PDA

View Full Version : Mooie set mic's + nog wat meer mic vraagjes...



Acousticaster
2 januari 2009, 18:50
Gitaarnetters,

Sinds een tijdje ben ik op zoek naar 2 mooie condensator microfoons voor in mijn thuisstudiootje in wording. Een mic wil ik gebruiken voor het opnemen van zang, een voor het opnemen van mijn akoestische gitaar (dat opnemen gaat dan gebeuren samen met de jackuitgang op m'n Tanglewood). Voor de mic's samen zit ik te denken aan een euro of 250. De muziekstijl is akoestische (uiteraard) americana singer/songwriter.

Dan nog een vraagje: het liefst zou ik de twee mic's ook live kunnen gebruiken. Nu zie ik op een site als die van feedback live- en recordingmic's gescheiden staan. Wat maakt een recording mic eigenlijk speciaal gemaakt voor de studio? Ligt dat aan het membraam? En heb je een probleem als je een mic onder het kopje studiomic op het podium gebruikt?

vincent136
2 januari 2009, 21:15
Hoi,

Om op te nemen kan ik je de Studio Projects B1 wel adviseren. Prima condensator microfoon. Over deze mic is ook al veel geschreven hier op het forum, diverse mensen hebben d'r eentje.. han s ook naar wat ik weet. Hij kost nieuw 120 euro.

Een condensator microfoon is live ook wel te gebruiken, hij heeft echter sneller last van feedback. Als je hem gewoon goed plaatst en een goede geluidsman hebt wil het prima.

Acousticaster
2 januari 2009, 22:08
Een condensator microfoon is live ook wel te gebruiken, hij heeft echter sneller last van feedback. Als je hem gewoon goed plaatst en een goede geluidsman hebt wil het prima.

Maar je hebt speciale studio condensator/dynamische mic's en live condensator/dynamische mic's. Wat is daar dan het verschil tussen?

skanky
2 januari 2009, 22:54
Hoi,

Om op te nemen kan ik je de Studio Projects B2 wel adviseren. Prima condensator microfoon. Over deze mic is ook al veel geschreven hier op het forum, diverse mensen hebben d'r eentje.. han s ook naar wat ik weet. Hij kost nieuw 120 euro.

Een condensator microfoon is live ook wel te gebruiken, hij heeft echter sneller last van feedback. Als je hem gewoon goed plaatst en een goede geluidsman hebt wil het prima.

Er is een B1 en een B3 van Studio Projects.....geen B2 :p
Ik denk dat je de B1 bedoeld........

vincent136
3 januari 2009, 00:11
Ja, sorry, de B1.

bert k
3 januari 2009, 00:59
De B2 is van Behringer, die kan ik je aanraden, ook al prima.

Qua geluid maakt live of studio natuurlijk niet uit, maar live wil je graag degelijke mics die een stootje kunnen hebben. Als je een B1, of 2 of 3, laat vallen is hij 1, 2, 3 kapot.

skanky
3 januari 2009, 10:00
Ik gebruik live altijd een setje B1's als OH's. Werkt prima.....en zijn nog behoorlijk stevig. En mocht er 1 kapot gaan koop je gewoon weer een nieuwe. Voor die prijs kan dat makkelijk.

vincent136
4 januari 2009, 00:55
Haha, op m'n zomerwerk van afgelopen zomer was het stopwoord: "Kapot, nieuwe'.. daar werd echt alles gesloopt.. moest ik aan denken bij het lezen van je post, altijd wel hilarisch.. ging er weer een auto kapot, huppa, nieuwe!

Maar ik gebruik live een setje C4 microfoons als overheads, die bevallen ook goed. Een keertje is er eentje defect geweest omdat hij van redelijk hoog naar beneden stuiterde, dat is verholpen. Verder zijn ze wel best degelijk, dus wat dat betreft moet dat wel lukken, ook al gaat het hier om de B1

Han S
4 januari 2009, 01:09
Ik liet eens een B1 flikkeren, flinke deuk in de ruif, maar verder geen enkel probleem. Die ruif heb ik netjes uitgedeukt, is niks meer van te zien.

Geen enkele microfoon vind het gezellig om te stuiteren, ook een SM58 niet, maar je moet een beetje mazzel hebben als hij valt.

Acousticaster
4 januari 2009, 01:10
Ok, dank voor de reacties, maar voordat ik het door de wirwar aan verhalen niet meer snap: Die SP mic's, zijn die vooral voor gitaar, stem of maakt dat niet uit?