PDA

View Full Version : Help mij svp met Mic-pre`s.......



skabouter
2 januari 2009, 17:24
Beste recorders

Recorden blijft tof, en mijn home-studio verdient een fikse upgrade, ik wil gewoon wat mooiere kwaliteit kunnen neerzetten!
Dit proces begint bij wat betere mics en software, maar daar heb ik geen vragen over! De aanschaf van een microfoon-preamp lijkt me ook een goed aandeel in betere sounds, en hier heb ik genoeg vragen over!

Ik heb me zeer goed verdiept in verschillende (soorten) preamps, en ben me bewust van de prijzen, specs, voordelen, toepassingen.
Maar waar ik maar niet uitkom:

Er zijn channelstrips met limiters/compressors en EQ`s, zeer uitgebreid. er zijn ook wat simpelere basicmicpre`s.
Mijn budget gaat MAX E500,- worden, waarvoor ik het liefst een 2 kanaals mic-pre heb. Ik denk aan ART PRO CHANNEL, MPA GOLD, FOCUSRITE PENTA, TWINTRAK PRO, VOICEMASTER PRO. Zoals je ziet zeer diverse preamps.

Mijn vraag echter: Omdat ik al in het bezit van een Alesis 3630 ben is een onboard compressor geen must. Voor vocals compress ik sws achteraf. Wat raden jullie aan? Een basic preamp die alleen "preampt" met de 3630 in de loop of erachter? Of een preamp met compressors onboard?

Ik krijg alles binnen via een M-Audio Delta 1010LT. Kijk, de meeste preamps hebben gebalanceerde uitgangen, en mijn kaart heeft gebalanceerde ingangen. Maar als ik die compressor ertussen zou zetten heeft die geen gebalanceeerde uitgangen meer....maakt dat iets uit? Of moet ik gewoon die compressor vergeten, en dit altijd maar achteraf doen?

Naja, ik vind dit verhaal gewoon wat lastig, net als een preamp met EQ aan boord? zou je dit gebruiken? het lijkt me dat je de meeste dingen wel achteraf EQed.

Die prachtige preamps van Focusrite hebben vrijwel allemaal prachtige opties aan booard, maar wil ik dat wel? die ART MPA Gold lijkt me nou echt geweldig simpel, en betere kwaliteit niet? Als je meer waar voor hetzelfde geld krijgt lijkt me dat dat overall "mindere" kwaliteit is. Het lastige met die preamps vind ik dat je niet 123 naar de winkel kan gaan om te testen/vergelijken....dus ik ga vooral af op reviews, gebruikerservaringen, specs.....

Ok, dan nog de vraag
- Wat prefereer JIJ voor preamp, buizen of niet-buizen?

SVP alleen antwoorden van ervaringsdeskundigen, geen speculaties van mensen die nooit zo`n ding gehad hebben......

skanky
2 januari 2009, 18:21
Ok,

Focusrite zou ik sowieso al afschrijven. Ik vind die platinum-serie helemaal niks en veel te duur voor de kwaliteit die je krijgt.
Die ART's zijn prima, helemaal niks mis mee.
Maar als ik jou was zou ik voor de SPL Goldmike gaan. Dan heb je een uitstekende 2 kanaals preamps zonder allemaal poespas die je niet nodig hebt en die de strijd aan kan gaan met veel duurdere preamps.
Er zit een buizensound aan maar is weer niet TE gekleurd. Het is een allround preamp die met alle soorten microfoons prima uit de voeten kan.
De Goldmike is bij thomann €439,-

skabouter
3 januari 2009, 21:19
Die SPL had ik ook al in de smiezen, lijkt me een mooi ding, met goeie basic features....
enig minpunt lijkt me dat hij geen instrument ingangen heeft.........zou dit uitmaken? Die ART doet bijna hetzelfde grapje, maar MET instrumenten ingangen. Werkt het als ik bijv. een bass wil inprikken om dat via een jack-XLR plug te doen?

skanky
3 januari 2009, 22:48
Ik zou hiervoor een losse DI nemen....een voordeel hiervan is dat je signaal dan ook door de ingangstrafo van de preamp gaat, wat voor extra kleuring zorgt. De Hi-Z ingangen op goedkopere preamps zijn meestal na de ingangstrafo. Mijn ervaring met die trafo's is dat ze een bepaalde body en stevigheid aan de sound geven.
Ik gebruik zelf meestal een palmer DI die ik dan gewoon op de mic-input aansluit. Die palmers zijn erg goedkoop maar ze klinken uitstekend, vele malen beter dan bv. de Behringers.
Ik gebruik meestal de passieve versie (€35) omdat ik erg van de vintage sounds hou. Ik vind de actieve (€53) wat moderner klinken (eigenlijk beter omdat het hoog beter behouden blijft, maar ik hou gewoon van de sound van de passieve DI's)

berolios
3 januari 2009, 23:14
Bon Giorno,

Hoeveel kanalen heb je tegelijk nodig??
Als je maar 1 kanaal tegelijk op kan/wilt nemen, koop dan een goede 1 kanaals desktop pre-amp waar je ECHT een beetje blij van wordt, zoals DEZE (http://www.musicstore.de:80/nl_NL/NLG/Universal-Audio-SOLO/610-FR-Tube-MicAmp-1-CH-factory-refurbished/art-REC0006246-000) of DEZE (http://www.groovetubes.com/The_Brick_P2084.cfm). Als je jouw budget een beetje oprekt kun je best iets leuks vinden denk ik... evt 2e hands.

