PDA

View Full Version : potmeter



[BtB]Nemesis
12 maart 2003, 00:03
hallo beste gitaarisjes, ik zag op verschillende plekken op het forum de term potmeter vallen maar kan iemand mij mischien uitleggen wat da zijn en wat da voor invloed heeft op het geluid van je gitaar want er stond ergens dat je die kon vervangen om beter geluid te krijgen. Th@NX, take it slow......... and let the good times role

pimmetje
12 maart 2003, 08:24
Een potmeter (potention meter) is een variabele weerstand. Dit zit achter/onder alle (draai- en schuif-)knoppen op je gitaar en versterker. Deze zijn er in verschillende soorten, verschillende waarden en verschillende kwaliteiten.

BLOK182
12 maart 2003, 16:39
Je kan er bijv. toon of volume mee regelen.

DAVID01
12 maart 2003, 18:28
Oke,
Maar buiten z,n functie, wat is de bepalende factor om te zeggen deze "pot" is goed en deze niet??

hoofd
12 maart 2003, 18:29
als ie zn functie niet of niet goed doet, is dat best wel de doorslaggevende factor om te zeggen dat de potmeter in kwestie het niet goed, dan wel niet helemaal niet, doet.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-03-12 18:30 ]</font>

DAVID01
12 maart 2003, 18:50
Oke , lijkt me duidelijk.
Maar als je een "goedkopere" potmeter hebt
die gewoon functioneerd, dus bijv. dofheid/helderheid regelt, wil het dan zeggen dat als je een "duurdere" potmeter erin zet je geluid "beter" wordt.

Neals
12 maart 2003, 22:20
Jazeker...

In mijn Pacifica heb ik andere potjes gezet, tis namelijk mijn hobbie gitaar om mee te leren solderen en knutselen, en mijn ervaring is dat sommige potmeters gewoon ernstig het signaal kunnen verpesten.

Zoals met veel dingen om je gitaargeluid te verbeteren geld ook hier: Optimalisatie.

Bins
12 maart 2003, 22:47
Best grappig, want ik ging de potmeters van mijn epi vervangen (je hoort zo vaak "epi? Electronica vervangen!) met "dure" potmeters. Blijkt bij meting dat de oude pots minder weerstand gaven (ik bedoel eigenlijk "een groter bereik hebben" of whatever, ik ben niet zo thuis in die terminologie) dan die nieuwe. Weliswaar een verwaarloosbaar verschil, maar toch geinig.
Het kan trouwens aan mij liggen, maar ik vind mijn Dimarzio veel "duidelijker" klinken zonder tonepot eraan. Een on/on/on switch heeft misschien mijnder weerstand dan een potmeter ofzo...

&lt;edit>Don't drink and spell!!&lt;/edit>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bins op 2003-03-12 22:48 ]</font>

burt
12 maart 2003, 23:38
Jazeker. Ik heb de hele tone-regeling uit m'n Yamaha gehaald. Ik had 'm toch altijd helemaal open (helder) staan, en ten eerste vond ik het irritant dat af en toe tijdens het spelen de knop ietsje draait (omdat je 'm soms raakt), en ten tweede is 'helemaal helder' nog net iets minder helder dan 'geen toonregeling meer in gitaar'. Nou heb ik een extra gat waarvan ik nog niet weet wat erin komt, maar ik denk een knop om meer keuzes te maken in de elementen.