PDA

View Full Version : Probleem buizenamp: glazen/metalen geluid...



jutter
2 januari 2009, 19:42
Als ik mijn buizenversterker aanzet komt er,gedurende de eerste 10-15 minuten, een glazen/metalen bijgeluid uit, alleen bij bepaalde noten(vooral de G). Het klinkt alsof er iets los zit dat meetrilt. Na 15 minuten is dit verdwenen. Iemand een idee wat dat kan zijn? Zelf zat ik te denken aan de eindbuizen maar dat lijkt me niet mogelijk omdat ze nog zo'n blauwe gloed hebben wat erop wijst dat ze nog nieuw zijn. Het is trouwens een Fender VibroVerb Brownface.

x.a.d
2 januari 2009, 19:59
Wat je hoort zijn microfonische buizen. Dit kan bij zowel nieuwe als oude buizen voorkomen. Meestal zijn dit de kleine voorversterker buizen, maar kan ook bij de grote eindversterker buizen voorkomen. De blauwe gloed is gas in de buis, dit is vaak een buis die niet goed vacuum is, of een oudere buis waarbij gassen uit het metaal zijn gekomen. Dus een oude of minder kwaliteit buis.

Voor de rinkel kan je even naar een winkel gaan waar ze verstand hebben van buizenversterkers, tenzij je er zelf wat verstand van hebt, maar zoals ik het lees heb je er geen ervaring mee. Dus even naar de winkel, zij kunnen je een nieuw buisje geven.. Succes!

Chris Winsemius
2 januari 2009, 20:41
Meestal blijven microfonische buizen microfonisch.

Testje dat je zelf kan doen bij jouw Vibroverb:

- Haal de metalen hulsjes v/d pre-amp-buisvoetjes af (klein tikje draaien en dan naar beneden trekken).
- zet de versterker aan/etc. en op redelijk volume
- sluit je gitaar aan op het linker-kanaal en tik dan met 'n potlood voorzichtig tegen het meest rechterbuisje (v/d achterkant v/d amp af gezien); hoor je geen luide tiks/gerinkel dan is dat buisje niet microfonisch
- nu inpluggen op het rechterkanaal en dan tegen het 2e t/m 6e buisje aantikken; veel gerinkel/luide tik: dat buisje is iig. microfonisch

Ik hoop dat dit helpt, preampbuisjes kun je zelf vervangen zonder gebias/etc.

Toch heb ik 'n vermoeden dat het ook aan iets anders kan liggen omdat het probleem na 15 minuten (?) weg is.

Iig.: succes!

jutter
2 januari 2009, 20:44
Meestal blijven microfonische buizen microfonisch.

Testje dat je zelf kan doen bij jouw Vibroverb:

- Haal de metalen hulsjes v/d pre-amp-buisvoetjes af (klein tikje draaien en dan naar beneden trekken).
- zet de versterker aan/etc. en op redelijk volume
- sluit je gitaar aan op het linker-kanaal en tik dan met 'n potlood voorzichtig tegen het meest rechterbuisje (v/d achterkant v/d amp af gezien); hoor je geen luide tiks/gerinkel dan is dat buisje niet microfonisch
- nu inpluggen op het rechterkanaal en dan tegen het 2e t/m 6e buisje aantikken; veel gerinkel/luide tik: dat buisje is iig. microfonisch

Ik hoop dat dit helpt, preampbuisjes kun je zelf vervangen zonder gebias/etc.

Toch heb ik 'n vermoeden dat het ook aan iets anders kan liggen omdat het probleem na 15 minuten (?) weg is.

Iig.: succes!

Wat is jouw vermoeden?

Eko
3 januari 2009, 16:01
Ha Jutter,
Toen ik de amp bracht zat er ook zo`n geluid in. Een van de metalen buisjes om de voorbuizen zat toen wat scheef. Die resoneerde iets. Door de amp afwisselend schuin en rechtop te hebben willen de de hulsjes nog wel eens scheef gaan en dit geluid geven. Een van de oplossingen is het plaatsen van verend materiaal ( wel hittebestendig) tussen de huls en de buis. Bij Marble gebruikt hij iets wat lijkt op steenwol en dat zit bovenop de buis.

jutter
3 januari 2009, 17:06
Ha Jutter,
Toen ik de amp bracht zat er ook zo`n geluid in. Een van de metalen buisjes om de voorbuizen zat toen wat scheef. Die resoneerde iets. Door de amp afwisselend schuin en rechtop te hebben willen de de hulsjes nog wel eens scheef gaan en dit geluid geven. Een van de oplossingen is het plaatsen van verend materiaal ( wel hittebestendig) tussen de huls en de buis. Bij Marble gebruikt hij iets wat lijkt op steenwol en dat zit bovenop de buis.