Wil je echt 2 kanalen, dan is SPL eventueel een goede keus (ART vind ik maar crap), maar bekijk zeker ook DEZE (http://www.musicstore.de:80/nl_NL/NLG/Universal-Audio-DCS-Remote-Preamp-/art-REC0005092-000) pre-amp van Universal Audio eens !! Krampachtig vasthouden aan de 500 euro zou ik niet doen, UA maakt over het algemeen erg mooie spullen, je gaat er spijt van krijgen als je het nu op 100 euro af laat vallen.

Ik moet je eerlijk zeggen geen hands-on ervaring te hebben met deze DCS pre-amp. Maar ik heb vaak genoeg met 6176 of 610 gewerkt en dat klinkt tegek! Ik zou zeggen: bestel die UA... als het toch niet is wat je wilt, stuur je hem gewoon terug binnen 30 dagen (zowel bij Thomann als Musicstore) en krijg je je geld terug...

Die SPL pre-amp heb ik ook geen ervaring mee, maar wel met die Channel Strip uit dezelfde serie. Bij SPL moet je wel effe opletten, want je kunt vrijwel alle modellen pimpen met Luhdahl trafo's etc... Ik heb het genoegen gehad met een totally-pimped channel strip te mogen werken en die klonk erg goed. Iets cleaner dan de UA's, maar erg goed.

Mijn favoriet blijft wel mijn Manley Voxbox, maar ja... dan praat je wel over andere bedragen ;)..

Hopelijk heb je er iets aan!

skanky
4 januari 2009, 08:57
Die UA DCS zou ik niet doen, ik heb 'm zelf niet gebruikt maar het schijnt niet echt geweldig te zijn. Het heeft iig niets te maken met de 610 preamp. Voor een 1-kanaals is de solo 610 een erg goede keus. Hij is wel heel erg gekleurd, als dat niet je smaak is kan je ook voor de transistor 110 gaan, die is veel transparanter.

skabouter
8 januari 2009, 17:26
hmmm de keuze is wel erg lastig zeg!
* niet kunnen luisteren in winkels
* iedereen roept wat anders
* al die modellen hebben andere features en roepen dat t top is.

nu heb ik bijv alweer de volgende vragen:
* Hoe zie je aan een preamp of de Hi-z inputs voor of na de pre-trafo binnenkomen?
* kan iemand nog een goed antwoord geven op mijn compressor vraag in 1e post in dit topic?

Verder goed nieuws van de belasting en binnenkort waarschijnlijk een klauw geld waar ik niet op gerekend had, dus een duurdere preamp zit er wel in! maar ik wil niet over 1 nacht ijs gaan, wie helpt mij dus met mn vragen? Han? Bert?

Dan ook nog een vraag over iets totaal anders, maar nieuw topic openen vind ik wat overdreven:
* Hoe kan het dat sommige (buizen)mics hun karakterestiek te regelen valt via de externe voedings unit? denk bijv eens aan de Rode K2.....Die kan je 3 kanten op draaien, via de powersupply, maar zitten die verschillen niet in het diafragma wat IN de mic zelf zit? Hoe werkt dat, en waarom?

skabouter
8 januari 2009, 17:28
Bon Giorno,

Hoeveel kanalen heb je tegelijk nodig??
Als je maar 1 kanaal tegelijk op kan/wilt nemen, koop dan een goede 1 kanaals desktop pre-amp waar je ECHT een beetje blij van wordt, zoals DEZE (http://www.musicstore.de:80/nl_NL/NLG/Universal-Audio-SOLO/610-FR-Tube-MicAmp-1-CH-factory-refurbished/art-REC0006246-000) of DEZE (http://www.groovetubes.com/The_Brick_P2084.cfm). Als je jouw budget een beetje oprekt kun je best iets leuks vinden denk ik... evt 2e hands.


Ik dacht aan minimaal 2 kanaals, voor bijv het gebruik van XY micing, leek me de beste keus!
Maar mss wil ik het wel opdelen in 1 goeie specifieke 1 kanaals unit voor zang/cabinet micing, en dan nog een andere 2 kanaals voor true-stereo processing.....hangt ervanaf wat ik dus voor tips en info krijg/vind :)

berolios
8 januari 2009, 17:36
[...] * kan iemand nog een goed antwoord geven op mijn compressor vraag in 1e post in dit topic? [...]
Ja, 3630 lekker ergens in een vuilbak gooien.
Nee serieus... dan kun je net zo goed de goedkoopste pre-amp nemen die je kunt vinden.

Over wat voor opgerekt budget praten we dan?

skabouter
8 januari 2009, 17:38
ik speculeer liever niet teveel voor ik het in mn poten heb, en het moet ook niet compleet opgaan aan preamps, maar zou tot zo`n E800,- extra kunnen oplopen! ALS ik een significante uitgave kan doen met dit geld zal ik het niet laten, denk ik.............

Maar wat vind jij dan? Preamp met of zonder compressor aan boord?

