PDA

View Full Version : Hulp bij het vinden van semi-akoestisch



smartiejunk
3 januari 2009, 14:18
Beste,

Ik wil graag mijn gitaar collectie uitbreiden met en een semi-akoestische western. Kunnen jullie mij adviseren welke merken do's zijn en welke don'ts?!

Het budget ligt rond de 400 euro, daar moet vast wel iets voor te vinden zijn... ;) Ik heb al semi-akoestische gitaren gezien vanaf 130 euro.. :D

Ik wil de gitaar wel gaan gebruiken in een pop / rock band, en de gitaar zal via DI rechtstreeks op de PA geprikt worden..

Mijn eigen ingevingen zijn de Yamaha's zoals de APX en de CPX 500 en 700, maar vind het lastig te kiezen tussen een dunnere body (APX) of een gewone body (CPX). Als iemand daar iets over kan vertellen wat het met de klank doet... En nogmaals eigen ingevingen qua merk en type zijn welkom, wil graag ook weten wat er naast Yamaha te koop is en veel value for money is!

Thanks Ronald

Yanniick
3 januari 2009, 14:55
Voordat je een hoop commentaar krijgt van allemaal andere mensen.. De gitaar waar jij naar opzoek bent heet een "Elektro-akoestische gitaar".

De Yamaha apx en cpx zijn zeer degelijke gitaren, ik bezit zelf een Yamaha Apx700L.. Dat is dus de linkshandige versie ervan.

Watbetreft de dunne en dikkere body, ga jij het gebruiken om voornamelijk versterkt te spelen? Of wil je hem ook veel akoestisch/unplugged gebruiken?
Ik vind de Apx onversterkt nog verassend goed klinken met de kleine body, het komt natuurlijk niet in de buurt van een dure taylor o.i.d. maar hij doet zijn werk pas echt goed zodra je hem inplugged in een goeie versterker, ik ben zeer tevreden over het geluid, de bespeelbaarheid is ook erg goed!

Bij de dikkere CPX serie heb je onversterkd een iets hardere en betere klank, maar versterkt merk je niet zoveel verschil.


Andere merken waar je zeker eens naar moet kijken zijn

Seagull
Lag
Crafter

Deze staan bekend om veel 'bang for the buck'!

Ik raad je aan veel gitaren te testen en af te gaan op het geluid en de bespeelbaarheid.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Yannick

smartiejunk
3 januari 2009, 15:12
Hey Yannick,

Thanks! Maar kun je mij even het verschil tussen sem-akoestisch en elektro akoestisch uit de doeken doen? Op elke webshop staan de yamaha's zoals besproken tussen de sem-akoestische sectie, vandaar dat ik er vanuit ging dat deze in die categorie viel...? :???:

ronald

--=HANS=--
3 januari 2009, 15:30
Semi akoestisch: gitaren zoals bijv. de een Gibson 335. Wel een holle kast zodat je iets van een akoestisch geluid kan produceren maar toch bedoeld om versterkt te spelen.

Elektro akoestisch: gewone akoestische gitaar maar dan met versterking aan boord. Dus zowel zuiver akoestisch als versterkt te spelen.

smartiejunk
4 januari 2009, 11:54
Dank je voor de uitleg Hans!

Zijn er nog meer mensen die mij hierin verder kunnen helpen, dmv advies te geven aangaande de vragen in de topicstart?

Ronald

Muzieknono
4 januari 2009, 18:45
Ik zou gaan voor de CPX 700, een dijk van een gitaar met een mooie volle sound.
Mvgr Dirk Jan :metal:

Laser
4 januari 2009, 19:19
Voor de omgeving waarin jij plant te spelen zou ik de APX reeks gebruiken. Véééél minder kans op feedback.

Heb ooit de APX8 gebruikt voor ruigere groep, heb die om redenen van "acoestische" aankoop geruild voor een Seagull S6. Geloof me: de APX was - ook volgens de andere groepsleden - veruit de betere voor onze toenmalige bezetting (drum, bas, keyboard, electr gitaar, zang, akoestische git). Met de Seagull was een feedback buster een MUST, en dan nog ging die regelmatig sterk overstuur.

Bekijk even de 2dehandsmarkt, er zijn wat APX7 in omloop dacht ik.

Bijvoorbeeld:

http://www.2dehands.be/yamaha-apx-7a-blueburst-mint-53520568.html?qq=apx

http://www.2dehands.be/yamaha-apx-7-32268213.html?qq=apx

Of in de solden deze dagen misschien???

ExplorerJim
4 januari 2009, 20:57
Ik heb een Yamaha CPX 700 verkozen boven een APX. Ik vond het oversterkte geluid van een APX toch wat te iel terwijl de CPX onversterkt ook erg warm klinkt. Maar dat is mijn smaak.