Hoi Eko,

Klopt! Maar dit is iets anders; vanmiddag een hoop gekraak en toen deed hij niets meer...na een een half uurtje weer aangezet en toen deed hij het wel weer maar met een heel raar bijgeluid;net alsof de reverb heel lang nagalmde terwijl hij wel uitstaat. Toen ik een klapje bovenop de versterker gaf was het weer een luid gekraak en daarna stilte....Ik durf er nu niet meer aan te komen!

jutter
3 januari 2009, 17:09
Meestal blijven microfonische buizen microfonisch.

Testje dat je zelf kan doen bij jouw Vibroverb:

- Haal de metalen hulsjes v/d pre-amp-buisvoetjes af (klein tikje draaien en dan naar beneden trekken).
- zet de versterker aan/etc. en op redelijk volume
- sluit je gitaar aan op het linker-kanaal en tik dan met 'n potlood voorzichtig tegen het meest rechterbuisje (v/d achterkant v/d amp af gezien); hoor je geen luide tiks/gerinkel dan is dat buisje niet microfonisch
- nu inpluggen op het rechterkanaal en dan tegen het 2e t/m 6e buisje aantikken; veel gerinkel/luide tik: dat buisje is iig. microfonisch

Ik hoop dat dit helpt, preampbuisjes kun je zelf vervangen zonder gebias/etc.

Toch heb ik 'n vermoeden dat het ook aan iets anders kan liggen omdat het probleem na 15 minuten (?) weg is.

Iig.: succes!

De rechterbuis gaf wel een luider geluid/tik toen ik er met een potlood tegenaan tikte en die buis heb ik vervangen. Voor de rest zie mijn Quote van EKO. Heb jij nog een idee wat dit kan zijn? Toch slechte soldeerverbindingen misschien?

strate
3 januari 2009, 17:13
ik heb zelf ook een blauwe gloed in mn eindbuizen, wat dus duidt op een oude of niet vacuum buis. Kan dit kwaad en betekent dit dat als ik er nieuwe eindbuizen in stop het nog beter klinkt (vind het nu met mn net nieuwe voorbuizen al geweldig klinken haha)?
Sorry Jutter trouwens voor het off-topic en dat ik je topic een beetje overneem!

jutter
3 januari 2009, 17:15
ik heb zelf ook een blauwe gloed in mn eindbuizen, wat dus duidt op een oude of niet vacuum buis. Kan dit kwaad en betekent dit dat als ik er nieuwe eindbuizen in stop het nog beter klinkt (vind het nu met mn net nieuwe voorbuizen al geweldig klinken haha)?
Sorry Jutter trouwens voor het off-topic en dat ik je topic een beetje overneem!

No problem strate, hier leer ik alleen maar van. Maar ik zit nu wel met een probleem....

Chris Winsemius
3 januari 2009, 17:17
Blauwe gloed: dat is ip. vrij normaal.

@Jutter:
zie de beantwoorde PM.
Doordat het probleem na +/- 15 minuten weg is lijkt mij het iets "thermisch" ([soldeer]verbinding bijvoorbeeld), on-line verder niet te pinpointen.

Contact anders de bouwer/technicus?

jutter
3 januari 2009, 17:27
Blauwe gloed: dat is ip. vrij normaal.

@Jutter:
zie de beantwoorde PM.
Doordat het probleem na +/- 15 minuten weg is lijkt mij het iets "thermisch" ([soldeer]verbinding bijvoorbeeld), on-line verder niet te pinpointen.

Contact anders de bouwer/technicus?

Tja, hij doet nu helemaal niets meer dus ik zal wel naar een reparateur moeten gaan.