En waarom vind je de ART MPA zo crap? Ik ken hem totaal niet, maar de specs/prijs verhouding spreekt me wel aan....ervaringen?

skanky
8 januari 2009, 19:56
Als ik jou was zo ik voor een preamp zonder compressor gaan. In deze prijsklasse heb je qua channelstrips alleen 'oke'-preamps met matige compressors. Voor dat geld kan je dan beter voor een echt goede preamp gaan. De 'mix' compressie doe je waarschijnlijk toch in de computer.
En in de digitale wereld heb je eigenlijk ook niet echt meer een compressor nodig bij de opname. Het dynamische bereik bij 24bit is zo groot dat je geen last heb van dat je te dicht bij de ruisvloer komt. Tegenwoordig wordt compressie bij opnames vooral voor de klank gebruikt.

Als je budget rond de €800 komt zou je bv kunnen kijken naar de ssl alpha channel (€749 bij thomann). Ik heb deze zelf nog niet gebruikt, maar ik hoor er hele goede dingen over. Ik heb wel hele goede ervaringen met andere SSL preamps. En hierbij heb je ook nog een prima eq, waar SSL overigens bekend om staat. Nadeel is wel dat het maar 1 kanaal is.

Een andere mogelijkheid is de Apex 207D (€689) Dit is ook een uitstekende preamp, hij klinkt erg transparant en heeft 2 kanalen. Een voordeel bij deze preamp is dat hij ook sp-dif uit heeft. Zo kan je'm digitaal aan je 1010lt hangen (ik ben nooit zo weg geweest van de converters van de 1010)

guhlenn
9 januari 2009, 10:37
Ik heb de DAV BG, zit ook in die prijsklasse.

skanky
9 januari 2009, 10:46
Daar hoor ik idd ook goede dingen over. DAV is gebaseerd op de oude Decca apparatuur toch?

john rowley
9 januari 2009, 11:41
U moet proberen de nieuwe GA pre-73. Het is geweldig voor de prijs
http://www.recording-microphones.co.uk/Budget-ribbon-microphone.shtml


John

berolios
9 januari 2009, 12:01
Ik heb ART pre-amps wel eens gebruikt voor distortion-voice (live), omdat ze weinig headroom hebben en mooi vervormen... maar dat zijn nu niet bepaald twee eigenschappen die je zoekt als je een goede pre-amp wilt hebben ;). Maar mijn ervaringen met ART zijn wel heel beperkt hoor ! Echter, voor jouw budget zou dat een van de laatste merken zijn waarnaar ik zou kijken.

Je kunt trouwens ook 2e hands kijken, dan vind je misschien nog wel een mooie pre-amp voor jouw budget!

Succes ermee!


p.s. Erg veel gebruikt in de live-audio: Midas XL-42 (http://midasconsoles.com/xl42.php)... klinkt tegek !

skanky
9 januari 2009, 12:28
Ik heb ART pre-amps wel eens gebruikt voor distortion-voice (live), omdat ze weinig headroom hebben en mooi vervormen... maar dat zijn nu niet bepaald twee eigenschappen die je zoekt als je een goede pre-amp wilt hebben ;). Maar mijn ervaringen met ART zijn wel heel beperkt hoor ! Echter, voor jouw budget zou dat een van de laatste merken zijn waarnaar ik zou kijken.

Je kunt trouwens ook 2e hands kijken, dan vind je misschien nog wel een mooie pre-amp voor jouw budget!

Succes ermee!


p.s. Er veel gebruikt in de live-audio: Midas XL-42 (http://midasconsoles.com/xl42.php)... klinkt tegek !

Die Midas zit natuurlijk wel in een andere prijsklasse.......
En als ik eerlijk ben zijn er heel wat mooiere preamps dan de midas te krijgen in die prijsklasse.
Voor dat geld heb je bv een a design pacifica, of een API.

Maar back on topic, ik heb zelf een ART DPSII, en dat werkt uitstekend hoor. Geen problemen met de headroom. Ik gebruik er de spdif uitgang van en de converter klinkt ook prima, niks mis mee.

guhlenn
9 januari 2009, 14:02
Daar hoor ik idd ook goede dingen over. DAV is gebaseerd op de oude Decca apparatuur toch?

JA, althans, dat is hun verkoop praatje. Hij lijmt een heel klein beetje, maar niet echt veel. De meeste vinden hem transparant. Ik zou het niet weten, tis m;n enige fatsoenlijke. Bass direct erdoor is bijv. erg lekker.

berolios
9 januari 2009, 14:51
Die Midas zit natuurlijk wel in een andere prijsklasse.......
En als ik eerlijk ben zijn er heel wat mooiere preamps dan de midas te krijgen in die prijsklasse.
Voor dat geld heb je bv een a design pacifica, of een API.

Maar back on topic, ik heb zelf een ART DPSII, en dat werkt uitstekend hoor. Geen problemen met de headroom. Ik gebruik er de spdif uitgang van en de converter klinkt ook prima, niks mis mee.
Nou, als jij een 2-kanaals API met pre-amp en EQ uit weet te halen voor 1000 euro ex, mag je mij er direct 2 bestellen !! Als je weet waar je moet zoeken kun je wel een 2e hands XL-42 vinden voor het budget van de TS, vandaar de input.

Er is zeker genoeg beters te krijgen, maar een XL-42 moet je toch zeker niet onderschatten... dat is een ERG mooie pre-amp/ EQ !! Zeker voor live-gebruik en zeker voor die prijs !!

@TS: kijk 2e hands op eBay en wie weet kun je wel wat moois scoren voor die prijs. Met jouw nieuwe budget kun je ook een kijken naar een Amek PurePath DMCL, 2 kanalen pre-amp en c/l.

