PDA

View Full Version : de beste speaker voor een 5e3



a.c.
2 januari 2009, 12:47
Wat is de beste speaker voor een 5e3 combootje?
In het verleden had ik er eentje met een celestion G12H (30W) en daarna een Weber p12Q.
De G12H klonk nogal rock en de p12Q had wel erg weinig bas maar verder niet slecht.

Ik speel op een P90 hollowbody blues en swing met een tikkie eindtrap oversturing, dus geen ZZtop.

Eko
2 januari 2009, 19:46
Jensen heeft een paar alternatieven. Kijk maar eens op de site. Zelf vind ik voor jou muziek en instrument een 15 inch ook een hele mooie keuze. Dan heeft Celestion daar wel een mooie voor. Ligt aan de ruimte in het combo.

Chris Winsemius
2 januari 2009, 20:43
Ik vind zelf de Celestion Alnico Blue de ultieme 5E3/Tweed Deluxe speaker als het niet standaard hoeft te zijn. Heritage H30 (55Hz dus) is ietsje helderder dan de Ann. versie en ook wat "groter" in het laag.

jacky
2 januari 2009, 21:11
alnico blue klinkt ook zeer ok
G12H heritage zoals chris al aangaf is ook prima

matto
3 januari 2009, 18:41
Red fang van Eminence is ook een zeer bruikbaar alternatief in een 5E3
of een Weber blue dog.

driftkop
28 januari 2009, 14:47
Ik ben ook aan het rondkijken voor een 5E3 speaker (er zit nu een Jensen C12Q in). Bijna alle modellen zijn leverbaar in verschillende wattages (bijv 15W, 30W, 50W). Welke past nu het best bij een 5E3?

Chris Winsemius
28 januari 2009, 14:49
Het RMS-vermogen ligt rond de 12 Watt v/d versterker zelf dus 'n speaker die minimaal 15 Watt RMS aan kan moet werken.

Imho: staar je niet blind op de belastbaarheid v/e speaker (als het maar voldoende is icm. de gebruikte versterker) en richt je gewoon op klank/budget.

driftkop
28 januari 2009, 15:03
Bedankt.

Wat ik wel jammer vind is dat je niet uitgebreid speakers kunt uitproberen. Tenminste, niet met mijn budget :) Je bent toch afhankelijk van de meningen van anderen, en die zijn niet altijd objectief ;)

Chris Winsemius
28 januari 2009, 15:22
Bedankt.

Wat ik wel jammer vind is dat je niet uitgebreid speakers kunt uitproberen. Tenminste, niet met mijn budget :) Je bent toch afhankelijk van de meningen van anderen, en die zijn niet altijd objectief ;)

Geluid is nooit objectief ;)

Ik ben zelf niet zo'n fan v/d moderne Jensen speakers. De niet goedkope Alnico Blue vind ik zelf DE speaker voor zulke amps (heb er ook 'n paar zo gebouwd).

Met 'n beperkt budget:
- Eminence Red Fang, wat warmer dan de AB
- reguliere Celestion H30 (ann. model) (in Engeland goedkoop verkrijgbaar)
- Weber even contacten, je wensen voorleggen en even wachten wat hij adviseert, helaas zijn de verzendkosten vrij hoog

Ps speakers uittesten: wel in je eigen 5E3 zetten dan, die kast heeft ook veel invloed op het geluid (en ruimtelijkheid daar van).

SUCCES!

nico verduin
28 januari 2009, 15:27
Tja, je budget bepertk je om elke keer een ander speaker aan te schaffen begrijp ik. Alternatieven:
- Kijk wie een 5E3 heeft en welke speaker. Vraag of je die amp een keer mag horen en ga er dan langs. Zo kan je een zo breed mogelijk spectrum van keuzes krijgen.
- Kijk op de 2e hands markt (iMarktplaats bijv) voor dit soort speakers (Je kan ook een "gevraagd" advertentie plaatsen) en ga via MP verder doorhandelen to je de spekaer hebt die je wilt. Dat geeft mogelijk wat meer ruimte.

driftkop
28 januari 2009, 16:36
Weber heeft een 15% korting tot het eind van de maand, da's wel erg aanlokkelijk :p Ik lees veel goeds over de 12A125A, ik maar eens op zoek naar wat soundclips.

a.c.
29 januari 2009, 10:10
omdat het een snel en redelijk goedkoop alternatief is heb ik er momenteel een jensen p12q in gezet. Ik moet zeggen dat dat eigenlijk helemaal niet zo slecht klinkt in dit bakkie. Wel wat harsher dan de weber p12q die ik in mijn vorige had, maar dat is juist wel goed aangezien de deluxe al gauw wat compressed klinkt met hollowbodies en humbuckers.

Chris Winsemius
29 januari 2009, 14:49
Weber heeft een 15% korting tot het eind van de maand, da's wel erg aanlokkelijk :p Ik lees veel goeds over de 12A125A, ik maar eens op zoek naar wat soundclips.

(was even vergeten dat je in de states woont dus verzendkosten zullen behoorlijk lager zijn voor jou)\

Gewoon even 'n mailtje naar Ted doen met je wensen, of anders even Bruce contacten met hetzelfde.

_M_P
29 januari 2009, 14:54
Geluid is nooit objectief ;)
Ik ben zelf niet zo'n fan v/d moderne Jensen speakers. De niet goedkope Alnico Blue vind ik zelf DE speaker voor zulke amps (heb er ook 'n paar zo gebouwd).


Ik wist niet dat er een verschil was tussen goedkope en dure alnico blue's, kun je me vertellen hoe ik het kan zien/horen?

Chris Winsemius
29 januari 2009, 15:13
Ik wist niet dat er een verschil was tussen goedkope en dure alnico blue's, kun je me vertellen hoe ik het kan zien/horen?

Ik omschreef 'm als "niet goedkope speaker", zo ver ik weet zijn er geen verschillende ABs....

_M_P
29 januari 2009, 15:26
Ik omschreef 'm als "niet goedkope speaker", zo ver ik weet zijn er geen verschillende ABs....

Ik zie het nu, volgende keer lees ik beter!

driftkop
1 september 2009, 16:28
*bump*

Uiteindelijk de knoop doorgehakt, en een Weber 12A125 gekocht voor mijn 5E3. Het duurde nogal lang voor ik hem kreeg (1 maand), maar daar was een achteraf gezien een trieste reden voor.

Ik heb er nu 2 weken mee gespeeld, en vergeleken met de originele (Mission) Jensen C12Q klinkt die een stuk warmer. Uit allerlei recencies online begreep ik ook dat deze meer headroom zou hebben dan de C12Q, maar dat heb ik nog niet ontdekt, misschien moet de speaker nog meer 'ingewerkt' worden?

Verder heb ik er pas ook een NOS RCA 12AY7 (een koopje voor $25 :crazyhappy:) in V1 en twee TungSol RI 6V6 eindbuizen ingezet. Misschien moet ik de buizen allemaal even terugzetten naar de EH om wat beter te kunnen vergelijken.

Trouwens, 'even een speaker' omwisselen valt tegen. Ik moest het hele chassis eruit halen om overal goed bij te kunnen. :)

a.c.
2 september 2009, 10:42
Tja,
Ik ben nog steeds reuze tevreden met mijn goedkope jensen p12q reissue na een jaar. Klinkt erg compleet en mooi maar mijn vorige 5e3 met weber p12q ging inderdaad een stuk harder.

Ik heb nu ook wel een 5e3 in een fender pro cab met een 15 inch keramische jensen. Dat klinkt nog vetter en een stuk harder.