PDA

View Full Version : Les Paul wiring, probleem..



Chroxy
3 januari 2009, 16:24
Tjah, ik heb nu een probleem, waar ik nie uitkom.

Mijn Les Paul studio heb ik intern overnieuw bedraad en geshield. Nieuw pots, switch en de plaat die intern erin zat eruit gesloopt en alles goed afgeshield.

Plaatje van zo'n plaat (nie mijn les paul!):
http://www.protohost.com/images/pro_pots.jpg

Anyway, optreden ging prima en gitaar (op wat feedback na) was perfect.

Alleen, ik sluit hem van de week aan; megabrom, die ophield als ik mijn vinger op element of output legde. Dus; aardeprobleem. Ik heb alles tig keer nagemeten, maar alles klopt.

Het enige wat ik kon ontdekken was dat de brug niet geaard is aan de rest van mn gitaar. Vreemd, maar ik heb hier geen draadje van brug naar mn cavity ruimte lopen. Zou dit het probleem kunnen zijn?

Ash ketchum
3 januari 2009, 16:35
Misschien je kabel? Je zou eventueel alle soldeerpunten nog een keer goed verhitten zodat alles mooi samenvloeit.

Chroxy
3 januari 2009, 16:38
kabels/effectboard/versterker heb ik al uitgesloten, aangezien mijn andere gitaren over dezelfde kabel/versterker wel gewoon werken (zonder brom)..

barno
3 januari 2009, 16:47
ik ken der niet veel van maar weet wel zeker dat een ongeaarde brug zorgt voor dikke brom, draadje trekken dus.
(brug wordt vaak geaard via draadje dat contact maakt met de studs)

Chroxy
3 januari 2009, 16:52
inderdaad, maar ik vind het zo vreemd dat een GIbson geen draadje van brug naar cavity ruimte.. en dat ik dit probleem eerder nie had?

barno
3 januari 2009, 17:13
mss loopt de aarding van input naar brug (of tailpiece) ?

Chroxy
3 januari 2009, 17:29
dat is dus het vreemde; er loopt geen enkel draadje vanuit de tailpiece of brug ergens heen..!

barno
3 januari 2009, 17:52
zal toch wel op een of andere manier geaard geweest zijn hoor. maar niets weerhoudt je van zelf een verbinding te leggen.

aaronstonebeat
3 januari 2009, 21:46
Ik weet het niet zeker, maar ik meen wel eens gelezen te hebben dat vanwege een kleine maar reële kans op levensgevaarlijke situaties gitaren in de VS (weet ik echter ook niet zeker) niet meer met aardeverbinding naar de snaren gemaakt mogen worden.

Dat die brom verdwijnt als je de snaren aanraakt (als ze met de aarde zijn verbonden), is een fenomeen dat ik nog steeds niet begrijp. Als je versterker in een geaard stopcontact zit, is toch alles aan de massakant al met de aarde verbonden? En het lijkt ook niet uit te maken of je nu op blote voeten of op rubberen zolen staat.

In ieder geval zou ik zelf wel zo'n aardedraadje naar de brug leggen; eventueel zet je er voor de veiligheid een condensatortje tussen:
http://www.guitarnuts.com/technical/electrical/safety/index.php