Adios!

skanky
9 januari 2009, 15:02
Nou, als jij een 2-kanaals API met pre-amp en EQ uit weet te halen voor 1000 euro ex, mag je mij er direct 2 bestellen !! Als je weet waar je moet zoeken kun je wel een 2e hands XL-42 vinden voor het budget van de TS, vandaar de input.

Er is zeker genoeg beters te krijgen, maar een XL-42 moet je toch zeker niet onderschatten... dat is een ERG mooie pre-amp/ EQ !! Zeker voor live-gebruik en zeker voor die prijs !!

@TS: kijk 2e hands op eBay en wie weet kun je wel wat moois scoren voor die prijs. Met jouw nieuwe budget kun je ook een kijken naar een Amek PurePath DMCL, 2 kanalen pre-amp en c/l.

Adios!

Ok ok, 2dehands wel ja. Ik ging van de nieuwprijs uit. Je weet wel, dat met administratie en BTW. ;)

The Lo Lands
9 januari 2009, 18:07
En waarom vind je de ART MPA zo crap? Ik ken hem totaal niet, maar de specs/prijs verhouding spreekt me wel aan....ervaringen? Ik heb de ART MPA GOLD en dit is een prima mic/instrument preamp! Wel zou je de crappy chinese buizen even moeten vervangen voor betere! Ik gebruik de ART voor zowel zang als instrument opnames en de 'headroom' is echt goed en nauwkeurig in te stellen. Over smaak valt te twisten maar voor dit geld met een kleine upgrade van buizen heb je een prima 2-kanaals preamp.

skanky
9 januari 2009, 19:16
Ik heb de ART MPA GOLD en dit is een prima mic/instrument preamp! Wel zou je de crappy chinese buizen even moeten vervangen voor betere! Ik gebruik de ART voor zowel zang als instrument opnames en de 'headroom' is echt goed en nauwkeurig in te stellen. Over smaak valt te twisten maar voor dit geld met een kleine upgrade van buizen heb je een prima 2-kanaals preamp.

Ik vraag me wel een beetje af of dat het wel waard is. De MPA Gold is een starved plate tube design (t00b). De voorversterker zelf is solidstate maar gaat daarna nog even door een buisje voor het 'warme' geluid. Volgens mij hoor je het verschil in buizen pas als je ze gaat oversturen.
Maar ik heb'm zelf nog niet gehoord, dus ik kan het ook volledig mis hebben.

The Lo Lands
9 januari 2009, 20:12
Ik vraag me wel een beetje af of dat het wel waard is. De MPA Gold is een starved plate tube design (t00b). De voorversterker zelf is solidstate maar gaat daarna nog even door een buisje voor het 'warme' geluid. Volgens mij hoor je het verschil in buizen pas als je ze gaat oversturen.
Maar ik heb'm zelf nog niet gehoord, dus ik kan het ook volledig mis hebben. Klopt wel denk ik, maar de 'fabrieksbuizen' zijn crap dus mocht je wat meer willen oversturen is een goede buis aan te raden. Ik heb dit destijds van diverse MPA gebruikers gehoord en zij raden mij dit aan. Ik heb zelf nooit een high-end preamp gehoord of gebruikt dus die vergelijking kan ik niet maken. Ik had voor de MPA GOLD de Behringer Ultragain Pro en hiervan kan ik zeggen dat de ART MPA GOLD veleeee malen beter klinkt. Het blijft een middenklasser :)

bert k
9 januari 2009, 21:09
Je gaat zo'n pre-amp toch niet gebruiken om te oversturen, of zie ik het nou verkeerd? Voor oversturing heb je allerlei andere tools. Amps, pedaaltjes, noem maar op.

skanky
10 januari 2009, 01:42
Je gaat zo'n pre-amp toch niet gebruiken om te oversturen, of zie ik het nou verkeerd? Voor oversturing heb je allerlei andere tools. Amps, pedaaltjes, noem maar op.

Dat zie je toch echt verkeerd. Een preamp overstuurt heel anders dan bv. een amp of een pedaal. Soms voor bijv. vocalen klinkt een overstuurde preamp echt fantastisch. Ook een basgitaar door een overstuurde buizenpreamp klinkt heerlijk. Ik heb het dus niet over high gain vervorming (wat overigens natuurlijk ook kan) maar over een clean signaal met wat extra harmonischen, om het te kleuren. Daar zijn veel merken uit de jaren 60/70 bekend mee geworden. Neem bijvoorbeeld de Neve 1073, die sturen ze vaak extra hard in voor de extra boventonen. Ook de API 512's zijn er beroemd om, vooral op drums.

Solidkick
10 januari 2009, 10:55
Ik gebruik een ART MPA (de "ouwe" zwarte) op de overheads.
Wel idd de stock buisjes vervangen door betere (NOS 5751s).
Tis geen topnotch maar bekkens klinken er heerlijk door als je um wat in de rooie draait.

skabouter
10 januari 2009, 11:02
danku voor alle reacties so far! Heb gelijk een aantal nieuwe preamps leren kennen, en ik ben me erin aan het verdiepen, maar het is een erg grote onbekende wereld voor me......
Ook ga ik eerst het budget afwachten voor ik aanschaf!

toch blijven er nog een hoop vragen over, hopelijk mag ik die ook hier even stellen?
- Hoe zit dat nou met die richtingskarakteristieken van microfoons die je kan regelen op de powersupply?
- Hoe zie ik of bij een preamp de instrumentsinputs voor of na de ingangstrafo binnenkomen?
- Wat vinden jullie persoonlijk? buizen-preamp? niet-buizen preamp?
- Wat past beter bij een buizen-mic....een buizenpre, of juist dan transistor?

skanky
10 januari 2009, 11:34
toch blijven er nog een hoop vragen over, hopelijk mag ik die ook hier even stellen?
- Hoe zit dat nou met die richtingskarakteristieken van microfoons die je kan regelen op de powersupply?

