PDA

View Full Version : Capodasters: Is er een ideale?



Nielsje
2 januari 2009, 12:06
Jawel, het nieuwe jaar is begonnen en ik wil ook dit jaar een zinnig onderwerp aanbreken :D

Iedereen hier heeft wel een capo liggen, zelf gebruik ik de alom bekende dunlop:

http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/DUNLOP+CAPODASTRE+83CB-CAPO.JPG

Werkt redelijk vind ik. Kost geen drol.
Probleem met veel van dergelijke capo's is dat de zuiverheid van je akkoorden en dergelijke afhankelijk is van verschillende factoren.

Zo is de hoogte van je actie nogal bepalend voor de zuiverheid van je spel (met of zonder capo), maar ook de kracht waarmee capo op de hals geklemd wordt bepaald de zuiverheid. De capodaster van Planet Waves is instelbaar, en derhalve kan je daarmee wat zuiverheid 'winnen'.

http://www.planetwaves.com/Resources/JDCPLW/Images/prodpics/pw-cp-02.jpg

Maar, dergelijke capo's zijn nog steeds alleen geschikt voor akkoorden werk. Waar iedereen massaal topkammen en stemmechanieken vervangt om zuiver te blijven tijdens wat solo's en opdruk werk, wordt de capo helemaal vergeten. Klem zo'n ding erop met z'n rubberen strip, bend één maal en weg zuiverheid. De rubberen strip werkt het soepel glijden van je snaar behoorlijk tegen, en na een bend kan de snaar simpelweg niet terug 'glijden' naar z'n oorspronkelijke positie.

Nu ben ik geen extreme capo gebruiker, maar ik ben tot nu toe nog geen perfecte capo tegen gekomen. Ik heb er wel eens over nagedacht om tijdelijk een losse topkam op m'n toets te schuiven, zodat ik wel 'capo' eigenschappen heb, maar de snaar glijdt er wel soepel door, zodat soleren geen probleem hoeft te worden.

Uiteraard werkt het voor geen meter, de topkam schuift alle kanten op, de topkam sluit niet goed aan op de toets en de sustain wordt daarmee waardeloos. Verder is zoiets helemaal niet snel te installeren. Dus zou je wellicht een combinatie moeten maken van bestaande systemen. In de vorm van de met kracht in te stellen capo van Planet Waves, maar dan met een topkam vorm in plaats van zo'n rubberen strip.

Een zinnig prototype heb ik gemaakt, maar ik vind het wel leuk om hierover na te denken. Wat vinden jullie hiervan, en hebben jullie zinnige ideeën?

Acousticaster
2 januari 2009, 12:17
Ja, wat is ideaal, dat zal voor iedereen anders zijn. Type Kayser/Dunlop (van die knijpdingen) hebben inderdaad, ook voor mij, het probleem wat jij hierboven beschrijft. Bij de capo's van Shubb heb ik nog nooit enig probleem gehad (anders dan dat ik ze altijd kwijt ben), dus die zijn voor mij prima.

RolandT
2 januari 2009, 12:28
Ik heb er ook verschillende liggen, de G7th Capo (http://www.g7th.com/products.asp) is de enige die ik nog gebruik.

lcvanderhelm
2 januari 2009, 12:31
Ik heb ook de dunlop capo,maar ik ben ook op zoek naar iets anders.Grootste nadeel is dat je flink bij moet stemmen.Op een gibson les paul met 010 snaren is dat live niet te doen.Leuk misschien voor een akoestische met 012 snaren.Aan opdrukken van de snaar met capo begin ik niet eens.Hoe dat Albert Collins dat toch?Die zie je live altijd met een capo werken,veel bends maken en de stemming blijft acceptabel.

Lexvandoef
2 januari 2009, 12:33
Hey Niels, ik heb voor kerst een G7th Capo gekregen, je moet dat ding de volgende keer maar ff proberen, maar ik vind hem echt ideaal.

Je kan de druk op de snaren zelf regelen door gewoon de capo vast te drukken, werkt erg eenvouding en je blijft zuiver.

