PDA

View Full Version : Vraag over nieuwe gitaar



stan2009x
2 januari 2009, 22:35
Hallo Allen,

Ik ben een jongen van 24 jaar en nieuw hier. Ik speel nu zo'n maand gitaar, zowel akoestisch als elektrisch. Ik heb een kapotte akoestische gitaar met een gat erin en een wannabe stratocaster en versterker die ik eind november kocht voor 80 euro met tassen plectra etc. alles voor 80 euro

Ik speel zo'n 3 a 4 uur per dag en ik vind het echt geweldig. Alleen merk ik dat het steeds beter gaat en de beperking steeds meer door de gitaar komt.
De brug en eerste freds van mijn stratocaster zijn niet helemaal goed meer en het geluid vind ik (ondanks nieuwe adario snaren) bagger door het getril en gerammel van de stratocaster door de eerste fred en kapotte brug. Tijd voor een nieuwe dus.

Nu ben ik aan het kijken voor een nieuwe electrische (semi akoestische?) gitaar en nu hink ik op twee gedachten. Ik wil aan de ene kant geen te dure gitaar kopen waar ik over twee maanden niets mee doe. Aan de andere kant wil ik geen goedkopere gitaar kopen waar ik over drie maanden weer op uitgekeken ben.
Toch neig ik wel naar een duurdere gitaar omdat ik weet dat ik (denk ik) toch wel blijf oefenen, omdat ik het zo geweldig leuk vind.

Daarom wil ik een goede gitaar tussen de 400 en 700 euro, waar ik nog jaren mee vooruit kan. Ik wil een electrishe gitaar waarbij modern en klassiek gecombineerd worden en hij moet er "classy" uitzien. (liefst donkebruin tot zwart) Ik wil het geluid van John Frusciante uit deze performance http://www.youtube.com/watch?v=NHcF1cUjrKg graag benaderen op deze gitaar.


Ik weet dat hij daarn een gretsch heeft die natuurlijk onbetaalbaar is voor mij.
Ik zie en hoor veel semi-akoestische gitaren, maar ik vind er bijna geen zo klinken als degene in het filmpje. Hoe kom ik aan deze sound????
welke snaren? versterker? gitaar? effecten en/of instellingen?
(ik ben echt verliefd op dit geluid, De reden waarom ik gitaar speel momenteel), ik wil aan allles zo'n 400 - 800 euro uitgeven.

Ik zou het btw erg knap vinden als iemand het zou weten, maar het zou me bijzonder helpen bij mijn keuze.

Alvast erg bedankt en feel free to comment



Met vriendelijke Groet,

hole
2 januari 2009, 22:43
400 en 700 euro
400 - 800

Je budget groeit met de minuut. Als je nog even wacht, wordt je budget groot genoeg voor een gretsch ;)

Maar serieus: welkom op het forum, en top dat je zoveel speelt.

Met je vraag kan ik je niet helpen, want van semi's heb ik de ballen verstand (zowiezo geen verstand van gitaren trouwens ;) ), maar ik ben zeker dat er hier mensen zijn die je er alles over kunnen vertellen. Succes met je zoektocht!

Mr.Fingers
2 januari 2009, 22:46
Je hebt de Gretsch Electromatic, da's een budgetgretsch, en die kost 700€ ;)

Zoek maar eens op Gretsch G5120

grayfink
2 januari 2009, 22:54
..... Ik heb een kapotte akoestische gitaar met een gat erin

Dat is niet kapot. Dat hoort zo.

hole
2 januari 2009, 23:02
Dat is niet kapot. Dat hoort zo.

HAHAHAHA :noob: , goeie!

zeiler
2 januari 2009, 23:48
HAHAHAHA :noob: , goeie!

zegt hij die als nick toch echt "hole" heeft ;)!

en welkom natuurlijk!

stan2009x
3 januari 2009, 00:12
dank je wel voor de snelle reacties,

Ik bedoelde met spullen erbij tot 800 euro, zonder een gitaar t/m 700 en haha er zit behalve t klankgat uiteraard nog een gat in.

Maar heeft niemand een idee hoe deze sound tot stand komt??? geweldige sound vind je niet??

wat vinden jullie van epiphone sheraton 2's en ibanez semi's tussen de 400 en 800?

Alvast bedankt voor de snelle reacties,

koentjo
3 januari 2009, 10:09
als ik een tip mag geven: staar je niet blind op een gitaar alleen, de versterker is van even groot belang, zo niet groter, om dit geluid te krijgen.

DJ_HOEK
3 januari 2009, 10:37
als ik een tip mag geven: staar je niet blind op een gitaar alleen, de versterker is van even groot belang, zo niet groter, om dit geluid te krijgen.

inderdaad, als ik het goed begrijp wil je niet meer dan 100 euro aan een versterker uitgeven? dan zou je een gitaar van 700 euro flink tenietdoen maat:chicken: dan kom je uit op een modelling ampje als een spider III of iets in die geest. daar schiet je qua geluid nog steeds niet veel mee op.

misschien wel meer dan de helft van je geluid komt van je versterker, in mindere mate uit je gitaar... als ik jouw was zou ik kijken voor een tweedehands gitaar zodat je nog wat leuks aan een amp kan besteden;) voxje of peavey bandit? wat zijn zo'n beetje de stijlen die je wilt spelen?

grayfink
3 januari 2009, 10:43
De Epi Sheraton heb ik geen ervaring mee, maar hoor er wel goede verhalen over. Zelf heb ik een Ibanez Artcore (klik) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91446), die heeft een erg goede prijs/kwaliteit verhouding naar mijn bescheiden mening.
De versterker is natuurlijk ook erg bepalend, het beste klinkt een buizenversterker. Die hebben als nadeel dat ze nogal prijzig zijn. Ik zou als ik jou was naar een modellingversterkertje als de Roland cube30 of Vox AD30VT kijken. Die klinken ook gewoon erg goed voor een veel bescheidener budget. Het verschil met een "echte" buizenversterker, ga je pas opmerken als je wat gevorderd ben als gitarist.

Fender75
3 januari 2009, 11:16
Sheratons zijn goede gitaren, compleet en netjes afgewerkt. Enige minpuntje vind ik zelf de elektronica, en dan vooral de potmeters/bedrading en tuimelschakelaar. Je moet ze tweedehands wel rond de 400 euro kunnen vinden. Die Artcore's van Ibanez zijn ook zeer netjes. Voor de Gretsches moet je mazzel hebben volgens mij, er zitten pannekoeken tussen. Weet eigenlijk of deze tweedehands veel worden aangeboden.

Qua versterker moet je gewoon veel proberen bij de muziekzaken in je buurt. Maar da's een advies wat meer langs zal komen. Beknibbelen op de versterker heeft weinig zin, dat is het volgende waar je je aan gaat irriteren!

Succes met de zoektocht!

keessie
3 januari 2009, 12:06
Of een Dearmond starfire met filter tron pickups 4a500 euro:satisfie:

Mr.Fingers
3 januari 2009, 12:13
Kosten nieuw iets van een 700€, maar dan heb je wel een Gretsch!

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/5/7/7/387577.jpg
(bestaat ook met gewone humbuckers zoals in de gitaar hieronder, dit zijn DeArmond 2000's DynaSonics)

http://www.guitarvillage.co.uk/admin/pages/upload/Gretsch/Gretsch_G5122Wred_m.jpg