Dit zie je alleen bij buizenmicrofoons. Die hebben een aparte voeding nodig die met een 7-polige tuchel op de microfoon wordt aangesloten. De buizenmicrofoons werken namelijk niet op de +48V spookspanning. De eerste microfoon waar je de karakteristiek vanaf de powersupply kon regelen was de AKG C12. De preciese werking weet ik niet, maar dat is wel te googlen.



- Hoe zie ik of bij een preamp de instrumentsinputs voor of na de ingangstrafo binnenkomen?

Dat zie je dus niet, dat is zo vervelend. Je kan het bv opzoeken in het schema die meestal in de manual staat. Maar je moet hier niet te zwaar aan tillen hoor, je kan ook gewoon een losse DI nemen. Die hoeven ook niet veel te kosten.



- Wat vinden jullie persoonlijk? buizen-preamp? niet-buizen preamp?


Ligt er helemaal wat voor klank je wil. Maar voor jouw budget zou ik voor een goede solid-state gaan. Ik vind ze over het algemeen wat all-rounder.



- Wat past beter bij een buizen-mic....een buizenpre, of juist dan transistor?
Zo moet je niet denken, je moet denken welke preamp klinkt het beste bij deze microfoon. Daarna ga je pas kijken of het buizen is of niet. Je hebt buizenpreamps die heel clean klinken. Een Neve is bv solidstate maar klinkt wel heel gekleurd.
Maar als je bijvoorbeeld een pre-70's sound wil dan zou ik wel zoveel mogelijk buizenspul nemen.

skabouter
11 januari 2009, 14:15
dankjewel, weer een paar misverstanden uit de weg:)

En idd, ik snap wat je bedoeld qua preamps...ik moet maar eens goed nadenken over wat ik wil dan....ik overweeg namelijk de extra aanschaf van een buizenmic, en een preamp die daar lekker voor is.....

verder blijf ik benieuwd naar die karakterestiek regeling buiten de mic om, maar dat hoor ik vast nog wel eens......

en ik ben me in de preamps aan het verdiepen! vind het wel erg lastig worden qua keuze, ik ga meer af op specs, dan op ervaringen (die schaarder zijn). Bovendien spreken mensen elkaar ook veel tegen (waar niet?), dus mss moet ik maar gewoon ergens beginnen, zomaar wat nemen. en later daar mijn smaak uitspraak over laten doen!

Ik neem aan dat je boven een bepaalde prijsklasse geen goed/slecht hebt, alleen maar smaak. Hopelijk komt mijn budget hoog genoeg uit!

bert k
11 januari 2009, 15:01
Is er niet een muziekzaak waar ze je een beetje kennen? Dan mag je vaak op proef een paar van die dingen meenemen.

skabouter
11 januari 2009, 16:10
kheb 2 zaken in alkmaar waar ik vast aan huis ben, en waar dat kan! Alleen ik vind dat ze niet zo`n leuk assortiment micpre`s hebben, das net te specifiek voor ze. Verder kunnen ze alles bestellen wat er is, maar ik ga niet zomaar bestellen zonder dat ik koop intenties heb.......

Heb jij nog tips bert? heb je nog niet echt gehoord over deze kwestie...wat gebruik jij? en heb jij enig idee hoe de karakteristiek van een mic nou geregeld word van buiten de mic?

skabouter
11 januari 2009, 16:17
Een andere mogelijkheid is de Apex 207D (€689) Dit is ook een uitstekende preamp, hij klinkt erg transparant en heeft 2 kanalen. Een voordeel bij deze preamp is dat hij ook sp-dif uit heeft. Zo kan je'm digitaal aan je 1010lt hangen (ik ben nooit zo weg geweest van de converters van de 1010)

Dit vind ik een leuke tip, want er staat er net een 2e hands te koop! 2e hands heeft vaak mn voorkeur, vanwege de lagere prijs, en de mogelijkheid het weer snel van de hand te kunnen doen zonder (veel) verlies! Verder gaan apparaten hier maar zelden kapot.

Ik gebruik momenteel de digi ingangen van de 1010 niet.....mag ik vragen wat voor voordelen deze connectie nou heeft? Alleen dat je 8 analoge ingangen vrij hebt PLUS 2x digitaal? Of andere dingen nog? die digitale wereld is voor mij nogal vaag soms, en behalve dan dat ik alles mix via nuendo heb ik het liefst zoveel mogelijk analoog....

skanky
11 januari 2009, 17:07
Dit vind ik een leuke tip, want er staat er net een 2e hands te koop! 2e hands heeft vaak mn voorkeur, vanwege de lagere prijs, en de mogelijkheid het weer snel van de hand te kunnen doen zonder (veel) verlies! Verder gaan apparaten hier maar zelden kapot.

