrence in. Bij de nieuwe staat namelijk bill lawerence op het picket en dat hoort al niet + de sound is totaal anders als de echte bill lawrence pickup. Zou raar zijn dat 2 dezelfde pickups totaal anders klinken.

strat 91
5 januari 2009, 21:18
afwerking is veel minder. Voorbeeld:

De fretten waren niet mooi glad afgevijld aan de zijkanten.
De gebruikte hardware is van minder kwaliteit (floyd rose (niet echt stemvast en ijzer van minder kwaliteit), stem mechanieken en de push/pull pot)
Bij 1 van de 2 die ik in mijn handen heb gehad zat er een kier (kon er bijna onderdoor kijken) tussen de hals en de halspocket.

Nog een minpunt:
Het brug element is geen echte bill lawrence

Cosmetisch minpunt:
De meeste chinese versies hebben dot inlays aan de bovenzijde van de hals ipv midden + voor de hals en body zijn 2 verschillende soorten hout gebruikt.

De hals is opzich ok, maar lang niet zo fijn als de usa die ik heb (mede door de slechte fret job)
Vind de chinese n2 echt op stagg niveau verkeren.


en filmpje van de washburn n2 die nu verkocht wordt (ook al gebruikt elke online shop incl washburn nog het oude model als voorbeeld):

http://www.youtube.com/watch?v=pSMEArNv9DQ

Geluid is ook vrij anders. De nieuwe klint wel vrij open, maar wel een beetje blikkerig. Is het filmpje ook wel te horen (ondankt dat de gitaar in het filmpje knetter vals is).

Als laatste. Ik heb mijn washburn n2 2e hand voor 175 euro gekocht. De nieuwe veel slechtere versie is 2x zo duur.

Maar goed:D als jij er blij mee bent zal de gitaar dus voor jou dus prima voldoen!

Mijn Washburn is dan wel niet perfect afgewerkt, maar zeker niet op brandhout niveau ala stagg. Bij mij is er niks noemswaardigs mis of verkeerdt aan de fretjes. Krijg een beetje het idee dat er zowel goede als slechte exemplaren tussen zitten. Bedankt voor het uit leggen van de verschillen trouwens. In mijn ogen is het gewoon een leuke allround gitaar, wel echt een werkpaard. Als ik mijn gitaar keuze over zou kunnen doen had ik denk ik toch nog voor wat anders doorgekeken, zeker met die prs van rond de 500 euro.

Riky
5 januari 2009, 22:58
Mijn Washburn is dan wel niet perfect afgewerkt, maar zeker niet op brandhout niveau ala stagg. Bij mij is er niks noemswaardigs mis of verkeerdt aan de fretjes. Krijg een beetje het idee dat er zowel goede als slechte exemplaren tussen zitten. Bedankt voor het uit leggen van de verschillen trouwens. In mijn ogen is het gewoon een leuke allround gitaar, wel echt een werkpaard. Als ik mijn gitaar keuze over zou kunnen doen had ik denk ik toch nog voor wat anders doorgekeken, zeker met die prs van rond de 500 euro.

JA er zit wel verschil in idd. Heb er 2 in mn handen gehad zoals gezegd. De ene had dus het problee van de neck pocket. de ander niet. Lees ook op harmony central dat de een er best over te spreken is en de ander het niks vind.

Btw voor 200 euro heb je een 2e hands washburn n2 uit de jaren 90. Als je het een fijne gitaar vind kun je altijd een gokje wagen:P

Riky
7 januari 2009, 16:12
nou dit: http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/219708356-washburn-n2.html%3Fxref%3D1

is dus die chinese versie. 500 euro koopje!:nervous::chicken:

strat 91
7 januari 2009, 18:10
Eeuh, staat toch 350 bij:P
Staat der trouwens nog een voor 309 met een effect apperaat.

Riky
8 januari 2009, 09:15
Eeuh, staat toch 350 bij:P
Staat der trouwens nog een voor 309 met een effect apperaat.

ja hij heeft de prijs verlaagt na een mail van een forum lid. Zie "twijfel over een advertentie" topic.