PDA

View Full Version : Stay close to me (youtube)



Harald
3 januari 2009, 02:05
Vanavond wat dingen opgenomen om eens te kijken of ik youtube videos met een wat betere geluidskwaliteit dan mijn oudere videos kan maken. Hoop dat de synchronisatie van beeld en geluid een beetje klopt. Dat gaat met moviemaker nu niet echt heel nauwkeurig :confused:

Maar om te beginnen een prachtige compositie van Tommy Emmanuel
Stay close to me

http://nl.youtube.com/watch?v=5UcIp6mR7to

Enjoy!

VHsologitarist
3 januari 2009, 11:57
Hey Harald,

compositie is mooi (lekker dromerig) en geluidskwaliteit is ook goed. Qua Synchronisatie kan ik het moeilijk beoordelen omdat je nogal ver weg zit. Misschien ietwat vertraging.
Ik ken het origineel niet, maar geloof zonder twijfel dat je hem bijna perfect uitvoert!

gr
Fer

meul
4 januari 2009, 15:28
Hey Harald,

sja, vakwerk hoor, mooi stukje muziek en erg mooi uitgevoerd!

Harald
4 januari 2009, 15:30
Bedankt!

Soms schrijft iemand zo'n nummer dat je best zelf geschreven zou willen hebben. Dit is er zo een wat mij betreft. Nu de brom uit het pickupkanaal zien te krijgen, en de belichting wat aanpassen zodat mijn gitaar te zien is :D

Han S
4 januari 2009, 16:14
Ik vind dit wel heel erg mooi Harald, complimenten!

Welke stemming gebruik je daar?

MichaelSS
4 januari 2009, 16:22
Wat een gevoel. Prachtig! :)

Harald
4 januari 2009, 17:46
Bedankt!

@Han, is gewoon standaardstemming, met een capo op de 2e fret. Heb alleen wat vingerzettingen moeten omzetten aangezien ik niet over de kolenschoppen van Tommy beschik. Zo fret ik een aantal keer 2 snaren met 1 vinger zonder echt een barré te leggen. Op die manier kan ik de flow er aardig in houden. Heb vroeger ontzettend veel met alternatieve stemmingen gehobbied, maar was het op een gegeven moment zat dat ik letterlijk geen 2 nummers in dezelfde stemming speelde :seriousf: Deed vorig jaar het voorprogramma voor Andy mcKee in Nijverdal, in de pauze even op zijn harpgitaar gespeeld. Hij keek op een gegeven moment daadwerkelijk geïnterresseerd wat ik speelde. Had blijkbaar niet verwacht dat ik iets leuks zou kunnen vinden in de behoorlijk rare stemming waar de gitaar in stond. Soms wel handig om de achtergrond te hebben :)

@Michael, dank je! Dit is zo'n nummer wat je perfect kunt spelen, maar als het geen gevoel heeft blijft er weinig over. Het klinkt nl. een stuk simpeler dan het is. Je moet zo'n nummer helemaal in de vingers hebben, bij dit soort nummers kunnen de kleinste missers je uit de flow ervan halen. Eigenlijk een stuk moeilijker dan het formule 1 werk. Zoals Tommy wel eens in workshops zegt, je moet het spelen volledig automatisch kunnen, zodat je terwijl je speelt, zelf ook kunt genieten van wat je doet. Echt een gouden tip! En terwijl je speelt werkt het voor mij altijd erg goed om vooral met de melodie bezig te zijn in mijn hoofd, ipv met het volledige arrangement. Dan gaat die er vanzelf duidelijk uitspringen.

Rexx
5 januari 2009, 12:34
Heel mooi, complimenten.
Ook de opname is lekker, hoe ver staan de mics van je af? best een endje zo te zien.

Harald
5 januari 2009, 14:12
Bedankt! Microfoons staan op ongeveer 30 cm van de gitaar. De hals microfoon iets dichter bij afhankelijk van hoe ik schuif.

Riky
5 januari 2009, 14:58
erg mooi! Zeer knap! Mooi geluid ook!

Rexx
5 januari 2009, 17:59
Ik ga binnenkort misschien ook 's weer wat proberen.
Heb nog een mooie oude ibanez staal-snarig met extra grote klankkast en een buizencondensator en een cheape overhead, welke zou jij bij de hals zetten en welke klankkast ivm. prioriteit?(1 high-end mic, 1 cheaper met wel een redelijk geluid)

Luke-wannabe
5 januari 2009, 18:16
Prachtig! Erg mooi!

-geert-
5 januari 2009, 19:16
Mooi hoor!! Mooi nummer ook, luistert lekker weg. Met de synchronisatie zit het volges mij wel goed, er iig geen storend verschil tussen vind ik.