Ik gebruik momenteel de digi ingangen van de 1010 niet.....mag ik vragen wat voor voordelen deze connectie nou heeft? Alleen dat je 8 analoge ingangen vrij hebt PLUS 2x digitaal? Of andere dingen nog? die digitale wereld is voor mij nogal vaag soms, en behalve dan dat ik alles mix via nuendo heb ik het liefst zoveel mogelijk analoog....

Het voordeel hierbij is, is dat je de a/d converters van de 1010 niet gebruikt. De conversie vindt al plaats in de preamp zelf. Ik ben zelf niet zo weg van de converters van de 1010, die van de apex zijn een stuk beter. Dus het komt er op neer dat je signaal dan mooier opgenomen wordt (lees: meer definitie, helderder en beter stereobeeld)
Als je een interface hebt met hele mooie converters dan kan je beter een preamp zonder converters kopen, maar in jouw geval heeft de spdif aansluiting van de apex zeker wel nut.


edit: het is dus aphex, apex is weer een ander merk ;)

bert k
11 januari 2009, 17:11
Heb jij nog tips bert? heb je nog niet echt gehoord over deze kwestie...wat gebruik jij? en heb jij enig idee hoe de karakteristiek van een mic nou geregeld word van buiten de mic?
Ik heb helemaal geen tips, ik heb nul ervaring met losse pre-amps. Alle opnames die ik ooit maakte gingen rechtstreeks de mengtafel in.
Ik leer net zoveel als jij vin dit topic.:)

skanky
11 januari 2009, 17:25
Ik heb even wat opgezocht:

Een multipattern mic heeft 2 diagrammen om de patronen te maken die mogelijk zijn.
Door het voltage van 1 van de diagrammen te veranderen verandert ook de polaristatie van dat diagram. Daarmee verandert ook de richtingskarakteristiek. Want de richtingskarakteristiek wordt door het verschil van polarisatie tussen de diagrammen bepaald.
Dus vanaf de powersupply wordt het voltage over diagram 2 veranderd, zo krijg je de verschillende richtingskarakteristieken.

skabouter
11 januari 2009, 17:38
ha ok te gek! das een goed antwoord, dankjewel voor het opzoeken! :)

Die aphex lijkt dus een allerzins redelijke aankoop, voor niet al te veel geld hier...dan hou k weer over voor een evt uitgebreidere 1 kanaals preamp, of een wat mooiere mic! Het begint interessanter te worden nu......

skanky
11 januari 2009, 19:00
Heb ik ook weer wat geleerd....en ik ben blij dat ik mijn kennis van preamps ook weer kan verspreiden.
Losse preamps is ook een duur grapje, maar ik heb het voordeel dat ik in allemaal verschillende studio's gewerkt heb, ook met high-end spul. Daar heb ik alle ervaringen opgedaan. Thuis werk ik ook met het betaalbare spul, maar als je daar geen goede opnames mee kan maken kan je het met high-end spul ook niet.
Apparatuur is handig en leuk, maar het gaat om de kok, niet om de spullen.

:)

MjS
11 januari 2009, 19:28
Heb ik ook weer wat geleerd....en ik ben blij dat ik mijn kennis van preamps ook weer kan verspreiden.
Losse preamps is ook een duur grapje, maar ik heb het voordeel dat ik in allemaal verschillende studio's gewerkt heb, ook met high-end spul. Daar heb ik alle ervaringen opgedaan. Thuis werk ik ook met het betaalbare spul, maar als je daar geen goede opnames mee kan maken kan je het met high-end spul ook niet.
Apparatuur is handig en leuk, maar het gaat om de kok, niet om de spullen.

:)

Hoeveel invloed zou je zeggen dat een pre-amp maakt? Ik heb het idee dat mijn ex-interface (Mackie Satellite) wat helderder klonk dan dat mijn Tascam US144 klinkt, maar heb ze nooit kunnen A/B-en. Zijn er trouwens niet pre-amp-shootouts te vinden?

skanky
11 januari 2009, 20:37
Hoeveel invloed zou je zeggen dat een pre-amp maakt? Ik heb het idee dat mijn ex-interface (Mackie Satellite) wat helderder klonk dan dat mijn Tascam US144 klinkt, maar heb ze nooit kunnen A/B-en. Zijn er trouwens niet pre-amp-shootouts te vinden?

Op de klank heeft een preamp wel zeer veel invloed. Maar dus weer niet zoveel als de plaatsing en de microfoonkeuze heeft. De keten is zo sterk als de zwakste kabel. Als je een Neumann U47 op een Behringer preamp aansluit zal het prima klinken, maar op die manier kan je niet het uiterste uit de microfoon halen.

Er zijn veel preamp-shootouts te vinden op www.gearslutz.com. Moet je daar maar even rond gaan neuzen. Daar kan je ook ongelooflijk veel leren over de wondere wereld van de studiotechniek.

guhlenn
12 januari 2009, 10:51
onlvoed neemt af naarmate je verder in de keten zit. maw,

spel-> apparatuur-> ruimte -> mic-> mic-pre-amp-> convertor. HEt maakt echt wle verschil, maar tis zeker niet het eerste waar je naar moet kijken.

Han S
12 januari 2009, 11:06
Het merkwaardige feit doet zich voor dat in de audio de prijs geen enkele indicatie is voor kwaliteit. Zo kan een peperduur apparaat slecht zijn en een goedkoop ding hardstikke goed werken. Oude micpre's worden vaak de hemel in geprezen maar dat is voornamelijk omdat ze my fi zijn inplaats van hi fi, zoals dat wel genoemd wordt.

