PDA

View Full Version : Gibson Les paul std. faded - Oud en Nieuw??



MichaelSS
3 januari 2009, 16:16
Ik lees op internet dat de les paul std. faded's tegenwoordig "uitgehold" zijn. Is dit al vanaf de eerste productie? Zo nee, wat is het verschil tussen de uitgeholde nieuwe versie en de "oudere" versie en komt het de sound ten goede?

Ik heb zelf namelijk een Std. uit 2005 en die is zo vreselijk zwaar dat ik niet voor kan stellen dat hij is uitgehold. Dan zou een niet-uitgeholde gitaar nog zwaarder zijn en dat kan ik me niet voorstellen nl.

Squier4ever
3 januari 2009, 16:37
volgens mij werden de faded's vanaf het begin uitgehold. ze worden ook niet meer gemaakt voor de duidelijkheid. je zou eens voorzichtig kunnen kloppen op je body om er achter te komen.

http://i28.photobucket.com/albums/c231/Toronto_Ontario/Chamber_Standard2002.jpg

hier een röntgenfoto van een standard uit 2002.

Orpheo
3 januari 2009, 17:13
de fadeds waren ook al gechambered. de standards pas vanaf 2007, en nu kan je kiezen tussen chambered of swiss cheese.

barno
3 januari 2009, 17:15
Ik lees op internet dat de les paul std. faded's tegenwoordig "uitgehold" zijn. Is dit al vanaf de eerste productie? Zo nee, wat is het verschil tussen de uitgeholde nieuwe versie en de "oudere" versie en komt het de sound ten goede?

Ik heb zelf namelijk een Std. uit 2005 en die is zo vreselijk zwaar dat ik niet voor kan stellen dat hij is uitgehold. Dan zou een niet-uitgeholde gitaar nog zwaarder zijn en dat kan ik me niet voorstellen nl.

hoe zwaar ? kg ... ?

MichaelSS
3 januari 2009, 17:24
Rond de 5/6 kilo.

Voor de duidelijkheid ik heb een std. faded.

@Squier, volgens mij zijn de 50's nog steeds in productie maar zijn de 60's geschrapt..

Guitar GoD
3 januari 2009, 17:26
valt toch wel mee, is dat zwaar voor een elek. gitaar?

Squier4ever
3 januari 2009, 17:28
Rond de 5/6 kilo.

Voor de duidelijkheid ik heb een std. faded.

@Squier, volgens mij zijn de 50's nog steeds in productie maar zijn de 60's geschrapt..

nee beide zijn sinds 2008 al discontinued. staan ook niet meer op de Gibson site.

MichaelSS
3 januari 2009, 17:31
valt toch wel mee, is dat zwaar voor een elek. gitaar?

6kilo om je nek is nogal wat hoor...

Mijn Fender zal niet zwaarder zijn dan een kilo of 2/3.

@Squier; ok duidelijk, dat wist ik niet.

Squier4ever
3 januari 2009, 17:34
6 kilo is wel te doen toch, mijn Epiphone Dot haalt dat ook wel.

barno
3 januari 2009, 17:55
6 kilo is vrij zwaar,
maar je zegt rond 5/6 kg, een schatting?
meten is weten ...

MichaelSS
3 januari 2009, 18:34
Wij hebben hier een vrij brakke weegschaal. Vandaar dat ik eerst mezelf heb gewogen, daarna met de gitaar erbij, en dat verschil zou dan in theorie, het gewicht van de gitaar moeten zijn. Dat was 5.5 kilo.

MattellicA
3 januari 2009, 18:47
Wij hebben hier een vrij brakke weegschaal. Vandaar dat ik eerst mezelf heb gewogen, daarna met de gitaar erbij, en dat verschil zou dan in theorie, het gewicht van de gitaar moeten zijn. Dat was 5.5 kilo.

En hoeveel samen? :seriousf:

LP_CL
3 januari 2009, 19:13
6 kilo is wel te doen toch, mijn Epiphone Dot haalt dat ook wel.