FruscianteFan
2 januari 2009, 12:37
Heb een Dunlop Victor, vergelijkbaar met de Planet Waves die jij noemt. Werkt best goed omdat je, met dat je hem op de hals installeert, automatisch de balans vindt tussen zuiverheid en goed klemzetten van alle snaren. Inmiddels heb ik er een Shubb capo bij omdat de Dunlop te plat is voor mijn Jaguar - ofwel de buitenste snaren worden niet genoeg naar beneden gedrukt, ofwel de binnenste snaren worden te hard naar beneden gedrukt. De Shubb werkt ook wel fijn. Af en toe bijschroeven, maar meestal kan ik hem vrij snel installeren en dan is de boel redelijk zuiver.

Wat betreft benden van snaren: het is een lastige. Er zijn niet zoveel nummers met capo waar ik flink in op moet drukken. Als het toch gebeurt, probeer ik voorzichtig op te drukken. Als het misgaat, probeer ik de snaar eerst even terug te trekken zodat-ie niet zo heel vals is. Maar meestal (en dan is de Shubb veel fijner dan de Dunlop!) maak ik de capo heel even los zodat de snaren terug in in positie schieten.

JeroenSchaaf
2 januari 2009, 12:38
Hey Niels, ik heb voor kerst een G7th Capo gekregen, je moet dat ding de volgende keer maar ff proberen, maar ik vind hem echt ideaal.

Je kan de druk op de snaren zelf regelen door gewoon de capo vast te drukken, werkt erg eenvouding en je blijft zuiver.

en je gitaar misschien ook wel :D

Ik gebruik van die Kyser dingen en heb laatst nog een van Dunlop er bij gekocht!

GunMetalBlue
2 januari 2009, 12:43
Ik gebruik ook die Dunlop.

Laatste keer dat ik'm gebruikte mocht ik ook flink bijstemmen. (zelfs maar op de eerste fret) Maar toen kwam ik er later ook wel achter dat m'n gitaar gewoon slecht geïntoneerd stond, ook niet te onderschatten probleem als je met capo's werkt natuurlijk

Nielsje
2 januari 2009, 12:46
Hey Niels, ik heb voor kerst een G7th Capo gekregen, je moet dat ding de volgende keer maar ff proberen, maar ik vind hem echt ideaal.

Je kan de druk op de snaren zelf regelen door gewoon de capo vast te drukken, werkt erg eenvouding en je blijft zuiver.

A! Ja, ik heb hem wel eens in actie gezien, maar nooit geprobeerd.
Hoe verklaar je dat je wel zuiver blijft met dat ding tijdens en na het benden?

Muzieknono
2 januari 2009, 12:48
Ik gebruik ook een G7th Capo, na voorgaande problemen met dunlop, mijn lage E bleef rammelen terwijl ik dit met mijn vingers niet had.
G7th Capo erop en weg rammel, ik vind het een geweldige Capo.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Ukeloeder
2 januari 2009, 12:54
Het prototype waarover je spreekt Niels, is dat een soort gemodificeerde capo, waarbij de aftopping van de snaren niet overlangs maar onderlangs gebeurt? Die losse nut dus, maar dan fixed dmv een klem of trekbandsysteempje? Hoe krijg je in dat geval de positie correct? Als je dat werkend krijgt, heb je wat in handen, broer... Het kan maar zo dat we binnenkort met z'n allen een Niels plaatsen ipv een capo!

Nielsje
2 januari 2009, 12:54
Ja, en hoe gaat het bij jullie allen met benden dan?
Met m'n dunlop kan ik ook wel zuiver blijven spelen, als ik het met beleid doe. Benden gaat geheid fout.

Nielsje
2 januari 2009, 12:58
Het prototype waarover je spreekt Niels, is dat een soort gemodificeerde capo, waarbij de aftopping van de snaren niet overlangs maar onderlangs gebeurt? Die losse nut dus, maar dan fixed dmv een klem of trekbandsysteempje? Hoe krijg je in dat geval de positie correct? Als je dat werkend krijgt, heb je wat in handen, broer... Het kan maar zo dat we binnenkort met z'n allen een Niels plaatsen ipv een capo!