Toen ik pas met studio bezig was werkte ik met een Teac 2A mengpaneeltje en een Yamaha zangversterker/mengpaneel. Toen ging ik op zoek naar een nieuwe mengtafel met acht uitgangen en voor zo weinig mogelijk geld, maar zo veel mogelijk kwaliteit. En ik heb er heel veel geprobeerd. Mijn keus werd de Seck 1882 MK2, een 18 in 8 mengpaneeltje van een meter breed, 17 kilo en buitengewoon slim bedacht. Er kan heel veel mee, heeft 100 mm faders en ziet er goed uit. En nog altijd gebruik ik ze, ik heb er nu drie. Ik heb dat grote DDA-AMR mengpaneel met 44 inputs en 24 bussen en dat is wel stiller dan die Seck paneeltjes, maar ik kan niet zeggen dat de micpre's van de Seck minder goed zijn dan die van dat DDA paneel van twee ton guldens.

Er zijn dus best wel goedkope spullen die heel goed presteren, hoewel zo'n Seck paneel begin jaren 90 meer dan 6000 gulden kostte en nu nog wel 4 a 500 opbrengt.

skabouter
16 januari 2009, 22:02
ja ik snap wel wat je bedoeld! prijs is geen indicatie voor kwaliteit idd, maar qua mic pre`s is model vergelijking dus nogal lastig vind ik, dit doe je niet zomaar in winkels....en als je dan toch via internet de modellen "verkent" vallen de goedkoopste dingen toch wel sneller af....Kan het gewoon niet allemaal testen.

Btw, ik heb net achter het net gevist met die Aphex, die was net de deur uit helaas......
mijn zinnen heb ik net op iets anders gezet, ik laat zsm weten of dat iets geworden is.

skabouter
20 januari 2009, 15:47
jeej, het gaat wel wat worden......helaas geen permanente oplossing, maar wel een heeeele leuke aanschaf! Ik had in combinatie nog een te gek apparaat erbij kunnen doen, dan was ik nu klaar geweest, maar hier was ik weer net te traag voor....

1 apparaat onderweg dus, en nog shoppend voor de 2e....en dan moet het helemaal goed zitten! :)

skabouter
28 januari 2009, 21:06
Ok, hij is binnen, hoezee! Het is de Focusrite Penta preamp die ik voor een scherpe prijs kon overnemen :) Nog niet kunnen testen, maar dit ga ik morgen zeker doen. Ben vooral benieuwd hoe hij met vocals en bass is. Ook wil ik er wel eens wat tracks en een mix doorheen halen, kijken waar die presets hun naam vandaan halen :)

http://www.barryrudolph.com/mix/graphics/pentafront.gif

skabouter
19 maart 2009, 23:28
Zo, die penta is een prima ding, maar nu nog een leukere toevoeging. morgen komt een nieuwe preamp binnen! Wordt een mooie toevoeging, ik post hem als hij er is!
Alleen op voorhand een vraag....ik heb een M-audio 1010lt PCI interface, deze heeft al 2 micpreamps aan boord. sluit ik de nieuwe (stereo) preamp hier op aan, of gebruik ik de unbalanced analoge ingangen? ik kan even testen of er geluids verschil is en dan gaan voor wat beter klinkt (als er verschil is), maar is er ook een theoretisch antwoord op?

bert k
19 maart 2009, 23:53
Ja, theoretisch antwoord, maar ook praktijk: je hoeft maar één pre-amp te gebruiken. Dus op je geluidskaart moet je de pre-amps zien te omzeilen. En aangezien je Penta het micsignaal netjes oppept tot lijnniveau, sluit je hem dus op een lijningang aan. Desnoods ongebalanceerd, dat is bij lijnniveau helemaal niet erg.

berolios
20 maart 2009, 09:04
Helaas is de lijn-ingang vaak een 20dB gedempte ingang voor dezelfde pre-amp, bij duurdere tafels is dat anders, daar is er echt een apart circuit voor lijn-inputs, maar meestal is dat niet het geval.

Als je de klank van je pre-amp wilt omzeilen (want dat is wat je wilt), dan wordt het waarschijnlijk toch moeilijk, maar misschien staat er in de handleiding hoe de line-in precies geschakeld zit.

guhlenn
20 maart 2009, 09:19
die 1010l heeft gewoon aparte lijn ingangen en maar twee mic preamps... dus dat komt wel goed :)

berolios
20 maart 2009, 09:49
die 1010l heeft gewoon aparte lijn ingangen en maar twee mic preamps... dus dat komt wel goed :)
Dus 4 kanalen input wil je zeggen?
Dan is het opgelost ja.

Veel plezier ermee!

skabouter
20 maart 2009, 10:22
de penta zit nu ook via de line-ingangen. leek me logisch. maar denk dat ik dat dan met de nieuwe ook maar doe, leek me ook wel dat preamp over preamp geen toevoeging is....zo clean mogelijk moet ik t hebben, dus dan line? thnx voor de snelle antwoorden!
En de Delta 1010lt heeft 2micpre`s en 6 line`s (+2 digi). 10in10uit, lekker uitgbreide kaart!