MichaelSS
5 januari 2009, 19:42
@Michael, dank je! Dit is zo'n nummer wat je perfect kunt spelen, maar als het geen gevoel heeft blijft er weinig over. Het klinkt nl. een stuk simpeler dan het is. Je moet zo'n nummer helemaal in de vingers hebben, bij dit soort nummers kunnen de kleinste missers je uit de flow ervan halen. Eigenlijk een stuk moeilijker dan het formule 1 werk. Zoals Tommy wel eens in workshops zegt, je moet het spelen volledig automatisch kunnen, zodat je terwijl je speelt, zelf ook kunt genieten van wat je doet. Echt een gouden tip! En terwijl je speelt werkt het voor mij altijd erg goed om vooral met de melodie bezig te zijn in mijn hoofd, ipv met het volledige arrangement. Dan gaat die er vanzelf duidelijk uitspringen.


Klopt helemaal. Ik herken dit wel in het nummer "Classical gas" van Eric Clapton (mjah, of Tommy).

Nummer ben ik de laatste tijd tussen de andere nummers door aan het oefenen maar zelfs het begin is lastig als er geen gevoel in ligt.

Tommy is en blijft een god in zijn Genre, Just like-u want zoveel verschil hoor ik niet.

Harald
5 januari 2009, 22:04
Bedankt!


Ik ga binnenkort misschien ook 's weer wat proberen.
Heb nog een mooie oude ibanez staal-snarig met extra grote klankkast en een buizencondensator en een cheape overhead, welke zou jij bij de hals zetten en welke klankkast ivm. prioriteit?(1 high-end mic, 1 cheaper met wel een redelijk geluid)

Welke microfoon waar zou je moeten proberen, al zouden twee identieke mics hiervoor toch het beste zijn. Als het kwaliteitsverschil groot is, zou ik zelfs alleen die buizencondensator gebruiken, op de standaardpositie. 12e fret, zo'n 30 cm van de gitaar af. Enig stereoeffect kun je dan gewoon met de galm doen.

Waar je rekening mee moet houden is dat het signaal bij de halsmicrofoon een stuk zachter binnenkomt. Dat moet dus een behoorlijk gevoelige, ruisvrije microfoon zijn. De microfoon bij de kast is wel het belangrijkste, die geeft het leeuwendeel van het geluid. Zou daarvoor dus ws. de buizencondensator gebruiken. De microfoon op de hals krijgt praktisch geen laag binnen, maar wel wat boventonen die je op de kast mist, en wat van die typische gitaarverontreiniging, zoals vingerbijgeluiden.

Wat je ook eens kunt proberen is een microfoon vlak bij de kop van de gitaar, of met twee identieke mics, een xy opstelling weer bij de 12e positie. Een andere variant die best leuke resultaten kan opleveren is twee microfoons bij je oren. Je neemt dan meer op hoe jij de gitaar hoort.

Wat ik in mijn opname hoor (over koptelefoon, vanaf de Roland VS880, niet op youtube) is dat verschillende noten een iets andere plaatsing in het stereobeeld krijgen. Dat vind ik voor solo opnames van gitaar altijd wel fijn. Maakt het wat spannender om naar te luisteren. Bovendien pakt de halsmicrofoon wat leuke effectjes op die je normaal zou missen, zoals snaren die even meetrillen tussen de gefrette positie en de kam (kop van de gitaar). Niet hard genoeg om te storen. Als je gaat tappen a la Van Halen kan het trouwens wel problemen opleveren. Had voor mijn soloCD bij een nummer wat vrij veel ad lib gedeeltes heeft wat tapping, maar je hoorde duidelijk de tapvinger op de hals kloppen...:seriousf: Daarvoor is het dus niet echt bruikbaar :(, kortom, op de CD staat dat nummer met het intro van die versie, en het B gedeelte is een opnamedag later nog eens opnieuw opgenomen.

chris c
6 januari 2009, 21:28
Prachtig gespeeld, hoed af want er zijn er niet veel die zo kunnen spelen.

Eén kleine opmerking over het geluid : de vingergeluiden op de snaren zijn soms wel heel erg hoorbaar.

Han S
6 januari 2009, 22:04
Prachtig gespeeld, hoed af want er zijn er niet veel die zo kunnen spelen.

Eén kleine opmerking over het geluid : de vingergeluiden op de snaren zijn soms wel heel erg hoorbaar.

Klopt, maar dat hoort er ook helemaal bij vind ik en dat hoor je ook als je naar een echte gitaar luistert, niks mis mee. Met de recordingprogramma's als ProTools kun je al die squeeks wegpoetsen en dan klinkt het wat mij betreft niet meer natuurlijk.