Als je last hebt van feedback kun je de meegeleverder "sound hole cover" gebruiken om het klankgat dicht te maken.

smartiejunk
4 januari 2009, 21:27
Thaks again!

Maar wat is feedback?? :???:

ExplorerJim
4 januari 2009, 23:06
feedback is dat rondfluiten over de versteker wat je wel eens hoort.

Ace 1.15.19
6 januari 2009, 13:47
Ik heb er al eens over zitten denken om mijn akoestische gitaar electro-akoestisch te maken. Maar als ik dit lees heb je voor een mooi bedrag een goede Yamaha. Is leuk om in de winkel het één en anders te testen. Ik zag dat ze bij Feedback de 500 en 700 hadden van de APX en CPX, in natural kleur en in black.

Goed vergelijkingsmateriaal maar ik vraag me af wat de verschillen zijn tussen een 500 en een 700. Als je bij Feedback een gitaar test en je besluit hem te kopen, krijg je dan het model wat je getest hebt of een willekeurige doos uit het magazijn? Ik dacht het tweede, maar zou heb mogelijk zijn dat je jou test exemplaar mee naar huis neemt?

peter_heijnen
7 januari 2009, 08:35
De gitaar die je getest hebt neem je mee. Je krijgt nooit zomaar een doos uit het magazijn tenzij je daar expliciet om vraagt of blind op internet bestelt.

smartiejunk
23 februari 2009, 16:38
feedback is dat rondfluiten over de versteker wat je wel eens hoort.

Kun je hier ook last van hebben als je via een DI op een mengpaneel inprikt?

Cheers R

Portel
23 februari 2009, 17:49
Klein vraagje tussendoor, ben nl. zelf ook van plan een elektro-akoestische aan te schaffen.

Kan ik mijn elektro-akoestische gitaar gewoon op mijn Roland Cube 30x aansluiten?
Of heb ik een speciale versterker daarvoor nodig?
Ik wil wel graag gewoon akoestisch geluid.
En kan ik ook problemen krijgen met Feedback?

Back ontopic: Ik heb een niet-elektro-akoestische Crafter D6 en ben er zeer tevreden over.
De Crafter GAE series lijken mij echt hele goede gitaren!

LaurentB
23 februari 2009, 21:33
Klein vraagje tussendoor, ben nl. zelf ook van plan een elektro-akoestische aan te schaffen.

Kan ik mijn elektro-akoestische gitaar gewoon op mijn Roland Cube 30x aansluiten?
Of heb ik een speciale versterker daarvoor nodig?
Ik wil wel graag gewoon akoestisch geluid.
En kan ik ook problemen krijgen met Feedback?

Back ontopic: Ik heb een niet-elektro-akoestische Crafter D6 en ben er zeer tevreden over.
De Crafter GAE series lijken mij echt hele goede gitaren!

Het kan wel, in een gewone gitaarversterker, maar dat klinkt niet geweldig. Een akoestische versterker gaat beter.

Versterkt klinken de Crafter GAE's wel aardig, op mijn site kun je een GAE-30 horen, die ik toen via het element (via een voorversterker in het mengpaneel) opgenomen heb omdat ik toen nog geen goede microfoon voor opnames had: http://www.em11.nl/geluiden/hifi/a1.mp3

Bij hogere volumes kun je wel feedback krijgen, maar daar heb je zgn. feedback busters voor (een rubber dop voor in het klankgat).

Muzieknono
24 februari 2009, 08:20
De cube 20x en 30x hebben ook een akoestische instelling.
Mvgr. Dirk Jan :B

peter_heijnen
24 februari 2009, 08:22
Kun je hier ook last van hebben als je via een DI op een mengpaneel inprikt?
Als je maar hard genoeg gaat, lukt dat zeer zeker.

smartiejunk
24 februari 2009, 22:30
Dus als ik het goed begrijp kan ik ook een CPX nemen dis dus wat voller klinkt en wat meer volume heeft als zijnde onversterkt en versterkt mocht ze feedback geven een feedbackbuster gebruiken. Ik wil de gitaar namelijk zowel versterkt in een band als onversterkt zu hause bijvoorbeeld willen gebruiken.

Ronald

Wizz
27 februari 2009, 18:51
De cube 20x en 30x hebben ook een akoestische instelling.
Mvgr. Dirk Jan :B

Nee, dat is om een elektrische als een akoestische te laten klinken (acoustic simulator). De akoestische kan beter gewoon op het cleane kanaal.

Wizz

Jay75
27 februari 2009, 23:25
Ik heb gisteren een Tanglewood gekocht! ook binnen je budget en wat je zoekt denk ik.