Vanavond nieuwe preamp in da house :D 1 zeer kleine teleurstelling alleen, ik haal hem met mn vriendin op, en daarna is het de bedoeling dat we er een avond van maken, dus de preamp zal niet meteen gebruikt worden.....irritant, zit ik naast dr op de bank, maar kan ik alleen maar aan die preamp denken :D frustrerend! naja, morgen weer een dag!

skabouter
22 maart 2009, 00:19
Zo de preamp is geinstalleerd, en beetje getest :) Het is een SPL Goldmike, die ik 2e hands kon overnemen. Ik heb er goeie dingen over gehoord en gelezen. Het valt me op dat ie gelijk vol en warm klinkt. Ook aardig wat gain, maar niet te gekleurd. heb hem op vocals en bas en gitaar(mics) geprobeerd, en klinkt als erg mooi geluid! De flair knop op zang had minder invloed dan ik dacht, maar hoor wel het verschil. Heb alleen nog niets opgenomen in volledige mix, dus daar kan ik pas meer over zeggen als ik een nummer opneem. Maar so far een mooi ding, hopelijk een goede stap naar mooiere sounds!

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Outboard.jpg

Solidkick
22 maart 2009, 21:23
Nice!

Ik heb dit weekend een Focusrite ISA 828 gehuurd met 2 setjes neumann mics (2x 184 en 2x U87i). Voor drum opnames.
Ik was redelijk verbijsterd over de sprong in geluidskwaliteit.
Ik heb zelf best ok spul maar dit is echt van een andere orde.

Han S
22 maart 2009, 21:29
En waar denk je dat het aan ligt? de Focusrite of de Neumann's?

Solidkick
22 maart 2009, 21:49
En waar denk je dat het aan ligt? de Focusrite of de Neumann's?

De mics. Heb ik uiteraard even getest ;)
Die ISA haalt even wat meer uit de mics dan de preamps van ons tafeltje (Tascam M3500).

Die U87's zijn echt geweldig. Alleen door die 2 mics strategisch in de ruimte te plaatsen kreeg ik al een heerlijke kit sound.
Ik heb ze nu 2 meter voor de kit staan ter hoogte van de bovenkant van de toms. Dan komen de ketels echt zo lekker door!
Bekkens pak ik dan met de 184's.

Han S
22 maart 2009, 22:36
Maar dat lukt met een paar SP B1's ook prima hoor. Waren het de U87ai? of de oude U87's? Ik heb vorige week een echte M49 gehad en eigenlijk klinkt die niet zo gek veel verschillend van de M149, althans op de saxofoon waarop hij stond.

De KM184's zijn wel fantastisch als je ze vergelijkt met andere goedkope SDC's, heel erg fijne microfoon al zegt men dat de oude KM84 nog beter klinkt. Ik heb een paar heel oude AKG C451's en ook die klinken geweldig, ik kan niet helemaal volgen waarom want als je ziet wat er in zit is het bizonder weinig. Het zal aan de transformator moeten liggen misschien.

skanky
23 maart 2009, 07:42
Ja maar Han, zelfs die nieuwe U87ai's klinken toch wel even een stuk beter dan de B1's hoor. Het verschil tussen een U87 en een B1 is toch een stuk groter dan het verschil tussen een m49 en m149.

Han S
23 maart 2009, 09:51
Ik heb de U87 niet, maar ik lees vaak dat de ai toch minder is dan de oude U87. En ik haal met de B1 als room mics voor drums uitstekende resultaten.

skanky
23 maart 2009, 11:08
De B1 is ook een prima microfoon (ik gebruik ze zelf ook vaak) maar de u87 zit natuurlijk wel in een andere klasse. Net als de CO2's, prima microfoons maar toch wel in een andere categorie als de 184's.

Solidkick
23 maart 2009, 11:09
Het zijn de U87ai's.
Het huren van deze mics is mijn introductie in de wereld van high end opname gear dus een echte referentie heb ik niet (behalve m'n oren).

Ik gebruik zelf altijd een Audio technica 4033a in dezelfde positie als nu de U87's staan. Het geluid is idd vergelijkbaar maar met de AT is het wel minder diep en minder gedetailleerd. In dat opzicht zijn de U87's (in mijn oren) een echte verbetering.
Mocht je/jullie nog een goede plaatsings tips hebben voor de U87's dan houd ik me aanbevolen. Ik heb de huur nog een dagje verlengd :soinnocent:

De 184's geven een lekkere bekken sound. Idd een hele verbetering tov de dynamische MD211's die ik meestal gebruik. Die klinken ook best goed maar dan vnl. omdat ze enorm kleuren en old skool klinken.
Ik heb de 184's nu als "spaced pair" staan. Vanmiddag probeer ik ze ook even in XY. Eens kijken wat het verschil is.

bert k
23 maart 2009, 11:27
Net als de CO2's, prima microfoons maar toch wel in een andere categorie als de 184's.
Ik heb ook een CO2, maar toen ik goed keek bleek het een brandblusser te zijn.

skanky
23 maart 2009, 11:29
Ik heb ook een CO2, maar toen ik goed keek bleek het een brandblusser te zijn.

heb je ze in een ortf-opstelling of een ab? :p

Solidkick
23 maart 2009, 13:45
toen ik goed keek bleek het een brandblusser te zijn.

Voor als het signaal te heet is zeker...

guhlenn
23 maart 2009, 14:11
Same here, volgende keer huur ik een drum set. Heerlijk, dure mics zonder de aankooplast... :-)