Nou, het was dus een los (loos?) test geval. Hij werd dus inderdaad onderlangs geplaatst, maar de positie is een heikel punt. Aangezien je de topkam/capo nooit precies op de fret krijgt (nou ja, dat kan wel, maar dan moet je weer wat meer gaan experimenteren) krijg je dus dat de topkam nét achter de fret zit, waardoor je een soort van nul-fret idee krijgt, maar dan niet zuiver :satisfie:. Je hebt dus behoorlijke intonatie problemen.

Wellicht als je een topkam maakt die meegaat met de bolling van je toets, en er een holling in zit van de fret, dan kan je hem over de fret plaatsen.
Probleem wat je dan nog houdt is de plaatsing van zo'n geval, en dat is echt waardeloos. Vandaar dat ik niet denk dat het ooit makkelijk en snel kan gaan werken. Vandaar dat ik dacht aan het bovenlangs geplaatste topkam idee, maar daarvan heb ik nog geen idee van hoe het moet gaan werken.

Maar als zo'n G7th ding al heel erg goed werkt tja...

Jorikjet
2 januari 2009, 13:01
ja wel een idee, een soort losse topkam, die je over een fret heen schuift, zodat ook de positie ok is...

uitwerking...
http://www.swoos.nl/jorik/capo.GIF

Lexvandoef
2 januari 2009, 13:01
Ik kan zo hard op mijn gitaar rammen als ik wil met die capo, hij blijft zuiver.

Bij het benden ook, ondanks de rubberen strip. Door het slipsysteem waarmee je de knijpkracht instelt, knijpt hij niet harder dan nodig is, en heeft de snaar daardoor meer vrijheid om terug te glijden. Hij zal wel niet helemaal 100% op stemming blijven, maar meer dan genoeg zodat ik niet ineens een vals snaar of 2 hoor na een solo.

Ik heb het net ook nog geprobeerd maar zelfs bij 2 hele noten gebend blijft hij zuiver. :cheerup: (Mits je ook een stemvast gitaar hebt he ;))

Nielsje
2 januari 2009, 13:03
ja wel een idee, een soort losse topkam, die je over een fret heen schuift, zodat ook de positie ok is...

uitwerking...


Juist, dat was ook het idee wat ik had, zoals beschreven in de post erboven. Maar het plaatsen gaat gewoon niet zo makkelijk en zo snel als met zo'n knijp ding. Daar zit nog een mooi verbeter puntje.

Jorikjet
2 januari 2009, 13:05
misschien door ook iets met een knijp systeem/schaar systeem, die de snaren omhoog duwt waarna de capo over de fret te schuiven is...

Ukeloeder
2 januari 2009, 13:09
Hmmmmm... Jorikjet's idee moet uit te voeren zijn. Ken je die capo's met een trekbandje? (merk?) Natuurlijk wil je die niet upside down op je toets plaatsen, maar zoiets zat ik me voor te stellen. (kan ik goed uitleggen he?!)

Nielsje
2 januari 2009, 13:11
Groot probleem is ook, naar mijn idee, dat de topkam-capo flexibel moet zijn. Moet natuurlijk wel voor elke soort toets te gebruiken zijn (7-1/4", 9", 16")..

FruscianteFan
2 januari 2009, 13:53
Groot probleem is ook, naar mijn idee, dat de topkam-capo flexibel moet zijn. Moet natuurlijk wel voor elke soort toets te gebruiken zijn (7-1/4", 9", 16")..Idealiter misschien wel, maar dat heb je met normale capo's ook niet. Ik vind het ook niet erg om meerdere capo's te hebben.

Als het gaat om het op hun plaats houden van de snaren, zou je ook een capo kunnen maken met inkepingen. Idee van de topkam-capo, maar dan vanaf de bovenkant. Denk dat zoiets beter werkt omdat het makkelijker te monteren is en omdat je sowieso de snaren van de bovenkant moet afklemmen, anders krijg je problemen omdat de hoek op de topkam zo goed als recht is (en dus de snaren bij het minste of geringste uit de tijdelijke topkam springen).