HAHA, een hollowbody van 6 kg? Ja natuurlijk! :seriousf: :sneaky::chicken:
Ik durf te wedden dat hij de 3 kg nog niet haalt.

EDIT: even opgezocht:
Epiphone Dot Deluxe Flametop Semi-Hollowbody Electric Guitar Specifications:

* Weight: 7.5 lbs.

Dat is precies 3.401943 kg, dus bijna 3,5 kg. Weddenschap verloren :(

Maar jij zat er nog verder van :hippie:

Squier4ever
3 januari 2009, 19:21
HAHA, een hollowbody van 6 kg? Ja natuurlijk! :seriousf: :sneaky::chicken:
Ik durf te wedden dat hij de 3 kg nog niet haalt.

EDIT: even opgezocht:
Epiphone Dot Deluxe Flametop Semi-Hollowbody Electric Guitar Specifications:

* Weight: 7.5 lbs.

Dat is precies 3.401943 kg, dus bijna 3,5 kg. Weddenschap verloren :(

Maar jij zat er nog verder van :hippie:

ga jij nou maar fijn op je jackson pielen, zeker weten dat mijn gitaar meer dan 3,5 kilo weegt. is echt een zwaar beestje. zal morgen ofzo wel eens wegen. is hetzelfde als LP's de ene weegt er 3 en de ander 8.

2350
3 januari 2009, 20:05
Eind 2006 zijn ze volgens mij gaan frezen. Mijn augustus 06 Standard Faded is gatenkaas en mijn december 07 Standard Faded is hol.

Misery Signals
3 januari 2009, 20:13
Ik heb net mijn Gibson les Paul Custom uit 1991 gewogen en die komt op 4.75 kilo. Ik geloof het nauwelijks dat een Squire aan 4 kg komt, heb er al zoveel vastgehad en mijn Custom was telkens een pŕk zwaarder... Een standard zou normaal gemiddeld ook lichter moeten zijn en zéker een Faded... Benieuwd.

MS

MichaelSS
3 januari 2009, 20:18
Nog eens nagewogen.
5 kilo precies.

Misery Signals
3 januari 2009, 20:23
Wel niet op je gitaar leunen terwijl je weegt he :)

Ik zal ze morgen eens op een precisieweegschaal zetten bij mijn ouders thuis...

MS

MichaelSS
3 januari 2009, 20:25
ik hou de gitaar recht voor me aan de hals. Body dus na beneden.

Agent_Smith
3 januari 2009, 20:41
Ik heb ook nog een tijdje een 2005 Std gehad (geen faded maar een PremiumPlus) en dat kreng was zwaar!! Ongeloofelijk! Veel zwaarder dan de zwaarste Norlin die ik ooit had :(

LP_CL
3 januari 2009, 22:30
ga jij nou maar fijn op je jackson pielen, zeker weten dat mijn gitaar meer dan 3,5 kilo weegt. is echt een zwaar beestje. zal morgen ofzo wel eens wegen. is hetzelfde als LP's de ene weegt er 3 en de ander 8.

lol, maar een dot is en blijft een HOLLOWbody
Lucht. Weegt NIET veel. Je gaat mij niet zeggen dat bij de ene dot de lucht in de body 2,5 kilo zwaarder weegt als de lucht in de andere...
En btw, een les paul van 3 kg? Die mag je mij eens komen tonen. Dat zal dan ook wel gatenkaas zijn. Als jou hollowbody al *kuch* 6 kilo *kuch* weegt, hoe kan een solidbody mahonie les paul dan 3 kg wegen??
Misschien eerst eens nadenken voor je begint te roepen squier.
Tenzij je er elementen van een kilo in gestoken hebt kan je dot misschien wel net 4 kilo wegen (en zelfs dat zou uitzonderlijk veel zijn).

Kom nu Squier, niet lullen, je gitaar weegt echt geen 6 kilo.