Harald
6 januari 2009, 22:50
Prachtig gespeeld, hoed af want er zijn er niet veel die zo kunnen spelen.

Eén kleine opmerking over het geluid : de vingergeluiden op de snaren zijn soms wel heel erg hoorbaar.

Bedankt!

Zitten wat glijgeluiden in, de microfoon op de hals haalt dat er nog eens extra hard uit. Vind ze hier zelf niet storend. De feel is goed, dat is bij dit nummer toch het belangrijkst. En dit is een first take waar niet in is geedit. Is maar goed dat je het op youtube hoort. Bij het origineel hoor ik op hoofdtelefoon zelfs de snaren aan de andere kant van de vinger trillen als ik de vingers neerzet.

Als ik Tommy's opnames op The Mistery vergelijk met wat ik aan live opnames ken, heeft hij er heel erg opgelet in de studio, of ze hebben dingen weggewerkt. Aangezien het spel op de Mistery me toen als wel erg clean opviel zou dat laatste me niet verbazen. Zou eigenlijk wel handig zijn als ik het kon, al zou ik zeker niet alles weghalen. Before van mijn eerste cd bestaat uit twee takes die aan elkaar geplakt zijn, in het begin zat ergens een sqeack die me echt irriteerde, alleen was de feel van die opname verder perfect. Het lukte niet het weg te poetsen met de effecten die we hadden, en latere opnames waren cleaner maar hadden wat minder feel.

Maar goed, ga sowieso nog eens experimenteren met een iets andere mic opstelling, en de gitaar rechtstreeks ingeplugd. Dan bromt het niet, wat het via de versterker wel deed. Aarde of geen aarde verhelpt het niet, andere kabels ook niet... Zonder die brom kan de pickup er wat meer ingemixt worden.

Lang geleden toen ik nog bij mijn ouders woonde speelde ik Flashes van Ry Cooder. Mijn moeder zei toen iets over de piepgeluiden. De originele opname van Cooder laten horen... die piepte veel meer. Het hoort bij het instrument, en de een vindt het belangrijker dan de ander. Bij opnames voor een cd zal ik trouwens om die reden ws. weer Elixer snaren gebruiken. Dat scheelt enorm in de glijgeluiden.

Jedeel
7 januari 2009, 08:40
Nu de brom uit het pickupkanaal zien te krijgen,

Een héérlijk dromerig en melodieus werk!!!

Ik heb wel eens een brom weggekregen door de opnameapparatuur over meerdere stroomgroepen te verdelen. Mogelijk kan je daar iets mee?

Harald
7 januari 2009, 09:16
Zou een aardlus kunnen zijn, maar een 50 of 60 hz filter helpt nauwelijks. De brom blijft met de AER op een ander stopcontact. Maar goed, pickup rechtstreeks in Roland, en de de brom is weg. Het zit er toch voornamelijk voor een lichte kleuring van de sound. Hoofdgedeelte blijft hoe dan ook de mics.

peter_heijnen
7 januari 2009, 09:28
Mooi gespeeld Harald.

Jedeel
7 januari 2009, 18:50
Zou een aardlus kunnen zijn, maar een 50 of 60 hz filter helpt nauwelijks. De brom blijft met de AER op een ander stopcontact. Maar goed, pickup rechtstreeks in Roland, en de de brom is weg. Het zit er toch voornamelijk voor een lichte kleuring van de sound. Hoofdgedeelte blijft hoe dan ook de mics.

Bij mij loste het bromprobleem (aardlus weet ik niet) op nadat ik een deel van de installatie op een andere stroomgroep had geplaatst.
Dus niet een ander stopcontact, want veelal behoren de stopcontacten in 1 ruimte tot dezelfde stroomgroep.
Pas toen ik middels een verlengsnoer een stopcontact van een andere stroomgroep,
naar mijn ruimte 'verlegde', was plots de brom weg.
Ik kan het niet verklaren waarom (ik snap er eigenlijk niet veel van), maar de brom was wel weg.:dance:

Maar, misschien kwam jouw andere stopcontact wel van een andere stroomgroep....
En het is vreemd dat de AER bromt en niet de Roland :???:

Harald
7 januari 2009, 19:14
Dat was dus een aardlus. Die verhelp je zo nl. Zal het nog eens proberen als de verlengdoos het tot boven redt. Had nu op een stopcontact in de meterkast aangesloten, vermoed dat dat het enige in huis is met goede aarde.

VHsologitarist
8 januari 2009, 10:14
Die aardlus is de 50 Hz toon en kan verholpen worden door twee gelijkrichters erbij te plaatsen. Maar een geaarde verleng doos kan de truck ook oplossen.