PDA

View Full Version : Gitaar Afstellen



David1223
2 januari 2009, 17:09
De zoekfunctie deed het niet dus vraag ik het maar even zo.

ik heb een aantal vragen over het afstellen van een gitaar
1. Hoe merk je dat je gitaar is afgesteld of hangt dit er vanaf wat je lekker vindt spelen?
2. Wat wordt er bij afstellen eigenlijk allemaal geregeld.
3. Ik heb het idee dat de snaren op mijn gitaar te strak zitten, is dit te verhelpen?

toon-
2 januari 2009, 17:33
Het handigste is natuurlijk om je gitaar naar je eigen smaak af te laten stellen (actie, kromming van hals, etc.). Dat je de snaren te strak vindt aanvoelen is waarschijnlijk omdat het nieuwe zijn. Gewoon even inspelen. En anders dunnere snaren kopen.

David1223
2 januari 2009, 17:34
Ok maar dat de snaren te strak zitten ligt niet aan de afstelling? wat is de actie?

koentjo
2 januari 2009, 17:39
Ok maar dat de snaren te strak zitten ligt niet aan de afstelling? wat is de actie?

actie of aktie, weet eigenlijk niet eens of t met een k of een c is, is de afstand die tussen je fretboard en de snaren. als deze afstand klein is, heb je een lage actie/aktie, is deze afstand groot (relatief) dan is je actie/aktie hoog.

dit heeft m.i. niets te maken met de strakheid van de snaren, alhoewel je de snaar verder naar beneden moet drukken met een hoge actie/aktie en je dus meer kracht moet zetten dan bij een lage actie/aktie.

strakheid van de snaren is vooral afhankelijk van de afstand tussen kam en brug, en de dikte van de snaren. denk hierbij aan trillingswetten van de natuurkunde.

Eko
2 januari 2009, 19:34
Bij het afstellen wordt ook even gekeken of er geen snaren aanlopen ( fretbuzz). Bij het zetten van nieuwe snaren hoort er ook even gekeken te worden of de gitaar zuiver is over de hele hals. Anders kun je dit regelen door de zadels te verstellen ( intoneren).
Een hele hoop kun je zelf ook doen. Er staan zat goede topics hier op het forum.

snaarplukker
3 januari 2009, 01:54
Als je snaren erg te strak zitten zit je een octaaf te hoog en zal de hals wel erg hol staan.;)

Cees

richwoodplayer
3 januari 2009, 10:55
misschien een handige site?:
http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen

David1223
3 januari 2009, 12:46
Oké heel erg bedankt allemaal!!
Wat mij betreft kan hier een slotje op.